Handlarn i Lugnvik flyttar till nya lokaler – ger bättre möjligheter till utveckling

Om allt går enligt planerna, byter Handlarn i Lugnvik lokaler innan semestern.

– Vi kommer att flytta till före detta Lugnviksskolan, för att kunna utveckla verksamheten, säger ägarna Tommy och Niklas Sjölund.

Trångboddhet och svårigheter att kunna genomföra önskade förändringar, gör att Handlarn väljer att överge sin nuvarande plats – alldeles vid genomfartsvägen i Lugnvik – till en ny några hundra meter in i byn.

Hit, till f d Lugnviksskolan, flyttar Handlarn i Lugnvik.

När skolan lades ned för ett antal år sedan, köptes den av Lugnviks IF.

– Det var ett bra beslut för att kunna utnyttja den till olika aktiviteter, säger Tommy Sjölund som varit engagerad i föreningen sedan unga år.

Men driften är kostsam och det är få som hyr lokalerna.

– På sikt kommer det inte att fungera utan ökade intäkter, konstaterar han.

Med den lösning som nu sker – då Handlarn kommer att hyra en stor del av entrévåningen – får Lugnviks IF en fast hyresgäst som gör att ekonomin går runt, och Handlarn kan göra de åtgärder som är nödvändiga för att utveckla företaget.

– Just nu finns det ärende hos kommunens miljö– och byggavdelning för att få använda lokalerna för handel och om allt går bra får vi ett klartecken inom några veckor. Då kan vi ansöka om olika stöd, beställa nya kylar och starta ombyggnationerna, säger Niklas Sjölund.

Det som nu är en entré kommer att bli en förbutik.

Målet är allt ska vara färdigt för nyöppning i juni.

– Det är klart att vi kanske tappar en del kunder som är på genomresa, även om vi kommer att skylta bra. Men fördelarna överväger.

– Vi kommer att kunna ha pantmaskinen, uttagsautomaten och blomavdelning på en yta utanför själva butiksdelen. Vi får en separat dörr för varuleveranser och betydligt fler parkeringsplatser, säger Niklas.

Dessutom får Handlarn betydligt mer utrymme för den växande mängden av paket från Postnord, DHL, Schenker, Bring och Systembolaget.

– I fjol hanterade vi cirka 19 000 paket och under 2022 kan det stiga till drygt 24 000. Då måste vi ha mer plats och det får vi nu, förklarar Tommy.

Han säger att butiken efter flytten kommer närmare flertalet av kunderna och att Handlarn kan bidra till att skolbyggnaden blir en ännu viktigare mötesplats för bygden.

– Vi har idéer om hur vi vill utveckla vissa saker. Bland annat flytta starten på el–ljusspåret till skolan. Sedan kan vi starta upp olika evenemang, som loppisar och annat.

– Närheten till gymnastikhallen kan också innebära att fler väljer att handla här, säger Niklas Sjölund som startat upp en barngymnastikgrupp med 35 inskrivna barn.

Ytterligare en satsning som planeras är att erbjuda Handlarns kunder möjlighet att handla även när butiken inte är bemannad. Preliminärt till kl 23 på kvällen och från kl 6 på morgonen.

– Vi har varit på studiebesök hos Nära dig i Mjällom där man har självbetjäning sedan några månader tillbaka, säger Tommy Sjölund. 

Två tredjedelar av monterytan redan bokad till Höga Kusten Företagsmässa

Idag, 15 februari, är sista dagen att boka monter till specialpris till Höga Kusten Företagsmässa 2022.

– Fram till midnatt är monterpriset 2 900 kr plus moms. Därefter är priset 4 000 kr plus moms fram till dess att anmälningstiden går ut i april, säger Karin Högström som är en av dem som jobbar med mässan på Kramfors kommun.

Redan nu är 60 montrar bokade. Det motsvarar cirka två tredjedelar av monterytan i Tennishallen, Kramfors, där mässan arrangeras 6-7 maj.

– Intresset är stort. Senast mässan genomfördes i Kramfors var 2018 och då kom det cirka 5 000 besökare.

Höga Kusten Företagsmässa är ett samarbete mellan Kramfors kommun och Sollefteå kommun. Förutom själva hallen kommer det också att finnas mässaktiviteter utanför.

– På fredag är mässan öppen enbart för företag fram till klockan 14. Därefter släpps allmänheten in fram till klockan 16. På lördagen är den öppen från klockan 10 till 16 för alla, säger Karin Högström.

Du som inte bokat monter än, men planerat för det: slå till idag! Då får du som sagt det lägre monterpriset.

För bokning och mer information:

www.hogakustenforetagsmassa.se

Årets första företagsträff blev digital

I morse träffades lokala företagare och representanter för Kramfors kommun, när näringslivsenheten genomförde årets första företagsträff. 

Meningen var att det skulle bli fysiska träffar på fem olika orter i kommunen – precis som i höstas – men det fick på grund av gällande restriktioner ändras till ett digitalt möte.

Senare under året kommer det dock att bli fysiska företagsträffar – och minst 150 individuella företagsbesök.

På dagens företagsträff medverkade bland andra Christine Sprinzl från Upphandlingsenheten, Märith Löfgren från Miljö & Byggavdelningen samt Agnetha Fredriksson och Göran Mellander från Campus Kramfors. 

De gav information från sina verksamheter och nyttiga råd till företagarna. Bland annat om hur man kan bli leverantör till kommunen, praktikplatser (LIA, lärande i arbete) som ett led i kompetensförsörjningen och vilken hjälp som finns att få vid olika ärenden.

”Micke” Berggren, Marcus Grönlund och Janne Mellander från Näringslivsenheten redogjorde kort för statusen för olika frågor och berättade om hur den kommer att jobba mot företagen och med företagsfrågor under 2022. Till exempel med digitala och fysiska träffar, sträva efter ökad tillgänglighet och synliggöra företagen i olika sammanhang.

Kommunstyrelsens ordförande Malin Svanholm (S) och tillväxt- och näringslivschefen Susanne Königson inledde företagsträffen, som avslutades med en frågestund.

Från enmansföretag till 56 anställda – nu kan Ann-Christine bli Årets Företagare

Ann–Christine Lundqvist äger – tillsammans med maken Jonas Lundqvist – två av företagen i Kramfors kommun, som finns på SYNA:s lista över dem med bäst tillväxt: Nylands Städ och Special Proffsen i Norrland AB.

Nu kan hon också bli Årets Företagare i Kramfors.

Ann-Christine har gjort en imponerande resa, sedan hon för 26 år startade eget inom städbranschen. 

– Jag började helt själv och idag har vi 56 personer på lönelistan, säger Ann–Christine.

Visst, det blir inga 40–timmars arbetsveckor och kunder kan ringa nästan när som helst på dygnet. 

– Men jag månar om att ge bra service och jag har mitt driv kvar. Jag vill hela tiden utveckla verksamheterna, ligga i framkant när det gäller miljö och teknik och se till att mina medarbetare känner trivsel och har bra arbetsmiljö. 

– Det är medarbetarna som är den största tillgången för oss. Deras engagemang, kompetens och flexibilitet är ovärderlig, säger Ann–Christine.

Rekordår 2020 och händelserikt 2021

Målet är att bygga starka och långa relationer med kunderna.

– Det i sin tur skapar trygghet både för dem och för oss.

2020 var ett rekordår. 2021 har också varit mycket bra, men krävande.

– Dels skrev vi städavtal i Härnösand och startade ett nytt bolag, som ledde till att vi snabbt fick anställa drygt 20 nya medarbetare till 1 oktober. Dels flyttade vi till nya lokaler i Kramfors ungefär samtidigt. Men i båda fallen har resultatet blivit strålande.

Ska bli ISO-certifierade

Numera huserar företagen i före detta Sundströms Bils lokaler alldeles intill riksväg 90 i Kramfors – ”perfekt på alla sätt” – och har kontor även i Härnösand, Sollefteå, Sundsvall och Örnsköldsvik.

