Höga Kusten Företagsmässa i Kramfors flyttas fram till 6-7 maj

Höga Kusten Företagsmässa i Tennishallen, Kramfors, som var planerad att genomföras 1-2 april, flyttas fram till 6-7 maj.

Skälet till detta är Coronaläget.

– Det är ett väl genomtänkt beslut som vi fattat i samråd med Sollefteå kommun – som är medarrangör – och med företagarorganisationerna, säger näringslivsutvecklare och mässansvarige Mikael Berggren.

– Vi vill ta höjd för att kunna genomföra mässan när läget förhoppningsvis är gynnsammare.

Fler än hälften av monterplatserna är bokade.

– Intresset är stort men många har nog varit tveksamma på grund av smittspridningen. 

Information om nya datum har gått ut till dem som bokat monter.

– I och med förändringen ändrar vi också tidpunkten för sista dag att boka monter till rabatterat pris. Det nya datumet är 15 februari.

Fram till det datumet kostar 3x3m monter 2 900 kr exklusive moms.

Efter 15 februari är priset 4 000 kr exkl moms.

Mer information och bokning på: hogakustenforetagsmassa.se

Flyttade hem till Docksta från Stockholm och startade byggföretag – vill anställa fler

29 företag i kommunen har varit extra delaktiga i att Kramfors har Bäst Tillväxt i Västernorrland 2021.

Ett av dem är JV Byggentreprenad i Docksta.

Johan Viberg är född och uppvuxen i Docksta, men drog iväg från Höga Kusten, bildade familj i Stockholm och blev platschef på ett byggföretag.

– 2018 var vi klara med storstaden och valde att flytta norrut. För mig blev det att komma hem igen, eftersom vi köpte hus i Docksta, säger han.

Samtidigt beslöt han sig för att starta egen byggfirma. 

Tredubblade omsättningen

JV Byggentreprenad började som ett enmansföretag och utan att lägga en krona på marknadsföring – ”alla jobb har jag fått utifrån goda referenser” – har Johan sett det växa och anställt två medarbetare. Plus att han tar in folk på timme vid behov.

– I fjol tredubblade vi omsättningen jämfört med 2020, som också var bra. 

– Jag kommer att behöva fler medarbetare framöver. Men det är viktigt att hitta personer, killar eller tjejer, med rätt kompetenser och rätt egenskaper. Så det får ta den tid det tar, säger han.

Tar gärna totalansvar

Företagsfilosofin är att jobba brett och att ta helhetsansvar för sina projekt, vare sig det gäller renoveringar eller nyproduktioner.

– Vi tar gärna totalentreprenad, från projektering till färdig produkt.

Just nu bygger JV Byggentreprenad ett fritidshus, nästa uppdrag är en stor lagerlokal och maskinhall.

– I år ska vi även bygga två lösvirkeshus. I övrigt handlar det om takbyten, altaner, fönsterbyten, kök och badrum.

Jobb i fjällen

Kunderna finns i Docksta, Ullånger och Nordingrå, några även i Örnsköldsviks kommun.

– Vi har även fått en del jobb i Hemavanfjällen, säger Johan.

Och angående det här med att inte ha behövt marknadsföra sig: för en dryg månad sedan startade Johan ett Instagramkonto för företaget.

– Det har genererat en del förfrågningar.

Så nog finns det all anledning att se positivt på framtiden alltid. 

”Mentorer är jätteviktiga för unga entreprenörstalanger”

Hur får du en ung entreprenörstalang att ta steget till att starta eget företag?

”Perra” Westin, yrkesgymnasielärare på Ådalsskolan, har jobbat med den frågan länge. Likaså med att få elever att hitta ett jobb via lärlingsplatser.

– Mentorer är jätteviktiga för att stimulera ungdomar till att satsa på företagande, säger han.

Under 20 år har ”Perra” varit delaktig i att ge unga tjejer och killar verktyg för att testa företagsidéer och att hitta en passande sysselsättning.

– Min erfarenhet är att det inte behöver vara de största teoretiska begåvningarna, dem med högst betyg, som lyckas bäst i yrkeslivet. Det handlar mycket om att ge eleverna chansen att få utlopp för det som de är duktiga på, ge dem stöd och rätt uppbackning av en arbetsgivare.

– Och det gäller både för den som vill ha anställning eller funderar på att starta eget, säger han.

”Guld värt”

Han beskriver hur han bidragit med sitt nätverk av kontakter inom näringslivet, för att öppna en del dörrar för elever.

– Sedan är det alltid upp till eleverna själva att ge ett gott intryck, visa vilja och ha det som krävs för att lyckas. 

– Men får han eller hon råd och stöttning av en företagare, är det guld värt. Det kan ge den där kicken som gör att självkänslan växer och skapa en personlig utveckling som kan ta en långt. 

Bland annat till att starta företag. Eller att via internutbildning skaffa sig kompetens för att bli en stor tillgång på en arbetsplats.

Fler mentorer

”Perra” menar att mentorskap, och lärlingsplatser, kan göra underverk med elever som inte har så lätt för sig i skolan.

– I min värld finns det inga hopplösa fall, säger han. Jag har sett så många exempel på mer eller mindre utdömda elever, som klarat sig alldeles utmärkt i yrkeslivet eller blivit framgångsrika företagare för att någon trott på dem och sett dem.

– Så, min önskan är att vi ska få fler mentorer – fler erfarna företagare – som bollplank åt ungdomar som behöver det. Det skulle ge väldigt många positiva effekter, både för kompetensförsörjningen i kommunen och för ungt företagande.

Bra framtidsutsikter för Nordtrafo – kommer att köra för högtryck 2022

Nordtrafo i Nyland är ett av företagen med bäst tillväxt i Kramfors.

Omsättningen ökar, medarbetarna blir fler och under 2022 räknar man med att köra för högtryck.

Nordtrafo tillverkar olika typer av transformatorer till bland annat snabbladdare för el–bilar och till pappers–, trä– och gruvindustrin.

All tillverkning och produktutveckling sker i den lilla tätorten i Kramfors kommun med en intressant industrihistoria.

Men i Nyland har det inte alltid funnits.

Startades i mitten av 1960-talet

Företaget startades 1965 av två män från Ludvika i Dalarna. I början av 1970–talet flyttade Nordtrafo till Bjärtrå.

I den vevan började Lennart Sjöholm arbeta på företaget och tog så småningom över det helt.

Lennart avled 2017 men Nordtrafo drivs vidare av två av hans söner, Andreas och Daniel, med Andreas som vd.

– Det var en tuff tid just när pappa gick bort efter en kort tids sjukdom, säger Andreas.

Han anpassa företagskostymen och inleda med att säga upp personal.

Men de senaste åren har Nordtrafo haft en bra tillväxt, med 2020 som absolut höjdpunkt.

– Då ökade vi omsättningen från 15–16 milj kr till över 20 milj kr.

Främst beroende på större beställningar på transformatorer till snabbladdare för Circle K i Norge.

– Norrmännen har kommit mycket längre i sin laddstationsinfrastruktur för fordon än vi har i Sverige. Dit kommer vi att kunna leverera mer framöver, samtidigt som trycket ökar inom gruvindustrin och svensk basindustri, vi räknar också med att olika järnvägsprojekt kommer att gynna oss.

”Köra för högtryck i år”

Problemet under 2021 har varit bristen på vissa komponenter. I stället för att få dem inom sex veckor har det kunnat dröja längre än fyra månader (!).

– Men det har drabbat alla i branschen, inte bara oss. Så när väl ledtiderna återgår till det normala, kommer vi att köra för högtryck, säger Andreas Sjöholm.

Nordtrafo hade nio anställda – inklusive ägarbröderna Sjöholm – för fyra år sedan.

– Numera är vi 13 och det är inte omöjligt att vi måste anställa fler framöver.

Nyanställda internutbildas av medarbetare som sitter på stora kunskaper.

– Vi behöver jobba hårt för att komma ikapp med våra leveranser men jag tycker att det ser ljust ut inför framtiden. 

– De nya kunder vi fått under pandemin kommer vi att få behålla och de vi hade innan är redo att satsa hårdare.

Äger både produkt och tillverkning

Det finns endast några få företag i landet med samma inriktning som Nordtrafo.

– Vår styrka är att vi äger vår produkt och har egen tillverkning, och att vi under normala omständigheter kan erbjuda snabba leveranser.

Kuriosa: en av Nordtrafos grundare, Ivar Vearvågen, är idag 88 år och blev kvar i Ådalen sedan han sålt företaget.

– Många kommer nog ihåg honom som yrkeslärare på Ådalsskolan, säger Andreas Sjöholm.

