“Utställare på företagsmässan, bjud in era samarbetspartners till den!”

HALLÅ DÄR! Mikael Berggren (bilden), näringslivsutvecklare som är ansvarig för Höga Kusten Företagsmässa den 3-4 maj i Latbergshallen. Hur är läget på utställarsidan?

– Vi har till mitten av mars fått in bokningar från över 70 utställare och räknar med att de drygt 100 monterplatserna ska vara bokade under april.

Vilka är fördelarna med att mässan genomförs i Latbergshallen i stället för i Tennishallen?

– Fler parkeringsplatser, fler monterplatser och mer yta utanför själva hallen för olika utställare och sidogrejer. Jag tror det kommer att bli riktigt bra. Det fanns uppsidor med att ha mässan i Tennishallen – i centrumnära läge – men nu när det inte går, är jag övertygad om att Latbergshallen kommer att fungera bra.

Hur vill du beskriva Höga Kusten Företagsmässa?

– Som Ådalens största mötesplats för företag. Den är stor men har ändå en intim och charmig atmosfär och en bra bredd på utställarna. Det gör den attraktiv både för företag och besökare. Dessutom har vi låga monterpriser. 2 900 kr för en monterplats är mycket förmånligt sett till vad man får för pengarna.

Vill du skicka något tips till de företag som bokat monter?

– Ja, se till att bjuda in andra företag och samarbetspartners till mässan! Meningen är ju att den ska skapa affärer och goda möjligheter till nätverkande. På fredag från när mässan öppnar fram till efter lunch är mässan enbart öppen för företag – både de som har monter och de företag som vill träffa utställare – och där finns det extra stora chanser att prata affärer, företag emellan. Varför inte göra det i den mysiga restaurangen som kommer att finnas i hjärtat av mässhallen?

“På 50-årsjubiléet den 8 juni blir det en härlig flygshow”

HALLÅ DÄR! Per Enroth (bilden), vd för Höga Kusten Airport, efter beskedet om att trafikplikten för Höga Kusten Airport blir kvar även efter 2027. Hur kändes det när beslutet offentliggjordes?

– Väldigt skönt! Vi har ju väntat länge på detta.

Vad tror d u fällde avgörandet att regeringen gick emot den statliga enmansutredarens förslag om att ta bort trafikplikten?

– Att det inte går att uppnå god tillgänglighet med marktransporter till och från Sundsvall, samt att tillgängligheten för samhällsviktigt flyg skulle ha blivit undermålig.

Antalet resenärer till och från Höga Kusten Airport har ökat det senaste året och ligger nu på en nivå högre än 2019, året innan pandemin. Tror du att det kommer att hålla i sig?

– Ja, jag tror att det kommer att fortsätta eftersom vi har etablerade verksamheter som Mondi Dynäs och I 21 Västernorrlands regemente som expanderar, plus en del nyetableringar. Även den nya linjen till Gällivare tror jag kommer att påverka passagerarutvecklingen positivt.

Finns det någon chans att det kommer att erbjudas charterresor från Höga Kusten Airport till destinationer i Europa under överskådlig tid?

– Ja då, förutsatt att vi hitta rätt samarbetspartner som ser potentialen att flyga charter härifrån.

Den 8 juni firar flygplatsen sitt 50-årsjubileum. Vad kommer att hända då?

– Då kommer vi att ha en riktigt härlig flygshow som erbjuder något för alla som är intresserade av flyg!

Mycket har skett på Kustens Gårdsbryggeri

HALLÅ DÄR! Stefan Häggström (bilden) på Kustens Gårdsbryggeri i Nässom, Bjärtrå. Vad har hänt hos er under det senaste året?

– En hel del! Vi har bland annat tagit fram två nya starköl som finns på Systembolaget, designat om våra etiketter – en färg för varje sort – och fortsatt med visningar, provningar och även haft fester på vår loge. Vi får allt fler förfrågningar om fester – bröllop, födelsedagar och annat – och det tycker vi så klart är trevligt.

Har det skett några förändringar i själva bryggeriet?

– Vi har investerat i två nya lagringstankar på 1 000 liter vardera.

Hur går försäljningen på Systembolaget?

– Den var under 2023 den högsta sedan vi startade 2019 och detta trots en vikande marknad för liknande produkter.

Därför är Mikael Dahllund Bygg utställare på Höga Kusten Företagsmässa

HALLÅ DÄR! Mikael Dahllund (bilden), ägare av Mikael Dahllund Bygg i Klockestrand, som har bokat monter till Höga Kusten Företagsmässa i Latbergshallen den 3–4 maj. Har du varit utställare förut?

– Nej, det här är första gången och det ska bli spännande att se vad det kan ge.

Vilka förväntningar har du?

– Förhoppningen är att skapa många nya kontakter och i den bästa av världar även att få in ett eller annat uppdrag. Sedan finns det ju alltid ett värde av att synas och bygga vårt varumärke starkare.

Hur ser din verksamhet ut?

– Vi är sju medarbetare totalt och vi jobbar mest emot privatkunder men har även några större företagskunder. Vi söker nu efter fler kompetenta medarbetare och försöker få fler företagskunder, så att företaget kan utvecklas.

FOTNOT: Mikael Dahllund Bygg är ett av 43 företag i kommunen som bidrog till att Kramfors kom på tredje plats i Bäst Tillväxt i Västernorrland 2023. Läs mer om detta här: https://magasin.kramfors.se/artiklar/etta-etta-trea-for-tredje-aret-i-rad-nar-kramfors-pallplats-i-bast-tillvaxt-i-vasternorrland/

“Nu kör jag eget som hyrkock och konsult i besöksnäringsindustrin”

HALLÅ DÄR! Tobias Jajb Andersson (bilden), Docksta, som från och med i måndags är frilansande kock och konsult inom besöksnärings– och upplevelseindustrin.

– Det stämmer. Jag gjorde min sista arbetsdag som kreativ ledare på Hotell Höga Kusten och Björkudden i fredags och nu kommer jag att köra verksamhet i mitt och min fru Ebbas företag Victory Stone AB.

Vad kommer du att fokusera på?

– Ärligt talat får det ge sig lite självt. Jag kommer bland annat att köra matlagningskurser, catering och ta uppdrag på restauranger och vid event. Jag filar också på ett koncept där jag vänder mig till företag, där jag kommer till dem och genomför After Work med deras personal, kunder eller samarbetspartners.

Och från Docksta, mitt i Höga Kusten, har du rätt nära till många potentiella uppdragsgivare och bra pendlingsavstånd till Kramfors, Härnösand och Örnsköldsvik. 

– Exakt. Sedan är jag öppen för det mesta. Är det ett tillräckligt attraktivt jobb kan jag tänka mig att även jobba i Mexiko (skratt).

Efterfrågan på duktiga kockar är stor.

– Ja, och jag har ju hållit på rätt lång tid i den här branschen nu. Jag började i disken på Hotell Höga Kusten, sedan hade jag sommarjobb där och på Björkudden. 1999 köpte och drev jag Björkudden. Efter ett år flyttade jag till Umeå och jag har även jobbat i Örnsköldsvik, nio år i Stockholm, några år i Åre och tio år på Ulvö Hotell. 

Det blev bara en kort sejour – mindre än ett halvår – på Hotell Höga Kusten och Björkudden den här gången.

– Så är det, men det berodde inte på att jag inte trivdes på själva arbetsplatsen. Jag kände bara att jag gjorde samma saker som jag gjort under så lång tid och behövde utmana mig själv och testa nya grejer. Nu satsar jag på att köra eget och det ska bli kul. 

Carolines bästa råd till dig som vill starta eget

HALLÅ DÄR! Caroline Nordén (bilden) i Kramfors som driver företaget Marie Caroline Nordén AB. Berätta om vad som fick dig att starta ditt företag.

– Att driva eget har nog alltid varit lite av en dröm. Jag är utbildad civilekonom med inriktning på marknadsföring och arbetade åren efter examen framför allt med ekonomi och administration. Men jag har samtidigt alltid älskat det kreativa vilket jag då i stället ägnade mig åt på min fritid. Jag gick några kurser på distans inom foto och inredning och efter att ha pratat med vänner och delat mina intressen i sociala medier fick jag några uppdrag.

– Jag hade då en enskild firma på sidan av min anställning men när jag väntade mitt andra barn och dygnet fortfarande inte hade fått fler timmar, bestämde jag mig för att våga satsa fullt ut på drömmen om ett eget företag och skala upp för att leva på det. Då startade jag mitt aktiebolag.

Har du haft någon mentor eller inspirationskälla?

– Jag är uppvuxen i en egen företagarfamilj så mentorskapet för själva företagandet har alltid funnits nära mig. Jag har inte lika många i min närhet som delar min passion för inredning, foto och grafisk design så för inspirationen kopplad till den typ av verksamhet jag bedriver är jag tacksam för både Instagram, YouTube, bloggar och poddar som inspirationskällor.

– Det är tur att människor är givmilda och delar med sig av både framgång och motgång i olika forum. På så vis finns ju kunskapen där för den som söker den. 

Du har tre ben att stå på; inredning, foto och grafisk design. Vad fick dig att satsa på alla tre områden och inte nischa dig mot ett enda?

– Till en början handlar det om att jag älskar att arbeta inom alla tre områden och för att faktiskt finna ekonomi i att kunna leva på min verksamhet såg jag det främst som en fördel med en bredd i verksamheten och flera typer av tjänster att erbjuda.

– Hos flera uppdragsgivare kuggar områdena också i varandra och jag möter kunder som är glada över att kunna arbeta med en och samma kreatör trots varierande behov över tid. Ett och samma företag har ju ofta både behov av att göra fint i lokalerna, ha representativt tryckmaterial, en bra hemsida och bilder som visar verksamheten i antingen anställnings- eller försäljningssyfte.

– Mina uppdragsgivare består i huvudsak av företag, där cirka 90 procent av dem är baserade mellan Sundsvall och Örnsköldsvik och mina tjänster är delvis möjliga att genomföra digitalt. Resterande uppdrag kommer från övriga landet och har skett helt och hållet på distans. Jag erbjuder mina tjänster även till privatpersoner men i kontakten med företag har jag med min tidigare arbetslivserfarenhet och utbildning i bagaget möjlighet att sätta mig in i företagarperspektivet.

Har du några råd att ge till dem som funderar på att starta eget?

– Det finns så många klyschor; ”Du lever bara en gång”, ”Du ångrar inte det du gjort, bara det du inte gjorde” och dem kan väl absolut vara en spark i baken… Men om vi istället ska prata konkreta råd: 

1) Sätt upp ett mål 

2) Sätt en tid för när du ska ha uppnått målet

3) Och gör en plan för vad du gör om du kommit eller inte kommit dit när du nått periodens slut. 

Men framförallt; vänta INTE på rätt tillfälle! För då kan du få vänta för alltid. 

Med dragspel som en heltidssysselsättning

HALLÅ DÄR! Jörgen Sundeqvist (bilden) som driver företaget Sundeqvist Musik. Hur länge har du gjort det?

– Jag startade Sundeqvist Musik i Norge 2007 och tog sedan firmanamnet med mig när jag flyttade tillbaka till Kramfors 2015.

Vad pysslar du med på firman?

– Det är jag och min fru Päivi som driver Sundeqvist Musik. Vi bedriver stämning, service, renovering och restaurering av alla typer av dragspel. Vi har också försäljning av dragspel. Även vår musikaliska verksamhet drivs genom Sundeqvist Musik. Som kuriosa kan det tilläggas att Päivi är den enda person i Sverige som har en professionell treårig utbildning med masterexamen i Italien inom detta yrke.

Var finns de flesta av era kunder?

– Vi har kunder från alla nordiska länder.

Vilka fler företag finns det i landet med liknande verksamhet?

– Karlssons Musik i Fjärås och Peters Dragspelsservice i Gävle är några.

Hur är återväxten i dragspelskretsarna?

– När det gäller just stämning, service, renovering och restaurering av dragspel är det tyvärr ett utdöende yrke. I alla fall om man skall göra det på en hög och seriös nivå. Många av de äldre legendariska mästarna och hantverkarna har lämnat detta jordelivet. Men vi äri alla fall några stycken kvar som håller på.

Till sist; om man har ett gammalt dragspel liggande, är det värt att serva eller laga det om det inte fungerar?

– Absolut. Och i dag är det många flera än tidigare som väljer att behålla sina gamla instrument och kostar på en rejäl service och genomgång av dem än att köpa nya.

“Vi måste stå upp för vår flygplats!”

HALLÅ DÄR! Magnus Kangas, vd för Mondi Dynäs. Varför är det så viktigt för dig att trafikplikten blir kvar för Höga Kusten Airport?

– Vi måste stå upp för vår flygplats i Höga Kusten. Utan den blir livet mycket besvärligare för många.

Hur skulle det påverka er verksamhet om flygplatsen läggs ned?

– Vi förlorar en konkurrensfördel och våra anställda på Mondi Dynäs som reser i tjänsten får mindre tid med sina familjer när restiden ökar utan den lokala flygplatsen.

Snart öppnar butiken Docksta Djur & Natur

HALLÅ DÄR! Patrik Sahlén som tillsammans med sin sambo Ronak Ghaderipour (bilden) inom kort öppnar butiken Docksta Djur & Natur, mitt i samhället. Berätta om upplägget!

– Vi har haft tankarna på en sådan här butik ett tag och när vi tvíngades åka till Örnsköldsvik för att köpa mjölk till våra kattungar – det fanns ingen på närmare håll – bestämde vi oss. I september öppnar vi på Dockstavägen 22, i samma lokaler där det tidigare fanns en hårsalong. Tanken är att vi som bor på landet inte ska behöva åka långt för att köp en viss sorts katt– eller hundmat. Vi hoppas även kunna locka Ullångersbor och Nordingråbor.

Vilket sortiment kommer ni att ha?

– Katt– och hundmat och annat för katter och hundar. Sedan kommer vi också att testa med att sälja produkter för camping, friluftsliv, jakt och fiske. Dels för att det saknas sådant häromkring och dels för att vi finns mitt i ett område där intresset för sådant är stort.

Har ni erfarenhet av att driva företag sedan tidigare?

– Jag drev ett gym i Docksta under ett antal år, innan pandemin. Sedan bedriver jag försäljning av el–cyklar. Vi har bott i Örnsköldsvik de senaste fem åren men har nu flyttat tillbaka till Docksta och vill satsa på någonting vi tror stenhårt på. Vi jobbar i lokalerna nu och tar emot leveranser av varor inför invigningen.

Hur kommer ni att ha öppet?

– Det har vi inte riktigt bestämt ännu, men vi går ut med det inom kort. En kul grej är att vi kommer att erbjuda utkörning av djurmat i Dockstaområdet till dem som är sjuka eller har svårt att ta sig till butiken. Och alla transporter kommer att ske på el–cyklar.

Frida taggad inför sin första arbetsdag som centrumutvecklare för Kramfors Handel

HALLÅ DÄR! Frida Larsson (bilden), ny centrumutvecklare för Kramfors Handel. När gör du första dagen på nya jobbet?

– Jag börjar den 21 augusti och är väldigt taggad och förväntansfull!

Hur mycket har du tänkt och klurat på idéer under sommaren?

– Ganska mycket, faktiskt ända sedan jag blev erbjuden tjänsten. Det är svårt att låta bli! Det går att hitta inspiration och idéer lite överallt när man väl har satt igång och fundera.

Kan du säga något redan nu om vad som kommer att hända under hösten?

– I slutet av oktober fyller gallerian tio år och det ska vi så klart fira! Jag ser fram emot att planera jubileumsevent när jag börjar. Ska jag vara helt ärlig har jag faktiskt redan smygstartat lite… 

Var kommer du att ha ditt kontor?

– En lokal i gallerian kommer att göras om och bli mitt kontor, så jag kommer sitta centralt och lättillgängligt. Jag både hoppas och tror att det ska ge mig goda förutsättningar till spontana dialoger och god kontakt med både invånare, besökare och företagare, som jag tror kommer vara en viktig del i mitt arbete.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.