– Sedan har vi personal som gör jobb även i Hoting, Junsele och Stugun.

Nylands Städ är ett renodlat städföretag medan Special Proffsen ingår i en rikstäckande franchisekedja (Specialrengöringar Sverige) där det sysslar med mer avancerad rengöring, klottersanering, tak– och fasadtvätt, tvätt av sopkärl samt underjordsbehållare. Även här sker arbeten över hela länet.

– Vi har haft en bra utveckling för båda företagen och under nästa år kommer vi att skruva på en del saker för att bli ännu bättre. Processen att bli ISO–certifierade och ytterligare stärka vår ställning som två av branschens miljömedvetnaste företag har påbörjats och vi räknar med att vara klara under våren 2022, säger Ann–Christine Lundqvist.

Och 24 februari vet vi om hon blir Årets Företagare i Kramfors kommun 2021. Hon är en av tre nominerande till utmärkelsen.

Läs mer om företagsutmärkelserna här: https://magasin.kramfors.se/artiklar/har-ar-alla-nominerade-till-foretagsutmarkelser-for-2021/

Mondi Dynäs rekryterar och växer

En av de tre största arbetsgivarna i Kramfors kommun, Mondi Dynäs, kommer med en välkommen nyårspresent till alla kommuninvånare.

Företaget går med full fart in i 2022 och rekryterar en mängd kompetenser.

– Nu rustar vi för framtiden och utökar vår organisation med fler medarbetare. Vi ser att vår produkt behövs i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Genom att satsa på individ och organisation kan vi också utveckla vår verksamhet och producera enligt våra ägares och kunders förväntningar, säger HR-chef Lars Nilsing.

Mondi är en världsledande, börsnoterad förpacknings- och papperskoncern med drygt 25 000 anställda i ett 30-tal länder. Ungefär 300 av alla dessa medarbetare jobbar idag hos Mondi Dynäs, men målsättningen är alltså att växa.

– Sådan här möjligheter erbjuds inte varje dag. Här handlar det om ett 30-tal specialist-, chefs- och operatörtjänster som ska rekryteras. En styrka för oss är att vi erbjuder globala jobb och en optimal livsmiljö på samma gång. Därför har vi goda chanser att locka till oss kompetenta människor både inom och utanför landets gränser, säger Nilsing.

Jessica Kärrlander, ny säkerhetschef på Mondi Dynäs.

En av de som rekryterats under den senaste månaden är säkerhetschef Jessica Kärrlander, som flyttat norrut från Askersund.

– Jag lockades av att komma till ett företag med stark säkerhetskultur där jag tillsammans med andra får utveckla verksamheten till att bli ännu bättre. Att dessutom kunna ha en aktiv fritid i vackra Höga Kusten var en annan anledning till att vi tog steget och flyttade hit. På jobbet njuter jag av utsikten över älven varje dag!

Varje jobb bidrar via skattekraft och sysselsättning naturligtvis till välfärden i Kramfors kommun.

– Mondi skapar inte bara jobb i det egna bolaget, utan även i många av kommunens andra företag och branscher. Företag med intressanta jobb och karriärmöjligheter bidrar till regionens attraktivitet och stärker Kramfors som en plats där människor vill jobba och leva. Vi är glada över att Mondi finns i vår kommun, säger kommunalrådet Malin Svanholm (S).

Här är alla nominerade till företagsutmärkelser för 2021

24 februari avslöjas det vilka som får de sex olika företagsutmärkelserna i Kramfors kommun 2021.

Allmänheten har skickat in över 360 förslag och de sex företagarorganisationer som delar ut utmärkelserna, har enats om vardera tre kandidater.

Detta är alla nominerade:

ÅRETS FÖRETAGARE (delas ut av Företagarna):

Torbjörn Ullsten, Mjälloms Tunnbröd

Ann–Christine Lundqvist, Nylands Städ

Mattias Norlén, Nylands Trä

ÅRETS FUTURA (delas ut av Futura Kramfors):

Åsa Westman, Colorama i Lunde

Susanne Öberg, Susanne Öberg AB

Eva–Karin Fröberg, Dekor Attributmakare, Måviken

ÅRETS SMÅFÖRETAGARE (delas ut av Småföretagarna):

Nazek Said, NC Café & Restaurang

Fredric Wedin, Skulebergets Havscamping

Tommy och Niklas Sjölund, Handlarn i Lugnvik

ÅRETS BUTIK (delas ut av Kramfors Handel):

Nylands Järn

Handlarn i Lugnvik

Colorama i Lunde

ÅRETS UF–FÖRETAGARE (delas ut av Ung Företagsamhet Västernorrland):

Fanny Vedin, Fanny Vedin UF

Tindra Edman, Emma Söderlind och Ida Söderlind, NO skim UF

Daniella Thylander och Natalie Hassel, För Varje Liv UF

ÅRETS STARTUP (delas ut av BizMaker):

Deli 1923, Ullånger

Kaningård Höga Kusten, Noraström

Restaurang Vardagsrummet, FriluftsByn, Docksta

Högtidlig prisceremoni

Precis som i fjol går det inte att genomför en företagsgala på grund av rådande pandemi.

– I stället sker en prisceremoni med begränsat antal deltagare på First Hotel Kramm, säger mässansvarige Mikael Berggren, näringslivsutvecklare på Kramfors kommun.

– Denna ceremoni filmas och allt klipps ihop till en film som publiceras 24 februari klockan 19.00. Det kommer att bli bra och bli både festligt, spännande och högtidligt för alla som är nominerande och för företagarorganisationerna.

”Företagen är jätteviktiga”

Att hylla duktiga entreprenörer och företagare i kommunen känns alltid angeläget och i år sker det också efter att Kramfors företag haft den bästa tillväxten i Västernorrland 2021.

– Det är ett styrkebesked från företagen och visar vilka förmågor och bra verksamheter som det finns, allt ifrån små- och medelstora företag till stora företag med nationella och internationella kunder och samarbetspartners, säger Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef.

– Företagen är jätteviktiga för kommunen. De skapar arbetstillfällen, attraktion, framtidstro och skatteintäkter för kommunen att kunna bedriva bra samhällsservice. Vårt mål i Kramfors kommun är att nå Västernorrlands bästa företagsklimat 2025 och vi vill ge våra företag god service och bra förutsättningar att kunna utveckla sina verksamheter. Det är nyckeln till fortsatt framgång.

Årets Ambassadör utses också

I samband med prisceremonin för företagsutmärkelserna utses även Årets Ambassadör, ett pris som delas ut av Kramfors kommun.

– Vi har många personer som på olika sätt är goda och viktiga ambassadörer för vår kommun, säger Olof Wigren, kommunikatör och ansvarig för ambassadörsnätverket.

De som ingår i ambassadörsnätverket har lämnat förslag på kandidater och en person har valts ut som mottagare av priset. Vilken det blir, avslöjas först 24 februari.

Digital företagsträff 3 februari – ersätter fysiska träffar

Upphandling, kompetensförsörjning och företagsklimat är tre rubriker för en digital företagsträff 3 februari.

– Vi hade planerat för fem fysiska träffar på lika många orter, men pandemin gör att vi väljer den här modellen i stället, säger näringslivsutvecklaren Mikael Berggren.

Under hösten genomförde näringslivsenheten en turné i kommunen, där den informerade om olika aktuella saker och bjöd in till dialog med företagen.

– Nu följer vi upp det med en träff där vi både berättar om vad som är på gång och hur vi ska jobba för att förbättra servicen till företagen.

– Dessutom deltar representanter från Upphandlingsenheten, Miljö- & Byggavdelningen och Campus Kramfors, säger Mikael Berggren.

Här är hela programmet:

8.00-8.10 Inledning av Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande, och Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef. 

8.10-8.25 Nyheter och information från näringslivsenheten. Vad är på gång? Hur jobbar vi med servicen till företagen? 

8.25-8.35 Campus Kramfors berättar om alternativa rekryteringsvägar för att möta kompetensbehovet. 

8.35-8.45 Upphandslingsenheten informerar om hur du kan bli leverantör till Kramfors kommun och andra offentliga aktörer. 

8.45-8.55 Miljö & Byggenheten ger råd och tips om hur du som företagare kan agera för att snabbast få hjälp med dina ärenden. 

8.55-9.15 Frågestund. 

Anmälan till den digitala företagsträffen 3 februari kl 8.00-9.15 görs på denna länk senast 1 februari kl 17.00 (och en inbjudan med teams-länk skickas ut till deltagarna senast 2 februari):

https://teams.microsoft.com/registration/k9igtChQm0eGt1K9uw5aLg,6DheM6WeZEapAMD-c_KeYA,_HYeA4pz7Ua8Zd8Yb0t-Ow,JzHcFpHJz0qru6pwTIj6MA,5gcp5gxMiUGNX74DLBmP5A,cHjPsymS8E27MyzGIVr0JQ?mode=read&tenantId=b4a0d893-5028-479b-86b7-52bdbb0e5a2e

Två lokala filmentusiaster planerar att driva biografen i Kramfors

Biografen Royal i Kramfors kommer efter 31 januari att drivas av nya krafter. Två lokala filmentusiaster har en förhoppning om att ta över ansvaret för verksamheten.

– Lokalerna kommer att fräschas upp, tekniken förbättras och en hel del nya grepp kommer att skapa härliga filmupplevelser, säger Robert Pettersson som är en av dem som planerar att sköta bion i fortsättningen.

Både Robert och hans kollega Jonny Nilsson har flera års erfarenhet av att jobba på biografen, som anställda av den nuvarande arrendatorn Rino Westberg från Sollefteå.

– Men innan vi kan ta emot de första besökarna, kommer det att vara stängt under en period om några månader. 

– Vi kommer att jobba i lokalerna och göra förändringar och förbättringar i samarbete med fastighetsägaren Krambo från början av februari till i början av sommaren. Då vi planerar för en nypremiär med en storfilm som dragare, säger Jonny Nilsson. Kanske Avatar 2. Det vore drömmen.

Han och Robert bildar en förening som ansvarar för driften.

– Det här gör vi inte för att tjäna pengar, säger Robert, utan för att vi älskar film och tycker det är viktigt för Kramfors att det finns en biograf. Vi kommer att återinvestera det mesta möjliga av överskottet i ny teknik och utrustning.

Magisk stämning

Även om mycket har förändrats i biohistorien – numera är till exempel alla filmer som visas digitala – är själva grundkonceptet som det alltid har varit:

– Du löser biljett, köper popcorn och läsk, sätter dig i stol i salongen, sedan släcks ljuset, ridån går upp och filmen startar. Det ger den där obeskrivliga, nästan magiska stämningen som du aldrig kan uppnå hemma, säger Robert lyriskt.

Målsättningen är att det ska vara som förr i tiden, med en eller två premiärer varje fredag, öppet i stort sett varje dag – året runt – och med ett filmprogram som attraherar alla smaker och åldersgrupper.

– Vi kommer att satsa på temakvällar – skräck, klassiker, komedi och så vidare – och även på filmfestivaler, avslöjar Jonny.

Man kommer också att söka samarbeten på olika sätt. Bland annat med restauranger i stan.

– Det vore intressant att få sy ihop paket eller erbjudanden med bio, mat och dryck och bidra till ett mer levande centrum, säger Robert.

Enkelt och välkomnande

Det ska vara enkelt att gå på bio, är parollen för de nya biografägarna.

– Därför kommer den nya hemsidan att vara informativ, tydlig och lätt att boka biljetter på, säger Jonny.

Carl Sundström, som gjort hemsidan, är redan klar med allting.

– Vi kommer att erbjuda både förhandsbokningar och att köpa biljett direkt i kassan. Sedan ska vi ta betalt både via Swish eller med kontanter, säger Robert Pettersson som förklarar att biografen inte bara lockar kramforsbor utan även personer på genomresa.

– Det är ofta som folk som väntar tåget eller bussen, passar på att se en film under tiden.