2021 ett bra år för SCIM Display – satsar på fortsatt tillväxt och utökad export

SCIM Display i Docksta hade ett mycket bra 2021 och tillhörde den lilla grupp av företag i landet – mindre än en procent av alla aktiebolag i Sverige – som fick den prestigefyllda utmärkelsen DI Gasell av tidningen Dagens Industri.

Det innebär att man hör till ett av de mest snabbväxande företagen.

Under 2022 siktar SCIM Display på fortsatt tillväxt och utökad export.

Roger Jacobsson är vd och försäljningschef för SCIM Display och är mycket nöjd över utvecklingen.

– 2021 var ett mycket bra år för oss. Personalen har gjort ett fantastiskt jobb med att ge god service till våra kunder, trots fortsatt pandemi med dess efterdyningar, säger han.

– Efter nomineringen till Årets Företagare i Kramfors kommun har vi fått ta emot pris som DI Gasell. Gasellerna för 2021 var 25 procent färre än föregående år.

SCIM Display var på sjunde plats av 22 företag i Västernorrland som fick vara med på gasellgalan i Umeå för de norra regionerna.

– Totalt av alla Sveriges aktiebolag blev endast 657 DI gaseller. Det gjorde oss mycket stolta att SCIM Display var ett av dessa. Vi hamnade på 245:e plats.

Ökad försäljning

Pandemin har medfört mycket högre kostnader på råvaror, transporter och energiförbrukning under 2021.

– Men vi har fortsatt att hjälp sjukvården med fler Dockstavisir än vi trodde från början av 2021. Vi har nu totalt levererat fler än 500 000 Dockstavisir, säger Roger Jacobsson.

Företagets huvudverksamhet, med leveranser av displayprodukter till dagligvaruhandeln, har återigen ökat med cirka 13 procent.

– Däremot har verksamheten för ordning och reda, med golvmärkning mot industri och lager, haft en mindre nedgång.

Hur har den totala verksamheten utvecklats sedan pandemin? 

– Vi har ökat antal anställda varje år sedan vi tog över och under pandemin likaså. SCIM Display har även blivit mer känt i vår egen region, vilket gör att vi även kan hitta kunder i närområdet. Vi söker hela tiden samarbetsföretag. 

Vart ligger ert huvudfokus idag?

– Vi fortsätter att satsa på tillväxt främst inom vårt huvudområde etikettlister och hoppas att pandemin ebbar ut så vi kan satsa mera på exportmarknader. Vi fortsätter moderniseringen av verksamheten. främst när det gäller extrudering av hyllkantslister, etiketthållare och kontrollutrustning.

– Då vi fått fler anställda uppgraderar vi även verksamhetens personalutrymmen med miljövänligare och bättre belysning, ny matsal och kök. Även nya omklädningsrum finns med på listan över åtgärder.

Vilka är era förhoppningar för 2022?

– Det är att SCIM Display utökar exporten utanför Sveriges gränser. Vi ser också fram emot fler fysiska möten när det gäller industri och lager för att fler företag ska upptäcka våra produkter. Vi utökar också vår webshop och hoppas givetvis fler kunder ska hitta till oss den vägen. 

Läs mer om SCIM Display här: https://www.scim.se/sv

Kriterierna för att bli ett gasellföretag:

  • en omsättning som överstiger 10 Mkr
  • minst tio anställda
  • minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret
  • ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren
  • ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt
  • i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusionersunda finanser

VTG har tilldelats maskintjänster fr o m oktober 2022

Kramfors kommun har gjort tilldelningen av maskintjänster för perioden 1 oktober 2022 och fyra år framåt, plus ett optionsår.

VTG har tilldelats uppdraget, men avtal kan skrivas tidigast 28 december då avtalsspärren löper ut.

– Fram till dess kan tilldelningen överklagas, säger Anita Åberg på upphandlingsenheten.

Tilldelningen gäller både Kramfors kommun och de kommunala bolagen Krambo och Mediateknik. Den omfattar snöröjning, löpande maskintjänster samt maskintjänster på Högbergets Avfallsanläggning.

Den sistnämnda har tidigare upphandlats separat.

– Denna gång ställde vi också högre miljökrav.

– Det är bästa pris utifrån ställda krav som avgjort tilldelningen, säger Anita Åberg.

Kramfors har bäst tillväxt i Västernorrlands län 2021

Kramfors kommun vinner utmärkelsen Bästa Tillväxt 2021 i Västernorrlands län.

På andra respektive tredje plats kommer Timrå respektive Sollefteå.

Det är första gången som Kramfors kommun toppar Bästa Tillväxt i Västernorrland.

Tidigare år har man legat på mer undanskymda platser, men långsiktiga insatser och hårt arbete börjar nu ge frukt.

Susanne Königson är tillväxt- och näringslivschef i kommunen.

– I första hand är det alla våra duktiga företagare, små som stora, som ska ta åt sig äran. Det är deras enträgna arbete som ligger till grund för framgången, säger hon.

– Att utmärkelsen kommer efter en extra tuff period, som Coronapandemin inneburit, är ytterligare ett styrkebesked. 

En förklaring till att Kramfors klarat sig bra är att det finns många mycket stabila industriföretag i kommunen, som är världsledande inom sina specialiteter och därigenom skapat grogrund för tillväxt och ökad lönsamhet. En annan förklaring är att även byggbranschen gått som tåget under pandemiperioden.

 – Trots Coronapandemin, eller kanske man ska säga tack vare den, har även besöksnäringen här i Höga Kusten-området haft en jättefin utveckling eftersom många valt att hemestra, semestra i Sverige, i stället för att resa utomlands.

– Vi har aldrig tidigare haft så många besökare som under de två senaste åren och  här finns också en stor tillväxtpotential.

Inför framtiden är Susanne Königson full av tillförsikt. De indikationer hon får från näringslivet pekar på en fortsatt god orderingång. Flera av företagen planerar också för fortsatt expansion.

 – En annan konsekvens av Coronapandemin, som jag tycker mig märka, är att vi fått fler barnfamiljer som tröttnat på storstadslivet och i stället väljer att flytta till Kramfors och liknande kommuner. Vi kan erbjuda både intressanta jobb och en helt annan livskvalitet med bra barnomsorg, trygghet och bostäder som har en helt annan prislapp än vad som är fallet i exempelvis Stockholm.

– Vi ser också att allt fler tar med sig sitt företag, startar eget eller att man väljer att arbeta på distans, avslutar Susanne Königson.

Ökad servicenivå

Från Kramfors kommun sida pågår ett kontinuerligt samarbete med näringslivet där lyhördhet för företagens behov och en ökad servicenivå står i främsta rummet.

– Vi strävar hela tiden efter att snabba på olika processer och ha så korta beslutsvägar som det bara går, avslutar Susanne Königson. 

Docksta Sko bygger ny fabrik

Det anrika företaget Docksta sko fyller snart 100 år och det firas stort med en ny fabrik. I början på 60-talet byggdes den nuvarande fabriken i Docksta och har tjänat företaget väl. Men nu är det dags att vända blad.

Höga Kusten växer som destination och det behövs fler besöksmål.

– Vi är inne i en projekteringsfas just nu och satsningen planeras i tre etapper, säger Lisa Edin (bilden), vd på Docksta Sko.

– Under hösten har vi avverkat, schaktat och markberett tomten som ligger precis vid infarten till Naturum. Nästa etapp påbörjas till sommaren då vi planerar att börja bygga. Målsättningen är att vi ska kunna börja flytta in någon gång under andra hälften av 2023 om allt går enligt plan. Sista etappen som planeras under 2023-2024 är renoveringen av det gamla boningshuset som planeras bli ett café.

Den nya byggnaden ska byggas på ett hållbart sätt med klimatsmarta material och solceller för fabrikens egen elproduktion. Fasaden kommer bestå av en mörk naturlig träfasad som kommer smälta in vackert mot berget och naturreservatet som fond.

– Jag och min man Andreas har ritat byggnaden själv och bestämt samtliga materialval. Vi tror att det här kan bli både ett intressant besöksmål och en vacker byggnad i världsarvet som många vill besöka. Café Skomakeriet byggs i lantlig stil vilket blir en spännande kontrast mot den moderna industribyggnaden och tanken är att hela området ska harmonisera så att besökarna vill stanna länge.

Kostnaden beräknas till ca 18 mkr under en period på tre år.

”Jämställdhet är ingen kvinnofråga utan det handlar om människosyn, värderingar och kultur”

Susanne Öberg, tidigare regionchef för LRF Mittnorrland, driver sedan förra året ett konsultbolag som jobbar med ledarskap och organisationsutveckling.

Ett av hennes fokusområden är jämställdhet inom skogsnäringen.

– Men jämställdhet är ingen kvinnofråga utan det handlar om människosyn, värderingar och kultur, säger Susanne.

Kan du berätta om hur du jobbar och hur du märker att det du gör, gör skillnad?

– Vi jobbar med två olika spår; dels branschgemensamma mätbara mål för jämställdhetsarbete och dels att skapa en mer inkluderande kultur genom att förändra de attityder och normer som förknippar skogsbranschen med män och maskulinitet. 

– Jag har jobbat med jämställdhetsfrågor i olika former i snart 30 år. Det som känns riktigt bra med den här satsningen är att vi har gått från att viljan att rekrytera kvinnor till att skapa jämställda organisationer på en strategisk nivå som gör skillnad i hela organisationen. Jämställdhetsarbete har tidigare ofta handlat om aktiviteter för att stärka kvinnor, men jämställdhet är ingen kvinnofråga utan det handlar om människosyn, värderingar och kultur. Det handlar lika mycket om hur män är mot andra män, som hur män är mot kvinnor och hur kvinnor är mot andra kvinnor. 

Vilka projekt har du som är heta inför 2022?

– Jag kommer att bredda min verksamhet och anställa medarbetare för att kunna möta upp efterfrågan på utbildningar och processledning, men också för att jobba mer med branschsamverkan inom fler områden och i andra delar av landet. Det finns ett stort intresse för vårt arbetssätt i resten av skogsbranschen i Sverige och utanför landets gränser, likväl som andra branscher tittar på oss och vill dra nytta av våra erfarenheter. Det känns riktigt gott.

– I näringslivet är männen fortfarande i majoritet samtidigt som det växer fram ett stort engagemang för andra värden än vad som står på sista raden i bokslutet. Det jag ser är mogna, trygga och drivna människor som strävar efter ett modernt ledarskap och medarbetarskap i sina organisationer. Det finns en stor efterfrågan på strategisk rådgivning i jämställdhetsarbete och inkludering, och i att gå från ord till handling, att rent praktiskt omsätta värderingarna i vardagens handlingar. 

Hur har första tiden som egenföretagare varit?

– Jag trivs väldigt bra med att driva eget. Jag får jobba med människor som delar mina värderingar och vill göra gott här i världen. Jag valde att bli egen för att få bo nära skogen och för att få mer tid till mina barn och deras idrotter – och det är kring de två prioriteringarna som jag bygger mitt företagande. När jag summerar andra året som egenföretagare är det roligt, det går bra och jag har redan nått de mål jag satte upp på tre års sikt. Min livskvalitetsnivå är dessutom högre än någonsin. Jag är på den plats jag vill vara i livet, på alla tänkbara plan.

– Jag tycker samtidigt att det är viktigt att vara ärlig och uppriktig. Vi målar lätt upp en bild, inte minst i sociala medier, om att livet bara består av möjligheter och framgångar. Det tror jag är osunt. Det var ett tufft beslut att som ensamförsörjande förälder lämna en trygg anställning som chef efter w0 år i samma organisation – utan plan, bara med en önskan om att få räcka till men ändå få bidra.

– Att börja på ruta ett, göra allt själv när man tidigare varit omgiven av a-klass medarbetare och samtidigt hantera den omställning, de svängningar och den osäkerhet som Covid-19 bjudit på – det har varit en riktig prövning. Det är oräkneliga gånger jag varit nära att tacka ja till jobberbjudanden och googlat på hemnet för att flytta till ett enklare boende på en större arbetsmarknad. Min tacksamhet till de människor som trott på mig när jag behövt det som mest kommer vara för alltid. Hur mycket mod och självtillit du än har är du aldrig stark ensam.

Skidstahus i Ullånger gör största satsningen sedan fabriken byggdes

Hustillverkaren Skidstahus i Ullånger gör sin största satsning sedan fabriken byggdes för nästan 70 år sedan.

Ägaren Storskogen satsar på en utbyggnad av verksamheten som ska korta leveranstiderna. Kapaciteten höjs med nästan 50 procent.

Skidstahus kommer också att anställa cirka 20 nya medarbetare.

Företaget har under flera år haft en mycket kraftfull försäljningsutveckling och har nu nått kapacitetstaket för vad som kan produceras i befintliga lokaler.

Det som kommer att byggas under 2022 är cirka 2 000kvm ny produktions- och lagringsyta, fördelat på 1 250kvm produktion, 650kvm lager och 100kvm kontor- och personalytor.

Projektering och upphandling sker under första kvartalet kommande år och allt ska vara klart till januari 2023, då de första produkterna ska lämna den nya fabriken.

– Detta är en historisk dag i Skidstahus 70-åriga historia, säger vd Leif Svanholm.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk