Här är alla vinnare av företagsutmärkelser – med motiveringarna

I går genomfördes den glansfulla företagarkvällen på Hotell Kramm i Kramfors, där sex företagarorganisationer delade ut sju utmärkelser.

Här presenteras alla vinnare – med motiveringarna. Alla foton är tagna av Caroline Nordén.

Lisa Edin, vd och delägare av Docksta Sko.

Årets Företagare delades ut av Företagarna Kramfors: Lisa Edin, Docksta Sko.

Motivering: “En resa i att våga samt hålla ut och se nya möjligheter med historien som vingslag. Så smakfullt och välkomnande, där gammalt möter nytt, ett genuint hantverk, allt andas kvalitet, hållbarhet, material väljs med stor omsorg så lokalt som möjligt, ägare som vågar och ser möjligheter och samarbete utanför sina ramar, det tillsammans med engagerade medarbetare är nyckel till framgång. Sin livs satsning, stor portion förväntan av nybyggnationen på mytomspunnen plats vid Skulebergets fot, nu går vi vidare mot att klara hundra år till med denna storsatsning i svensk hantverksproduktion.”

Fr v Kristian Wallin Nylén, Företagarna Kramfors, Niklas Sjölund, och Örjan Wallin, Företagarna Kramfors.

Årets Unga Företagare delades ut av Företagarna Kramfors: Niklas Sjölund, Handlarn, Lugnvik.

Motivering: “Ambassadör för sin hembygd ser möjligheter i alla olika utmaningar, göra det omöjliga möjligt. Tänk att det finns en sådan energi, gnista och drivkraft, man blir glad. Någon som älskar sin bygd och som har som målsättning en levande landsbygd med hjärta för det lokala och närproducerade. Kan beskrivas som ett nav, där det finns det mesta, tjänster, varor, omtanke och med hjälp med både litet som stort, för ung och gammal. Det här navet hålls ihop och utvecklas av en glesbygdsfantast och hemvändare med en stark tro på framtiden i sin bygd.”

Pia Boman och Bert Olsson, Småföretagarna Kramfors.

Årets Småföretagare delades ut av Småföretagarna Kramfors: Pia Boman, Salong Pia Boman, Kramfors.

Motivering: “Pia har en bra service och ett trevligt bemötande mot kunderna som behöver hennes hjälp, hon fixar det mesta inom sin verksamhet och kanske lite till, en verksamhet som funnits en lång tid i Kramfors och är mycket uppskattad av sin kundkrets.”

Fr v Magdalena Desén, Kramfors Bokhandel, och Ewa Sandeheim, BizMaker.

Årets Nytänkare delades ut av BizMaker: Kramfors Bokhandel.

Motivering: “Med höga ambitioner, stort mod och en positiv inställning har vinnaren utvecklat företaget i en traditionell bransch under omvandling. Här finns allt från det lokala till det globala, här hittar du nytt och klassiskt, värme och service, pyssel och pussel.”

Lotta Sahlén (med blommor och diplom), flankeras av sin mor och personal. Längst t v Frida Larsson, Kramfors Handel, och längst t h Per Eriksson, Kramfors Handel.

Årets Butik delades ut av Kramfors Handel: Ådalens TV-service, Lunde.

Motivering: “Med 60 år i branschen har företaget hittat nya vägar att möta såväl tiden som kundernas förväntningar. Genom att komplettera butiksverksamheten med flera ben har man klarat den hårda konkurrensen genom att leverera helhetslösningar med hög nivå av såväl kunskap som service. Vid sidan av detta har företaget även, under alla verksamma år, visat på ett stort samhällsengagemang inom både idrott, byaföreningar och företagsorganisationer, såväl via sponsring som personlig aktivt deltagande och vilja att bidra till utveckling.”

Susanne Öberg. Som inte närvarade på Företagarkvällen. Bilden togs vid en nomineringsträff några veckor tidigare. Foto: Olof Wigren.

Årets Futura delades ut ev Futura Kramfors: Susanne Öberg, Susanne Öberg AB, Bollstabruk.

Motivering: Susanne är en förebild med sitt arbete för ett jämställt näringsliv genom att lyfta perspektivet från kvinnors företagande till att handla om normer kring företagande. Med erfarenhet från mansdominerade branscher lyfter hon företagens jämställdhetsfrågor.”

Elias Vestin och Kevin Vejdegren, DekAll UF, flankeras av fr v Thea Granbom t h Linnea Ögren, Ung Företagsamhet.

Årets UF-företagare delades ut av Ung Företagsamhet Västernorrland: DekAll UF

Motivering: “Med en smart affärsidé som kan tilltala många målgrupper, har detta UF-företag skapat ett koncept som fungerar bra redan nu och går att utveckla på många sätt. Flexibiliteten är en stor tillgång och endast fantasin, och möjligen måttbandet, kan sätta gränser för produktutvecklingen.”

Pop up-lokal i Gallerian Christoffer skapar nya affärsmöjligheter

Vill du hyra en butikslokal i Gallerian Christoffer – eller bara ett bord i den – för en dag, helg eller vecka?

Det är möjligt från och med den 1 mars. Då invigs pop up–lokalen Krokus.

– Med Krokus erbjuder vi företagen möjligheten att testa sina affärsidéer och skapa tillfälliga event och försäljningsinsatser. Samtidigt får vi ett utökat och varierat handelsutbud i stan som förhoppningsvis ska glädja både invånare och besökare, säger Frida Larsson, centrumutvecklare på Kramfors Handel.

Mitt i gallerian

Pop up–lokalen ligger nära Mama Opas, mitt emot Synoptik, och på invigningen blir 1923 Tunnbröd & Deli den första hyresgästen.

– Det har ringt flera andra företag också som är intresserade av att hyra för en dag eller flera.

– Initialt handlar det om att lansera Krokus brett för att visa på flexibiliteten och chansen att nå många människor till en låg kostnad, säger Frida Larsson.

Olika branscher och verksamheter

Hon tror att det här kommer att tilltala många olika branscher och verksamheter.

­– Förhoppningsvis kan det också leda till det startas fler butiker i tomma lokaler i stan. Du kan ju prova det koncept du har i Krokus och se vilket mottagande det får.

– Man kan också tänka sig att verksamheter utanför stan flyttar in för en dag eller en kortare tid och på så sätt når en ny kundkrets. Och varför inte öppna för olika typer av kultur?

Under Hållbarhetsveckan i mitten av mars kommer Krokus att vara till för sådant som har med hållbarhet att göra.

– Vi för en dialog med en person som är verksam inom restaurangbranschen om att laga mat på svinn från butiker. En spännande grej, som jag hoppas att vi kan genomföra, säger Frida Larsson.

Kommunöverskridande samarbete för ett stärkt Västernorrland

Med anledning av de stora etableringar och investeringarna i länet har två projekt för hållbar samhällsomställning och stärkt attraktionskraft tagits fram tillsammans med kommunerna.

Målet med projekten är att stärka Västernorrland såväl nationellt som internationellt.

Utvecklingsarbeten pågår i alla sju kommuner inom allt från gröna bränslen, till anodtillverkning och nya investeringar i befintliga företag utifrån de olika kommunernas unika förutsättningar och styrkor. Genom att samverka och hitta en rollfördelning på regional, delregional och lokal nivå kan länet stärka sin position för tillväxt och utveckling.

Som regionalt utvecklingsansvarig är Region Västernorrlands uppdrag att se till helheten, samordna, stötta och möjliggöra.

– Det är viktigt att de satsningar som görs kompletterar varandra. Viktigt är det också att vi har ett diversifierat näringsliv, på så sätt blir vi mindre sårbara vid konjunktursvängningar, säger regional utvecklingsdirektör Märta Molin.

Tillsammans med kommunerna deltar Region Västernorrland därför i två projekt för hållbar samhällsomställning och stärkt attraktionskraft.

Hållbar samhällsomställning och stärkt attraktionskraft

Projektet Hållbar samhällsomställning, HSO, pågår mellan 2024 och 2026 syftar till att utveckla stödstrukturer för att ge företag bättre förutsättningar att ta tillvara de gröna omställningens potential i länet.

Systerprojektet Stärkt attraktionskraft och mottagningskapacitet, SAM, syftar till att skapa en regional struktur och metod för att attrahera, identifiera och inkludera kompetens i hela länet. Projektet startar i februari 2024 och har som mål att stötta lokala funktioner och branschnätverk i deras arbete.

Spelindustri en växande bransch

I Kramfors arbetar kommunen jobbar just intensivt med satsning på spelindustrin.

