TÅ har störst hushållstäckning i Kramfors kommun – radioprofil efterträder Anders Lidén

Utvecklingen för svenska lokaltidningar har generellt varit negativ under många år. Sjunkande upplagor och minskade annonsintäkter.

Men för Tidningen Ångermanland har det skett ett positivt trendbrott. Upplagan ökar igen – och Kramfors är den kommun där tidningens hushållstäckning är som störst. I Kramfors blir nu radioprofilen Anton Kårén efterträdare till trotjänaren och reportern Anders Lidén.

Under pandemin har antalet digitala prenumeranter på TÅ stigit, samtidigt som tappet av prenumeranter på papperstidningen planat ut.

– Jag tror att det bottnar i flera orsaker, säger Oskar Nord, chefredaktör på Tidningen Ångermanland.

– Folks intresse för nyheter om pandemin och vaccinationer är stort och det bidrar säkert till att fler vill läsa tidningen, men det handlar också om en effekt av vår satsning på den lokala journalistiken.

Sex reportrar till 15 journalister

Sedan mediekoncernen Bonniers köpte MittMedia, där TÅ ingick, har det skett stora förändringar. Till det bättre.

– Från hösten 2019 har TÅ dels blivit en helt egen enhet. Tidigare fanns det en gemensam organisation för TÅ, Örnsköldsviks Allehanda och Sundsvalls Tidning. Jag är chefredaktör för enbart TÅ och i vårt utgivningsområde – Kramfors, Sollefteå och Härnösand – har vi gått från sex reportrar till 15 journalister.

– Sammantaget ger det oss bättre möjligheter att göra bra tidningar byggda på gedigen journalistik. Det är något som läsarna uppskattar och det avspeglar sig också i vår upplaga, säger Oskar Nord.

Anton Kårén ersätter Anders Lidén

Den officiella upplagan för TÅ – digital och papperstidningen – är cirka 12 300 exemplar. 

– Sedan år 2000 har den minskat för varje år men det senaste året har det vänt och vi är nu på samma nivå som 2018.

Sett till hushållstäckningen i de tre kommunerna är den störst i Kramfors.

– Vi har två reportrar i kommunen, Anders Lidén och Shanelle Nordgren, som gör ett väldigt bra jobb. Anders slutar nu i maj efter massor av år på tidningen och rekryteringen av hans ersättare är avslutad, säger Oskar Nord.

Anders efterträdare blir Anton Kårén, känd profil på Sveriges Radio Västernorrland.

– Anton börjar som reporter på Kramforsredaktionen i juni.

Tuff annonsmarknad

När det gäller annonsmarknaden är den tuff och pandemin har inte gjort den mindre tuff.

– Vi får slita hårt när många företag har det jobbigt, särskilt inom vissa branscher, och det heller inte kan genomföras evenemang. Det är avgörande att vi har två ben att stå på; prenumerationsintäkter och annonsintäkter.

I slutet av april satsar TÅ på en specialtidning – Bostad i Höga Kusten – där gensvaret från annonsörerna är gott.

– Det är vår första specialtidning sedan vår traditionell sommarbilaga förra året. Vi hoppas att den kan vara början på någonting bra och återkommande.

Till sist, Oskar; hur viktig är TÅ för demokratin?

– Mycket viktig. Vi och andra lokaltidningar skildrar händelser på ett opartiskt sätt och ägnar oss åt kritisk granskning utifrån journalistiska grunder. Vi står på läsarnas sida, till skillnad från mycket av det som sker på sociala medier där mycket av det som ibland kan utge sig för att vara oberoende källor i själva verket styrs av en agenda.

Kvalitet, kompetens och innovationer – stark framtidstro på Dockstavarvet

1905 grundade kusinerna Nils och Carl Sundin N & C Sundins Båtbyggeri, det som så småningom blev Dockstavarvet.

I drygt ett sekel, och genom tre generationer av ”båtbyggare Sundin”, har verksamheten bokstavligen hållit sig flytande i det framgångsrika Dockstaföretaget. Sedan 2017 står nu SAAB som ägare och framgångarna fortsätter. Produktionen av serietillverkade aluminiumbåtar och komplicerade specialfartyg pågår med full kraft.

– Vi har fortfarande bra beläggning, säger företagets vd, Anders Hellman. Men självklart önskar vi oss alltid fler beställningar.

Ökad grundbemanning

Dockstavarvet har i dag 65 anställda. Av dessa finns ett 50-tal på verkstadsgolvet. Under den senaste treårsperioden har grundbemanningen på varvet ökat med 15 anställda.

I den något udda, men i sammanhanget väl anpassande, kontorsbyggnaden på en pråm vid kajen jobbar bland annat ett gäng högkvalificerade ingenjörer och specialister i frontlinjen för utvecklingen i denna tekniktyngda bransch. 

Karl-Anders Sundin, den senaste Sundinaren vid Dockstavarvets roder, berättar att utvecklingen på konstruktionssidan var enorm under hans tid i ledningen. Han minns att farfar Nils ibland gjorde skisserna till sina båtar på baksidan av en pappbit.

80 procent på export

Idag är Dockstavarvet en marknadsledande tillverkare av aluminiumbåtar.

Under de senaste 30 åren har man utvecklat och tillverkat avancerade och snabba strids- och patrullbåtar för både civila och militära ändamål.

En stor del av produktionen vid varvet, cirka 80 procent i snitt, har under flera år gått på export till kunder runt om i världen. 

– På senare tid har vi dock fokuserat på leveranser till det svenska försvaret, säger Hellman. Pandemin har lett till vissa förseningar och svårigheter i kontakterna med våra utländska kunder.

– Samtidigt har vi ju marknadsmässigt haft stor glädje av SAAB:s omfattande internationella närvaro.

Licenstillverkning i Peru

Dockstavarvets största framgång hittills är Stridsbåt 90, som bland annat används inom den svenska marinen. Den båtmodellen har även haft framgångar utomlands, där den till exempel ingår i den mexikanska marinens arbete mot narkotikasmuggling.

Ett gränsöverskridande samarbete har också inletts med samarbetspartners i Peru.

– Vi har idag en del licenstillverkning där tillsammans med peruanska marinens varv, säger Hellman.

En viktig del av arbetet vid Dockstavarvet sker i samarbete med kunder och med  leverantörer branschen.

För förarlös framtid

En annan spännande nisch handlar om utveckling av autonoma (obemannade) fartyg, ett intressant projekt inte minst mot försvarsmarknaden.

– Intresset är stort, även om det inte kommit in några konkreta beställningar än, säger Anders Hellman. Vi är nu bland annat med i ett stort europeiskt utvecklingsprojekt, som finansieras av EU. 

Det gäller att hela tiden ligga i framkant för att överleva i den tuffa båtbyggarbranschen.

På 50-talet fanns det närmare 30 båtvarv i småtonageklassen i Sverige.

Idag finns det två.

Och inga konstruktionsritningar görs längre på baksidan av en pappbit.

ICA Strömmen i Torrom bygger ut – tomma hus skulle vara en storsäljare

– Vi hoppas att vi kan sätta spaden i marken i maj och att utbyggnaden ska vara klar i slutet av sommaren.

Det säger Erik Palmqvist, framgångsrik ICA-handlare i Torrom, som snart får större lokaler.

Tillsammans med sin personal lever han numera trångbott på sin arbetsplats, redan fyra år efter det att den nybyggda butiken invigdes.

Trångboddheten beror bland annat på den utökade service som butiken tillhandahåller i dag. Här finns exempelvis utlämning för post, apotek och systembolag och i dag utnyttjas det mesta av personalutrymmena som tillfälliga lagerlokaler.

– Den här servicen har vuxit efterhand, och det gäller inte minst systemvarorna. Postutlämning har vi haft här sedan i somras.

Den planerade utbyggnaden blir på cirka 55 kvadratmeter. 

Bättre än väntat

Hur har då utvecklingen för butiken varit sedan invigningen?

