High Coast Whisky förstärker med stjärnkock inför sommaren

High Coast Whisky rustar inför en – som man hoppas – bra sommar på sitt besökscentrum.

Destilleriet har försäkrat sig om en stjärnkock i restaurangen: meriterade Fredrik Persson, känd bland annat från Brygghuset i Härnösand, Årets Kock och anlitad på nobelfester.

– Han kommer att ge oss ett lyft både smakmässigt och upplevelsemässigt och uppskattas av dem som besöker destilleriet, säger High Coast Whisky:s vd Henrik Persson.

Henrik Persson, vd på High Coast Whisky.

Just planeras sommaren för fullt. Besökscentrat, resturangen och shopen säsongsöppnas den 30 april men anpassat efter rådande restriktioner.

– 2021 har inletts på ett positivt sätt. Dels har vi just släppt vårt resultat från 2020 där vi gjorde ett rekordresultat på 4,3 mkr före skatt, dels verkar kvartal ett i år bli lyckat försäljningsmässigt. Framför allt på Systembolaget. 

Det går ju lite trögt med fatförsäljningen då mässor, provningar och fatägarträffar fortsatt är inställda.

– Vi hoppas dock detta kommer öppna upp sig efter sommaren och då står vi redo och laddade, säger Henrik Persson.

Intresset utomlands för High Coast Whisky:s produkter har gått ned något under pandemin.

– Men nu börjar våra importörer höra av sig och lägga beställningar igen.

– Vi räknar med att exportera till åtminstone sex-sju marknader under 2021. Troligtvis blir det ännu fler.

Nya produkter ska lanseras

Snart släpps också nya produkter på Systembolaget.

– Den tredje utgåvan av Silent Mills Collection släpps den 13 april. Den här gången hyllas sågverket på Svanö med en rökig produkt som har slutlagrats på svensk ek.

– Därefter kommer en ny In Flames-buteljering att lanseras den sista april i samband med vår återöppningsfest på besökscentrum.

Den följs av en Small Batch Exclusive för Höga Kusten som släpps den 1 juni, enbart på Systembolagets butiker i Höga Kusten. 

High Coast Whisky.

Säljarens marknad – stor efterfrågan på bostadshus och fritidshus i Kramfors kommun

Intresset för både bostadshus och fritidshus i Kramfors kommun ökar.

– Det är säljarens marknad eftersom efterfrågan är stor men det är få fastighetsobjekt ute till försäljning, säger Anna–Lena Christianson, fastighetsmäklare på Höga Kusten Fastighetsmäklare.

Det är både Höga Kusten som lockar och att få flytta från städer till landsbygden, där man kan få en annan livskvalitet – och kunna jobba på distans.

– Vi hade rekordmånga besökare i Höga Kusten förra året och många av dem som upplevde miljön och naturen här blev sugna att flytta hit. Flera har redan gjort det.

– Sedan har Coronapandemin fått många som bor i storstadsregionerna att vilja lämna dem och få en annan, mer harmonisk vardag på landsbygden. Och här är Kramfors kommun attraktiv, säger Anna–Lena Christianson.

Få objekt till försäljning

Bekymret är dock att det finns för få hus ute till försäljning.

– Det gäller bostadshus såväl som fritidshus. Jag tror att många som funderat på att sälja, främst äldre människor, flyttat fram planerna under pandemin. Det känns helt enkelt inte tryggt att lämna sin bostad för en annan, innan man fått vaccinera sig.

– Men traditionellt är det också många som väntar med att lägga ut hus till sommaren. Det man inte tänker på är att det då av tradition är flest objekt ute till försäljning. Man kan få ännu bättre betalt den här tiden på åren, eftersom de potentiella köparna är många men objekten få.

Blair och Anna-Lena Christianson, Höga Kusten Fastighetsmäklare.

Hela kommunen attraktiv

Anna–Lena Christianson säger att det ringer folk till henne hela tiden och frågar om det är hus på gång för annonsering.

– Strandnära lägen är alltid heta för dem som söker efter fritidshus men det är i de flesta fall inte helt avgörande. Och när vi talar om bostadshus är det inte längre några få områden och orter som är populära, utan hela kommunen.

– Du kan få bra hus till en inbjudande summa i många områden och ha nära till både service, kommunikationer och den fantastiska naturen i Höga Kusten. Dessutom få mer pengar över för sina intressen och möjlighet att jobba hemifrån, menar Anna–Lena Christianson.

”Väldigt spännande läge”

Hon tror att efterfrågan på bostadshus och fritidshus i Kramfors kommun kommer att fortsätta öka. 

Särskilt om det blir ännu en rekordsommar för besöksnäringen i Höga Kusten.

– Och kan vi få ut fler objekt på marknaden kan det leda till ökad inflyttning till kommunen. Läget är väldigt spännande just nu.

Företagsservice – vi finns här för dig!

Näringslivs- och utvecklingsenheten på Kramfors kommun har i uppdrag att främja och utveckla företagsklimatet i kommunen, vägleda och underlätta för företagare i deras kontakter med myndigheter och aktörer. 

Vi vill jobba nära kommunens företagare och entreprenörer. Det ska vara enkelt att ta kontakt med oss om det är något du undrar över. 

FÖRETAGSSERVICE vägleder och förmedlar kontakter inom dessa områden:

* Finansieringsfrågor  * Ägarskiften  * Etableringar  * Kompetensförsörjning

* Företagsutveckling   * Olika stöd * Nyföretagande * Mötesplatser * Mark och lokaler

Vi ingår även i ett antal regionala samarbeten och nätverk.

Besöksadress: Torggatan 12, Kramfors. 

Kontaktuppgifter:

Janne Mellander, tel 0612-801 06, e-post: janne.mellander@kramfors.se

Marcus Grönlund, tel 0612-805 04, e-post: marcus.gronlund@kramfors.se

Skidstahus expanderar – nyanställer igen efter en enastående utveckling

Hustillverkaren Skidstahus i Ullånger har upplevt en fantastisk utveckling under Coronapandemin. Ökad orderingång gjorde att man anställde tio nya medarbetare under 2020. Och nu behövs ännu fler.

– Inom kort anställer vi ytterligare cirka fem personer och kommer då att ha totalt 70 anställda, säger vd:n Leif Svanholm.

Företaget har under en period anställt alla kategorier av personal, från produktionsmedarbetare till tjänstemän. Man har bland annat utökat sin säljarkår.

Mälardalen är ett område där Skidstahus tagit allt fler marknadsandelar och där har man nu sammanlagt åtta säljare.

– Dessutom har vi ett helt nytt säljkontor i Örebro som vi tror mycket på.

Vilka hus är det då som det säljs mest av?

– Fjällstugor, vanliga villor och flerfamiljshus, säger Leif Svanholm. Men nu går vi mot sommarsäsongen och då kanske försäljningen av fritidshus också kommer igång.

När det gäller fjällstugor har försäljningen under en tid varit extremt stark.

– Här är det framför allt Idre, Sälen och Vemdalen som varit dragloken, säger Leif Svanholm.

Helena och Mats har reklambyrå, djurshop – och var sitt heltidsjobb

Två olika företagsverksamheter. Och på det, var sitt heltidsjobb.

Det är vardagen för Mats och Helena Helenius i Bollstabruk. Två inflyttare till Kramfors kommun med starkt driv.

I december 2017 köpte Mats och Helena ett gammalt hus strax utanför Bollstabruk och flyttade dit. Flyttlasset gick från Tierp, där man tidigare bedrivit sina verksamheter. Någon direkt anknytning till just Bollstabruk hade man inte. 

– Det närmaste man kommer i det sammanhanget är väl att jag härstammar från Graningebruk, säger Mats.

Tillsammans driver Helena och Mats P&T Reklam AB, ett företag som sedan 2019 huserar i det så kallade Centrumhuset mitt i Bollstabruk. Inriktningen är allt ifrån profilkläder och skyltar till mässmaterial.

Fokus på befintliga kunder

Coronasituationen är något som naturligtvis även har påverkat verksamheten hos P&T Reklam. 

– Pandemin har gjort att vi tills vidare valt att sätta oss själva på något av halvgas, när det gäller reklambyrån, säger Mats. I första hand fokuserar vi på befintliga kunder och vi anpassar öppettiderna helt efter kundernas behov och möjlighet att träffas.

– Det är svårare i dagsläget att träffa nya kunder, eftersom det personliga mötet då är så viktigt.

Paret Helenius har många års erfarenhet av reklambranschen och ett gediget kunnande inom hela området. 

Långvariga relationer

Målsättningen med reklamverksamheten är att skapa långsiktiga relationer till företagets kunder.

– Det bygger i stor utsträckning på förtroende och goda relationer, säger Helena. Våra produkter och tjänster är ju inte direkt något som spontanköps.

På grund av pandemin har en stor del av kontakterna med kunder och leverantörer på senare tid skett via digitala möten och plattformar.

– Det har också satt fokus på hur framtiden kommer att se ut i vår verksamhet, säger Helena. Vi kommer, mer än tidigare, att verka i den digitala världen. Det innebär bland annat satsningar på en digital handelsplats och webbshop.

Inga fritidsproblem

Helena och Mats lägger stor energi på att fylla dygnets timmar med verksamhet. Förutom reklambyrån bedriver man till exempel även verksamhet inom ”hund och katt”-branschen. En butik med hund- och kattmat och tillbehör inryms i samma fastighet. Till detta kan läggas verksamheten med uppfödning och försäljning av pudlar.

Såväl Helena som Mats har dessutom var sitt heltidsjobb. Mats jobbar skiftgång på SCA Bollstasågen och Helena driver ett jourhem, där barn och ungdomar i behov av lite lugn och ro får bo i perioder hemma hos familjen Helenius. 

Åtskilliga timmar läggs också på att restaurera och förverkliga drömmarna i det gamla boningshuset. 

– Vi är inga ”vänta och se”-människor, säger Mats. Fritidsproblem är ett okänt begrepp för oss.

– Och vi vet bokstavligen, vad det innebär att göra en pudel, säger Helena med ett leende.

Elpress vd: ”Vi har haft en fantastisk utveckling under dom senaste åren”

Det är nu helt klart att globalt framgångsrika Kramforsföretaget Elpress förlänger sitt hyresavtal för anläggningen i Brunne och satsar på en rejäl utbyggnad av sina produktionsutrymmen. 

I satsningen ingår också en förstärkning av maskinparken, med bl.a. ett antal CNC-maskiner, och en viss nyrekrytering av personal. Investeringarna är totalt kostnadsberäknade till närmare 50 Mkr.

– Vi har haft en fantastisk utveckling under dom senaste åren, säger företagets vd, Mattias Östman. Och rent försäljningsmässigt har vi haft ett väldigt bra år trots alla bekymmer med pandemin.

Utbyggnaden i Brunne, som beräknas vara klar om ungefär ett år, omfattar 1.250 kvadratmeter verkstadsyta. Där ska bl.a. inrymmas en ny ytbehandlingsanläggning för tennbeläggning av kabelskor. 

Fördubblade typtester

En nyhet är också att labbkapaciteten i Brunne i princip fördubblas, då man bygger en extra våning i labbet. I labbet utförs s.k. typtester av alla nya produkter, allt för att leva upp till de extremt höga krav på kvalitet och funktion som ställs i dag. Det kan handla om flera års tester, innan en ny produkt släpps ut på marknaden.

Utlandsmarknaden blir allt viktigare för Elpress. Man har i dag plattformar för sin verksamhet från Beijing i öster till Chicago i väster. Den senaste bolagssatsningen genomfördes i slutet av förra året i grannlandet Norge. I 16 år har man verkat på den norska marknaden och man har nu stärkt förankringen där med ett eget bolag.

Fantastisk utveckling

Marknadsmässigt har det hänt en hel del på senare tid.

– Även om vi har en världsmarknad som av effekterna från pandemin spretar mer idag, där olika segment utvecklas åt olika håll, så ser vi en fantastisk utveckling, inte minst vad det gäller omställningen till förnybar energi, säger Mattias Östman. 

– Elpress skördar just nu framgångar på exportmarknaden och vi gör allt för att klara våra kunders höga efterfrågan och med varje investerad krona ökar vi vår kapacitet. Personalen gör ett fantastiskt bra jobb och för Elpress gäller fortsatt lagd strategi och jag känner stor tillförsikt att vi fortsätter vår tillväxtresa. 

Satsar på personalen

Coronapandemin har naturligtvis även påverkat verkligheten internt hos Elpress. 

– Vi gick ut med tydlig information till alla medarbetare, införde besöksförbud och såg över hur vi på bästa sätt kunde minska smittspridningen, säger Östman. Alla resor och fysiska kundbesök ställdes in, liksom utbildningar och alla former av samvaro i täta grupperingar.

– Vi valde dessutom att göra en hälsosatsning tillsammans med vår lokala friskvårdsförening. En stegräknartävling, tipsrunda utomhus under luncher och en PT-grupp är exempel på aktiviteter som inneburit nya sätt att mötas för oss. Det har också gett fantastiska resultat för personalens hälsa. 

FAKTA OM ELPRESS

Sedan 1959 utvecklar, tillverkar och marknadsför Elpress kompletta kontaktpressningssystem för elektriska ledarförbindningar. 

Elpress Gruppen består av affärsområdena Elpress och ABIKO och ägs av Lagercrantz Group AB.

Årsomsättning: Cirka 400 Mkr

Totalt antal anställda i Elpressgruppen: 160 varav cirka 125 i Kramfors.

Företaget har dotterbolag i Tyskland, Danmark, Kina, USA och Norge och man säljer årligen bl.a. 50 miljoner kabelskor till ett 70-tal länder. 

Dagligen levereras närmare fyra ton kabelförbindningar och verktyg (under högsäsong cirka sju ton).

Lena Nordlander – entreprenören som inspirerar och har kul på jobbet

Livet måste vara kul, intressant och utvecklande.

Det är i alla fall en trio ledord som vägleder Lena Nordlander, sprudlande entreprenör och inspiratör i Nyadal, genom livet. Det är också, i allra högsta grad, något som hon vägleder och inspirerar andra med. 

– Jag vill göra gott, ha roligt, utveckla mig själv på ett ärligt sätt och hjälpa företag och organisationer att göra detsamma, säger hon. Alla människor är värda att känna sig betydelsefulla, kompetenta och omtyckta!

Eget sedan 2005

Lena Nordlander är utbildad socionom och har även en utbildning i folkhälsovetenskap. Som chefstjänsteman på Region Västernorrland var en av hennes uppgifter att uppmuntra folk till att starta eget i samband med ett stort omställningsarbete, då många sades upp.

Detta var något, som hon själv också tog fasta på.

Sedan 2005 arbetat hon i sitt Lena Nordlander AB som organisationskonsult med bl.a. chefs- ledar- och medarbetarutveckling på menyn. 

– Jag har lång erfarenhet av hur man bygger och arbetar genom förtroendefulla samarbeten och jag brinner för att få organisationer att utvecklas, säger hon.

Arbete med människor

Fram till 2013 var Lena delägare i Arbetsplatsprovaren AB. Där arbetade hon, tillsammans med Kristina Lockner, medfokus på mätningar av arbetsmiljö och chefskap genom webbaserade enkäter. 

Under en period var Lena verksamhetschef och föreståndare för ett behandlingshem och ett särskilt boende för personer med missbruk och psykisk sjukdom. Behandlingshemmet drev även en mataffär, där Lena var butikschefoch hon har under flera år varit delägare i och föreståndare på ett HVB för unga pojkar. 

I dag ägnar hon en halvtid åt jobbet som HR-strateg hos Elpress.

Plattform för wellness

Tillsammans med några vänner och kollegor startade Lena hösten 2019 företaget Dreamcoast. Det är en digital galleria och wellnessplattform, där man i samarbete med andra lokala kreativa entreprenörer erbjuder tips, råd och konkreta produkter inom livsstil, wellness, konst och kultur.

– Plattformen ska vara en inspiration och hjälp för att hitta livets syfte och inspirera till livskvalitet, säger Lena. Och samtidigt ger det våra landsbygdsentreprenörer en möjlighet att få tillväxt online.

Ett annat aktuellt projekt är Frukostklubben, en digital mötesplats på Facebook, där Lena varje fredagsmorgon sänder direkt från Dreamcoasts egen studio. Bl.a. bjuds det på samtal med intressanta och spännande gäster, kustsvep med härliga bilder från Höga Kusten, tips på nyttigheter i tillvaron och en och annan tävling.

Utmaningar och driv

Lena gillar utmaningar och ofta då i syfte att utveckla sig själv och andra, att må bra och att känna sig tillfreds med livet. TV-tittande blir det inte så mycket utav. Däremot blir det regelbundet ett antal träningspass i veckan och trivseln är verkligen på topp, när hon plockar fram sin älskade trumpet. Gärna då tillsammans med sitt eget band, Lena Stompers. 

En och annan bok blir det också. Och på tal om utmaningar; Senast lästa bok är Dostojevskijs mastodontroman Brott och straff.

– Den var bättre än jag trodde, säger hon.

Var kommer egentligen ditt driv ifrån, Lena?

– Jag funderar ofta över vad driv är och hur vissa människor kan vara utrustade med så stora doser. Det handlar väl förmodligen om en kombination av arv, genetik och välmående och det sistnämnda är ju det enda, som du själv kan påverka. Gör det!

”Vi har världens läge att få mycket att lyfta i Kramfors kommun”

Fredric Wedin är företagaren som satsar på flera olika verksamheter i Vibyggerå.

– Här finns en enorm energi och företagen hjälper varandra i alla lägen. Det ger en inspirerande miljö som driver fram nya idéer i ett av Höga Kustens hetaste områden.

2013 köpte Fredric Wedin Naturscen Skuleberget, som han utvecklat successivt och där han numera har en restaurang som är öppen vid evenemang. 

Under åren har han arrangerat flera konserter här med några av landets största artister. Coronapandemin har dock tvingat fram en paus för detta och Fredric räknar inte med att det genomförs några konserter på naturscenen igen förrän 2022.

Fredrics andra investering i området gjordes för drygt fem år sedan då han förvärvade ett antal hyreshus i centrala Docksta från Docksta BTK.

– Totalt rör det sig om 52 lägenheter som jag har i bolaget Dockstabo. De flesta av dem är uthyrda och intresset för att flytta hit ökar hela tiden, säger han.

Stor ökning för campingen under 2020

Skuleberget Havscamping i Veåsand är Fredric Wedins tredje satsning.

Här har han skapat ställplatser för husbilar alldeles intill havet och byggt ett servicehus. En annan byggnad inrymmer lounge, kiosk och från och med i sommar även en restaurang. Bland annat kommer den att utrustas med en exklusiv pizzaugn från Italien.

Här byggs restaurangen på Skuleberget Havscamping.

– Vi hade en 36–procentig omsättningsökning för Skuleberget Havscamping under 2020 och jag anser att vi har ett av Höga Kustens bästa lägen, både geografiskt och strategiskt, säger Fredric Wedin.

På vägen till campingen, som också leder till den sydligaste entrén för Skuleskogens nationalpark, åker cirka 19 000 bilar om året.

– Lägg till all trafik på E4:an bara ett par kilometer härifrån så har du en kolossal potential.

Utsikt från loungealtanen mot gästhamnen i Veåsand.

Premiär för turer till Mjältön

I fjol köpte Fredric in ytterligare mark vid campingen, där han gjorde en helt ny vandringsled upp till det då relativt okända Getsvedjeberget. Med sin naturliga ”predikstol” blev det ett av Höga Kustens mest taggade motiv i fjol.

Han har även byggt en brygga och öppnat en liten gästhamn i Veåsand och i år blir det premiär för båtturer till Mjältön, som är Sveriges högsta ö. En nyinförskaffad båt väntar på att sjösättas.

– Allt det här gör jag för att jag har ett starkt driv men också för att vi som har företag i Vibyggerå samverkar och stöttar varandra. Det bidrar också att Kramfors kommun ger mig bra service vid till exempel handläggning och tillstånd, säger Fredric Wedin.

Utsikt från Getsvedjeberget. Foto: Fabiola De Graaf.

”Det gäller att alla är på tårna”

I sommar kommer den nya liften vid Skuleberget att invigas och den kommer att få stor betydelse för näringslivet i området, tror Fredric. Både för befintliga verksamheter och för sådana som kommer att starta upp tack vare det ökade antalet besökare som är att vänta.

– Vibyggerå och hela Höga Kusten hade ett mycket bra 2020 och jag är övertygad om att 2021 kommer att bli minst lika bra. Jag tror att vi har i alla fall fem år av stark ökning av besökare till Höga Kusten. Och när vi inte kan locka fler besökare från Sverige kommer vi att få en ökning av utländska besökare, sedan pandemin lagt sig.

– Det gäller bara att alla är på tårna för att ge besökarna bra upplevelser och bra service. Då kan besöksnäringen i sin tur också leda till att fler väljer att flytta till Kramfors kommun. Vi har världens läge nu att tillsammans få mycket att lyfta, säger Fredric Wedin.

Näringslivsarkiv i Norrland bevarar lokala företags historia för framtiden

Visste du att det finns ett Näringslivsarkiv i Norrland? 

I Härnösand bevaras bland annat dokument och bilder från företag med ursprung och säte i Kramfors kommun.

Förutom att intressant historia förvaras här, är Näringslivsarkiv i Norrland en guldgruva för forskare.

För närvarande finns det arkiverat material från olika tidsperioder från drygt 40 företag och föreningar i Kramfors kommun, varat ett flertal inom skogsindustrin. Till exempel Bollsta Sågverk, Kramfors AB, Norrskog, Salsåkers Ångsåg, Sandvikens Sågverk och Ådalarnas Skogsägareförening.

Övrigt med anknytning till Kramfors kommun är bland annat material från Hammars Mekaniska Verkstad, Kramfors IF, Nya Norrland och Västernorrlands Allehanda.

– Vi ser gärna att fler företag i Kramfors kommun använder Näringslivsarkivet. Ett företags historia är viktig och här sparas den på ett tryggt sätt för framtiden, säger Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef på Kramfors kommun.

Film om Näringslivsarkiv i Norrland

I den här filmen berättar arkivchefen Daniel Nordin vad Näringslivsarkiv i Norrland erbjuder till företag, föreningar och organisationer:

En film om tre aktuella företagsstöd under Coronapandemin

Många företag har det tufft under Coronapandemin. Därför har näringslivsenheten på Kramfors kommun bjudit in tre av sina samarbetspartners för att informera om aktuella stöd som finns att söka för företag.

Stöden är:

* Utvecklingschecken från Regionen (för små och medelstora företag med verksamhet i hela Västernorrland som har upp till 249 personer sysselsatta eller anställda och högst 500 miljoner kronor i omsättning).

* Omsättningsstödet från Länsstyrelsen (för näringsidkare som fått ett större omsättningstapp på grund av pandemin).

* Brygglånet från Almi (som syftar till att överbrygga en svår period).

– På mindre än 30 minuter får man veta mer om dessa stödåtgärder, säger Janne Mellander, näringslivsutvecklare på Kramfors kommun.

Han och kollegan Marcus Grönlund inleder filmen och berättar i slutet av den om vad kommunens Företagsservice har att erbjuda lokala företag.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk