Här är alla mottagare av företagsutmärkelser för 2022

I kväll har sex företagsutmärkelser för 2022 delats ut på Hotell Höga Kusten under Företagarkvällen med cirka 130 gäster.

Till mottagarna hör bland andra Daniel och Andreas Sjöholm, Nordtrafo, som fick ta emot utmärkelsen Årets Företagare.

Företagarkvällen arrangerades av Företagarna Kramfors och Futura Kramfors i samarbete med Kramfors kommun och kvällens konferencier var Lena Nordlander. Den inleddes med mingel och att alla hälsades välkomna av Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande, Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef, och Måns Löfroth, Hotell Höga Kusten.

Innan middagen och utdelningen av utmärkelser höll konstnären, entreprenören och innovatören Mikael Genberg en uppskattad inspirationsföreläsning.

Efter alla utdelningar underhöll Klas Norberg, Angelica Jonsson och Holmsten Trio.

Kvällens höjdpunkter var dock utdelningen av de sex företagsutmärkelserna.

ÅRETS FÖRETAGARE (delades ut av Företagarna): 

Andreas och Daniel Sjöholm, Nordtrafo

ÅRETS BUTIK (delades ut av Kramfors Handel):

COOP, Kramfors

Övriga nominerade: You and Me, Kramfors, och NC Café & Restaurang, Kramfors.

ÅRETS FUTURA (delades ut av Futura Kramfors):

Jessica Demander, Väja

Övriga nominerade: Susanne Öberg, Bollstabruk, och Sigbritt Mann, Salsåker.

ÅRETS SMÅFÖRETAGARE (delades ut av Småföretagarna Kramfors):

Meko Partner Bilverkstad/Kramfors Karosseri (Mattias Johansson)

Övriga nominerade: Mikael Dahllund Bygg, Klockestrand, och Sport & Profil (Göran Gustafsson), Kramfors.

ÅRETS STARTUP (delades ut av BizMaker):

Svippo (Texas Forslund och Gustav Hultgren)

Övriga nominerade: Paynow (Dag Bodin, Staffan Forslund och Lena Lif Forslund) och Saras Måleri i Höga Kusten (Sara Jonsson).

ÅRETS UF–FÖRETAG (delades ut av Ung Företagsamhet):

ToppGott UF (Klara Westman, Ronja Edlund och Alice Vestman)

Övriga nominerade: Bygg UF (Noah Rullander, Max Larsson och Sebastian Höglund) och Kalaskulan UF (Elin Nilsson).

Utöver dessa sex företagsutmärkelser delade Kramfors kommun ut utmärkelsen Årets Ambassadörer till dragspelsprofilerna Jörgen och Päivi Sundeqvist.

Jörgen och Päivi Sundeqvist Årets Ambassadörer i Kramfors

Dragspelsprofilerna Jörgen och Päivi Sundeqvist, Kramfors, har av Kramfors kommun utsetts till Årets Ambassadörer.

Motiveringen:

”Jörgen och Päivi, företagare och skickliga dragspelare, är föredömliga spridare av kultur, historia och framåtanda från och i Kramfors kommun. 

På sina konserter, resor och uppdrag – både inom landet och utomlands – finns alltid Kramfors och Dragspelsälven med som en naturlig del. Jörgen och Päivis stolthet över sin kommun och de event av riksintresse som de ligger bakom, skapar ett intresse för Kramfors och bygger broar till nya samarbeten.”

De fick ta emot utmärkelsen på Hotell Höga Kusten i kväll.

– Det är med stor tacksamhet och med en enorm glädje som vi tar emot denna ärofyllda utmärkelse. Det känns verkligen stort för oss båda att få denna uppskattning, för det arbete vi gör för att presentera och marknadsföra Kramfors både nationellt och internationellt, säger Jörgen och Päivi.

Paret driver också företaget Sundeqvist Musik, som bland annat sysslar med försäljning, service och reparationer av dragspel.

Docksta Sko firar 100 år med fest i maj och flytt till ny fabrik 2024

Allting började 1923, då två bröder startade ett skomakeri i Bjästa.

1946 köptes det och flyttades till Docksta där verksamheten i mars 1966 flyttade in i en helt ny skofabrik.

Nästan 57 år senare planerar Docksta Sko för flytt till en ny skofabrik och den 27 maj firar företaget sitt 100–årsjubileum.

Här kan du läsa hela den fascinerande historien om Docksta Sko:

https://www.dockstasko.se/var-historia

Företagets historia är viktig för Docksta Sko:s varumärke.

Nuvarande ägarna Lisa och Andreas Edin – med Lisa som vd – köpte bolaget av Stefan Königson 2015. Han var den tredje generationen Königson som drev Docksta Sko.

– Vi har haft ett väldigt gott stöd av Stefan och han hjälper fortfarande till ibland. Det är en trygghet att ha tillgång till hans kunskaper, säger Lisa.

Varken hon eller Andreas kunde skobranschen när de övertog Docksta Sko, men däremot hade de erfarenhet av att driva och utveckla bolag. 

De haden letat ett tag efter ett producerande företag med stark förankring i Höga Kusten, att engagera sig i. När Docksta Sko dök upp på radarn blev det genast hyperintressant.

– Det här kändes rätt för oss och vi har sedan dess, år för år, jobbat med att lära oss branschen, få snurr på en åretruntöppen butik – det var Stefan som startade den –, ta fram nya skomodeller, göra smart och kostnadseffektiv marknadsföring och givetvis att öka försäljningen.

Något som skett utan stora risktaganden.

– Vi vill mycket men gör allt vad vi kan själva och har inte dragit på oss onödiga lån. Vi vill på alla sätt värna om hållbarheten, både ekonomiskt och produktionsmässigt.

Ny fabrik 2024

Den i särklass största satsningen sedan övertagandet är bygget av en ny fabrik, som uppförs strax söder om naturum Höga Kusten, vid foten av Skuleberget. Cirka en kilometer ifrån där man håller till idag.

Strax före semestern 2022 var markarbetena färdiga och i höstas gjöts plattan på 1 600 kvadratmeter.

– Nu byggs väggar och tak inomhus och går allt som planerat monteras de upp under maj månad, säger Lisa.

Det sker då ungefär samtidigt som 100–årsfesten ska ske i butiken och fabriken.

Flytten sker förhoppningsvis under första halvåret. 

I framtiden vill ägarna utveckla området kring den nya skofabriken, till exempel med ett café i det gamla boningshuset. Men det kommer inte ske förrän tidigast 2025. Först ska de bo in sig i den nya fabriken. 

– Vårt läge kommer att bli ännu bättre, butiken kommer att bli större och vi får allt anpassat precis utifrån de behov vi har. 

Made in Docksta.

Gammalt hantverk

Men även om det kommer att bli nytt och fräscht förändras inte själva hantverket kring att producera både gamla och nya modeller. Allt ifrån den klassiska slippersen till den nyligen lanserade derby–kängan, som är en gammal klassisk Docksta modell som nu har modifierats.

– All tillverkning sker för hand och med hjälp av redskap och maskiner som har använts i många år. De flesta av våra maskiner är från 1950, -60 och -70-talet, berättar Lisa.

En av företagets trotjänare i maskinparken.

När det behöver göras inköp av maskiner, handlar det uteslutande om väl använda sådana.

Går någonting sönder, tar man hjälp av lokala hantverkare. Om man inte kan fixa det själv, vill säga.

De gamla maskinerna är robusta och håller bra även med dagens mått. 

– Våra skomakares yrkesskicklighet är ovärderlig och vi lägger mycket kraft på kompetensförsörjning. Vi rekryterar bland annat medarbetare från en unik skomakarutbildning i Norrbotten.

Förr i tiden fanns det gott om yrkeskunnigt folk inom skoindustrin i kommunen. Både i Docksta men framför allt i Mjällom, där det under årtionden fanns ett flertal olika skofabriker.

När exporten av skor från utlandet ökade på 1970–talet – och när beställningarna från Försvarsmakten upphörde – innebar det början till slutet för de flesta av dem. Docksta Sko hade också ett antal tunga år och gick faktiskt i konkurs 1991, men konkursboet köptes av en lokal förening och verksamheten kunde fortsätta. Om än i mindre skala.

Vid konkursen hade Docksta Sko cirka 70 anställda. För närvarande har företaget åtta personer på lönelistan och tar in extrapersonal under vissa perioder, främst sommartid då Höga Kusten besöks av hundratusentals människor från både Sverige och hela världen.

En engångsföreteelse

– Vi har många stamkunder som kommer hit och handlar varje gång de är på resa i de här trakterna eller besöker vänner och bekanta. Några av dem är våra bästa ambassadörer.

Att sedan kända personer bär skor från Docksta i intervjuer och tv–framträdanden är förstås bra för varumärket.

– Men vi betalar ingen för att bära våra skor. De gör det för att de tycker om dem.

Inför 100–årsfirandet har Docksta Sko för första gången – och för att få en ökad försäljningsvolym – tagit fram en begränsad upplaga av svarta slippers som företag kan sätta sin egen logga på.

– Det här är en engångsföreteelse med bakgrund av vårt 100-års firande, förklarar Lisa, men den har blivit mycket populär. 

– Intresset var större än vi räknat med så om vi hinner med kommer vi försöka erbjuda några företag detta även till hösten. 

Hon berättar att de ständigt kommer nya utmaningar och att det hela tiden är en balans mellan att gasa och bromsa, men att det finns påtaglig optimism inför framtiden.

– Det är också någonting fint att vara en av få kvarvarande skofabriker i landet. Vi känner verkligen att det finns många som uppskattar det och det är fantastiskt roligt att den kvalitet som vi står för värdesätts av kunderna.

– Många är stolta över att bära våra skor och det bygger i sin tur v å r stolthet. Det inspirerar oss som jobbar här och ger energi till att nya steg hela tiden.

“Duktiga på att synas”

Åtta år sedan Lisa Edin blev vd för ett skoföretag i Docksta är det fortfarande hårt jobb som präglar vardagen. Mycket egenjobb med att planera, strukturera, ingå nya samarbeten, hålla försäljningssiffrorna uppe och tillsammans med skomakarna rita på nya modeller.

– Med tanke på vår nästintill obefintliga marknadsföringsbudget har vi varit duktiga på att synas och skapa en fascination för våra produkter. 

– Det är en konst och enormt roligt att lyckas och nå framgång med små resurser.

Kramfors kommun åker till rekryteringsmässan Bazaren

Kramfors kommun kommer att vara representerade på Bazaren på Stockholm Waterfront den 16-17 februari. Det är Sveriges största rekryterings- och utbildningsmässa. I utställarnas montrar har besökarna möjlighet att presentera sig och ställa frågor direkt till arbetsgivare och företag.

– Vi är med på Bazaren för att kompetensförsörjningen är ett av de högst prioriterade områdena för näringslivet i Kramfors, precis som det är för hela landet. Behovet av olika kompetenser i Kramfors är stort, säger näringslivsutvecklaren Janne Mellander.

Han, Marie Böhlin, projektledare för inflyttning, och Tomas Öberg, verksamhetsutvecklare för Välfärdsförvaltningen, är dem som finns på plats från Kramfors kommun.

– Dem som vill träffa oss hittar oss i Höga Kusten Industrigrupps (HKIG) monter. Förutom att visa på vilka jobbmöjligheter som finns i vår kommun kommer vi också att marknadsföra fördelarna med att bo i Höga Kusten, säger Marie Böhlin.

Tomas Öbergs uppdrag är att berätta om Välfärdsförvaltningens behov av kompetenser och hur framtidens vård och omsorg ska se ut i Kramfors.

– Mitt mål är att inspirera och attrahera människor att vilja flytta till en attraktiv miljö med spännande och utvecklande jobb, säger han.

Bazaren lockar årligen cirka 10 000 besökare och 100 utställare, däribland organisationer, företag, myndigheter och arbetsgivare.

Silversmeden Sigbritt Mann i Salsåker: “Det här är ett livsstilsyrke…”

För drygt 20 år sedan köpte Sigbritt Mann och hennes man Jens ett hus i Salsåker, Nordingrå. Först var det parets sommarbostad, men sedan 2011 är det deras hem.

Här har Sigbritt numera också sin egen silversmedja, varifrån man har en vacker utsikt över delar av Hyndtjärnsön, Ullångersfjärden och Fäberget.

I år är det 33 år sedan Sigbritt Mann gick ut Konstfack som silversmed – Master of Fine Arts – och startade eget.

Ursprungligen kommer hon från Umeå, men familjen flyttade till Stockholm när Sigbritt skulle börja skolan. 

Efter studier, resor, praktik på Bali (!), mer studier och fler resor flyttade hon och Jens till Östersund och det var där som hon på allvar etablerade sig som silversmed och metallkonstnär.

– Vi hade kanske blivit kvar i Jämtland, men dels råkade jag ut för en stöld 2010 där jag blev av med alla silverföremål och allt silver och dels hade kärleken till Nordingrå vuxit sig så stark.

– Naturen här är inspirerande, plus att det finns en konstnärstradition i bygden som är fascinerande, säger Sigbritt.

Det ökande intresset utifrån för Höga Kusten är också en plusfaktor.

– Jag har många fler icke lokala besökare och kunder här än i Östersund, trots att det är en stad. Attraktionskraften för Höga Kusten är stark och att vara silversmed och egenföretagare i den här väldigt nischade branschen är faktiskt lättare här. 

– Bara min skylt vid vägen får många att hitta hit under sommaren.

Bred verksamhet

Sigbritt har dessutom sett till att bredda sin verksamhet. Förutom en nybyggd silversmedja och försäljningen i den, har hon en hemsida med nätbutik.

– Smedjan har också – tillsammans med boningshuset, för mat och logi – blivit en kursgård. Det gör att jag kan arrangera workshops och olika kurser året om. När det inte är högsäsong för besöksnäringen kan jag skapa, göra beställningar och hålla kurser, förklarar hon.

– Jag har också genomfört ganska många längre kurser i Italien.

Innan smedjan blev klar 2019, höll hon till i en del av sin och Jens bostad.

– Det fungerade men var inte optimalt. Det känns mycket bättre att ha mitt arbete i en separat byggnad och att ”gå till jobbet”, i stället för att ha allt under samma tak. 

Boningshuset är byggt under första delen av 1800–talet och kallas i byn allmänt för Meanders, efter en familj som bodde i det för länge sedan. 

– Salsåker var under en period nedre Norrlands största sågverkssamhälle. 

Numera är den en idyll som på senare år lockat flera barnfamiljer att bosätta sig här.

Ett konsthantverk

Silversmidet är i högsta grad ett hantverk med den konstnärliga nyfikenheten som drivkraft.

Med handverktyg och kreativitet jobbar Sigbritt i olika metaller, men mest i silver.

Den största delen av det hon gör säljs till privatpersoner, men hon har också haft utställningar på olika platser i landet och gjort ett antal föremål till kyrkor. Bland annat formgav och tillverkade hon nattvardsservisen till Multrå kyrka 2012 och sex altarljusstakar till Vibyggerå kyrka två år senare.

– Jag ser det här som ett livsstilsyrke, ett sätt att förena lusten att få mina idéer visualiserade med att ha en frihet att lägga upp mitt arbete och disponera min tid på det sätt som jag vill.

– Det ger ingen rikedom sett till pengar men det gör mig rik på andra sätt, säger hon.

Omnebröd har utvecklat nya produkter för att nå fler marknader

Omnebröd i Nordingrå grundades i mitten på 1940–talet och har för närvarande drygt 30 anställda.

– Vi tror att 2023 kommer att bli ett bra år men behöver öka vår produktion för att förbättra vår lönsamhet, säger vd AnnBritt Nordin. Därför jobbar vi på att utveckla nya produkter för att nå nya marknader.

Omnebröd ägs sedan några år av Profura AB, som har sitt huvudkontor i Göteborg.

– Hösten 2020 träffades en överenskommelse med Polarbröd om tillfälligt utökade leveranser på grund av branden i deras bageri i Älvsbyn. Vi gick då från dagskift till treskift på våra tre linjer. 

– Under 2022 gick avtalet ut och vi gick tillbaka till produktion på dagtid. Nu är vi tillbaka på en produktionsvolym som ligger något över 2020.

För att kompensera detta har Omnebröd inlett nya samarbeten. 

– Det har inneburit att vi nu har lanserat flera nya produkter både i Sverige och utomlands.

Anrikt företag

Verksamheten i Omne startade vid tiden för andra världskrigets slut.

1945 hade Arvid Nordin under stort hemlighetsmakeri konstruerat en egen bakmaskin och tunnbrödsugn. Ångsågen i viken hade varit en stor arbetsgivare men lades ned 1931 och Arvid hade grunnat på en egen företagsidé praktiskt taget sedan dess.

Bröderna Sture och Gösta Nordin.

När han förverkligade öppnandet av ett bageri visade det sig bli en stor framgång. I sinom tid tog sönerna Sture och Gösta över och sedermera Göstas son Carl Gustaf, make till AnnBritt.

Byggts ut i omgångar

Bageriet har byggts ut och om i omgångar och när det var som intensivast hade det fem skift för att klara leveranserna.

Det började med tunnbröd men med tiden bakade Omnebageriet även andra typer av bröd. Bland annat varm hällakaka som purfärsk kördes med bilar och lastbilar ut till butiker i nåde närområdet och andra delar av landet.

– Vi är idag 33 anställda och har för närvarande inga problem med kompetensförsörjningen, säger AnnBritt Nordin.

Nomineringarna klara till företagsutmärkelser för 2022

15 nomineringar till fem företagsutmärkelser för 2022 är klara. Av dem finns det fem vinnare som tillsammans med två andra utmärkelser kommer att presenteras och delas ut den 24 februari.

– Företagsutmärkelserna och alla nominerade är ett sätt för företagarorganisationerna och oss att lyfta fram duktiga företagare och entreprenörer lite extra, säger Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef.

Ja, de nominerade till fem av företagsutmärkelserna kan nu avslöjas. 

Årets Butik (delas ut av Kramfors Handel):

* NC Café & Restaurang, Kramfors

* Coop Kramfors

* You and Me, Kramfors

Årets Futura (delas ut av Futura Kramfors):

* Susanne Öberg, Bollstabruk

* Sigbritt Mann, Salsåker

* Jessica Demander, Väja

Årets Småföretagare (delas ut av Småföretagarna Kramfors):

* Kramfors Karosseri

* Mikael Dahllund Bygg, Klockestrand

* Sport & Profil i Kramfors

Årets Startup (delas ut av BizMaker):

* Svippo, Svartnoranäset

* Pay Now, Svartnoranäset

* Saras Måleri i Höga Kusten, Kramfors

Årets UF–företagare (delas ut av Ung Företagsamhet Västernorrland):

* ToppGott UF

* Bygg UF

* Kalaskulan UF

Dessutom ska det delas ut utmärkelse till Årets Företagare (av Företagarna Kramfors) och Årets Ambassadör (av Kramfors kommun). I dessa fall sker inga nomineringar.

– Vi tycker att alla nominerade ska se sig om vinnare, inte bara dem som får någon av utmärkelserna, säger Susanne Königson. 

Utdelning den 24 februari

Alla utmärkelser delas ut den 24 februari på Hotell Höga Kusten på en Företagarkväll som arrangeras av Företagarna, Futura och Kramfors kommun.

En jury har ansvarat för att utse alla nominerade och till sin hjälp har den också haft 300 förslag som kommit in från allmänheten.

– Det är ett härligt go i vårt näringsliv, säger Susanne Königson. 

– Två år i rad har våra företag haft bäst tillväxt i Västernorrland och Kramfors har sedan 2019 gått från placering 276 till 138 på Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets kommuner. Det ger oss stark framtidstro och det ska bli härligt att få träffa, fira och hylla mottagarna av företagsutmärkelser ­under en festkväll på Hotell Höga Kusten! Särskilt sedan pandemin begränsat firandet under de två senaste åren.

Festivalen Nature´s Calling ska locka fler besökare och inflyttare till Höga Kusten

En världsunik natur med möjligheter till upplevelser och livskvalitet utöver det vanliga.

Det är klart att den drar! Och nu ska den dra ännu fler människor, både besökare och dem som vill bo och leva i Höga Kusten. Festivalen Nature´s Calling den 3–5 februari i FriluftsByn, Docksta, Kramfors kommun, ska bidra till det.

– Vi är väldigt glada och stolta över att denna mötesplats skapas i vår kommun, säger Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande.
– Genom sitt strategiska läge mitt i världsarvet Höga Kusten lägger FriluftsByn och Nature´s Calling grunden för en ännu kreativare och dynamisk samverkan mellan kommuner och företag, säger Malin. 
Många festivalbesökare kommer från både när och fjärran för friluftsaktiviteter och för att uppleva vår fantastiska natur – men det finns även flera intressanta inspirationsföreläsningar på programmet. Kommunerna, Höga Kusten Destinationsutveckling och flera lokala företag finns på plats för att nätverka, söka medarbetare bland besökarna och utbyta erfarenheter.


”Förverkliga sina drömmar”
Höga Kusten-kommunerna kör ett gemensamt projekt, Talangattraktion i Höga Kusten, med fokus på kompetensförsörjning. 

– Där vi ser ett stort intresse både ifrån näringslivet och potentiella nya medarbetare, säger Susanne Königson, tillväxt och näringslivschef.
– Vi befinner oss i ett av Sveriges allra vackraste och attraktivaste områden och vi hoppas många av besökarna blir sugna på förverkliga sina drömmar här.
Festivalen Nature´s Calling (https://naturescalling.se) drivs av Jerry Engström som vill att detta ska vara en årligen återkommande festival. 
– Han är en driven entreprenör som får oss att tänka utanför boxen och att nyfiket utforska nya möjligheter genom kreativa mötesformer och äventyr, säger Susanne Königson.

Varmt välkommen att möta, upptäcka och se möjligheterna i Höga Kusten! 

”Vissa dagar förra sommaren hade vi bara tyska husbilsbesökare på Lappudden…”

Maria Blomster och Agne Säterberg har ägt och drivit Lappuddens Fritidscenter i Nordingrå sedan 2008. Dessförinnan var de verksamma på Gene Fornby i Örnsköldsvik.

– Under pandemin har besöksantalet ökat rejält och under 2022 var också de utländska gästerna tillbaka, säger Maria Blomster.

Generellt var 2022 ett år då besöksantalet stabiliserade sig.

– Fjolåret var bra för oss, men det var inte riktigt lika högt tryck som året innan. Arbetsmässigt kändes det dock ungefär som 2020 och 2021, det vill säga att det är väldigt stor arbetsbörda under förhållandevis väldigt kort tid, säger Agne Säterberg.

Maria och Agne konstaterar att paketen med helpension och vandring/elcykling har ökat. 

– Det tog rejäl fart med det från 2020 och det ser ut att hålla i sig framöver. 

– Friluftslivet och upplevelser i Sverige har fått ett tydligt uppsving och Höga Kusten som en “hot spot” har förstås bidragit till det, säger Maria.

Många tyska gäster

När pandemirestriktionerna togs bort innebar det en markant ökning av utländska gäster. 

– Framför allt folk från Tyskland, Nederländerna och Belgien, men även andra nationaliteter. Bland annat Polen, Australien och Storbritannien. Främst vandrare som gick Högakustenleden och tältade hos oss, säger Maria.

– Vi hade också många utländska husbilsgäster under 2022, flest från Tyskland. Vissa dagar var det bara tyska husbilar här.

Vad säger gästerna om Höga Kusten?

– I stort sett alla besökare beskriver naturen som fantastisk och att det finns så mycket mer att se än de först trodde. Många är förvånad över variationen av naturtyper – kust, berg, skog – och många stuggäster stannar längre hos oss än de först tänkt, säger Agne.

– Det finns generellt en förvåning över att Nordingråbygden har så mycket att erbjuda, vilket gör att vi kan locka många att stanna kvar längre. Vi berättar om alla smultronställen som gästerna måste besöka. Det vinner hela bygden på.

Knepigt att hitta medarbetare

Kompetensförsörjningen har varit ett problem en längre tid.

– Den är knepig, säger Maria, men vi har redan nu börjat söka medarbetare för sommarsäsongen 2023 och hoppas att det ska lösa sig. Det gjorde det förra sommaren, men det känns svårt att driva en anläggning när man är beroende av personal under en viss period och när det är som svårast att hitta personal. 

Förhoppningen för i år är att antalet paketgäster ska hålla sig minst på samma nivå som förra året och att grupperna ska bli fler. 

– De försvann ju helt under pandemin och förra året såg vi en svag tillbakagång, så det vore trevligt med lite fler större grupper igen. Som konferenser under för- och eftersäsong, säger Agne.

– Vi har en fin konferenslokal och matsal som vi byggde före pandemin och möjligheter att kombinera konferensen med vandring och naturupplevelser och inte minst hemlagad mat med lokala råvaror.

Agne Säterberg kombinerar sitt och Maria Blomsters besöksnäringsföretag med ett jobb inom Räddningstjänsten och att vara naturfotograf. Maria satsar på ett författarskap och jobbar nu på tredje delen av den historiska romantrilogin om Höga kusten under järnåldern. 

– Del två, ”Vikmännens rike, Gudinnans folk”, gavs ut i november.

”Höga Kusten som besöksmål vore ingenting utan människorna och företagarna som verkar här”

Anna Hellgren har snart jobbat ett år som verksamhetsledare på Höga Kusten Turism. 

Vilka är hennes intryck och reflektioner? 

I den här intervjun berättar hon om dem.

– Det har varit en fantastisk tid, säger hon. Det har varit så kul att få kontakt med min gamla hembygd och se hur mycket som utvecklats och vilken framåtanda som finns i Höga Kusten. Jag har känt mig lika välkomnad som våra besökare gör!

Finns det något som överraskat dig?

– Som stugägare i Kramfors kommun har jag sett utvecklingen från att få visste någonting om Höga Kusten till att det nu är en het destination. Med det här jobbet har jag fattat att det har ju inte kommit av sig själv utan genom ett medvetet och strategiskt arbete under många år. 

– Jag är glad över att se hur företagare och myndigheter jobbar över gränser, tillsammans och lösningsorienterat. Sånt gillar jag. Fler hjärnor tänker bättre än en och får mer gjort – och har roligare.

Hur skulle du beskriva utvecklingen för Höga Kusten under 2022 och då i synnerhet för den del som omfattas av Kramfors kommun?

– Det var ett fantastiskt år, sett till statistiken. Men det gäller att komma ihåg att inte jämföra med pandemiåret 2021 som var oerhört speciellt på många sätt. Men jämför man 2022 med 2019 så har gästnätterna ökat med 30 procent mellan januari och oktober. 

– Extra kul var att under sommarsäsongen kom var fjärde besökare från ett annat land än Sverige. Och framförallt är det kul att notera att det i undersökning på undersökning visar att ett besök i Höga Kusten överträffar förväntningarna från resenärerna.

Vilka är Höga Kustens styrkor som destination och vilka är utmaningarna inför kommande år?

– Styrkan i destinationen är förstås världsarvsnaturen, men som besöksmål vore det ingenting utan människorna och företagarna som verkar här. Vi står inför samma utmaningar som alla andra i Sverige, men vi har en fördel i att naturen är gratis och alltid öppen. Det går fortfarande att få stora upplevelser till ett överkomligt pris så det gör att vi hoppas att besökarna fortsätter att komma till oss trots kärvare tider. Att vi rankas som det tryggaste besöksmålet i Sverige hjälper ju också till att välkomna besökare. 

– Sedan blir det spännande att se vad allt som det lades grund för under 2022 kommer att landa i år. Jag tänker till exempel på storsatsningen i Lövvik, den kommande litteraturfestivalen på Sandslån och en ny aktör på Skulebergets naturscen. Bara för att nämna några exempel. 

Några önskemål och förhoppningar från din sida?

– Inför 2023 kommer vi att jobba ännu mer med att stärka samarbetena inom Höga Kusten. Vi jobbar också med tre utpekade områden som ska komplettera naturturismen och det är cykel, fiske och kultur. För mig är det jätteroligt att få vara med på den resan, särskilt när det gäller utvecklingen av kultur kopplat till natur – det är något jag brinner för.

– Jag hoppas att Höga Kusten får fortsätta vara en plats där människor hämtar kraft ur naturen och ur möten med varandra.

High Coast Whisky.

Vill du lyfta fram några inspirerande exempel inom besöksnäringen i Kramfors kommun?

– Jag har ju redan nämnt några, men så klart är ju stora aktörer som FriluftsByn, High Coast Whisky och Hotell Höga Kusten värda att nämna som verkligt inspirerande och uppfinningsrika företag. Sedan tycker jag att kombinationen av tunnbrödsfabrik och gourmetrestaurang på Mjälloms Tunnbröd är värd att nämnas. Det är ju exempel på hur man tänker kreativt och drar nytta av kompetenser. 

Mannaminne.

– Att förverkliga idéer är ju också något som människor är bra på i det här området. Till exempel Sven Sjölanders fantastiska väg till Utsikt Höga Kusten, eller satsningen på alla fina bryggor längs Ångermanälven som kan ge stor utveckling framöver. Och då har jag inte nämnt Mannaminne, Länsmansgården, Högbonden, Nordingrå konstby och så vidare.  Listan kan göras väldigt lång, bara inom Kramfors kommun, och tänk då hela Höga Kusten. Vilken potential vi har tillsammans!

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.