Vilka nyheter kan vi vänta oss på Deli 1923 i Ullånger?

Hallå där! Torbjörn Ullsten (bilden), vd på Mjälloms Tunnbröd i Ullånger som driver Deli 1923 i anslutning till bageriet. Deli 1923 blev tidigare i år utsedd till Årets Butik 2020 av Kramfors Handel. Vilka nyheter har ni på gång inför sommaren?

– Ja, det beror lite på hur pandemin utvecklar sig och hur restriktionerna kommer att bli. Men vi har saker på gång…

Berätta!

– Vi planerar för servering av lättare rätter. Vällagade lunchrätter med utgångspunkt från de delikatesser vi erbjuder i butiken. Det blir bland annat ost- och charkbrickor och tunnbrödschips med löjrom till förrätt, samt Pasta al forno, hemlagad paj och Tartiflette – som är en fransk potatisgratäng med det lilla extra – till varmrätt. Är man sugen på någonting sött kommer vi också att ha goda desserter. Målet är även att du ska kunna njuta av ett glas vin eller öl till, om du vill.

Jag vet att ni har idéer utöver det också…

– Ha ha, ja till hösten vill vi utöka så att vi vissa kvällar och helger kan erbjuda årsinspirerade smakupplevelser. Med lite olika upplägg. Men det återkommer vi till senare.

Kan Gålå camping hålla öppet i sommar?

Hallå där! Jean Lundgren, som äger och driver legendariska Gålå camping tillsammmans med sin sambo Mikael Karlsson. Kommer ni att ha öppet i år?

– Ja, vi hoppas kunna öppna i maj och då ska vi ha två stugor klara, förutom de ställplatser som finns här sedan tidigare. Sedan är förhoppningen att vi ska kunna ha sommarkafé och mini-kiosk när semesterperioden startar.

Gålå camping är en klassiker i Ådalen. Efter att den stått övergiven i många år köpte ni den för några år sedan och planerna var att nyöppna redan 2018 men försenat tillstånd från Länsstyrelsen gjorde att det inte blev så. Ytterligare problem har också ställt till det. Inte minst att betong lossnar från Gålåbron, så att ni fått bygga en portal vid entrén och ha stängsel för att inte folk ska gå under bron. Och sedan pandemin på det… Men ni har inte gett upp.

– Nej, trots alla motgångar försöker vi tänka positivt och kör på utifrån de förutsättningar som är. Vi har många idéer, bland annat på att snygga till badet vid älven. Vi gör så gott vi kan och lägger så mycket tid här som vi kan och orkar.

FOTNOT: Här är en artikel från 2018 då de nya ägarna nyligen köpt Gålå camping:

https://www.olofwigren.se/gala-camping-oppnar-igen/

Vilka förhoppningar finns det i Norrfällsviken på sommaren 2021?

Hallå där! Catarina Molitor Sjöberg (bilden), som driver Norrfällsviken Rum & Kök. Hur är förhoppningarna inför sommarsäsongen?

– Jag tror att den kommer att bli fantastisk, särskilt för hotellverksamheten. Det är redan bra bokat för sommaren. Fastighetsägarna håller på att renovera en del av rummen och jag planerar för att köpa in el-cyklar som kan hyras ut till gästerna. Problemet är hur man ska planera för restaurangen. Kommer man att få ha öppet även efter kl 20.00 och för hur många personer? Det är frågor som jag hoppas får svar i god tid innan högsäsongen startar.

Hur var 2020 för er?

– Sommaren var enormt bra, men när andra pandemivågen slog till i november blev det tufft. Julborden blev inte alls som vi tänkt oss och grupper och konferenser avbokades.

Vad innebar det?

– Min tanke är ju att ha öppet året runt. Nu fick jag i stället ta jobb i Sollefteå under januari och februari för att inte belasta företaget lönemässigt. Jag kunde inte permittera mig själv eftersom jag inte hade verksamhet 2019 och därför saknades det omsättningssiffror att jämföra med.

Men du är trots allt positiv inför fortsättningen?

– Ja, det är jag. Jag ser ljust på framtiden även om jag känner en viss underliggande oro för hur pandemin ska utvecklas och vilka restriktioner som ska gälla för sommaren. Men intresset för Norrfällsviken och Höga Kusten är stort. Jag har skapat en helt annan prisbild på hotellet för 2021, som jag hoppas ska göra att gästerna stannar längre och inte bara använder oss som ett transferhotell.

Hur har kulturarbetaren Klas Norberg klarat sig under pandemin?

Hallå där! Klas Norberg, mångsidig kulturprofil från Norabygden. Sångare, musiker, trubadur och underhållare med F-skattsedel. Hur har det varit för dig under pandemin? Din bransch har ju varit en av de hårdast drabbade av alla restriktioner.
– Ja, det har minst sagt varit annorlunda… Så länge det var 50 personer som gräns vid evenemang gick det ändå rätt bra att göra små grejer och få det att rulla på hyfsat. Men i och med strängare restriktioner fick nästan allt i min bransch flytta ut på nätet.

Har du hittat nya vägar för att ersätta de jobb som ställts in?
– Ja och nej. Jag haft tur att få uppdrag som genomförts online och andra typer av uppdrag. Nästan allt har varit från den offentliga sektorn och stora företag. Föreningslivet och småföretagare, som annars brukar vara flitiga köpare av mina tjänster, har mycket svårare att göra någonting under rådande förutsättningar.


Vad tror du inför resten av 2021? Vilka är dina förhoppningar?
– Jag har ett stort jobb vid jul som jag hoppas ska bli av. Jag planerar annars inte in så mycket just nu, men när restriktionerna lättar är jag beredd att genomföra små evenemang som går snabbt att sätta ihop och administrera.

Finns det något från pandemin som du kommer att ha nytta av när det återgår till det mer normala?
– Ja, jag kommer att ha nytta av att ha vant mig vid kommunikation online. Att hitta på och underhålla även mellan uppdrag. Involvera publiken mer vad gäller låtar, material och idéer.

Kan 2021 bli lika bra som 2020 för Nylands Trä och deras tre Woody-butiker?

Hallå där! Mattias Norlén (till höger på bilden), Nylands Trä, som driver Woody-butiker i Nyland, Kramfors och Docksta. Blir det en lika bra vår- och sommarsäsong i år som förra året?

– Vi laddar för fullt och man kan säga att säsongen redat startat, i full fart dessutom.

I fjol var det stor efterfrågan på tryckimpregnerat virke till alla byggprojekt som genomfördes när pandemin begränsade möjligheterna att resa på semestern. Blir det samma sak i år?

– Ja, det lutar åt det. Och här har vi konkurrensfördelar eftersom vi har egen produktion och fler möjligheter att anskaffa trävaror.

Ni har ökat både antalet anställda och omsättning under ett antal ål. Det känns som om den positiva utvecklingen kan fortsätta.

– Det finns massor av stora planer i görningen för oss och det kommer att ske saker under 2021. Nyligen köpte vi Strandhallen här i Nyland som kommer att bli bra för Nylands Trä. Vi kommer att satsa på fasadbyte och lite annat i Kramfors och vi har utökat lagerplatserna för trävaror i Nyland.

Kör ni fortfarande ut lika mycket varor till orter norr om Skuleskogen från butiken i Docksta?

– Mer än någonsin. Vi har många kunder i Örnsköldsviks kommun och numera levererar vi även till Västerbotten.

Hur viktigt är Kramkortet för handeln i hela kommunen?

Hallå där! Caroline Strindlund (bilden), centrumutvecklare för Kramfors Handel som är verksamt i hela kommunen. Hur viktigt är Kramkortet för den lokala handeln?

– Det är viktigt på många sätt. Pengarna från det stannar inom kommungränsen och det är också en bra marknadsföring för att handla lokalt. 

Vilka intäkter genererar Kramkortet till den lokala handeln? Är utvecklingen positiv?

– Utvecklingen för Kramkortet är mycket lovande. Försäljningen för 2021 har börjat positivt och kunderna har löst in presentkort hittills under kvartal ett till ett värde av cirka 1 miljon kronor.

Du kan handla med Kramkortet över hela kommunen. Här är Kramfors Handels egen lista över anslutna företag:

Hur tycker du att butikerna klarat sig hittills under pandemin? 
– Generellt tror jag att en liten ort och kommun som Kramfors klarar sig bättre i ett sånt här läge än exempelvis storstaden, där butikerna kanske inte har samma relation till sina kunder och kunderna inte har så starka lojalitetskänslor till de lokala butikerna. I Kramfors behöver vi heller inte trängas på samma sätt, vilket gör att det känns tryggare att handla här. Tyvärr, drabbas vår kommun av restriktioner som kanske är mer anpassade till storstäderna än våra förhållande.

Märker du av att fler satsar på digitalisering och startar e-handel?
– Nej, inte just e-handel men allt fler börjar synliggöra sina produkter och tjänster digitalt och har gjort ett jättejobb för att kunna hitta vägar för sina kunder att handla säkert. Vissa erbjuder hemleverans. Coop i Kramfors är ett exempel på en butik som på grund av pandemin påskyndat arbetet med att kunderna ska kunna handla online. Av våra kedjor erbjuder många e-handel sedan tidigare och jag tror självklart att flera enskilda butiker arbetar för att kunna utöka sitt digitala utbud.

Vilka är de stora utmaningarna för handeln i kommunen framöver?
– Många företagare lever med oro varje dag över hur nästa dag, vecka eller månad ska se ut. Både med kundflödet och nya restriktioner. Om man ska blicka framåt är det viktigt att våga planera för när den här perioden är över, då samverkan kommer vara det absolut viktigaste mellan kommunen, fastighetsägare och det lokala näringslivet för att vi ska kunna snurra igång alla företag som bara väntar på att få gasa igång igen. Vi har ett starkt föreningsliv, duktiga företagare, stolta invånare och en kommun som verkligen visat hur viktiga företagen är under året som varit. För att inte glömma varumärket Höga Kusten.

– Om vi tillsammans helhjärtat satsar på att kunna ta emot våra besökare med öppna armar när pandemin lättar, har vi framtiden framför oss. Förhoppningsvis ger det ringar på vattnet till fler etableringar i kommunen. Vi har rätt förutsättningar. I en liten kommun ligger vår positiva utveckling i hur duktiga vi är på att samverka och tala gott om platsen vi bor på.

FOTNOT: Kramkortet är ett presentkort framtaget av Kramfors Handel för att stärka den lokala handeln. Kortet fungerar hos föreningens alla medlemsföretag. Presentkortet kan du köpa hos You and me – Din sko & väskbutik i Gallerian Christoffer. Om du som företag vill göra en beställning till dina anställda går det bra att göra din beställning via mejl: info@kramforshandel.se. Kortets måste laddas med minst 100 kronor.

Vilka planer har Kustens Gårdsbryggeri?

Hallå där! Stefan Häggström (t v på bilden) på Kustens Gårdsbryggeri i Nässom. Vilka planer har ni för 2021?

– Vi har införskaffat ytterligare en jäs/lagringstank så att vi kan öka vår produktion. Annars hoppas vi mest på att pandemin ska släppa taget så att vi kan återgå till det normala igen.

Hur har pandemin påverkat ert företag?

– Vi har haft vår restaurang stängd sedan i somras och vi har heller inte arrangerat några visningar. Det har så klart påverkat oss en del.

Har ni lanserat några nya produkter på sistone?

– Vi har en Brown Ale på 2,8 % som vi levererar till ett antal livsmedelsbutiker. Sedan tog vi under hösten fram en mörkare lager som vi kallar Bore och som går att beställa via Systembolagets privatimport.

Hur ser det ut inför sommaren för Länsmansgården i Lugnvik?

Hallå där! Agneta Jonasson som tillsammans med sin man Anders driver Länsmansgården i Lugnvik. Vilka är era förhoppningar inför sommarsäsongen?

– Vi hoppas och tror att vi även denna sommar kommer att ha fullt upp. I fjol hade vi bra med gäster från juli till oktober. Sedan dess har det bara varit få bokningar och vi är för närvarande permitterade på deltid.

Ni har utvecklat verksamheten genom åren, på olika sätt. Finns det någon nyhet för 2021?

– Ja, vi är snart klara med en bagarstuga och den hoppas vi ska intressera våra gäster.

Nu är vi inne i en pandemi, men bortsett från den; märker ni av att intresset för Höga Kusten ökar?

– Det gör vi. Och vi ser att många av våra gäster numera bokar in sig flera nätter inklusive kvällens middag.

Hur går det för Docksta Sko?

Hallå där, Lisa Edin (bilden), vd på Docksta Sko med sju anställda! Hur har det gått för er det senaste året?

– En ökning för vår webbshop har räddat upp minskade intäkter från våra återförsäljare som haft ett tufft Coronaår. I övrigt går allt enligt planerna.

Hur går tankarna för 2021?

– Vi ska fortsätta den utveckling vi haft sedan 2016. Vi har många parallella projekt på gång som vi kommer att informera om löpande.

Vad tror du det kan innebära för er att Skulebergets linbana nyinvigs till sommaren?

– Vi ser mycket positivt på det och andra satsningar som görs häromkring, som kommer att dra ökade turistströmmar till området. Höga Kusten fortsätter att öka i popularitet och vi försöker bidra med att utveckla vår verksamhet och varje år bjuda på något nytt i fabriksbutiken, som brukar uppskattas av våra besökare.