Nomineringarna klara till företagsutmärkelser för 2022

15 nomineringar till fem företagsutmärkelser för 2022 är klara. Av dem finns det fem vinnare som tillsammans med två andra utmärkelser kommer att presenteras och delas ut den 24 februari.

– Företagsutmärkelserna och alla nominerade är ett sätt för företagarorganisationerna och oss att lyfta fram duktiga företagare och entreprenörer lite extra, säger Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef.

Ja, de nominerade till fem av företagsutmärkelserna kan nu avslöjas. 

Årets Butik (delas ut av Kramfors Handel):

* NC Café & Restaurang, Kramfors

* Coop Kramfors

* You and Me, Kramfors

Årets Futura (delas ut av Futura Kramfors):

* Susanne Öberg, Bollstabruk

* Sigbritt Mann, Salsåker

* Jessica Demander, Väja

Årets Småföretagare (delas ut av Småföretagarna Kramfors):

* Kramfors Karosseri

* Mikael Dahllund Bygg, Klockestrand

* Sport & Profil i Kramfors

Årets Startup (delas ut av BizMaker):

* Svippo, Svartnoranäset

* Pay Now, Svartnoranäset

* Saras Måleri i Höga Kusten, Kramfors

Årets UF–företagare (delas ut av Ung Företagsamhet Västernorrland):

* ToppGott UF

* Bygg UF

* Kalaskulan UF

Dessutom ska det delas ut utmärkelse till Årets Företagare (av Företagarna Kramfors) och Årets Ambassadör (av Kramfors kommun). I dessa fall sker inga nomineringar.

– Vi tycker att alla nominerade ska se sig om vinnare, inte bara dem som får någon av utmärkelserna, säger Susanne Königson. 

Utdelning den 24 februari

Alla utmärkelser delas ut den 24 februari på Hotell Höga Kusten på en Företagarkväll som arrangeras av Företagarna, Futura och Kramfors kommun.

En jury har ansvarat för att utse alla nominerade och till sin hjälp har den också haft 300 förslag som kommit in från allmänheten.

– Det är ett härligt go i vårt näringsliv, säger Susanne Königson. 

– Två år i rad har våra företag haft bäst tillväxt i Västernorrland och Kramfors har sedan 2019 gått från placering 276 till 138 på Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets kommuner. Det ger oss stark framtidstro och det ska bli härligt att få träffa, fira och hylla mottagarna av företagsutmärkelser ­under en festkväll på Hotell Höga Kusten! Särskilt sedan pandemin begränsat firandet under de två senaste åren.

Festivalen Nature´s Calling ska locka fler besökare och inflyttare till Höga Kusten

En världsunik natur med möjligheter till upplevelser och livskvalitet utöver det vanliga.

Det är klart att den drar! Och nu ska den dra ännu fler människor, både besökare och dem som vill bo och leva i Höga Kusten. Festivalen Nature´s Calling den 3–5 februari i FriluftsByn, Docksta, Kramfors kommun, ska bidra till det.

– Vi är väldigt glada och stolta över att denna mötesplats skapas i vår kommun, säger Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande.
– Genom sitt strategiska läge mitt i världsarvet Höga Kusten lägger FriluftsByn och Nature´s Calling grunden för en ännu kreativare och dynamisk samverkan mellan kommuner och företag, säger Malin. 
Många festivalbesökare kommer från både när och fjärran för friluftsaktiviteter och för att uppleva vår fantastiska natur – men det finns även flera intressanta inspirationsföreläsningar på programmet. Kommunerna, Höga Kusten Destinationsutveckling och flera lokala företag finns på plats för att nätverka, söka medarbetare bland besökarna och utbyta erfarenheter.


”Förverkliga sina drömmar”
Höga Kusten-kommunerna kör ett gemensamt projekt, Talangattraktion i Höga Kusten, med fokus på kompetensförsörjning. 

– Där vi ser ett stort intresse både ifrån näringslivet och potentiella nya medarbetare, säger Susanne Königson, tillväxt och näringslivschef.
– Vi befinner oss i ett av Sveriges allra vackraste och attraktivaste områden och vi hoppas många av besökarna blir sugna på förverkliga sina drömmar här.
Festivalen Nature´s Calling (https://naturescalling.se) drivs av Jerry Engström som vill att detta ska vara en årligen återkommande festival. 
– Han är en driven entreprenör som får oss att tänka utanför boxen och att nyfiket utforska nya möjligheter genom kreativa mötesformer och äventyr, säger Susanne Königson.

Varmt välkommen att möta, upptäcka och se möjligheterna i Höga Kusten! 

”Vissa dagar förra sommaren hade vi bara tyska husbilsbesökare på Lappudden…”

Maria Blomster och Agne Säterberg har ägt och drivit Lappuddens Fritidscenter i Nordingrå sedan 2008. Dessförinnan var de verksamma på Gene Fornby i Örnsköldsvik.

– Under pandemin har besöksantalet ökat rejält och under 2022 var också de utländska gästerna tillbaka, säger Maria Blomster.

Generellt var 2022 ett år då besöksantalet stabiliserade sig.

– Fjolåret var bra för oss, men det var inte riktigt lika högt tryck som året innan. Arbetsmässigt kändes det dock ungefär som 2020 och 2021, det vill säga att det är väldigt stor arbetsbörda under förhållandevis väldigt kort tid, säger Agne Säterberg.

Maria och Agne konstaterar att paketen med helpension och vandring/elcykling har ökat. 

– Det tog rejäl fart med det från 2020 och det ser ut att hålla i sig framöver. 

– Friluftslivet och upplevelser i Sverige har fått ett tydligt uppsving och Höga Kusten som en “hot spot” har förstås bidragit till det, säger Maria.

Många tyska gäster

När pandemirestriktionerna togs bort innebar det en markant ökning av utländska gäster. 

– Framför allt folk från Tyskland, Nederländerna och Belgien, men även andra nationaliteter. Bland annat Polen, Australien och Storbritannien. Främst vandrare som gick Högakustenleden och tältade hos oss, säger Maria.

– Vi hade också många utländska husbilsgäster under 2022, flest från Tyskland. Vissa dagar var det bara tyska husbilar här.

Vad säger gästerna om Höga Kusten?

– I stort sett alla besökare beskriver naturen som fantastisk och att det finns så mycket mer att se än de först trodde. Många är förvånad över variationen av naturtyper – kust, berg, skog – och många stuggäster stannar längre hos oss än de först tänkt, säger Agne.

– Det finns generellt en förvåning över att Nordingråbygden har så mycket att erbjuda, vilket gör att vi kan locka många att stanna kvar längre. Vi berättar om alla smultronställen som gästerna måste besöka. Det vinner hela bygden på.

Knepigt att hitta medarbetare

Kompetensförsörjningen har varit ett problem en längre tid.

– Den är knepig, säger Maria, men vi har redan nu börjat söka medarbetare för sommarsäsongen 2023 och hoppas att det ska lösa sig. Det gjorde det förra sommaren, men det känns svårt att driva en anläggning när man är beroende av personal under en viss period och när det är som svårast att hitta personal. 

Förhoppningen för i år är att antalet paketgäster ska hålla sig minst på samma nivå som förra året och att grupperna ska bli fler. 

– De försvann ju helt under pandemin och förra året såg vi en svag tillbakagång, så det vore trevligt med lite fler större grupper igen. Som konferenser under för- och eftersäsong, säger Agne.

– Vi har en fin konferenslokal och matsal som vi byggde före pandemin och möjligheter att kombinera konferensen med vandring och naturupplevelser och inte minst hemlagad mat med lokala råvaror.

Agne Säterberg kombinerar sitt och Maria Blomsters besöksnäringsföretag med ett jobb inom Räddningstjänsten och att vara naturfotograf. Maria satsar på ett författarskap och jobbar nu på tredje delen av den historiska romantrilogin om Höga kusten under järnåldern. 

– Del två, ”Vikmännens rike, Gudinnans folk”, gavs ut i november.

”Höga Kusten som besöksmål vore ingenting utan människorna och företagarna som verkar här”

Anna Hellgren har snart jobbat ett år som verksamhetsledare på Höga Kusten Turism. 

Vilka är hennes intryck och reflektioner? 

I den här intervjun berättar hon om dem.

– Det har varit en fantastisk tid, säger hon. Det har varit så kul att få kontakt med min gamla hembygd och se hur mycket som utvecklats och vilken framåtanda som finns i Höga Kusten. Jag har känt mig lika välkomnad som våra besökare gör!

Finns det något som överraskat dig?

– Som stugägare i Kramfors kommun har jag sett utvecklingen från att få visste någonting om Höga Kusten till att det nu är en het destination. Med det här jobbet har jag fattat att det har ju inte kommit av sig själv utan genom ett medvetet och strategiskt arbete under många år. 

– Jag är glad över att se hur företagare och myndigheter jobbar över gränser, tillsammans och lösningsorienterat. Sånt gillar jag. Fler hjärnor tänker bättre än en och får mer gjort – och har roligare.

Hur skulle du beskriva utvecklingen för Höga Kusten under 2022 och då i synnerhet för den del som omfattas av Kramfors kommun?

– Det var ett fantastiskt år, sett till statistiken. Men det gäller att komma ihåg att inte jämföra med pandemiåret 2021 som var oerhört speciellt på många sätt. Men jämför man 2022 med 2019 så har gästnätterna ökat med 30 procent mellan januari och oktober. 

– Extra kul var att under sommarsäsongen kom var fjärde besökare från ett annat land än Sverige. Och framförallt är det kul att notera att det i undersökning på undersökning visar att ett besök i Höga Kusten överträffar förväntningarna från resenärerna.

Vilka är Höga Kustens styrkor som destination och vilka är utmaningarna inför kommande år?

– Styrkan i destinationen är förstås världsarvsnaturen, men som besöksmål vore det ingenting utan människorna och företagarna som verkar här. Vi står inför samma utmaningar som alla andra i Sverige, men vi har en fördel i att naturen är gratis och alltid öppen. Det går fortfarande att få stora upplevelser till ett överkomligt pris så det gör att vi hoppas att besökarna fortsätter att komma till oss trots kärvare tider. Att vi rankas som det tryggaste besöksmålet i Sverige hjälper ju också till att välkomna besökare. 

– Sedan blir det spännande att se vad allt som det lades grund för under 2022 kommer att landa i år. Jag tänker till exempel på storsatsningen i Lövvik, den kommande litteraturfestivalen på Sandslån och en ny aktör på Skulebergets naturscen. Bara för att nämna några exempel. 

Några önskemål och förhoppningar från din sida?

– Inför 2023 kommer vi att jobba ännu mer med att stärka samarbetena inom Höga Kusten. Vi jobbar också med tre utpekade områden som ska komplettera naturturismen och det är cykel, fiske och kultur. För mig är det jätteroligt att få vara med på den resan, särskilt när det gäller utvecklingen av kultur kopplat till natur – det är något jag brinner för.

– Jag hoppas att Höga Kusten får fortsätta vara en plats där människor hämtar kraft ur naturen och ur möten med varandra.

High Coast Whisky.

Vill du lyfta fram några inspirerande exempel inom besöksnäringen i Kramfors kommun?

– Jag har ju redan nämnt några, men så klart är ju stora aktörer som FriluftsByn, High Coast Whisky och Hotell Höga Kusten värda att nämna som verkligt inspirerande och uppfinningsrika företag. Sedan tycker jag att kombinationen av tunnbrödsfabrik och gourmetrestaurang på Mjälloms Tunnbröd är värd att nämnas. Det är ju exempel på hur man tänker kreativt och drar nytta av kompetenser. 

Mannaminne.

– Att förverkliga idéer är ju också något som människor är bra på i det här området. Till exempel Sven Sjölanders fantastiska väg till Utsikt Höga Kusten, eller satsningen på alla fina bryggor längs Ångermanälven som kan ge stor utveckling framöver. Och då har jag inte nämnt Mannaminne, Länsmansgården, Högbonden, Nordingrå konstby och så vidare.  Listan kan göras väldigt lång, bara inom Kramfors kommun, och tänk då hela Höga Kusten. Vilken potential vi har tillsammans!

Företagsfrukost om framtidens arbetsmarknad och planen för 120 nya bostäder i Kramfors stad

Hur ser framtidens arbetsmarknad ut? Och hur skulle Kramfors stad kunna utvecklas om det byggs 120 nya lägenheter på området på och kring Babelsberg?

Om detta handlar årets första företagsfrukost, som arrangeras av Näringslivs– och utvecklingsenheten på Kramfors kommun. Den sker onsdag den 25 januari kl. 7.30 – 9.00 på Kramfors Stadshotell.

– Eftersom aktuella frågeställningar ofta skiljer sig åt beroende på vart man driver sin verksamhet satsar vi på företagsfrukostar vid lokala och naturliga mötesplatser för företagare, säger tillväxt– och näringslivschefen Susanne Königson.

– Vi ser fram emot att både delge information, lyssna in och föra dialog med företagarna.

Programmet för 25/1

Företagsfrukosten onsdag den 21 januari inleds klockan 7.30.

Mats Lindström.

En halvtimme senare ger Mats Lindström, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen, sin presentation av utvecklingen på den svenska arbetsmarknaden. 

Vilka utmaningar står vi inför? Kopplade till den svenska ekonomin och de regionala skillnader som finns.

Stefan Välijeesiö.

Efter honom berättar Stefan Välijeesiö, samhällsplanerare på Kramfors kommun, om den nya detaljplanen för Babelsberg och det arbete som nu inleds för att knyta en exploatör till platsen. 

Den nya detaljplanen möjliggör byggandet av upp till 120 nya lägenheter med närhet till handel, service och kommunikationer. 

Företagare, varmt välkommen!

Företagsfrukosten den 25 januari riktar sig till dig som är företagare. 

Vi bjuder på kaffe/té och en smörgås. 

Ingen föranmälan krävs.

Har du frågor om företagsfrukosten? 

Kontakta näringslivsutvecklaren Janne Mellander, tel. 0612–801 06, janne.mellander@kramfors.se

Varumärket Höga Kusten ska bidra till ökad kompetensförsörjning

Genom att använda varumärket Höga Kusten har kommuner och näringsliv tillsammans och med framgång lockat många, nya besökare till destinationen. Nu ska det starka varumärket även användas för att locka ny kompetens.

– Vi vill tillsammans med företagen attrahera både nationell och internationell kompetens att bo och arbeta i Höga Kusten, säger Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef på Kramfors kommun.

Kramfors kommun är projektägare för ”Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten”. 

Projektet pågår från den 1 april i år till 31 oktober 2023 och finansieras av alla fyra kommuner i Höga Kusten.

– Det finns ett stort behov hos de lokala arbetsgivarna av ny kompetens och genom att gemensamt använda Höga Kustens varumärke tror vi att chanserna ökar betydligt för att intressera människor för det vi har att erbjuda, säger Susanne.

Samverkan för ökad attraktionskraft

Företagen i Höga Kustens Industrigrupp, HKIG, har sedan länge rekryterat tillsammans genom att kombinera spännande karriärsmöjligeter med platsens livsmiljö. 

Nu ska fler aktörer, näringslivet och kommunerna samverka kring detta för att få en ökad attraktionskraft.

I första skedet av projektet har befintliga insatser inventerats och man har undersökt vilket behov det finns av samverkan och kommunikation för att locka ny kompetens, både nationellt och internationellt.

Behovsanalysen visade att det saknades en verktygslåda för employer branding utifrån platsvarumärket, samt berättelser om varför Höga Kusten är den bästa platsen att jobba och leva i. Tillsammans med näringslivet tas det därför fram texter, foton och filmer som lyfter personer som bor och jobbar i olika branscher, samt material som kan vara till hjälp när man ska rekrytera folk som inte har kännedom om varken kommunerna eller företagen i Höga Kusten.  

Mondi Dynäs ett gott exempel

I Kramfors kommun är Mondi Dynäs ett gott exempel när det gäller att beskriva sig som en intressant arbetsgivare med både spännande, globala jobb och god livsmiljö i Höga Kusten. 

Mondis kampanj under 2022 för att attrahera kompetens har lett till att ett 40-tal kvalificerade tjänster som utannonserats nu är tillsatta.

Nu ska andra företag inspireras av Mondi. 

Hotell Höga Kusten med Hotell Björkudden är ett av de företag som ska intervjuas kring vilka hjälpmedel de behöver för att använda platsvarumärket för en lyckad rekrytering.

– Eftersom vi hela tiden växer har vi alltid ett stort behov av medarbetare med rätt kompetens. Vi ser fram emot att få fler verktyg än dem vi redan har för att locka duktiga personer till Höga Kusten, säger Fredrik Björk, restaurangchef på Hotell Höga Kusten och Björkuddens Hotell & Restaurang.

Nytt event ska attrahera kompetens till Höga Kusten

Kommunikationen som tas fram i projektet kommer bland annat att användas på nya eventet ”Nature´s calling” på FriluftsByn vid Skuleberget den 3–5 februari 2023. Där kommer representanter från Höga Kustens industri, IT– och spelbransch att finnas på plats. 

Under 2023 kommer även marknadsföring av andra branscher och offentlig sektor att göras tillsammans med berörda aktörer. 

Höga Kusten som plats för att jobba på distans – eller i co-workingmiljö – är ett av de områden som ska synliggöras. 

Målsättningen med projektet är att samarbetet mellan kommuner och näringsliv ska leda till ökad sysselsättning, konkurrenskraft och tillväxt. 

Läs mer om projektet här:

www.kramfors.se/kommun–demokrati/kramfors-utvecklar/talangattraktion-for-kompetensforsorjning-i-hoga-kusten.html

Läs mer om eventet ”Nature´s calling” här:
https://naturescalling.se/

Kramfors får utmärkelsen Bäst Tillväxt i Västernorrland för andra året i följd

Kramfors kommun får för andra året i följd utmärkelsen Bäst Tillväxt i Västernorrland av kreditupplysningsföretaget Syna.

– Det är naturligtvis enormt glädjande att vi får utmärkelsen igen. Det om något visar att vi har många duktiga företagare i Kramfors och att vi som kommun har ett gott näringslivsklimat, säger Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef.

Bästa Tillväxt, som premierar en bred och stabil tillväxt i det lokala näringslivet, är ett av Sveriges mest prestigefulla priser. 

– Utmärkelsen går till den kommun i varje län i Sverige som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst under året baserat på företagens senast inlämnade årsredovisningar, berättar Karl Stjerna, VD på Syna.

På så sätt skapas ett tillväxtindex som gör att kommunerna i ett län kan jämföras med varandra och hur utvecklingen sett ut över tid.

Kramfors är bäst både 2021 och 2022.

Bygger enbart på fakta

– Bästa Tillväxt bygger på konkreta fakta till skillnad från andra undersökningar som ofta utgår från personliga åsikter. Att Kramfors toppar i Västernorrland är extra roligt eftersom det är andra året i rad och att det visar att enträget arbete med tiden ger resultat, säger Karl Stjerna.

– Trots att många företag haft det kämpigt i spåren av Coronapandemin, oro i vår omvärld och en tilltagande lågkonjunktur pekar Bästa Tillväxt på att det finns många livskraftiga företag och kommuner. Men också på att det finns en betydande framtidstro och tillväxtpotential inom stora delar av näringslivet, inte minst bland många småföretagare, som utgör ryggraden i det svenska näringslivet.

Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef.

Många små och medelstora företag

Kramfors är en kommun med några stora men framför allt många små– och medelstora företag.

– Det är en framgångsfaktor och gör oss inte så sårbar, säger Susanne Königson. Att ha den bredd vi har i näringslivet ger en god dynamik samtidigt som de stora företagen skapar en bra jordmån för många underleverantörer att verka i.

Susanne lyfter också fram besöksnäringen i sammanhanget.  

– Under fler år har besöksnäringen i vår kommun haft god tillväxt. Arbetet med att marknadsföra Höga kusten har varit framgångsrikt och det ska vi fortsätta utveckla. Här finns definitivt en stor tillväxtpotential och utrymme för driftiga entreprenörer som vill förverkliga sina idéer, fortsätter hon.

Ann-Christine Lundqvist, Nylands Städ.

”En bra ledning smittar av sig”

Ann-Christine Lundqvist äger och driver – tillsammans med sin man Jonas – ett företag som för andra året i rad bidragit till att Kramfors har bäst tillväxt i länet; Nylands Städ, med cirka 60 medarbetare i Kramfors, Sundsvall, Härnösand och uppdrag i hela länet.

– Det är väldigt roligt att vara med på listan i år igen och jag gläds åt den utveckling som både vi och kommunen gjort under de senaste åren, säger hon.

– Jag var med i Näringslivsrådet när det startade, som representant för Företagarna. Det har varit intressant att följa mycket av det positiva som skett i Kramfors sedan dess.

Hon ser framgångarna för företagen i kommunen som ett utslag av gott och inspirerande ledarskap.

– Både ett företag och en kommun måste ha bra ledning och en tydlighet i ledarskapet för att få saker att hända. Då smittar det av sig nedåt i verksamheterna. Det ligger bakom mycket av det vi ser nu.

– Eftersom jag driver bolag som har verksamhet i hela Västernorrland vet jag också hur bra det fungerar att starta och driva företag i Kramfors kommun och att man får hjälp när man behöver den.

Under 2022 har Nylands Städ miljöcertifierats och Ann-Christine Lundqvist är optimistisk inför framtiden.

– Visst, det kommer att bli tuffare tider för de flesta, men jag vill påverka det jag har möjlighet till och utifrån det har jag en positiv grundsyn. 

Mattias Norlén, Nylands Trä.

”Vi har jobbat på tålmodigt”

Ett annat av de 51 företagen på tillväxtlistan är Nylands Trä, med hyvleri och tre bygghandelsbutiker i kommunen – Nyland, Kramfors och Docksta – som ingår i XL-Bygg-kedjan.

– Vi har jobbat på tålmodigt och byggt upp ett förtroende hos våra kunder i många år, säger ägaren Mattias Norlén. Det har varit värdefullt för oss i både med- och motvind. 

En annan styrka är den breda kundbasen.

– Den består både av industrin, återförsäljare, proffs och konsumenter som gör att det drar relativt jämnt. Vi har också en fantastisk personal som går all-in i alla affärer, samtidigt som vi försöker hålla hög servicenivå med bland annat bra logistik och flexibel produktion där vi kan driva igenom alla möjliga affärer och lösningar.

Sammanlagt har Nylands Trä 25 anställda.

Mattias Norlén förklarar att kunderna finns både i och utanför kommunen.

– Vi gör regelbundna affärer med kunder i hela Västernorrland och Västerbotten, även en del i Stockholmsområdet och på senare år det även blivit en del export till bland annat Norge och Libyen.

Göran Wikström, BN’s Motor.

Drog nytta av pandemin

Göran Wikström äger BN´s Motor i Kramfors med fem anställda.

– Pandemin innebar förändringar i folks vardag. Det blev mindre resande och fler satsningar på egna projekt och att uppleva saker på hemmaplan. Det gjorde att efterfrågan på till exempel båtar, skogs- och trädgårdsmaskiner ökade och det är sådant vi säljer.

Sedan har behovet av reparationer ökat, då många började använda produkter som varit sparsamt använda under lång tid.

– Här ser vi också att vår strävan för att hålla högsta servicenivå lett till att kunder från närliggande kommuner sökt sig till vår butik och verkstad. Det är mycket inspirerande, säger Göran Wikström.

”Vara flexibla”

Inför framtiden är Susanne Königson, som hon säger, realistiskt positiv. 

– Det är klart att det finns orosmoln på himlen, men jag känner mig ändå trygg. De signaler som jag får från våra företagare i olika sammanhang är fortsatt ljusa och jag vet att man på flera håll planerar att investera i både ny produktion och fler medarbetare, säger hon.

För Susanne Königson och kommunen handlar mycket av arbetet framåt om att möta näringslivets behov. 

– Vi ska ta tillvara på det vi är bra på men också vara flexibla och använda våra resurser på ett optimalt sätt för att fortsätta utveckla kommunen i rätt riktning. Att lyssna på företagen är därför avgörande för att fortsätta åstadkomma ökad tillväxt. 

– En annan detalj som är viktig är att underlätta näringslivets kontakter med kommunen och våra politiker, avslutar Susanne Königson.  

Här är listan över alla 51 företag i Kramfors kommun som ökat sin omsättning, nyanställt och gått med vinst:

AB Bröderna Thorins Grävmaskiner

AQ Components Mjällom AB

AQ Wiring Systems AB

Bearbetningscenter i Västernorrland

Bjärtrå Skogstjänst AB

Blomsterhuset i Nordingrå AB

BN:s Motor AB

BrokS Redovisning AB

Bönhamns Brygga AB

D-Son Åkeri AB

Energi & Bygg i Ådalen AB

ERPA AB

Faciendum AB

Gallsäters’Lastbils- och Mekaniska

Gerdins Cutting Technology AB

Hamek Verkstad AB

High Coast Distillery AB (publ)

HS Vakuumplast AB

JV Byggentreprenad AB

Kayas Restauranger i Sverige AB

Kempes El AB

Kinghs Transport K Backlund AB

Klockestrands Såg & Hyvleri AB

Kramfors Industrilackering AB

Kramfors Släp & Fritid AB

Kramfors Stadshotell AB

Mikael Dahllund Bygg i Höga Kusten AB

Mjälloms Tunnbröd AB

Natur – & Skogstjänst i Sverige AB

Nordhydraulic AB

Nordingrå Alltekniska Verkstäder AB

Nordmarks Åkeri AB

Nordtrafo AB

Nylands Bildelar och Biluthyrning AB

Nylands Städ i Kramfors AB

Nylands Trä och Tryckimpregnering AB

Nyléns Svets & Industriservice AB

Nynäs Tak Entreprenad Norrland AB

Omne Bröd AB

Optimal Ekonomi i Kramfors AB

Salong Viktoria i Kramfors AB

Sandslåns Taxi AB

Sandslåns Varv AB

Sundströms Bil i Kramfors AB

SWESAR Construction AB

Team Höga Kusten AB

Ulf Nylén Bygg AB

VA Drift Renare Vatten RV AB

VPM ENERGI AB

Våra Hem i Stockholm AB

Yrjas Regnbågsgård AB

Tillväxtverket uppmärksammar Kramfors kommuns arbetsmodell Ungdomsanställningar

Sedan 2020 har Kramfors kommun – genom projektet Framtid Kramfors – valt att satsa på ungdomar som är inskrivna inom kommunalt aktivitetsansvar (KAA). Det vill säga ungdomar mellan 16 och 20 år och som inte påbörjat eller fullföljt gymnasiestudier. Det har varit framgångsrikt och Tillväxtverket har nu uppmärksammat Kramfors kommuns arbetsmodell.

Modellen som arbetats fram för målgruppen kallas för Ungdomsanställningar och innebär att ungdomarna erbjuds aktiviteter, praktik och sysselsättning hos privata företag eller offentlig sektor och att de avlönas av kommunen. Satsningen har för många ungdomar inneburit rutiner, motivation och en väg in i reguljärt arbete eller studier. 

Läs här vad Tillväxtverket skriver om projektet:

https://tillvaxtverket.se/amnesomraden/regional-kapacitet/utvecklingsguide/exempel/praktik-ger-unga-jobb-i-kramfors.html

Tillitsfull och trygg relation

– Vi vill att ungdomarna ska känna sig behövda och delaktiga i samhällsutvecklingen genom att ta plats och inkluderas i det sociala samspelet, säger Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef.

– Det vi ser är att fler ungdomar än vanligt har valt att göra praktik, visserligen delvis på grund av att de får en ersättning men också utifrån det arbetssätt som KAA–ansvariga Camilla Dahlin har i kontakten med ungdomarna, säger Tommy Laurell, enhetschef på Arbetsmarknadsenheten.

En viktig och nödvändig framgångsfaktor har varit att det funnits en dedikerad person som skapat en tillitsfull och trygg relation med ungdomarna och fungerat som coach för individen. Samt även varit en viktig länk mellan arbetsplatsen och individen. 

– Ungdomarna har fått prova på jobb inom områden de är intresserade av och fått en behovsanpassad praktik. Många ungdomar har gått från att vara hemmasittande eller att hänga på stan till att jobba, studera eller ta körkort – tack vare satsningen på ungdomsanställningar, berättar Camilla Dahlin.

Pengen har motiverat ungdomarna till att ta ett steg framåt och bidragit till att de känt sig högre värderade. 

– När de märker att de klarar av jobbet, börjar de tro på sig själva och att det finns framtidsmöjligheter för dem. Många av ungdomarna har av olika skäl saknat detta, berättar Camilla. 

– Ibland behövs det en puff i rätt riktning och det känns inspirerande att kunna bidra och det är jätteroligt att få följa dessa ungdomar och se deras utveckling. 

Resultatet för 2022 är att elva ungdomar av de 27 som tagit del av satsningen har fått ett jobb.

En vinst för arbetsgivare

Projektets resultat är också en vinst för arbetsgivare som behöver arbetskraft.

– Det är helt fantastiskt och jätteviktigt att företag och offentlig sektor öppnar dörren och välkomnar ungdomarna på det sätt de gör. Jag ser helt klart en win-win-situation för båda parter, säger Susanne Königson.

Att ungdomarna känner sig sedda, bekräftade och att de ges möjlighet att visa att de kan och vill något, är mycket värdefullt.

– Sannolikheten för att arbetsgivarna ska erbjuda en anställning ökar när de under en period fått lära känna ungdomarna och sett vad dessa vill och kan utföra, säger Camilla Dahlin.  

– Den här satsningen har verkligen slagit väl ut. Resultaten talar för sig själv och ger incitament för att införliva aktiviteten i ordinarie verksamhet, säger Susanne Königson.

”Lite pengar som ger mycket tillbaka”

Marie Westerberg, projektledare för Framtid Kramfors, trycker på vikten av de positiva effekterna med modellen:

– Det är egentligen ganska lite pengar som behöver satsas för att det ska ge otroligt mycket tillbaka. 

– Om vi får ut en enda ungdom i sysselsättning är det värt så mycket, främst för individen men också för hela samhällssystemet. Och vi har fått ut överraskande många i jobb.

Bakgrunden till Framtid Kramfors-projektet är att den socioekonomiska statusen i kommunen behöver förbättras. 

Målsättningarna som satts upp inom projektet är:

  • Öka andelen flickor respektive pojkar som går ut med gymnasiebehörighet.
  • Minska antalet flickor respektive pojkar som varken arbetar eller studerar.
  • Fler flickor respektive pojkar går vidare från gymnasiestudier till högre utbildning.
  • Färre medborgare är i behov av försörjningsstöd.
  • Fler barn kan bo kvar i det egna hemmet.
  • Samverkan mellan skola, myndigheter, elever och föräldrar är etablerad.

Fakta om projektet

Regeringen införde 2018 ett stöd som syftade till att stärka ekonomisk och social utveckling i landsbygdskommuner med socioekonomiska utmaningar. Projektet ”Framtid Kramfors” skrevs fram och Tillväxtverket beviljade kommunen medel. Budgeten för projektet är 17,9 miljoner kronor varav 10 % utgör medfinansiering från kommunen. Projekttiden är 2018 till 2023. 

Nu kan du nominera kandidater till företagsutmärkelser för 2022

Nu är det dags att nominera kandidater till sex av sju utmärkelser för 2022, som delas ut på Företagarkväll med guldkant den 24 februari.

– Vi förändrar upplägget som gällt under pandemin, både för nomineringsprocessen och utdelningen, säger näringslivsutvecklaren Mikael Berggren.

De sju utmärkelser som ska delas ut är:

* Årets Företagare (delas ut av Företagarna Kramfors).

* Årets Småföretagare (delas ut av Småföretagarna Kramfors).

* Årets Butik (delas ut av Kramfors Handel).

* Årets Futura (delas ut av Futura Kramfors).

* Årets UF–företag (delas ut av Ung Företagsamhet Västernorrland).

* Årets Startup (delas ut av BizMaker Västernorrland).

* Årets Ambassadör (delas ut av Kramfors kommun).

Nominera nu

– Alla kan nominera kandidater från och med nu och fram till 14 december, säger Mikael Berggren.

Nomineringar görs via e–tjänsten på Kramfors kommun och i den står även kriterierna för respektive utmärkelse.

Länk till e–tjänsten:

https://e-tjanster.kramfors.se/foretagsgala

– Det går att nominera till alla utom en utmärkelse; Årets Ambassadör. Den utses av Kramfors kommun.

Juryn och Företagarkväll med guldkant tillbaka

Två förändringar sker jämfört med de senaste åren.

Dels kommer det att finnas en gemensam jury som utifrån lämnade nomineringar och företagarorganisationernas önskemål, fattar de slutliga besluten om vilka tre kandidater som ska utses för fem av utmärkelserna. För Årets Företagare utses dock inte tre kandidater utan en mottagare.

Dels kommer alla sju utmärkelser att delas ut på en Företagarkväll med guldkant.

– Det här var en modell som gällde innan pandemin och de restriktioner vi då hade att rätta oss efter, säger Mikael Berggren. 

– Däremot gör vi det inte till en stor galakväll utan det blir en intimare och enklare tillställning som alla ska känna sig bekväma med.

Företagarkväll med guldkant kommer att ske den 24 februari 2023 och arrangeras av Företagarna Kramfors, Futura Kramfors och Kramfors kommun.

– För de fem utmärkelser där tre kandidater ska utses, kommer respektive företagarorganisation att offentliggöra dessa under speciella nomineringskvällar. Detta för att lyfta alla nominerade på ett bra sätt, säger Mikael Berggren.

Här är alla mottagare av företagsutmärkelser för 2021: https://magasin.kramfors.se/artiklar/har-ar-alla-mottagare-av-foretagsutmarkelser-for-2021/

“Ju mer pengar vi lägger i vår egen kommun, desto roligare att bo och leva här”

Mats Löfroth äger Hotell Höga Kusten och Björkudden i Nyadal. Han vet värdet för hela kommunen när det går bra för de lokala företagen.

– Skatteintäkterna som företagen genererar används till samhällsutveckling och till skolor, vård, omsorg, fritidsanläggningar och mycket annat. Att gynna den lokala näringen är att bidra till ett levande samhälle, förutom att det medverkar till att skapa arbetstillfällen och satsningar, säger han.

– En annan aspekt är att både hotell– och restaurangbranschen och handeln ofta är det första insteget till arbetslivet för ungdomar.

Trots kommuninvånarnas lojalitet till de lokala företagen tror Mats att det kan bli ännu bättre. Och han liknar det vid att semestra på hemmaplan.

— På samma sätt som du kan upptäcka sevärdheter och aktiviteter i ditt närområde som du inte upplevt tidigare, finns det butiker och restauranger som du inte varit hos. Ju mer pengar som vi lägger i vår egen kommun, desto roligare blir det att bo och leva här, säger Mats Löfroth.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Kramfors kommun logotyp och länk
Höga Kusten logotyp och länk