– Vi har tio bolag och 30 anställda i Kramfors och Höga Kusten, säger tillväxtchefen Susanne Königson.

– Framtida satsning på spelindustrin i Västernorrland kommer att bidra till en stärkt attraktionskraft och en breddad arbetsmarknad. Men för att kunna locka internationella företag och den kompetens som behövs måste vi satsa på bostäder och annan infrastruktur kring de spelnoder som kommer att växa fram.

Björn Wigge, tillväxtchef i Sundsvalls kommun, ser att regionen har fått ett ökat självförtroende och vill tydligare inkludera unga för att skapa ”Ett Västernorrland”.

– Vi är i ett otroligt spännande läge där vi mobiliserar för tillväxt och utveckling. Att få vara med och utveckla vår fantastiska plats och attraktivitet både för oss som region och som kommun, det skulle jag säga är en väldigt stor fråga för 2024, säger han.

Björn Wigge menar att projekten HSO och SAM är viktiga eftersom de kan hjälpa de olika aktörerna i länet att hitta nya vägar för samverkan.

– Det är en styrka att Sundsvall och Härnösand driver olika projekt som kompletterar varandra länsövergripande, att vi också har med Mittuniversitetet, Handelskammaren Mittsverige och andra aktörer. Förutom själva syftet med projekten är det en viktig symbol att alla kommuner är med. Jag tror att det finns en möjlighet för oss att växa tillsammans, säger han.

Mer fakta om de nya regionala projekten:

Hållbar samhällsomställning (HSO)

Målet med projektet är att utveckla stödstrukturer som är redo för morgondagens hållbara Västernorrland. Att projektet vid projektslut har utvecklat bättre förutsättningar för företag att ta tillvara de gröna omställningens potential genom att ha vidareutvecklat stödstrukturer hos deltagande projektparter. Härnösands kommun är projektägare och alla kommuner i Västernorrland är projektparter.

Projektet har medfinansiering från ERUF och regionala 1:1-medel. Region Västernorrland, Länsstyrelsen Västernorrland, Mittuniversitetet samt BizMaker bidrar med personalresurser i projektet.
Projektperiod: 1 januari 2024 – 30 april 2027.

Projektet har fyra arbetspaket:

  1. Fysiska förutsättningar för hållbar omställning
  2. Samverkan i hållbar omställning
  3. Påverkansarbete hållbar omställning
  4. Projektledning och samordning

Stärkt attraktionskraft och mottagningskapacitet (SAM)

Målet med projektet är att skapa en regional struktur och metod för att attrahera, identifiera och inkludera kompetens som implementeras i hela länet för att stärka lokala funktioner och branschnätverk i deras arbete. Projektperioden är 1 februari 2024 – 21 december 2026. Sundsvalls kommun är projektägare, och projektet rör sig över det geografiska området Sundsvallsregionen (inklusive Nordanstig och Hudiksvall) och Höga Kusten kommunerna.

Projektet har medfinansiering från ESF och regionala 1:1-medel. Region Västernorrland, Handelskammaren samt BizMaker bidrar med personalresurser i projektet. Projektperiod: 1 februari 2024 – 21 december 2026

Projektet har fyra arbetspaket:

  1. Projektledning och fysisk servicefunktion
  2. Digitalt ekosystem
  3. Attraktionskraft
  4. Mottagningskapacitet

Hamek i Nyland har spännande planer för de kommande fem åren

Hans Persson på Hamek Verkstad i Nyland har precis haft sitt sista möte i tillväxtprogrammet Business Scaleup.
– Jag har fått hjälp med att ta fram en femårsplan, så även om programmet är slut vet jag hur vi ska jobba vidare. Min verktygslåda är större idag. Inom fem år vill vi omsätta 50 miljoner och bli över 20 anställda, säger Hans Persson, vd på Hamek Verkstad.

Business Scaleup är ett tillväxtprogram i BizMakers regi som riktar sig till mikro- och småföretag i Västernorrland. Sen Hans Persson tog över företaget Hamek Verkstad har de sakta men säkert ökat i tillväxt. Men 2022 kom han till en punkt när han behövde ta hjälp.

– Mina verktyg räckte inte riktigt till. Jag kände att jag behövde hjälp med affärsutveckling för att växa och det här programmet såg spännande ut, säger Hans Persson. 

Programmet baseras på Navigator Scaleups beprövade metod och startar med en kartläggning av företaget. Därefter tilldelas bolaget fyra experter, så kallade coacher, som väljs ut unikt utifrån vad just det enskilda bolaget har för behov av extern kompetens.

– Det har hänt mycket sen vi påbörjade programmet i maj 2022. Vi har bytt affärssystem, utvecklat arbetsmiljön och börjat lägga grunden för ett nytt verksamhetssystem. Vi håller också på och rekryterar en platschef, berättar Hans.

Han tror att verksamhetssystemet ska hjälpa dem att standardisera sitt arbetssätt och att de därmed ska lägga grunden för att så småningom kunna få en ISO-certifiering. Med ett ISO-certifikat har företag bevis på att deras produkter, tjänster och system uppfyller vissa krav vilket blir en kvalitetsstämpel.

– Programmet har möjliggjort att vi kunnat ta de här kliven. Det har varit värdefullt att stanna upp och fundera på vad Hamek verkligen är bra på och att formulera affärsplanen. Vi har gjort en genomlysning av ekonomin i företaget så nu har vi bättre koll.

Hamek Verkstad är en mekanisk verkstad med bred tillverkning. Deras kunder består bland annat av leverantörer till industrier och av tillverkare av elbilsladdare, olika företag som inte har någon egen tillverkning. Produkter de tillverkar är exempelvis stora maskiner, rökgasspjäll och sandfickor.

I dag omsätter företaget 26 miljoner och har tolv anställda.

Kramfors ingår i ett länsprojekt för att attrahera internationell kompetens

Sundsvallsregionen och Höga Kusten står inför historiska tillväxtmöjligheter kopplade till den gröna, nya industrin. En stor tillväxtresa som enligt beräkningar handlar om cirka 15 000 nya arbetstillfällen och en beräknad inflyttning på minst 40 000 personer till regionen.

Projektet SAM – Stärkt Attraktionskraft och Mottagningskapacitet i Höga Kusten och Sundsvallsregionen – har beviljats ett EU-bidrag på totalt sju miljoner kronor. Sedan tidigare är det klart att Region Västernorrland finansierar projektet med 1 975 225 kronor.

– Kramfors och länet behöver stärka sin konkurrenskraft för att klara den befolkningsförsörjning som behövs. Därför är det viktigt att aktörer samverkar och mobiliserar sina resurser gemensamt för att kunna klara av framtida utmaningar och kompetensbehov, säger Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande i Kramfors kommun.

– Vi ska stötta lokala funktioner och branschnätverk genom att jobba fram en lokal och regional struktur och metod där vi samarbetar över kommungränserna för att utveckla arbetssätt. Parallellt med det fortsätter vi att utveckla och stärka attraktionskraften i våra respektive kommuner, säger Susanne Königson, tillväxtchef.

– Samhällsomvandlingen innebär att vi behöver växla upp arbetet med att attrahera talanger och arbetskraft från hela världen. Det nu beslutade EU-bidraget är välkommet för att möjliggöra den satsningen, säger Björn Wigge, näringslivs- och tillväxtchef Sundsvalls kommun.

Om projektet

SAM är ett treårigt projekt för att fortsätta satsningen på att attrahera kompetens och nya medborgare för framtidens tillväxt och det kommer att resultera i många olika saker. Bland annat ett International House i Sundsvall samt liknande servicefunktioner i hela länet. Syftet med International House är att skapa en mötesplats för nya medborgare i regionen, där all relevant service finns samlad under ett tak för den som kommer hit från ett annat land för att arbeta, forska eller studera. Till det ska det också skapas en tillgänglig digital struktur för dem som funderar på att flytta hit, så att de enkelt får den hjälp de behöver.

Tillsammans ska projektet bidra till en attraktiv arbetsmarknadsregion dit människor väljer att flytta och stanna. Samarbetet mellan såväl offentliga som privata aktörer ska förstärkas och skapa möjligheter för tydlig organisering och rollfördelning på nationell, regional och lokal nivå.

Projektgruppen för SAM. Bakre raden fr v Olle Lidgren, samordnare Höga Kusten, Maria Wallner, samordnare Sundsvallsregionen, Urban Åström, enhetschef Näringsliv & Kompetensförsörjning Region Västernorrland, Björn Wigge, näringslivs- och tillväxtchef Sundsvalls kommun och Lisa Eklund, kommunikatör Sundsvalls kommun. Främre raden fr v Mikael Aamisepp, affärsområdeschef High Coast Invest, Camilla Nilzén, projektledare, och Christina Eriksson, näringslivsansvarig Timrå kommun. Saknas på bilden gör Maria Åberg, Handelskammaren Mittsverige, och Marlene Berg, kommunikationschef Mittuniversitetet. Foto: Linda Niia, Sundsvalls kommun.

Projektet är ett samarbete mellan kommunerna Sundsvall, Timrå, Ånge, Hudiksvall, Nordanstig, Härnösand, Kramfors, Sollefteå samt Örnsköldsvik. I samarbetet ingår också Handelskammaren Mittsverige, Mittuniversitetet, BizMaker/High Coast Invest och Region Västernorrland.

Här är de nominerade till Årets Butik

Här är de tre nominerande till Årets Butik i Kramfors.

Utmärkelsen delas ut av Kramfors Handel och vinnaren avslöjas på Företagarkväll den 23 februari.

Fr v Andreas Telhammer, näringslivschef, Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande, Ulf Lindgren och Rickard Ljung, K-Bygg Fresks, Per Eriksson, ordförande Kramfors Handel, och Frida Larsson, centrumutvecklare Kramfors Handel.

K-BYGG FRESKS, Kramfors

Motivering: “Med en välsorterad butik och kompletterande tjänster inom service täcker företaget många kunders behov både inom privat- och företagsmarknaden i kommunen. Företaget arbetar aktivt med att visa uppskattning till återkommande kunder och skapa en familjär känsla för hantverkare. Butiken har också medverkat i våra aktiviteter och engagerat sina kunder genom tävlingar och kampanjer vilket visar på ett viktigt lokalt engagemang.”

Fr v Andreas Telhammer, näringslivschef, Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande, Lotta Sahlén, Ådalens TV-Service, Per Eriksson, ordförande Kramfors Handel, och Frida Larsson, centrumutvecklare Kramfors Handel.

ÅDALENS TV-SERVICE, Lunde

Motivering: “Med 60 år i branschen har företaget hittat nya vägar att möta såväl tiden som kundernas förväntningar. Genom att komplettera butiksverksamheten med fler ben har man klarat den hårda konkurrensen genom att leverera helhetslösningar med hög nivå av såväl kunskap som service. Vid sidan av detta har företaget även, under alla verksamma år, visat på ett stort samhällsengagemang inom både idrott, byaföreningar och företagsorganisationer, såväl via sponsring som personligt aktivt deltagande och vilja att bidra till utveckling.”

Fr v Andreas Telhammer, näringslivschef, Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande, Jerry Larsson, Ådalen III/Ninjas, Per Eriksson, ordförande Kramfors Handel, och Frida Larsson, centrumutvecklare Kramfors Handel.

ÅDALEN III/NINJAS, Kramfors

Motivering: “Med tydliga visioner och stark framåtanda har företaget kompletterat ursprungsverksamheten med en helt ny inriktning i form av camping och restaurang. Det har bidragit till en mycket positiv utveckling av hela områdett samt skapat fler arbetstillfällen året runt. Företaget har tydligt visat på en enastående förmåga att förverkliga och genomföra sina idéer och har tagit både företaget och Kramforsviken, som plats, framåt.”

Här är de nominerade till företagsutmärkelsen Årets Nytänkare

Här är de tre nominerande till Årets Nytänkare i Kramfors.

Utmärkelsen delas ut av BizMaker och vinnaren avslöjas på Företagarkväll den 23 februari.

Ewa Sandeheim, BizMaker, Magdalena Desén, Kramfors Bokhandel, och Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande.

KRAMFORS BOKHANDEL

Motivering: “Att vara nytänkare i en bransch som under de sista åren varit i stor förändring har Kramfors bokhandel visat en otrolig anpassning till sina kunder genom att skapa aktiviteter med författarträffar och boksigneringar i sina fina lokaler och ofta i samarbete med andra lokala aktörer.”

Ewa Sandeheim, BizMaker, Tommy Bergqvist, Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik, och Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande.

HÖGA KUSTEN FRILUFTSTEATER I LÖVVIK

Motivering:Med förenade krafter skapar Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik en världspremiär av ett nytt bygdespel. Dessa eldsjälar visar på ett unikt och starkt nytänkande. Alla ställer upp för att en musikalisk saga ska få sprida kunskap, kärlek, drömmar och sånger förankrade i Höga Kusten.”

Ewa Sandeheim, BizMaker, Sofia Wolfenstein, Wolfen Project Consulting, och Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande.

WOLFEN PROJECT CONSULTING, KRAMFORS

Motivering: “Som en kreativ och driven nytänkare vill Wolfen Project Consulting hjälpa företagare och organisationer att driva, stötta och förvekliga sina ambitioner. Konsultverksamheten hjälper företagare att växla upp och utmana mot nya mål samtidigt som dom själva växer och utvecklas.

Här är de nominerade till Årets Småföretagare

Här är de tre nominerande till Årets Småföretagare i Kramfors.

Utmärkelsen delas ut av Småföretagarna Kramfors och vinnaren avslöjas på Företagarkväll den 23 februari.

PIA BOMAN, Salong Pia Boman, Kramfors.

Motivering: “Pia har en bra service och ett trevligt bemötande mot kunderna som behöver hennes hjälp. Hon fixar det mesta inom sin verksamhet och kanske lite till. En verksamhet som funnits en lång tid i Kramfors och varit uppskattad av sin kundkrets.

GÖRAN OCH TOMAS GUSTAFSSON, Sport & Profil, Kramfors.

Motivering: “Bröderna Gustafsson som flyttat sin verksamhet från Klockestrand till Kramfors utökar sin verksamhet med att öppna ett Glasbruks Museum som har anor från år 1750 i lokalen. Det visar att man kan lyckas etablera en ny verksamhet med hjälp av målmedvetenhet och mod.

LOTTA SAHLÉN, Ådalens TV-service, Lunde.

Motivering: “I 60 år har Ådalens TV-service utfört uppskattade tjänster åt företag och privatpersoner både i och utanför Ådalen. Här ligger personalen i framkant inom digital teknik och för kunderna har det blivit en uppskattad service som firman står för.”

Här är de nominerade till utmärkelsen Årets Futura

Här är de tre nominerande till Årets Futura i Kramfors.

Utmärkelsen delas ut av Futura Kramfors och vinnaren avslöjas på Företagarkväll den 23 februari.

SUSANNE ÖBERG, Susanne Öberg AB, Bollstabruk.

Motivering: “En förebild som arbetar med att leda jämställt och stärker kvinnor som jobbar i mansdominerade branscher.”

AGNETA JONASSON, Länsmansgården Ådalen, Lugnvik.

Motivering: “Utvecklat företaget till en mötesplats med god mat och dryck för lokala och långväga gäster. Varit med och utvecklat Futura genom sitt styrelsearbete.”

CATRINE DAHL, Intersport Kramfors.

Motivering: “Driver butiken med trevligt bemötande och engagemang tillsammans med sina anställda.”

Tillväxtföretag och kommunrepresentanter minglade på Björkudden

Efter att ha haft bäst tillväxt i länet två år i följd, hamnade Kramfors i fjol på tredje plats i kreditupplysningsföretaget Synas granskning. 43 aktiebolag i kommunen som har ökat sin omsättning, nyanställt och gått med vinst låg bakom Kramfors placering i Bäst Tillväxt 2023.

Alla var i går inbjudna av Näringslivsenheten till After Work på Hotell Björkudden.

Läs mer om Bäst Tillväxt här: https://magasin.kramfors.se/artiklar/etta-etta-trea-for-tredje-aret-i-rad-nar-kramfors-pallplats-i-bast-tillvaxt-i-vasternorrland/

– Att bjuda in företagen till After Work är ett sätt för oss att visa vår uppskattning för dem men också en möjlighet för oss att träffa dem under trevliga former och att nätverka, säger näringslivschefen Andreas Telhammer.

Det ingår även i målsättningen för att förbättra företagsklimatet i Kramfors att skapa fler mötesplatser för de lokala företagen.

– Jag tycker att det här var ett fint initiativ och jag har både haft bra samtal med representanter för kommunen och med andra företagare. Det har bidragit till att bredda mitt kontaktnät, säger Mikael Dahllund, som driver byggföretaget Mikael Dahllund Bygg med sju anställda.

lista över alla 43 företag i Kramfors kommun som uppfyllt alla tre kriterier för Bäst Tillväxt