– Den har varit bättre än vi nånsin vågade tro, säger Erik. Köptroheten bland åretruntboende har ökat väsentligt och det kommer, glädjande nog, allt fler även från andra orter och handlar här.

Sommaren är dock fortfarande den stora högsäsongen med alla sommarboende och tillfälliga besökare i denna del av Höga Kusten.

ICA Strömmen har i dag sex anställda, ett antal som stiger under några hektiska sommarmånader. 

Målsättningen har hela tiden varit att butiken ska fungera som den naturliga träffpunkten i området. 

– Så har det också blivit, säger Erik. Och vi siktar på att så småningom kunna vidareutveckla tanken på en liten trivsam fikahörna, där man kan träffas över en kopp kaffe.   

Lokalt engagemang

Norabygden har visat upp en positiv utveckling under flera år. Föreningsliv, näringsliv och enskilda jobbar tillsammans för att utveckla området och det sker med butiken och macken som nav.

Ett exempel på nya satsningar är ett lekområde, som nu är på gång att genomföras. Det blir i form av en stig från Noraparken till skolan.

– Det finns ett stort intresse av att flytta hit till Nora, säger Erik. Det gäller inte minst barnfamiljer, som förutom en naturligt trivsam miljö också vill ha en service som förenklar vardagen och höjer livskvaliteten. Och mycket av det kan man hitta här hos oss.

– Hade vi haft tomma hus i sortimentet, hade det nog också varit en storsäljare.

Företagare i Kramfors kommun, boka ett möte med Malin och Susanne!

Hej, Företagare i Kramfors kommun! 

Företagarfrågorna ligger högt upp på Kramfors kommuns agenda. Delvis med anledning av den pågående pandemin, men minst lika mycket för att näringslivet är viktigt för hela vårt samhälle.

Vi är angelägna om att ha en bra dialog med dig som företagare. Att höra om din situation, dina planer, hur vi bäst kan hjälpa dig och hur du ser på kommunens service.

För att det ska vara så enkelt som möjligt för dig att träffa oss, kan du boka ett möte direkt med kommunalrådet Malin Svanholm och/eller tillväxt– och näringslivschefen Susanne Königson. 

De möter dig digitalt eller fysiskt. Du bestämmer.

Kontakta Malin och Susanne på följande sätt:

Malin Svanholm, e–post: malin.svanholm@kramfors.se, tel 070-618 03 63.

Susanne Königson, e–post: susanne.konigson@kramfors.se, tel 072-450 63 23.

Du kan också skicka ett meddelande via vår e-tjänst https://e-tjanster.kramfors.se/oversikt/flow/721 för att boka ett möte. 

Tillsammans jobbar vi för ett bättre samhälle och en positiv utveckling i Kramfors kommun!

Produkter, precision och service i världsklass – framtidstro hos Nordfarbo i Nyland

För drygt 35 år sedan startade historien om Nordfarbo, när Thomas Burén drog igång verksamheten som färggrossist i båtbranschen.

1998 köpte man de nuvarande lokalerna vid Strandvägen i Nyland. Det innebar också starten för en successiv expansion och produktutveckling.

– Vi är i dag en komplett leverantör av sandwichpaneler för en mängd applikationer, säger Magnus Burén, som nu är vd på familjeföretaget. 

Företagets verksamhet vilar på tre ben. Det är legoarbeten inom skärning, fräsning och montage, containerisolering och teknikstationer.

Ser ljust på framtiden

I dag har Nordfarbo tolv anställda och vid arbetstoppar hyr man in fler. Företaget tillverkar bland annat sandwichpaneler för isolering av containers, byggnation av mobiltelefonstationer och sandwichlösningar, skräddarsydda för försvarsindustrin. En stor kund på legosidan är BAE Systems Hägglunds, som blandd annat köper komponenter till sina band- och stridsvagnar. 

I början av pandemin upplevde Nordfarbo en viss svacka i orderingången.

– Det var i princip tvärstopp för vissa volymprodukter, säger Magnus. Men dessbättre blev det inte så långvarigt. Hösten har sett riktigt bra ut och jag ser ljust på framtiden.

Avancerad maskinpark

Maskinparken och det integrerade CAD/CAM-systemet hos Nordfarbo är mycket högkvalitativa.

Stora investeringar har gjorts genom åren och man har länge levt upp till högt ställda krav på kvalitet och precision.

2019 utsågs man av BAE Systems till ”Årets leverantör” och ”Årets innovativa leverantör” för ”produkter av högsta kvalitet med en leveransprecision och servicegrad i världsklass”.

Stor del på export

En stor del av företagets produktion går på export. Det handlar huvudsakligen om Norge, Danmark och Finland. Just nu jobbar man bland annat med en större uppgraderingsserie av stridsvagnar till BAE.

– Vi har flera intressanta projekt på g och slår det väl ut, så är verksamheten tryggad för överskådlig tid, säger Magnus, som dock inte tar något för givet. 

Kan bli nyanställningar

– Det gäller att hela tiden vara på tårna, att optimera verksamheten och att se över organisationen. Och jag ser det inte som helt osannolikt, att det kan bli en del nyanställningar så småningom.

Magnus Burén trivs bra i Kramfors, både för egen del och för företaget.  

– Vi har ju inte vår huvudsakliga marknad inom kommunen, säger Magnus, men vi har duktiga medarbetare och bra lokala underleverantörer, som i hög grad bidragit till våra framgångar.

Magnus Burén.

Jens har startat eget – en verkstad för bland annat fyrhjulingar och skotrar

I cirka 20 år har Jens Jönsson jobbat med att reparera och serva bland annat skotrar, fyrhjulingar och gräsklippare. När hans senaste arbetsgivare, Dahlins Motor, lade ned sin verksamhet kände han att det var läge att starta eget.

Nu driver han Jens Garage i egna lokaler i Sel, Bollstabruk.

Förutsättningarna för att verksamheten ska bära sig är goda.

– Jag har låga omkostnader eftersom jag håller till i mitt eget garage och dessutom har jag ett bra kundunderlag, säger Jens.

De kunder som han tidigare hjälpte på Dahlins Motor kan nu åka några kilometer till inåt landet och få samma kompetens hos Jens Garage.

– Rimligen borde jag kunna få en del kunder från Sollefteå-området också, eftersom det är ganska nära.

Skotertillverkaren Polaris har gjort honom till auktoriserad serviceverkstad för deras märke. Hittills har alla med Polaris-skotrar fått åka till Örnsköldsvik eller Sundsvall för service.

– Och jag har samma upplägg med CFMOTO som tillverkar fyrhjulingar. Jag är auktoriserad verkstad även för dem.

Jens kommer dessutom att erbjuda reservdelar mot beställning.

– För att ha bredd ska jag också laga gräsklippare och ägna mig åt en del bilreparationer och däckbyten. Sammantaget tror jag att det ska räcka för att få bra snurr på företaget, säger han.

Pelles Burgare bygger ut i Kramfors – och fortsätter expandera i landet

Pelles Burgare ökar sin omsättning i Kramfors. Pandemin har inte haft någon negativ effekt på verksamheten.

Den 1 maj inviger man sin nya uteservering med plats för 60 matgäster – samtidigt fortsätter expansionen av restauranger på andra orter.

I svensk tradition är 1 maj är en dag för demonstration och fest. Hos Pelles Burgare i Kramfors får detta i år en alldeles speciell innebörd. Då demonstrerar man nämligen för allmänheten sin nya tillbyggnad med en festlig invigning. Det handlar om en glasad uteservering med plats för närmare 60 matgäster och med trivsam utsikt över Kramforsån. 

– Totalt får vi nu plats för 100 matgäster i restaurangen, säger ägaren Ümit Kaya. Nu hoppas vi bara att bygget hinner bli klart i tid.

Positivt trots pandemin

Några direkt negativa konsekvenser av den pågående pandemin har man inte upplevt på Pelles Burgare.

– Det är snarare tvärtom, säger Kaya. Omsättningen har ökat för varje år sedan vi tog över. Och vi har inte märkt någon nedgång på senaste tiden.

Den digitala satsningen med bland annat webbshop på hemsidan har blivit en succé.

– Vi har i dag 2 250 kunder registrerade hos oss. 

Populärt med ”hemlagat”

Stor vikt läggs vid satsningen på de helt igenom ”hemlagade” högrevsburgarna på Pelles. Det har blivit något av restaurangens paradrätt och man står själva för hela kedjan, från att mala köttet och genom hela produktionen.

– Det känns tryggt att ha full koll på hela processen. Och kunderna verkar uppskatta det.

För tillfället sysselsätter Pelles Burgare i Kramfors sex personer, inklusive ägarna Ümit Kaya och hans hustru Tülay. Tillsammans driver dom företaget Ümitülay i Kramfors HB.

Siktar nationellt

Pelles Burgare finns i dag etablerat med restauranger i Kramfors, Örnsköldsvik, Härnösand och Strängnäs. Närmast på tur står satsningar i Östersund och Sundsvall.

– Så snart som vi hittar lämpliga lokaler med tillgång till parkeringsplatser kör vi igång där, säger Ümit. 

Men Pelles Burgare i Sverige har större ambitioner än så. En nationell spridning har länge funnits högt på önskelistan.

– I vår vision finns planer på etableringar i Gävle, Umeå och Uppsala. Och vi har inte satt någon bortre gräns där heller.

Samordnad profil

Tanken är att samtliga restauranger i kedjan ska ha samma inredning och meny, för att kunderna ska känna igen sig.

Skillnaden i Kramfors, jämfört med övriga restauranger, är att man här även har tillgång till en pizzaugn.

2018 gjordes den senaste stora satsningen på Pelles Burgare i Kramfors, då man bland annat helrenoverade de befintliga lokalerna vid Vinkelgatan. Och nu tar man alltså nästa steg. Från 1 maj blir det inne att äta ute hos den hårt satsande Kramforskrögaren Ümit Kaya.

High Coast Whisky förstärker med stjärnkock inför sommaren

High Coast Whisky rustar inför en – som man hoppas – bra sommar på sitt besökscentrum.

Destilleriet har försäkrat sig om en stjärnkock i restaurangen: meriterade Fredrik Persson, känd bland annat från Brygghuset i Härnösand, Årets Kock och anlitad på nobelfester.

– Han kommer att ge oss ett lyft både smakmässigt och upplevelsemässigt och uppskattas av dem som besöker destilleriet, säger High Coast Whisky:s vd Henrik Persson.

Henrik Persson, vd på High Coast Whisky.

Just planeras sommaren för fullt. Besökscentrat, resturangen och shopen säsongsöppnas den 30 april men anpassat efter rådande restriktioner.

– 2021 har inletts på ett positivt sätt. Dels har vi just släppt vårt resultat från 2020 där vi gjorde ett rekordresultat på 4,3 mkr före skatt, dels verkar kvartal ett i år bli lyckat försäljningsmässigt. Framför allt på Systembolaget. 

Det går ju lite trögt med fatförsäljningen då mässor, provningar och fatägarträffar fortsatt är inställda.

– Vi hoppas dock detta kommer öppna upp sig efter sommaren och då står vi redo och laddade, säger Henrik Persson.

Intresset utomlands för High Coast Whisky:s produkter har gått ned något under pandemin.

– Men nu börjar våra importörer höra av sig och lägga beställningar igen.

– Vi räknar med att exportera till åtminstone sex-sju marknader under 2021. Troligtvis blir det ännu fler.

Nya produkter ska lanseras

Snart släpps också nya produkter på Systembolaget.

– Den tredje utgåvan av Silent Mills Collection släpps den 13 april. Den här gången hyllas sågverket på Svanö med en rökig produkt som har slutlagrats på svensk ek.

– Därefter kommer en ny In Flames-buteljering att lanseras den sista april i samband med vår återöppningsfest på besökscentrum.

Den följs av en Small Batch Exclusive för Höga Kusten som släpps den 1 juni, enbart på Systembolagets butiker i Höga Kusten. 

High Coast Whisky.

Säljarens marknad – stor efterfrågan på bostadshus och fritidshus i Kramfors kommun

Intresset för både bostadshus och fritidshus i Kramfors kommun ökar.

– Det är säljarens marknad eftersom efterfrågan är stor men det är få fastighetsobjekt ute till försäljning, säger Anna–Lena Christianson, fastighetsmäklare på Höga Kusten Fastighetsmäklare.

Det är både Höga Kusten som lockar och att få flytta från städer till landsbygden, där man kan få en annan livskvalitet – och kunna jobba på distans.

– Vi hade rekordmånga besökare i Höga Kusten förra året och många av dem som upplevde miljön och naturen här blev sugna att flytta hit. Flera har redan gjort det.

– Sedan har Coronapandemin fått många som bor i storstadsregionerna att vilja lämna dem och få en annan, mer harmonisk vardag på landsbygden. Och här är Kramfors kommun attraktiv, säger Anna–Lena Christianson.

Få objekt till försäljning

Bekymret är dock att det finns för få hus ute till försäljning.

– Det gäller bostadshus såväl som fritidshus. Jag tror att många som funderat på att sälja, främst äldre människor, flyttat fram planerna under pandemin. Det känns helt enkelt inte tryggt att lämna sin bostad för en annan, innan man fått vaccinera sig.

– Men traditionellt är det också många som väntar med att lägga ut hus till sommaren. Det man inte tänker på är att det då av tradition är flest objekt ute till försäljning. Man kan få ännu bättre betalt den här tiden på åren, eftersom de potentiella köparna är många men objekten få.

Blair och Anna-Lena Christianson, Höga Kusten Fastighetsmäklare.

Hela kommunen attraktiv

Anna–Lena Christianson säger att det ringer folk till henne hela tiden och frågar om det är hus på gång för annonsering.

– Strandnära lägen är alltid heta för dem som söker efter fritidshus men det är i de flesta fall inte helt avgörande. Och när vi talar om bostadshus är det inte längre några få områden och orter som är populära, utan hela kommunen.

– Du kan få bra hus till en inbjudande summa i många områden och ha nära till både service, kommunikationer och den fantastiska naturen i Höga Kusten. Dessutom få mer pengar över för sina intressen och möjlighet att jobba hemifrån, menar Anna–Lena Christianson.

”Väldigt spännande läge”

Hon tror att efterfrågan på bostadshus och fritidshus i Kramfors kommun kommer att fortsätta öka. 

Särskilt om det blir ännu en rekordsommar för besöksnäringen i Höga Kusten.

– Och kan vi få ut fler objekt på marknaden kan det leda till ökad inflyttning till kommunen. Läget är väldigt spännande just nu.

Företagsservice – vi finns här för dig!

Näringslivs- och utvecklingsenheten på Kramfors kommun har i uppdrag att främja och utveckla företagsklimatet i kommunen, vägleda och underlätta för företagare i deras kontakter med myndigheter och aktörer. 

Vi vill jobba nära kommunens företagare och entreprenörer. Det ska vara enkelt att ta kontakt med oss om det är något du undrar över. 

FÖRETAGSSERVICE vägleder och förmedlar kontakter inom dessa områden:

* Finansieringsfrågor  * Ägarskiften  * Etableringar  * Kompetensförsörjning

* Företagsutveckling   * Olika stöd * Nyföretagande * Mötesplatser * Mark och lokaler

Vi ingår även i ett antal regionala samarbeten och nätverk.

Besöksadress: Torggatan 12, Kramfors. 

Kontaktuppgifter:

Janne Mellander, tel 0612-801 06, e-post: janne.mellander@kramfors.se

Marcus Grönlund, tel 0612-805 04, e-post: marcus.gronlund@kramfors.se

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk