Butiksledare från Mellannorrland gick högkvalitativ utbildning i Kramfors

16 butiksanställda från företag i mellersta Norrland har gått en högkvalitativ butiksledarutbildning (BLU) i Kramfors.

Utbildningen, som avslutades i fredags, har genomförts av utbildningsföretaget Vizuera och finansierats av Stiftelsen Köpmannaförbundet med medel från tidigare Mellersta Norrlands Köpmannaförbund.

– Pandemin har gjort att vi under en period fått köra digitalt, men allt har ändå fungerat bra, säger utbildningsledaren Per Sjölund från Vizuera.

Utbildningsledaren Per Sjölund.

Cirka tre fjärdedelar av deltagarna kommer från ICA–butiker, däribland ICA Supermarket i Kramfors. 

– Det har sina naturliga orsaker eftersom ICA är en av flera detaljistkedjor som använder oss som utbildare. Men vi har haft deltagare även från andra butiker, som Blomstrande Hem i Kramfors.

Teori och praktik

Utbildningen syftar både till att utveckla det yrkesmässiga ledarskapet och att jobba med den personliga utvecklingen.

– Det hänger ofta ihop med varandra för att nå bästa möjliga resultat, förklarar Per Sjölund. 

– Vi har jobbat mycket med att skapa förståelse för sitt eget och andras beteende för att bli mer självgående som ledare. Även att jobba mer effektivt, att sträva efter ökad affärsmässighet för att nå uppsatta mål och leverera utifrån både företagets målbild och kundernas önskemål.

Teori har varvats med praktiska uppgifter.

Bra erfarenheter av tidigare utbildning

Att en utbildning för deltagare från Ångermanland – utom Örnsköldsvik –, Medelpad och Jämtland/Härjedalen sker i Kramfors, beror till viss mån på det strategiska geografiska läget men mest på de goda erfarenheterna som gjordes när en liknande utbildningen skedde här tidigare.

– 2016/17 genomfördes en BLU i samarbete med Yrkeshögskolan Höga Kusten och den blev väldigt lyckad, säger Christer Westin från Stiftelsen Köpmannaförbundet.

Han tillägger att från stiftelsens sida vill man sprida kunskap om att söka bidrag från Stiftelsen Köpmannaförbundet.

– Att tillsammans med andra aktörer genomföra utbildnings– och utvecklingsaktiviteter för handeln i vår del av Sverige, är värdefullt och uppskattat av handeln. Här är bland annat de lokala handels– och cityföreningarna viktiga partners.

Christer Westin.

Lena Nordlander blir ny verksamhetsansvarig för HKIG

Höga Kusten Industrigrupp, HKIG, med cirka 40 medlemsföretag får en ny verksamhetsansvarig.

Lena Nordlander ersätter Mia Wester, som går vidare till andra projekt.

– Jag tillträder officiellt 1 januari 2022, säger Lena, och jag ser fram emot att jobba med våra duktiga industriföretag och de utmaningar de står inför. Främst kanske inom kompetensförsörjning och utveckling.

Lena Nordlander är en välkänd näringslivsprofil i Ådalen. Hon har drivit flera egna verksamheter och jobbat som konsult åt flera företag.

De senaste sex åren har hon bland annat varit HR–strateg åt Elpress i Kramfors, som är ett av de företag som är medlem i HKIG.

– Genom Elpress har jag även lärt känna flera andra industriföretag, vilket jag kommer att ha stor nytta av i mitt uppdrag för HKIG som jag gör på deltid.

Resterande tid kommer Lena under det närmaste året att utbilda cirka 80 chefer inom Norra Skog.

Fakta om HKIG

Höga Kusten Industrigrupp, HKIG, driver frågor som är viktiga för teknikföretag i Höga Kusten. Föreningen startade 2016 och har idag cirka 40 medlemsföretag. Genom att samverka kring marknadsföring, kompetensförsörjning, rekrytering, produkt- och verksamhetsutveckling samt forskning och utveckling får vi utökade resurser, starkare mandat och större nätverk. 

Läs mer på www.hkig.se

Vill du marknadsföra – eller söker du – industrimark eller lokaler?

