”Besök oss på Bazaren om du vill bo och jobba i Kramfors – mitt i Höga Kusten”

HALLÅ DÄR! Maria Liljedahl och Marie Böhlin (bilden) på Kramfors kommun som den 13-14 februari är med på Bazaren, Sveriges största jobb- och utbildningsmässa, på Stockholm Waterfront.

– Vi kommer att finnas i gemensam monter tillsammans med Höga Kusten Industrigrupp, HKIG, och representanter för företag från Höga Kusten. Målet är att skapa intresse för möjligheterna att jobba och bo i Kramfors och Höga Kusten. Bland annat kommer vi att visa på lediga jobb just nu och berätta om inom? vilka branscher som kompetensbehovet är som störst.

Kan ni ge några exempel?

– Just nu efterfrågas bland annat lastbilschaufförer, kockar, grävmaskinister och serveringspersonal. Kommunen söker bland annat samhällsplanerare och miljö- och hälsoskyddsinspektörer och inom HKIG finns det utannonserade tjänster som exempelvis arbetsmiljö- och säkerhetssamordnare, konstruktör oc CNC-operatörer.

Har ni något bra tips till den som vill flytta hit och söker jobb?

– Förutom att träffa oss och våra monterkollegor på Bazaren kan man skicka in sin spontanansökan på https://www.recruto.se/apps/portal/hogakusten/. Då kan företag i Höga Kusten enkelt se ditt cv.

”HKIG har fått större resurser”

HALLÅ DÄR! Lena Nordlander (bilden), verksamhetsansvarig på Höga Kusten Industrigrupp, HKIG. Hur har året startat?
– Bara bra! Vi har redan varit på tre karriärmässor – i Luleå, Umeå och Sundsvall – och marknadsfört jobb och möjligheter i Höga Kusten mot studenter på Luleå Universitet, Umeå Universitet och Mittuniversitetet. Och i februari kommer vi att vara med på Bazaren i Stockholm, som är landets största mässa för dem som bland annat vill ha inspiration om jobb och utbildning.
Hur är kompetensbehovet bland era medlemsföretag?
– Det finns alltid ett behov av kompetenser och för den som vill veta exakt vilka som efterfrågas kan man hitta dem på vår hemsida https://hkig.se/, sök under rubriken Jobb.
HKIG har medlemmar i Sollefteå, Kramfors och Härnösand. I vilken kommun finns de flest medlemmar?
– I Kramfors. Där har vi 18 av totalt cirka 40 medlemmar för närvarande.
Några nyheter för i år?
– Ja, att vi fått större resurser tack vare att vi ingår i ett nytt, länsöverskridande kompetensförsörsörjningsprojekt. Det är mycket positivt.
Har du något generellt råd till den som är intresserad av att bo och jobba i Höga Kusten?
– Jag tycker absolut att man ska registrera och lägga in sitt cv i rekryteringsverktyget Recruto – https://www.recruto.se/apps/portal/hogakusten/ – vilket är gratis. Då kan alla arbetsgivare som är anslutna till det, inte bara medlemmar i HKIG, få tillgång till ditt cv och det kan öppna dörrar till nya karriärmöjligheter i ett område som är fantastiskt!

Ådalens TV-service utökar sitt varusortiment

HALLÅ DÄR! Lotta Sahlén (bilden), ägare och vd för Ådalens TV-service i Lunde, som breddar verksamheten i höst. Bland annat med möbler!

– Det stämmer. Vi inleder ett samarbete med AJ Produkter om att sälja deras produkter; möbler och inredning för arbetsplatser. Vi har ju redan många företag och offentliga verksamheter som kunder när det gäller mötesrum och tekniklösningar. Nu kan vi erbjuda även detta och det tror vi kommer att bli uppskattat.

Hur stor del av AJ Produkters totala sortiment kommer ni att sälja?

– I princip allt som finns på deras webbplats och till exakt samma priser.

Men det är inte den enda nyheten, väl?

– Nej, vi kommer också att ta in hushållsmaskiner, som microvågsugnar, mixers, kaffebryggare, rakapparater och liknande eftersom Dackes kommer att avveckla i Klockestrand. Det är en service till kunderna och vi kommer att göra inköp via vårt avtal med Elon-kedjan. Däremot har vi inga planer på att plocka in större vitvaror i nuläget.

”Jag ångrar inte att jag satsade på restaurang på flygplatsen”

HALLÅ DÄR! Peter Edlund (bilden) som sedan fyra veckor tillbaka, genom det egna bolaget Matmakarna Catering/Musik, driver restaurangen på Höga Kusten Airport på vardagarna. Hur har den första tiden varit?

– Långt över förväntan! Jag har haft mellan 35 och 100 lunchgäster om dagen. Men jag är på plats redan till första avgången på morgonen och fram till klockan fyra på eftermiddagen, så det går att köpa fika och mackor hela dagen.

Det blir alltså en fortsättning?

– Jag har sagt att jag ska göra en utvärdering och fatta beslut efter två månader och som det känns nu, har jag tillräckligt starkt kundunderlag för att köra vidare.

Hur länge sedan var det som flygplatsen hade en restaurang i gång?

– Tjugo år sedan, om jag förstått det rätt. Jag har fått väldigt stor uppskattning, både för min husmanskost och att jag startat verksamhet här. Personalen på flygplatsen är mycket tacksam. Så jag ångrar verkligen inte att jag satsade på det här.

”Taggad på att komma till torget i Kramfors på torsdag!”

HALLÅ DÄR! egenföretagaren och kocken Tobias Andersson (bilden) som på torsdag eftermiddag och kväll ska hålla i eventet Surströmmingspremiär på torget i Kramfors.

– Jag är supertaggad på att få komma till torget på torsdag! Min förhoppning är att detta blir starten för en ny tradition i Kramfors som vi kommer att få njuta av på plats i flera år framåt.

Hur är upplägget?

– Vi kör tre sittningar under eftermiddagen och kvällen. En klassisk surströmmingsmåltid med alla tillbehör, ett litet föredrag av mig om surströmming och dessutom dragspelsmusik av Jörgen Sundeqvist. Blir det regn, finns det tält.

För dem som inte vill äta en hel måltid eller inte är så bekant med surströmming ännu men ändå vill prova, finns det något alternativ för dem också?

– Ja, för dem kommer det att finnas en enkel klämma att köpa på plats. Då går det att justera mängden surströmming så att det passar den ovana eller helt novisa. Och på det sätter kan vi skapa nya smakminnen så att ännu fler får ta del av en av våra mest kulturellt och känslomässigt laddade råvaror.

Läs mer om Surströmmingspremiär på torget här:

https://magasin.kramfors.se/halla-dar/surstrommingspremiar-pa-kramfors-torg-den-15-augusti/

Läs mer om Tobias Andersson här:

https://magasin.kramfors.se/halla-dar/nu-kor-jag-eget-som-hyrkock-och-konsult-i-besoksnaringsindustrin/

Surströmmingspremiär på Kramfors torg den 15 augusti

HALLÅ DÄR! Frida Larsson (bilden), centrumutvecklare på Kramfors Handel. Ni satsar på surströmmingspremiär på torget, torsdagen den 15 augusti. Hur kommer det sig?

– Man måste våga testa nya saker (skratt) och det här tror vi kan bli ett mycket uppskattat evenemang för alla som gillar surströmming. Under alla omständigheter blir det nog en ”snackis”.

Upplägget?

– Vi kommer att ha tre sittningar – klockan 14:00, 16:00 och 18:00 – med begränsat antal platser på varje. Det som ingår är en traditionell surströmmingsmåltid med klassiska tillbehör, alkoholfri dryck, föredrag om surströmming av kocken Tobias Andersson och dragspelsmusik av Jörgen Sundeqvist.

Vad händer om det blir dåligt väder?

– Blir det regn har vi tillgång till tält.

Ni har många sponsorer och medarrangörer.

– Ja, vår ambition är alltid att samverka med lokala aktörer och det gör vi verkligen här. Flera lokala företag är med och har visat ett stort engagemang, dessutom samarbetar vi med Surströmmingsakademien.

Hur bokar man plats till surströmmingspremiären?

– Biljetter till alla tre sittningar köper man via Tickster på nätet.

Kan detta bli starten på en tradition?

– Vi hoppas det!

Återigen kläder i butikslokalen under världens största klädhängare

HALLÅ DÄR! Jens Granlund (bilden), ägare av Granlunds Färg & Fritid i Ullånger. Du har två nyheter för sommaren. Eller hur?

– Rätt. Den ena är att jag skapat en caféhörna med fikabröd från Per´s Andra Bullar här i Ullånger – plus bröd för dem som är allergiska mot mjölk och h gluten – och det kommer att finnas en glassbox också. En service för mina kunder, men inte tänkt som någon konkurrent till andra företag på orten. Jag är övertygad om vi tillsammans kan attrahera fler kunder – och få fler ullångersbor att handla mer på hemmaplan – och det gynnar förstås hela orten.

Och den andra nyheten handlar också om ökat utbud.

– Ja, jag har inlett ett samarbete med Utekompaniet i Själevad. Det här blir en pop up–butik i butiken för en del av deras sortiment. I första hand arbetsskor, arbetskläder och fritidskläder. Det finns ett behov av den typen av varor, både hos invånarna i bygden, dem som är på genomresa och alla som besöker Höga Kusten. 

Är detta något du klurat på länge?

– Det kan man säga. Jag har haft dialog med olika tänkbara företag om samarbete och när Utekompaniet visade intresse kändes det klockrent. Vi får se hur detta kan utvecklas, men helt klart känns det spännande. Det finns fortfarande butiksyta ledig.

Och återigen är världens största klädhängare på taket till Sandströmshuset, där din butik finns, en vägvisare för att här finns det kläder.

– Jajamen! Det har ju inte varit så mycket med det sedan Sandströms lade ned verksamheten 2003. Så det här var på tiden.

”Utställare på företagsmässan, bjud in era samarbetspartners till den!”

HALLÅ DÄR! Mikael Berggren (bilden), näringslivsutvecklare som är ansvarig för Höga Kusten Företagsmässa den 3-4 maj i Latbergshallen. Hur är läget på utställarsidan?

– Vi har till mitten av mars fått in bokningar från över 70 utställare och räknar med att de drygt 100 monterplatserna ska vara bokade under april.

Vilka är fördelarna med att mässan genomförs i Latbergshallen i stället för i Tennishallen?

– Fler parkeringsplatser, fler monterplatser och mer yta utanför själva hallen för olika utställare och sidogrejer. Jag tror det kommer att bli riktigt bra. Det fanns uppsidor med att ha mässan i Tennishallen – i centrumnära läge – men nu när det inte går, är jag övertygad om att Latbergshallen kommer att fungera bra.

Hur vill du beskriva Höga Kusten Företagsmässa?

– Som Ådalens största mötesplats för företag. Den är stor men har ändå en intim och charmig atmosfär och en bra bredd på utställarna. Det gör den attraktiv både för företag och besökare. Dessutom har vi låga monterpriser. 2 900 kr för en monterplats är mycket förmånligt sett till vad man får för pengarna.

Vill du skicka något tips till de företag som bokat monter?

– Ja, se till att bjuda in andra företag och samarbetspartners till mässan! Meningen är ju att den ska skapa affärer och goda möjligheter till nätverkande. På fredag från när mässan öppnar fram till efter lunch är mässan enbart öppen för företag – både de som har monter och de företag som vill träffa utställare – och där finns det extra stora chanser att prata affärer, företag emellan. Varför inte göra det i den mysiga restaurangen som kommer att finnas i hjärtat av mässhallen?

”På 50-årsjubiléet den 8 juni blir det en härlig flygshow”

HALLÅ DÄR! Per Enroth (bilden), vd för Höga Kusten Airport, efter beskedet om att trafikplikten för Höga Kusten Airport blir kvar även efter 2027. Hur kändes det när beslutet offentliggjordes?

– Väldigt skönt! Vi har ju väntat länge på detta.

Vad tror d u fällde avgörandet att regeringen gick emot den statliga enmansutredarens förslag om att ta bort trafikplikten?

– Att det inte går att uppnå god tillgänglighet med marktransporter till och från Sundsvall, samt att tillgängligheten för samhällsviktigt flyg skulle ha blivit undermålig.

Antalet resenärer till och från Höga Kusten Airport har ökat det senaste året och ligger nu på en nivå högre än 2019, året innan pandemin. Tror du att det kommer att hålla i sig?

– Ja, jag tror att det kommer att fortsätta eftersom vi har etablerade verksamheter som Mondi Dynäs och I 21 Västernorrlands regemente som expanderar, plus en del nyetableringar. Även den nya linjen till Gällivare tror jag kommer att påverka passagerarutvecklingen positivt.

Finns det någon chans att det kommer att erbjudas charterresor från Höga Kusten Airport till destinationer i Europa under överskådlig tid?

– Ja då, förutsatt att vi hitta rätt samarbetspartner som ser potentialen att flyga charter härifrån.

Den 8 juni firar flygplatsen sitt 50-årsjubileum. Vad kommer att hända då?

– Då kommer vi att ha en riktigt härlig flygshow som erbjuder något för alla som är intresserade av flyg!

Mycket har skett på Kustens Gårdsbryggeri

HALLÅ DÄR! Stefan Häggström (bilden) på Kustens Gårdsbryggeri i Nässom, Bjärtrå. Vad har hänt hos er under det senaste året?

– En hel del! Vi har bland annat tagit fram två nya starköl som finns på Systembolaget, designat om våra etiketter – en färg för varje sort – och fortsatt med visningar, provningar och även haft fester på vår loge. Vi får allt fler förfrågningar om fester – bröllop, födelsedagar och annat – och det tycker vi så klart är trevligt.

Har det skett några förändringar i själva bryggeriet?

– Vi har investerat i två nya lagringstankar på 1 000 liter vardera.

Hur går försäljningen på Systembolaget?

– Den var under 2023 den högsta sedan vi startade 2019 och detta trots en vikande marknad för liknande produkter.