Varför ett särskilt möte med besöksnäringsföretagen?

Kommunens Näringslivsenhet tillsammans med Kultur- och fritidsenheten bjuder in till årets andra digitala träff för besöksnäringsföretag den 19 oktober. Varför ett särskilt fokus på den kategorin företag, näringslivsutvecklare Mikael Berggren (bilden)?

– Besöksnäringen är stark i vår kommun och växer hela tiden, vilket bland annat skapar arbetstillfällen. Den forsatta utvecklingen är beroende av flera faktorer och funktioner, bland annat att infrastrukturen fungerar bra. Därför vill vi träffa besöksnäringsföretagen, lyssna på deras tankar och önskemål och se hur vi tillsammans kan utveckla besöksnäringen i Kramfors kommun.

Finns det fler frågor än infrastrukturen som är speciellt viktiga just nu?

– Kompetensförsörjningen är en stor utmaning. Hur klarar vi att ta hand om och serva alla besökare under 2022? Det kommer vi att prata om den 19 oktober. Sedan kommer vi tillsammans med företagen att utvärdera sommaren 2021 och utbyta tankar och idéer inför nästa år.

Hur ska alla som vill vara med på mötet anmäla sitt intresse?

– Det går bra att skicka ett mail till mig: mikael.berggren@kramfors.se. Dagen innan mötet skickas en länk ut till alla som anmält sig.

Hur går det att driva två blombutiker i kustområdet, Annelie Melin?

Annelie Melin (bilden) äger Blomsterhuset på Nordingråvallen och i somras tog hon även över Ullångers Blomsterhandel. Hur har den första tiden med två butiker varit?

– Vi kände oss redan från start otroligt välkomna i Ullånger och har fått många glada hejarop. Det värmer i hjärtat. Vi är bara två fast anställda men har personal på timmar som hoppar in i butikerna. Det har fungerar väldigt bra hittills. Jag önskar att vi kunde ge anställning till fler men det rår vi inte på för närvarande. Många aktörer på marknaden säljer blommor i dag, vilket gör att folk inte besöker den lokala blomsterhandlaren i samma utsträckning som för några år sedan. 

Vilka fördelar finns det med att ha två butiker inom samma område?

– Vinterhalvåret är det två små butiker som kan dela på varorna och ha ett skapligt bra sortiment på båda ställena. Sommartid är vi en handelsträdgård i Nordingrå med sommarplant och även ett bra sortiment av träd, buskar, perenner, tillbehör och olika jordsorter. Dessa varor kan vi även leverera till Ullånger som folk kan hämta i butiken där. Vi jobbar med att det ska kännas som en butik men på två orter.

Ser du några nya trender inom blommor och trädgård?

– Generellt lägger folk mer tid i dag på att odla ätbart i sin trädgård. Och det satsas mycket på att skapa vila, lugn och ro i trädgården med träd, buskar och lättskötta perenner. Det ska vara fint men lättskött. Det är en tydlig trend.

Hur länge har du varit i branschen?

– I snart 20 år och eftersom jag tycker att det är världens roligaste jobb är jag fortfarande kvar kvar. Jag har drivit eget sedan 2006. Det har varit mycket jobb, det finns alltid saker att göra och rodda i, men jag trivs väldigt bra med det.

Hur har Nordlander Produktion klarat sig under pandemin?

Erik Nordlander (bilden) som äger och driver Nordlander Produktion i Kramfors sedan 1984. Ett företag som levererar ljud och ljus till olika arrangörer. Din bransch är en av dem som drabbats hårdast under pandemin. Hur har det varit för dig?

– Man kan säga att allt tog stopp i mars i fjol. Inga konserter, inga mässor, inga festivaler. Evenemang som Urkult, Nipyran, stadsfester och annat fick sätta sig på paus. Därmed försvann massor av jobb för mig. Jag tappade över 38 procent av min omsättning 2020.

Var du nära att ge upp?

– Tanken fanns nog där, men jag hade ett avtal med Teater Västernorrland för två perioder för några av deras produktioner. Det, och att jag fick omsättningsstöd i tre perioder från Boverket som enskild näringsidkare, gjorde att jag kunde överleva.

Har du fått inskränka verksamheten utrustningsmässigt?

– Nej, men jag drog ned min lokalyta och ställde av mina fordon för att hålla nere kostnaderna.

Hur har allt detta påverkat ditt mående?

– Faktum är att jag mått bra. Oro, visst, men samtidigt har jag nu i två år kunnat ha några veckors sommarsemester för första gången på över 30 år. Det har gjort mig gott.

Vilka är dina planer för framtiden?

– Jag har fyllt 60 år och den här pandemin har gett mig lite perspektiv på tillvaron. Jag har alltid velat ägna mig mest åt ljussättning och det troliga är att jag kommer att prioritera just det framöver. Dra ned på ljuddelen, sälja av lite utrustning och dessutom få en lite lugnare tillvaro.

Hur går det med bredbandsutbyggnaden i Kramfors kommun?

Hur går det med bredbandsutbyggnaden i Kramfors kommun, Anders Rodin (bilden), vd för det kommunala bolaget Mediateknik?

– Antalet hushåll i Kramfors kommun som fått bredband på upp till 1 Gbit/s har ökat från 58 procent 2018 till 72 procent i fjol (källa: Post– och Telestyrelsen, PTS). Många av dessa har fått det från oss, säger Anders Rodin, vd för det kommunala bolaget Mediateknik.

Är du nöjd med den utvecklingen?

– Vi har åstadkommit mycket de senaste åren och dessutom varit duktiga på att få till projekt i så kallade bidragsområden (områden med få hushåll och långa avstånd mellan dem). Hushållens behov och intresse av fiber har ökat, inte minst under pandemin. Det kan bero på att fler jobbar och studerar hemifrån men också om trygghet. Man vill ha en snabb, stabil och driftsäker uppkoppling och här är fiber överlägset.

Det nationella målet är att 98 procent av de svenska hushållen ska ha tillgång till fiber på 1 Gbit/s till 2025. Kommer det att lyckas?

– Vi på Mediateknik kommer att göra allt vad vi kan för att ansluta så många som möjligt i Kramfors kommun. Faktum är att det ser väldigt bra ut. Både när det gäller kommersiella projekt och utbyggnad i bidragsområden. Vi har jobb inplanerade i flera år framåt men det finns absolut utrymme för fler. Föreningar, fastighetsägare och alla som vill ha fiber och tjänster är varmt välkomna att kontakta oss, säger Anders Rodin.

Hur har 2021 varit för dina verksamheter, Peder Svensson?

2020 var ett tufft år för hotell- och restaurangbranschen. En som kan intyga det är Peder Svensson (bilden) som driver flera verksamheter i den branschen. Men hur har 2021 varit?

– Jag är mycket tacksam för att vi har klarat oss igenom stålbadet. Det har varit enormt jobbigt, men sommaren har varit magisk för oss. Det har varit en stor utmaning att rekrytera personal, men vi har lyckats dubbla antalet anställda jämfört med innan pandemin och förhoppningen är att vi ska kunna behålla flertalet av dem för framtiden.

Hur har det gått för var och en av dina verksamheter?

– Överlag väldigt bra. Ullångers Hotell & Restaurang har varit fullbelagt under hela juli och större delen av augusti och vi ser även en tydlig ökning för juni. I Lövvik har vi haft över 100 procent ökning i restaurangen vilket ju är helt fantastiskt! Björnstugan har haft bra med gäster hela tiden, både på dagtid, kvällar och helger. Nytt för i år var att vi drivit restaurang även i Bönhamn och där har det varit väldigt bra tryck. Vi kommer att ha öppet där ett tag till, eftersom vi ser att det fortfarande rör sig många besökare i området.

Har det varit en bra sommar för Docksta Järn?

I fjol, när pandemin startade, inleddes en kraftig ökning av hemmaprojekt. Hur många altaner som byggdes under 2020 skulle vara intressant att veta. Har det fortsatt på den linjen i år, Kenneth Flodin (bilden) på Nylands Trä som bland annat driver Docksta Järn?

– Ja, trenden med flitigt hemmasnickrade har fortsatt. Detta trots att det skett extrema prishöjningar på till exempel virke, markisolering och armering på grund av hög efterfrågan och bristande tillgång.

Hur har det påverkat Docksta Järn?

– Vi var förutseende och fyllde upp våra lager rejält inför säsongen så att vi jämfört med många av våra kolleger i branschen haft god materialtillgång. Det gäller både våra butiker i Docksta, Kramfors och Nyland. Många av de stora byggvaruhusen har fått slut på material och det har varit väldigt långa leveranstider från leverantörerna.

Har det inneburit att ni fått en del nya kunder?

– I Docksta hart vi fått många nya kunder från Bjästa, Köpmanholmen och Örnsköldsvik av just den anledningen. Det har snurrat på riktigt bra.

Är surströmming och whisky en bra kombination, Peter Söderlind?

High Coast Whisky satsar på ett surströmmingsevent i samband med årets surströmmingspremiär, torsdag 19 augusti. Är surströmming och whisky en bra kombination, Peter Söderlind (bilden), experience manager på High Coast Whisky?

– Absout! Vi har haft planer under ett par år på att göra något på surströmmingstemat, men pandemin har hindrat det. Nu känner vi att det är dags. Det är spännande att korsa den starka surströmmingshistoria som finns i Höga Kusten och Norrland med det vi själva gör.

Vad kommer att ske hos er den 19 augusti?

– Vi bjuder in till en klassisk surströmmingsmiddag men har också gästspel av kocken Johan Kindberg från Hotell Hallstaberget, som är specialist på surströmming. Han kommer att berätta om den, bjuda på surströmmingstapas, visa hur man öppnar en burk utan pys och sprut och vara med bland gästerna hela kvällen.

Kommer det att finnas någon konkret koppling till era produkter?

– Jajamen! Johan ska bland annat göra en tapastopping med Västerbottensost och vår whisky Timmer och till middagen kommer man att ha möjlighet att beställa New Make, som är vår unika råsprit.

Vilka är förhoppningarna med det här surströmmingseventet?

– Att göra någonting som förhoppningsvis kan bli en tradition. Och, det vill jag framhålla; för den som i n t e gillar eller vågar prova surströmming, kommer vi att ha en buffé med kallskuret och sallader.

Berätta om ditt nya företag, Sofia Jonsson!

Hallå där! Sofia Jonsson (bilden på Svanö) som startat ett företag som erbjuder tjänster inom individuell resiliens. Berätta!

– När vi går igenom positiva förändringar eller är i påfrestande situationer kan vi medvetet möta dem på ett smidigt och utvecklande sätt. Det kallas för resiliens och går att öva upp. Det vill jag hjälpa till med. Specifikt har jag inriktat mig till doula vilket innebär att fungera som emotionellt stöd för gravida och anhöriga vid graviditet och förlossning. 

– Min andra inriktning är självledarskap för kvinnor och män som vill utforska sin potential och inre stabilitet. Det kan vara i lägen då man nyfiket vill starta en förändring i sitt liv, eller å andra sidan då en jobbig förändring drabbar en.

Har du burit på den här företagsidén länge?

– Jag har alltid varit intresserad av personlig utveckling och har länge velat jobba med andras möjligheter. För egen del har jag märkt att när jag fokuserar på att skapa det jag vill, mina drömmar, så släpper jag automatiskt taget om att älta det som hänt tidigare eller att till exempel fastna i en jobbig känsla. Det är häftigt tycker jag och är något jag behövt uppleva själv innan jag kunnat starta företaget. Tiden är helt rätt nu. Jag kommer senast från ett jobb inom statsförvaltning och har en rad utbildningar bakom mig inom hälsa och krishantering.

Och du har alltså din bas på Svanö?

– Ja, de är en plats som jag upplever uppmuntrar ens kreativitet. Jag är född i Uppland men har rötter i Kramfors och är bosatt i kommunen sedan många år. En plats som känns som hemma. Utöver naturen gillar jag det sociala nätverket här.

Jag ser att du ska hålla en sommarkurs, ”Unleash your desire” i Höga Kusten. Vad kan du säga om den?

– Den är en cirkel för kvinnor i olika åldrar, för de som vill fokusera på sin djupare längtan. Det blir båda avskalat och lekfullt på ett pedagogiskt sätt. Till hösten kommer även en kurs för män. 

– Mitt jobb handlar med andra ord om att minska rädsla och stress och verka för lugn, mer energi och stabilitet i ett samhälle och värld som just nu förändras mycket.

Hur går det för fotografen Elin Olsson i Nyland?

Hallå där! Elin Olsson (bilden), Nyland, fotograf med eget företag. Hur har din verksamhet utvecklats sedan du blev Årets Unga Företagare i Kramfors kommun 2016? 

– Jag avvecklade mitt UF-företag och startade därefter enskild firma. Jag har gått från dagsljus till studioblixtar i studion. Jag lärde mig på en kurs hur mjukt och fint ljus man kan få även med blixt. Och eftersom ljuset aldrig räckte till, speciellt inte under vinterhalvåret, investerade jag i en blixt med en stor ljusformare för ett par år sedan. Jag vill att mina kunder ska få något som dom inte kan köpa någon annanstans; jag vill skapa ett hantverk som dom kommer kunna njuta av i flera generationer. 

Hyr du lokaler eller jobbar du hemifrån?

– Jag jobbar hemifrån. Det fungerar bra både för mig och mina kunder. Det är en lugn och trivsam miljö. Men jag fotar också utomhus och där har jag många smultronställen som jag söker mig till.

Vilken är din huvudsakliga inriktning? 

– Det är barn och familjer. Jag fotar många nyfödda bebisar (4-14 dagar gamla), barn i alla åldrar och deras familjer. Jag började även med Smash the cake 2017. Det bokar man när barnet fyller 1 år. Första halvtimmen fotar vi klassiska ettårsbilder och därefter plockar jag fram tårta, ballonger, vimplar och kläder i det färgtema som föräldrarna önskat. Ett väldigt roligt sätt att fira den första födelsedagen på! 

Var finns de flesta av dina kunder och hur når du ut till dem? Hur sker din marknadsföring? 

– De flesta av mina kunder kommer från Kramfors kommun men jag har kunder från hela Västernorrland. Min marknadsföring sker mestadels genom sociala medier, men även via hemsidan. Och via nöjda kunder som rekommenderar mig till såna som de känner. På sociala medier är det viktigt att visa sig själv. Allt handlar inte om bilderna jag tar som fotograf. Mina framtida kunder vill se vem som står bakom kameran och lära känna mig, för att känna en trygghet när dom sedan väljer att boka mig. Ett personligt varumärke är superviktigt när man jobbar som fotograf. 

Vilka är dina planer och förhoppningar för framtiden? 

– Att företaget ska växa sig ännu större. Jag planerar för att tävla i SM i fotografi i år igen – jag gjorde det förra året – samt ta in några nya produkter i sortimentet. Långsiktigt är mina förhoppningar att byta studio. Även om det fungerar bra där jag är nu, vill jag gärna ha större lokaler. Delvis för att kunna ha möjlighet att producera mer av mina produkter själv.

Vad gör attributmakaren Eva-Karin Fröberg i Mjällom just nu?

Hallå där! Eva-Karin Fröberg (bilden), attributmakare och dekormålare från Mjällom. Du har varit yrkesverksam i din bransch i över 20 år, drivit din firma Eva-Karin Dekor sedan 2008 och haft engagemang över hela landet och även i Norge. Vilka uppdrag har du just nu?

– Jag jobbar med Skapande Skola, underhåll av utställningsmiljöer på Mannaminne i Häggvik och med dekormåleri åt Teater Västernorrland för deras uppsättning av “En handelsresandes död”.

Är det typiska uppdrag för din verksamhet?

– Ja, det kan man säga. Jag har uppdrag från bland annat skolor, kyrkor, museer, företag, föreningar och scenografer.

Hur har pandermin påverkat ditt företag?

– När den bröt ut, i början av 2020, arbetade jag på Kulturmagasinet i Sundsvall med deras Pettsonutställning. Då stannade det projektet av och kommande projekt sköts fram, men efter någon månad återupptogs de. Jag upplever att exempelvis museer under sin stängda period har satsat på att renovera utställningar och det har i sin tur gett mig mer jobb. Så, tvärtemot vad jag trodde blev 2020 ett bra år för företaget. 2021 har dock börjat lite trögare. Nu märks det mer att hjulen bromsade in i fjol. Effekten av de neddragningar som gjordes då blir tydliga nu.

Har du gjort några investeringar i verkstaden i Måviken den senaste tiden, trots det?

– Ja, jag har uppdaterat belysningen och köpt en kap/hyvel så att jag kan kapa till de längder och bredder jag behöver till olika snickerier. Sedan har jag köpt en skärplotter för att till exempel kunna ta fram texter till skyltar.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.