För att kunna hjälpa fastighetsägare och företag att etablera sig i Kramfors kommun samarbetar kommunen med Objektvision — Sveriges största marknadsplats för lokaler, kommersiella fastigheter och mark.

Samarbetet med Objektvision innebär att fastighetsägare och förvaltare kan marknadsföra sina lediga lokaler i Kramfors kommun kostnadsfritt.

Här når du Objektvision:

www.objektivision.se

Tomas från Kramfors blev klubbchef för GIF Sundsvall – fick uppleva allsvenskt avancemang

För ett år sedan anställdes Tomas Litström från Kramfors som klubbchef för Superettan–föreningen GIF Sundsvall.

Mindre än ett år senare fick han vara med om ett allsvenskt avancemang.

– Jag har haft stor nytta i Giffarna av mina år som chef inom Folksam och ordförande för Kramfors–Alliansens fotbollssektion, säger han.

Efter 29 år på Folksam valde Tomas att lämna försäkringsbolaget 2020.

– Det var en fantastiskt rolig tid där jag både fick vara med och utveckla verksamheten i Kramfors och jobba nationellt, som biträdande chef för marknad och försäljning.

– Då jag klev av kände jag att det var ett bra läge att söka en ny utmaning. Jag hade några olika möjligheter, men att bli klubbchef för Giffarna var mest tilltalande. Att få syssla med fotboll på heltid tilltalade mig enormt.

Delvis för att han redan hade lång erfarenhet av att vara fotbollsledare, om än på ideell basis och en lägre nivå. 

Styrde upp Kramfors-Alliansens fotboll

Tomas var en av dem som klev in i Kramfors–Alliansen för 15–16 år sedan när herrlaget var nära att åka ned i division VI och ekonomin var svag.

– Jag och bland andra ”Micke” Berggren lade mycket tid och energi på att vända skutan. Tillsammans med många andra lyckades vi med det.

I GIF Sundsvall är organisationen givetvis större och en stor del av verksamheten professionell. Kraven från sponsorer och fans är också mer påtagliga.

– Men det handlar fortfarande om människor. Spelare, ledare, kanslipersonal. Vi har högre omsättning och fansen kring laget är fler än i Alliansen, men i fråga om ledarskap finns det många likheter.

– Ledarskapet är universellt och psykologin densamma. Det gäller att göra saker tillsammans, att få alla att dra åt samma håll, för att få framgång.

Resultatet av ett långsiktigt arbete

GIF Sundsvall inledde den gångna säsongen sämre än förväntat och låg ett tag i mitten av tabellen. Inte i toppen, som många tippat.

I det läget samlades laget och ledningen bakom målsättningen att göra en stark höstsäsong – och att göra det utan att förändra någonting, vare sig i tränargruppen eller i truppen.

– Det var en underbar känsla när vi blev klar för Allsvenskan 2022 i den nästa sista omgången och dessutom på hemmaplan, säger Tomas.

Dagen efter tog GIF Sundsvall också sitt första SM–guld någonsin då P16–laget blev bäst i Sverige.

— En bedrift som visar att vi har en ungdomsakademi av hög kvalitet, vilket kommer att bli värdefullt för oss framöver. Via den kommer vi att fostra spelare till A–laget och flera av dem kommer förhoppningsvis att säljas vidare till större klubbar och ge oss intäkter, säger Tomas.

Han är noga med att hålla fram att det som skett i höst är resultatet av flera års gediget arbete på olika plan inom föreningen.

– Det har jobbats långsiktigt och målmedvetet för att komma hit. Bland annat har sportchefen Urban Hagblom varit väldigt betydelsefull för de sportsliga framgångarna. 

Fina intäkter

Själva avancemanget till Allsvenskan genererar 9 miljoner kronor mer i intäkter – mest från TV-avtal – jämfört med ännu en säsong i Superettan.

– Under hösten har vi jobbat med två olika planeringar och budgetar, berättar Tomas Litström. En för Superettan en för Allsvenskan.

– Nu kan vi ägna allt kraft åt att rusta för en comeback i Allsvenskan och för att bygga GIF Sundsvalls varumärke ännu starkare, för att attrahera ännu fler sponsorer och större publik.

Klubbchef Litström säger att han är tacksam för allt han lärde sig om marknadsföring under åren på Folksam.

– Ett av de bästa beslut vi fattat i Giffarna under året är att anställa en kommunikatör. Det har gjort att vi både kunnat nå ut till fler och äger våra frågor själva. Det kommer vi att ha ännu mer nytta av framöver.

När han fick jobbet i Sundsvall valde han och frun Veronica att flytta från Kramfors till Sundsvall.

– Men vi har ett fritidshus i Berghamn så vi släpper inte banden till Kramfors, säger Tomas.

Anki gick på sin magkänsla – flyttade sin verksamhet till stan mitt under pandemin

Anki Enholm flyttade sin verksamhet Hela dig, Höga Kusten från Mjällom till Kramfors, mitt under pandemin. 

– Det var många som undrade hur jag vågade. Men jag gick på min magkänsla och det är ett beslut jag inte ångrat. Jag har haft fullt upp från första dagen i de nya lokalerna, säger hon.

För lite drygt ett år sedan övergav Anki sina gamla lokaler i Mjällom för de nuvarande på Limstagatan i Kramfors. 

– Bakgrunden var att jag ville komma närmare de flesta av mina trogna året runt–kunder, förklarar hon. 

Hon ägnar sig åt olika typer av kroppsbehandling. Företaget startade hon för elva år sedan och med tiden har kundkretsen blivit allt större.

– Sommartid, när många besökare passerar genom Mjällom på väg till eller ifrån Norrfällsviken, finns det hur mycket jobb som helst. Men resten av året, och särskilt under vintern, finns det många som drar sig för att åka dit ut på hala vägar.

– Därför bestämde jag mig för att satsa i stan.

”Jag gjorde rätt”

Först var det tänkt att det skulle ske redan förra våren.

– Men jag hejdade mig när pandemin bröt ut. Sedan, efter sommaren, kände jag att det var rätt läge. Trots att pandemin fortfarande pågick.

18 november öppnade hon i Kramfors.

– Det fanns gott om dem som trodde att det skulle bli tufft för mig, förklarar hon, men jag tvekade inte. Och i efterhand visade det sig att jag gjorde rätt.

Omsättningen har ökat markant.

– Jag behöver inte marknadsföra mig, kunderna kommer ändå. Jag har fått ett helt fantastiskt mottagande i Kramfors, säger Anki.

Avtal med friskvårdsportaler

Hon tror att distansarbete och restriktioner ökat behovet av både beröring och att träffa folk.

– Jag har följt och följer alla rekommendationer och restriktioner, sedan är det ju upp till varje individ att välja att få kroppsbehandling.

– Många av dem som jobbat hemma har suttit illa, kanske vid ett köksbord på en vanlig köksstol, och fått ont i rygg och nacke. Det har gjort att jag fått nya kunder.

Inte minst sedan hon tecknat avtal med friskvårdsportalerna Benify och Actiway så att anställda kan utnyttja sina friskvårdsuppdrag.

– Det känns underbart att jag hade modet att göra flytten och att det blev så lyckat, men även att jag får fortsätta att jobba med det jag älskar, säger Anki Enholm.

NyföretagarCentrum i Kramfors officiellt invigt – se mingelbilder här

Idag invigdes officiellt NyföretagarCentrum Kramfors, med bland annat representanter från Kramfors kommun, lokala företagare, NyföretagarCentrum Sverige och inbjudna gäster.

– Det känns jätteroligt att vi är igång. Våra rådgivare Ulf Öberg och Patric Svanholm har redan haft sina första kunder, sa Lena Nordlander, ordförande i styrelsen för NyföretagarCentrum i Kramfors.

Rådgivningen sker i ADC Medias lokaler.

– Jag stolt över att vi tillsammans med det lokala näringslivet kunnat starta denna verksamhet, som kommer att vara till stor nytta för blivande företagare och nystartade företag, sa Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef på Kramfors kommun.

Jörgen Bengtson, NyföretagarCentrum Sverige, och Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande, klippte invigningsbandet, flankerade av Marcus Grönlund, Kramfors kommun (som ingår i styrelsen för Nyföretagarcentrum Kramfors) och rådgivaren Ulf Öberg:

Här är mingelbilder från invigningen:

Fr v Johan Andersson (C), kommunstyrelsens ordförande i Sollefteå, Ulf Öberg, rådgivare NyföretagarCentrum Kramfors, och Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande Kramfors.
Fr v Ann-Christin Larsson, Futura Kramfors och Ryggakuten, och Annika-Cecilia Östman, Technichus Härnösand.
Fredrik Johansson, Tidningen Ångermanland, i samtal med Caroline Strindlund, Kramfors Handel.
Fr v Peter Carlstedt, kommunchef i Kramfors, och Janne Mellander, näringslivsutvecklare på Kramfors kommun.
Fr v Lena Lif-Forslund, vd Broadview, och Agnetha Fredriksson, enhetschef på Yrkeshögskolan Höga Kusten.
Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef på Kramfors kommun, och Jon Björkman (V), vice ordförande i kommunstyrelsen i Kramfors.
Malin Svanholm och Lena Nordlander, ordförande i styrelsen för NyföretagCentrum Kramfors.

Rekord i antalet förslag från allmänheten till företagsutmärkelser i kommunen

363 förslag har kommit in från allmänheten till Kramfors kommuns e-tjänst, på vilka som ska få någon av de sex företagsutmärkelserna för 2021.

Det är 199 fler än det gamla rekordet från ifjol.

Nu har förslagen lämnats till de sex företagarorganisationerna som delar ut utmärkelserna Årets Företagare (Företagarna), Årets Småföretagare (Småföretagarnas riksförbund), Årets Butik (Kramfors Handel), Årets Futura (Futura), Årets Startup (BizMaker) och Årets UF-företag (Ung Företagsamhet).

Dessa kommer att nominera tre kandidater vardera, vilka kommer att presenteras efter nyår.

24 februari 2022 offentliggörs vilka som får de sex företagsutmärkelserna i Kramfors kommun för 2021.

Satsning i Nordingrå skapar sysselsättning och ökad inflyttning

Kramfors kommun har beslutat att tillsammans med nybildade bolaget Vågsfjärden Inn skapa förutsättningar att etablera en attraktiv miljö för utveckling av dataspel på Nordingråvallen.

Fastigheten Nordingrå Prästbord 1:184, mera känd som Vågebo, har förvärvats av 52 Invest i Nordingrå AB och Per Inge Fastighet AB.

Ägarna bor, lever och driver företag i området sedan tidigare och vill nu göra en riktad insats för utvecklingen i Nordingrå och Kramfors kommun och som genererar sysselsättning och inflyttning. Lokalerna ska restaureras och hyras ut som kontorshotell och/eller coworking space.

Utöver det har 52 Invest även planer på att tillsammans med dataspelbolag iordningsställa och forma en kreativ utvecklingsmiljö för studenter, innovatörer och entreprenörer som vill producera dataspel och bidra till en utvecklad dataspelbransch.

Målsättningen är att bygga upp en långsiktigt hållbar inkubatorsverksamhet för dataspelsutveckling. Ordet inkubator kan beskrivas som en organisation som hjälper och underlättar nystartade företags väg mot tillväxt och lönsamhet. Redan vid årsskiftet öppnas delar av lokalerna för de första hyresgästerna.

– Kramfors kommun har sedan 2019 arbetat för en etablering av dataspelbranschen under varumärket High Coast Game Lab, säger Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef.

Målsättningen är att dataspelsbranschen inom fem år ska generera 200 nya jobb, 50 -100 studerande, ha tio spelteam etablerade samt att om tio år etablerat ett hållbart kluster med livskraftiga spelföretag som genererar skattemedel.

– Att lokala företagare stöttar våra ambitioner på ett så tydligt och konkret sätt var en avgörande anledning till kommunstyrelsens beslut, säger Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande.

– De har investerat både i fastighet och dataspelbolag för att de liksom vi tror på att dataspelsbranschen kan slå rot och växa här. Vi tillför medel under en fyraårsperiod för att möjliggöra en snabb etablering av en inkubatorsverksamhet som kan locka hit dataspelutvecklare och dataspelsföretag, säger Malin.

Här är två andra politikerröster:

– Dataspelbranschen är intressant och har stor potential att ta plats och utvecklas i vår kommun, säger Jon Björkman (V), vice ordförande i kommunstyrelsen. Det blir intressant att följa utvecklingen i Nordingrå.

– Varumärket Höga Kusten växer sig hela tiden starkare och det finns en stor potential i det som vi ska ta vara på för att locka inflyttare som vill verka inom och bidra till dataspelspelbranschen, säger Ida Stafrin (C), oppositionsråd.

Dataspelindustrin är idag en av Sveriges snabbast växande branscher. Spelbranschen är heldigital och därmed i grunden grön, extremt lönsam, skalbar och exportinriktad. Platsfriheten gör att dataspelspelbolag generellt är samarbetsvilliga och positiva till medverkan i klusterbyggen och etableringar på nya orter

På bara ett decennium har omsättningen i dataspelbranschen ökat från en dryg miljard till nästan 35 miljarder, 115 bolag har blivit 667 och vinsterna har gått från 15 miljoner till 7,6 miljarder kronor. 2010 arbetade 1203 personer med spelutveckling i Sverige. Nu har de svenska bolagen 6 596 anställda i Sverige, och 1 410 av dessa, drygt 21 procent, är kvinnor.

Siffran kan jämföras med Sveriges export av järnmalm och pappersmassa som båda var värda cirka 25 miljarder kronor 2019

Källa: https://dataspelsbranschen.se/spelutvecklarindex

Från enmansföretag till Ådalens största bilföretag – Sundströms Bil firar 50 år

1 december 1971 startade Arnold Sundström sin bilverkstad i Brunne. Ett år senare började han också sälja bilar.

Idag är 50–årsjubilerande Sundströms Bil Ådalens största bilföretag med 17 anställda och en årsomsättning på cirka 200 miljoner kronor.

Nuvarande ägaren, Arnolds yngste son Fredrik Sundström, är vald till Årets Företagare i Kramfors två gånger om och i höstas var han en av kandidaterna till Årets Företagare i hela Sverige.

Men hade Arnold följt Fredriks råd för snart tjugo år sedan, hade det förmodligen sett helt annorlunda ut…

– Pappa ringde och sa, ”jag tror jag ska börja sälja KIA.”

Det var 2002.

Fredrik, som knappt ens hört talas om det sydkoreanska bilmärket, sa: ”Vad du än gör, pappa, ta INTE KIA!”

– Det var tur att han inte gjorde som jag sa, ler Fredrik åt minnet.

Idag är KIA Sveriges tredje bäst säljande bilmärke och Sundströms Bil är en av Norrlands bästa KIA–återförsäljare.

– Vi säljer cirka 350 nya bilar i år och nästan 1 000 bilar totalt, säger Fredrik.

Fullserviceanläggningen i Fiskja är en av landets modernaste, med bilhall, verkstad, däckhotell och glasmästeri.

– En fantastisk utveckling, konstaterar Arnold Sundström som aldrig kunnat tro att det skulle gå så h ä r bra.

Det som fick honom att satsa på det en gång anonyma bilmärket från Asien, var en enskild bilmodells förtjänst.

– KIA hade lanserat fyrhjulsdrivna Sorento som jag fastnade för, säger han.

På den tiden kom det en eller ett par nya bilmodeller om året.

– Nu kommer det en varannan månad, säger Fredrik Sundström, och allt fler kunder väljer laddbara bilar.

77 procent, för att var exakt.

– Till 2024 ska KIA enbart sälja laddbara bilar.

Arnold Sundström.
Arnold med en Porsche 1956.
Motorintresset fanns tidigt hos Arnold Sundström.

Annat var det i början av 1970–talet då den vid den tiden rutinerade verkstadskillen Arnold startade eget, efter att bland annat ha jobbat Skogs Motorverkstad i Herrskog och hos Bil–Nordlund i Nyland.

– Det första bilmärke jag sålde var BMW, säger Arnold.

Något han gjorde så bra att han vid flera tillfällen utsetts till landets bästa återförsäljare av BMW.

Ur Västernorrlands Allehanda 7 april 1987.

Genom åren skulle han även komma att sälja bland annat Honda, Niva och Lada. Och växa ur sina lokaler.

– 1979 köpte vi gamle bensinmacken på Järnvägsgatan, intill Riks–90, för att få mer plats. 1987 invigde vi en helt ny bilhall.

Ur Västernorrlands Allehanda 5 september 1987.

– Det var roliga år med massor av underbara möten med människor och långvariga kundrelationer.

En annan verksamhet var bilbärgning.

– Det var jour dygnet runt alla årets dagar. Ibland fick man rycka ut på julafton. Men det var ändå roliga år, säger Arnold som på äldre dar startat ett bilmuseum hemma på gården i Ramvik.

Fredrik Sundström.

Att sonen Fredrik skulle ta över familjeföretaget var en högoddsare.

– Jag har visserligen alltid jobbat som säljare, men jag sa alltid, ”Aldrig bilhandlare”. Men efter att ha bott och jobbat i Stockholm i tio år och tröttnat på storstadslivet, ville jag hem. Och då blev det bara så att jag gav det här med bilar en chans.

– Det har jag aldrig ångrat.

Han vill också berömma pappa Arnold för sitt sätt att överlämna företaget.

– Pappa har gett mig alla förutsättningar att forma det här enligt mitt huvud och aldrig hängt bakom min axel. Han visade fullt förtroende för mig direkt och det är jag väldigt tacksam för.

Tidigare var det den rena försäljningen som var Fredriks största drivkraft men numera är det lika inspirerande att utveckla verksamheten och skapa ett bra team med alla medarbetare.

– Det låter som en klyscha, men jag är helt ärlig när jag säger att personalen är den största framgångsfaktorn. Vi har i stort sett obefintlig personalomsättning och varje medarbetare vet vad de ska göra och gör det på ett suveränt sätt, varje dag.

Numera ingår Sundströms Bil i en koncern tillsammans med Bergners Bil i Umeå, som köpt Bilhallen i Sundsvall.

– Det är spännande i sig, säger Fredrik Sundström, men det är Sundströms Bil som fyller 50 år i år. Det är det vi firar.

1–4 december sker jubileumsfestligheterna för både kunder och personal.

Gerdins Invest startar co–work i Nordingrå

Lokaler där människor och kompetenser kan mötas. Det är vad Gerdins Invest utvecklar högst upp i Mjällom, på väg mot Norrfällsviken.

Företag och distansarbetande privatpersoner kan hyra kontor eller arbetsplats och även få tillgång till en gemenskap.

– Här kan man också genomföra kundmöten, säger Malin Norlander på Gerdins Invest. Vi har redan flera hyresgäster.

Planerna på det som är en modern modell av företagshotell har funnits i över ett år.

– Vi hade tomma lokaler på en del av övervåningen i vår fastighet högst upp i Mjällom. Både vår hyresgäst AQ Wiring och vi har eftersträvat liv och rörelse där, som kan bidra till en ännu trevligare och inspirerande arbetsmiljö.

Efter sommaren flyttade första hyresgästerna in. Det är företagare som inom skogsnäringen.

– Nu har vi fler företag på väg in, säger Malin.

– Vi har sammanlagt tio kontor i olika storlek och allmänna ytor– bland annat konferensrum, lounge och lunchområde med kök – och ett väldigt flexibelt upplägg.

Malin Norlander, Gerdins Invest.

Malin tror att det inte bara är företag som kan vara intresserad att sitta tillsammans med andra företag, utan även människor som permanent, ibland eller under en kortare period vill ha en distansarbetsplats.

Organisationen Leader Höga Kusten driver ett projekt för att utveckla och samla co–workingverksamheter i Höga Kusten–området.

– Vi ingår i Höga Kustens nätverk av små bya-cowork, säger Malin Norlander som nyligen bjöd in till en förhandsvisning av Nordingrås nya mötesplats för företag och kompetenser.

Bild från Öppet hus.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk