En 20–procentig omsättningsökning jämfört med 2019. Och då var fjolåret ändå ett rekordår i företagets historia.
Gårdsbutiken i Själand med sin White Guide–rankade restaurang har haft en fantastisk sommar.
– Jag tackar vårt mod att öppna den 1 maj som vi planerat, trots all osäkerhet kring hur covid–19–pandemin skulle slå mot verksamheter som vår.
– Våren blev bra och när det veckan före midsommar väl blev fritt fram att resa inom Sverige, stod vi väl rustade för att ta emot allt folk som sökte sig till Höga Kusten, säger David Nilsson.
Han, fästmön Anna och mamma Berith jobbar heltid i företaget och under semesterperioden tar man dessutom in cirka 25 timanställda.
– Vi hade bra förberedelser för att ta emot gäster säkert under pandemin, inte minst tack vare vår stora uteservering.
Interregional satsning
Gårdsbutiken ingår som en av två ångermanländska restauranger – Ulvö Hotell är den andra – i en interregional satsning på måltidsturism för Västernorrland, Jämtland och norska Tröndelag.
– Syftet är att skapa bättre förutsättningar för att få hit fler besökare som vill lära mer om matkultur och uppleva platsen genom maten och drycken, säger Eva Jilkén, projektledare för Västernorrland.
Hon fortsätter:
– Detta gör vi bland annat genom att skapa ett digitalt kunskapscenter inom måltidsturism med utbildningar i att skapa måltidsupplevelser. Vi kommer kunna erbjuda online och fysiska utbildningar, nätverk, inspiration och kunskap om de unika smakerna och traditionerna i våra regioner. Fokus är att företagen ska kunna öka sin lönsamhet genom att arbeta lokalt och ta fram olika smakupplevelser.
– Generellt arbetar vi i projektet för ökad kompetens, nätverkande, och ökad lönsamhet för alla inblandade företag.
Smakkarta i restaurangen
David Nilsson hoppas att deltagandet i projektet bland annat kan ge nya idéer, givande erfarenhetsutbyten och olika typer av kompetenshöjningar.
– Samarbete och samverkan på det här sättet kan vara väldigt utvecklande, menar han.
Gårdsbutiken har på senare år varit noga med att profilera alla lokala råvaror och deras producenter på en särskild smakkarta i restaurangen.
– Våra gäster uppskattar den informationen och vi märker tydligt av att man gärna villa ha det lokalproducerade.
Förutom restaurang och butik producerar Gårdsbutiken delikatessprodukter, som även säljs via butiker och andra återförsäljare.
– Det kommer vi att fortsätta med och även förfina konceptet. Efterfrågan på våra produkter är stor, konstaterar David Nilsson.