Kustens Gårdsbryggeri vill nå milstolpe under 2021

En av de svåraste utmaningarna som ett småskaligt hembryggeri kan anta, är att brygga ett gott lageröl med 3,5 procents alkoholhalt. När alkoholhalten reduceras, är det nämligen risk för att smaken också försämras.
– Så vi är lite stolta. Vi gjorde den resan allra först – och lyckades, skrattar Stefan Häggström och Bertil Lundgren på Kustens Gårdsbryggeri i Nässom, Bjärtrå.

Det är nu drygt tre år sedan som bryggeriet började byggas och den första bryggningen var klar våren 2018.
Idag gör det fem olika sorter – två folköl och tre starköl – och målet är att komma upp i en total volym av 20 000 liter om året. Just nu ligger man på cirka 16 000 liter.
– Hade inte coronapandemin ändrat förutsättningarna skulle vi ha nått det i år. Nu får vi sikta på den milstolpen 2021 i stället, säger Bertil.
Det är på hans fastighet, och i lokaler vägg i vägg med dem där Lundgrens Lantbruk styckar ekologiskt nötkött till Bondens Frys, som Kustens Gårdsbryggeri håller till. Bryggeriet har numera också en restaurang– och konferensdel för besökare och grupper.

Fruarna lagar maten
Stefan Häggström är den som ansvarar för den dagliga verksamheten och Bertil Lundgren gör det han hinner vid sidan av Bondens Frys och ett arbete som maskinkonstruktör på Höga Kusten Teknikresurs.
– Jag och Bertil är svågrar och våra fruar lagar maten när vi har kunder i restaurangen, säger Stefan. Målet är att jag ska kunna jobba heltid med bryggeriet. Just nu hjälper jag även till med Bondens Frys under vintern.
Ölet från Kustens Gårdsbryggeri finns dels på olika restauranger och butiker i länet, dels säljs det på Systembolaget.
– Den 2 maj 2019 började vårt öl säljas på Systembolaget i Kramfors. Efter en prövotid på ett år hamnade det på hyllorna i fem av Systembolagets butiker.
– Från juni i år finns det även på depå vilket gör att det går att beställa till samtliga systembolag och ombud i hela landet. Det var fantastiskt roligt, säger Bertil.

Hög och jämn kvalitet
Det ökade intresset för Höga Kusten är också en positiv faktor.
– Smakturismen drar besökare inte bara till High Coast Whisky några kilometer härifrån utan även till oss. Vi har en uteservering och möjligheter att ta emot fler besökare, och konferensgrupper, framöver. Särskilt då covid–19–situationen förbättras, säger Stefan.
Att Kustens Gårdsbryggeri kan brygga bra öl råder det ingen tvekan om. Men så gjorde man ju också det svåraste först.
– Erfarenheterna vi skaffat oss gör att vi nu kan säkerställa en hög och jämn kvalitet. Och när det kommer bilder från till exempel kunder på västkusten som gillar vårt öl, då blir man allt lite stolt som ölbryggare och entreprenör i lilla Nässom, ler Bertil Lundgren.

Rekordsommar för Gårdsbutiken i Själand

En 20–procentig omsättningsökning jämfört med 2019. Och då var fjolåret ändå ett rekordår i företagets historia.
Gårdsbutiken i Själand med sin White Guide–rankade restaurang har haft en fantastisk sommar.

– Jag tackar vårt mod att öppna den 1 maj som vi planerat, trots all osäkerhet kring hur covid–19–pandemin skulle slå mot verksamheter som vår.
– Våren blev bra och när det veckan före midsommar väl blev fritt fram att resa inom Sverige, stod vi väl rustade för att ta emot allt folk som sökte sig till Höga Kusten, säger David Nilsson.
Han, fästmön Anna och mamma Berith jobbar heltid i företaget och under semesterperioden tar man dessutom in cirka 25 timanställda.
– Vi hade bra förberedelser för att ta emot gäster säkert under pandemin, inte minst tack vare vår stora uteservering.

Interregional satsning
Gårdsbutiken ingår som en av två ångermanländska restauranger – Ulvö Hotell är den andra – i en interregional satsning på måltidsturism för Västernorrland, Jämtland  och norska Tröndelag.
– Syftet är att skapa bättre förutsättningar för att få hit fler besökare som vill lära mer om matkultur och uppleva platsen genom maten och drycken, säger Eva Jilkén, projektledare för Västernorrland.
Hon fortsätter:
– Detta gör vi bland annat genom att skapa ett digitalt kunskapscenter inom måltidsturism med utbildningar i att skapa måltidsupplevelser. Vi kommer kunna erbjuda online och fysiska utbildningar, nätverk, inspiration och kunskap om de unika smakerna och traditionerna i våra regioner. Fokus är att företagen ska kunna öka sin lönsamhet genom att arbeta lokalt och ta fram olika smakupplevelser.
– Generellt arbetar vi i projektet för ökad kompetens, nätverkande, och ökad lönsamhet för alla inblandade företag.

Smakkarta i restaurangen
David Nilsson hoppas att deltagandet i projektet bland annat kan ge nya idéer, givande erfarenhetsutbyten och olika typer av kompetenshöjningar.
– Samarbete och samverkan på det här sättet kan vara väldigt utvecklande, menar han.
Gårdsbutiken har på senare år varit noga med att profilera alla lokala råvaror och deras producenter på en särskild smakkarta i restaurangen.
– Våra gäster uppskattar den informationen och vi märker tydligt av att man gärna villa ha det lokalproducerade.
Förutom restaurang och butik producerar Gårdsbutiken delikatessprodukter, som även säljs via butiker och andra återförsäljare.
– Det kommer vi att fortsätta med och även förfina konceptet. Efterfrågan på våra produkter är stor, konstaterar David Nilsson.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.