Namnet Royal kommer att försvinna till sommaren.

– När vi slår upp portarna igen ska det vara med ett nytt namn. Vilket, är inte bestämt ännu. Kanske sätter vi ut en förslagslåda för allmänheten, säger Jonny Nilsson.

Stor betydelse

Ninni Mellander på Kramfors kommuns kulturenhet menar att en biograf har stor betydelse för demokratin och ett rikt kulturliv. 

– Den är också en kulturell mötesplats för bland annat skolbio, seniorbio, filmfestivaler och nischade filmvisningar, och för alla som vill ta del av berättelser och bilder från hela världen. 

– En stad utan biograf skulle kännas mycket fattigare, säger hon.

Höga Kusten Företagsmässa i Kramfors flyttas fram till 6-7 maj

Höga Kusten Företagsmässa i Tennishallen, Kramfors, som var planerad att genomföras 1-2 april, flyttas fram till 6-7 maj.

Skälet till detta är Coronaläget.

– Det är ett väl genomtänkt beslut som vi fattat i samråd med Sollefteå kommun – som är medarrangör – och med företagarorganisationerna, säger näringslivsutvecklare och mässansvarige Mikael Berggren.

– Vi vill ta höjd för att kunna genomföra mässan när läget förhoppningsvis är gynnsammare.

Fler än hälften av monterplatserna är bokade.

– Intresset är stort men många har nog varit tveksamma på grund av smittspridningen. 

Information om nya datum har gått ut till dem som bokat monter.

– I och med förändringen ändrar vi också tidpunkten för sista dag att boka monter till rabatterat pris. Det nya datumet är 15 februari.

Fram till det datumet kostar 3x3m monter 2 900 kr exklusive moms.

Efter 15 februari är priset 4 000 kr exkl moms.

Mer information och bokning på: hogakustenforetagsmassa.se

Flyttade hem till Docksta från Stockholm och startade byggföretag – vill anställa fler

29 företag i kommunen har varit extra delaktiga i att Kramfors har Bäst Tillväxt i Västernorrland 2021.

Ett av dem är JV Byggentreprenad i Docksta.

Johan Viberg är född och uppvuxen i Docksta, men drog iväg från Höga Kusten, bildade familj i Stockholm och blev platschef på ett byggföretag.

– 2018 var vi klara med storstaden och valde att flytta norrut. För mig blev det att komma hem igen, eftersom vi köpte hus i Docksta, säger han.

Samtidigt beslöt han sig för att starta egen byggfirma. 

Tredubblade omsättningen

JV Byggentreprenad började som ett enmansföretag och utan att lägga en krona på marknadsföring – ”alla jobb har jag fått utifrån goda referenser” – har Johan sett det växa och anställt två medarbetare. Plus att han tar in folk på timme vid behov.

– I fjol tredubblade vi omsättningen jämfört med 2020, som också var bra. 

– Jag kommer att behöva fler medarbetare framöver. Men det är viktigt att hitta personer, killar eller tjejer, med rätt kompetenser och rätt egenskaper. Så det får ta den tid det tar, säger han.

Tar gärna totalansvar

Företagsfilosofin är att jobba brett och att ta helhetsansvar för sina projekt, vare sig det gäller renoveringar eller nyproduktioner.

– Vi tar gärna totalentreprenad, från projektering till färdig produkt.

Just nu bygger JV Byggentreprenad ett fritidshus, nästa uppdrag är en stor lagerlokal och maskinhall.

– I år ska vi även bygga två lösvirkeshus. I övrigt handlar det om takbyten, altaner, fönsterbyten, kök och badrum.

Jobb i fjällen

Kunderna finns i Docksta, Ullånger och Nordingrå, några även i Örnsköldsviks kommun.

– Vi har även fått en del jobb i Hemavanfjällen, säger Johan.

Och angående det här med att inte ha behövt marknadsföra sig: för en dryg månad sedan startade Johan ett Instagramkonto för företaget.

– Det har genererat en del förfrågningar.

Så nog finns det all anledning att se positivt på framtiden alltid. 

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk