Varför är det så bra att delta på Höga Kusten Företagsmässa 2023?

HALLÅ DÄR! Jan Röhlander (bilden), näringslivsutvecklare på Sollefteå kommun och ansvarig för Höga Kusten Företagsmässa den 21-22 april 2023. Ett samarrangemang tillsammans med Kramfors kommun. Hur långt har ni kommit med planeringen av Höga Kusten Företagsmässa 2023?

– Vi har just nu cirka 20 bokade montrar, så vi är en bit på väg. Det är ju en tid kvar tills mässan ska genomföras, men ju snabbare bokning desto större chans till de bästa monterplatserna.

Förra året, i Kramfors, var mässan fullbokad. Tror du på samma sak nu när stafettpinnen överlämnats till Sollefteå?

– Vi har ju en speciell tid i världen just nu så det är lite svårt att säga. Vi har dock två hallar att tillgå, hockey- och curlinghallen, så vi kan ganska lätt anpassa mässområdet utifrån antalet bokningar. Jag tror att vi kommer fylla mässan även i Sollefteå. Det känns så när jag pratar med företagare om mässan.

Hur många monterplatser kommer det att finnas i Niphallen och kommer ni även att använda ytor utanför hallen?

– I hockeyhallen kommer det att finnas 85 montrar och om vi maxar curlinghallen tar vi in 40 montrar där. Vi försöker hålla alla utställare inne. Men, om trycket blir väldigt stort på montrar kan det bli monterplatser utomhus också.

Varför ska företagen finnas med på mässan? Och varför kan det vara klokt att boka plats redan nu?

– Jag tycker att mässan fyller ett superbt tillfälle för företagare att möta kollegor inom och utom kommungränsen och även söka nya kontakter. Ibland finns en ny samarbetspartner närmare än man tror. Vi behöver alla – näringsidkare som offentligt anställda – öka kunskapen om varandra. Den kunskapen är färskvara så en mässa varje år fyller ett syfte.

– Att boka tidigt innebär att man säkrar en plats samt att man hjälper till att göra mässan än mer attraktiv, vilket lockar fler utställare. Kanske träffar du din nya samarbetsparter som lyfter dina affärer till nya höjder?

Läs mer om Höga Kusten Företagsmässa och boka din monter här: https://www.hogakustenforetagsmassa.se

”Vi fortsätter med Nisas Thaimat i Gallsäter”

HALLÅ DÄR! Stefan Angermund, som tillsammans med sin sambo Nisakron Kitchanthuk driver Nisas Thaimat i Gallsäter. Ni är intresserade av att utöka verksamheten med att även ta över grillkiosken i Lugnvik. Hur går det med det?

– Vi var faktiskt överens med ägarna, men nu när situationen är som den är med hög inflation och kommande lågkonjunktur känner vi att det inte är rätt läge. Det blir för riskabelt, helt enkelt. Men finns det möjlighet att köpa kiosken längre fram, kan det vara intressant då.

Ni fortsätter med matvagnen i Gallsäter?

– Ja, absolut! Det har gått rykten om att vi ska flytta allting till Lugnvik, men det är helt fel. Vi kör på som vanligt i Gallsäter och har nyss fått ett långvarigt bygglov för matvagnen. Vi trivs bra här och har många stamkunder. 

Åker fler resenärer från Örnsköldsvik från Höga Kusten Airport nu?

HALLÅ DÄR! Per Enroth (bilden), flygplatschef på Höga Kusten Airport. Flygbolaget Amapola har anpassat flygtiderna för att de ska passa resande från Örnsköldsvik bättre, med anslutningen med tåg. Har det genererat högre intresse från dem?

– Ja, det har det. Det handlar inte om någon stor ökning av resenärer från Örnsköldsvik ännu, men ändå en ökning. Vi tror att allt fler kommer att ta tåget till och från Örnsköldsvik för att flyga till Stockholm tur och retur från Höga Kusten Airport.

Hur har utvecklingen varit totalt sedan ni ändrade tidtabellen?

– I mars var ökningen över 50 procent jämfört med januari och februari. Det fortsätter att öka men inte i samma takt som i början.

Och hur är intresset för att flyga till finska Jakobstad?

– Det finns ett intresse, helt klart. Men här är det så pass nytt att det för tidigt att säga hur många som kommer att åka regelbundet.

Hur känns det att öppna en fotvårdsklinik i Kramfors, Inga–Lill Öhman–Andrén?

HALLÅ DÄR! Inga–Lill Öhman–Andrén (bilden) som i morgon, fredag 29 april, öppnar fotvårdskliniken Inga–Lills Fina Fötter på Kungsgatan i Kramfors. Hur är läget så här dagen innan?

– Det känns både spännande och roligt. Jag kan beskriva det som att det är en dröm som går i uppfyllelse. Jag har jobbat inom vård och omsorg i över 30 år men alltid velat ha någonting eget. Nu satsar jag på mitt företag – som jag haft som bisyssla under några år – fullt ut.

– Jag gick klart utbildningen till fotvårdsterapeut för ett och ett halvt år sedan och har haft en ambulerande verksamhet fram till nu.

Kommer du enbart att jobba i kliniken nu?

­– Nej, jag kommer att ta emot kunder i den två dagar i veckan, åka runt till kunder i två dagar och utöver det vara flexibel.

Finns det ett stort behov av fotvård i kommunen?

– Ja, det tycker jag. Vi är inte så många som jobbar med det här men många behöver hjälp med sina fötter. Jag ger både behandling och råd till självhjälp, så att fler ska kunna ta hand om sina fötter och slippa besvär i vardagen.

Är det någon kategori människor som behöver extra mycket hjälp?

– Främst diabetiker och dem ömmar jag mycket för. Det är också diabetiker som i regel mest behöver mina råd.

Sedan har du en gren till i ditt företag?

– Ja, jag säljer också underkläder till kvinnor, men det gör jag i mitt hem i Bollstabruk där jag tar emot grupper och enskilda som bokar tid.

”Vi ser en enorm potential i Kramfors!”

HALLÅ DÄR! Sandra Molitor Sjöberg (bilden), ADC Media, som bland annat ger ut gratistidningen Kramforsbladet. Ni söker nu ännu en säljare till Kramforsbladet. Vad ligger bakom det?

– Vi vill förstärka vårt team i Kramfors ytterligare då vi ser en ökad orderingång.

Vilka egenskaper är viktiga i säljarjobbet?

– Att man genuint gillar människor och utveckling! Vi vill hitta någon som vilja hjälpa våra lokala företagare att synas på bästa sätt och drivs av att utveckla kommunen, både för medborgare och besökare.

Hur har utvecklingen varit det senaste året och har ni märkt någon uppgång sedan pandemirestriktionerna togs bort?

– Det senaste året har varit relativt positivt, trots all osäkerhet kring pandemin. Det märks att det händer mycket spännande i vår region och sedan restriktionerna togs bort har det blivit lättare för företag och organisationer att planera. Det gör att vi alla kan blicka fram emot fler spännande satsningar och evenemang.

Vilken potential ser ni i verksamheten i Kramfors framöver?

– Vi ser en enorm potential här! Att Kramfors kommun aktivt satsar på att förbättra näringslivsklimatet gör att förutsättningarna för oss och andra företagare att skapa utveckling och tillväxt är otroligt goda.

Några nya idéer för Kramforsbladet som lanserar under året?

– I fjol ökade vi antalet Kramforsblad från tidigare tolv nummer per år till 18 och det fortsätter vi även med i år, plus att vi i år gör en extra tematidning kring valet som kommer i augusti. Vi vill fortsätta att lyfta fram roliga evenemang, engagerade föreningar, driftiga företagare och intressanta personer.

Lyfter det för Svalans Resor nu, Sarita Sandström?

HALLÅ DÄR! Sarita Sandström (bilden), som driver Svalans Resor i Skog tillsammans med Robert Sandström. ”Skrivit nya reseofferter två kvällar och en dag… det var två år sedan sist” skrev du på Facebook härom veckan. Berätta, känns det som om det finns hopp nu?

– Ja, det gör det. De två senaste säsongerna har vi närmast flyttat redan bokade resor till nästa år men nu får vi även nya förfrågningar. Dock mest till sensommaren, våren verkar man inte riktigt tro på än i bussresebranschen. 

Hur har pandemin påverkat Svalans Resor?

– Till 100 procent. Vi producerar och bokar resor till finländska bussbolag och researrangörer och eftersom pandemin satte stopp på resandet blev det totalstopp hos oss också.

Berätta om er verksamheten. Hur den var i n n a n pandemin.

– Vi har alltid, de senaste 20 åren, haft tre säsonger – våren, sommaren och hösten – då vi gjort kulturresor för bussgrupper till Sverige, Norden och hela Europa samt till företag som flyger till destinationen men behöver markservice på plats. Vår verksamhet bygger mycket på stamkunder, reseföretag som anlitar oss jämt. Efter pandemin ser branschen  i Finland annorlunda ut genom omorganisationer, företagsköp och pensioneringar. Vi får delvis bygga upp verksamheten på nytt. Inför sommaren frågas det mycket om Norge, Danmark, Sverige och speciellt Åland. Pandemin har nog gjort att det känns tryggare att börja resa till närmare destinationer.   

Vad är de finska besökarna mest nyfikna på att se och uppleva i Höga Kusten?

– Jag tror att det är naturen. Den påminner om finska Lappland. Från många håll i Finland är det lika långt eller snabbare att komma hit via Vasa-Umeå än att åka till den nordligaste delen av Finland.  

Slutligen, vilka är dina förhoppningar på 2022 för Svalans Resor?

– Jag hoppas att verksamheten och försäljningen kommer tillbaka till nivån innan pandemin så att man slipper ha flera jobb.

Hur går det för Hillside Economy i Mjällom?

HALLÅ DÄR! Helena Berglund (bilden), vd för Hillside Economy AB i Mjällom, Nordingrå, med två heltidsanställda och en löneadministratör på deltid. Berätta om ert koncept och hur ni ser på framtiden!

– Hillside Economy fungerar som en extern ekonomiavdelning. Vi gör allt en vanlig, intern, ekonomiavdelning gör. Det vill säga bokföring, avstämningar, löner, jobbar med att utveckla de administrativa processerna, deltar i styrelse- och ledningsgruppsarbete och fungerar som bollplank till entreprenören eller organisationen. Varje uppdrag är unikt designat efter kundens önskemål och behov. Under 2022 ska vi nå ut till fler organisationer som på något sätt behöver förstärkning i sina ekonomiprocesser. 

Ni söker just nu efter en ny medarbetare. Vilka kompetenser ska den helst ha?

– För mig är det viktigt att personliga egenskaper som noggrannhet, integritet och en ständig vilja att förbättra sig själv och kundernas processer finns. Har man dessutom tidigare erfarenhet av ekonomi- och/eller löneadministration är det helt klart ett plus i kanten. 

Vilken typ av kunder vänder ni er till och i vilket område?

– Vi vänder oss främst till kunder i Höga Kusten-området; Örnsköldsvik och Kramfors primärt. Detta för att jag tror att även om de digitala verktygen är till stor hjälp, är det personliga mötet i slutändan viktigt. Eftersom vi är en ekonomiavdelning vill vi också lära känna kundens verksamhet och det är helt enkelt mycket lättare med kortare avstånd. 

– Alla företag, oavsett bransch, som känner att de har ett behov av våra tjänster är välkomna till oss som kunder – från enmansföretaget och uppåt. Men vi ser att just tjänsten Ekonomiavdelning passar väldigt väl för företag på mellan 10 och 50 anställda. 

Hur många har bokat rådgivning på Nyföretagarcentrum, Ulf Öberg?

HALLÅ DÄR! Ulf Öberg (bilden), en av två rådgivare på Nyföretagarcentrum i Kramfors som öppnade tidigare i vinter. Hur har de första månaderna varit för er?

– Jag tycker att vi fått en bra start. Nästan alla tider vi har lagt ut för rådgivning har bokats. Nu jobbar vi på att nå ut till fler med att vi finns och med information om vad vi gör. Vi ska bli duktigare på att synas på sociala medier och i andra sammanhang för att fler ska hitta till oss.

Hur många personer har du haft på rådgivning för hittills?

– Tio stycken i olika branscher. Noterbart är att av dessa har nio varit kvinnor. Jag har varit ensam om att ge rådgivning hittills, eftersom min kollega Patric Svanholm haft så mycket på sin firma runt årsskiftet. Men när han också kommer att vara mer tillgänglig kommer det att finnas fler bokningsbara tider.

Vilka är de vanligaste frågorna och funderingarna?

– Det varierar ganska mycket. Allt ifrån idéer om affärsmodeller till ekonomi. Jag har gått en utbildning som ligger till grund för de råd jag ger, sedan har jag ju åratal av egna erfarenheter från att vara egenföretagare. I några fall har jag bett dem som kommit till mig, att gå hem och tänka igenom olika saker för att det ska finnas en bättre bärighet i upplägget. Det finns mycket att ta hänsyn till när man ska starta ett företag och vi vill ju bidra till att det ska gå bra, inte att det ska startas verksamheter med dåliga förutsättningar till överlevnad.

Har ni några funderingar på att utveckla Nyföretagarcentrums utbud av tjänster framöver?

– Ja, vi kan bland annat tänka oss att vara en deltagande part i starta eget–utbildningar. Sedan ser vi ett stort värde i att på sikt kunna erbjuda nystartade företag mentorskap.

Läs mer om Nyföretagarcentrum Kramfors här:

https://magasin.kramfors.se/artiklar/kramfors-kommun-foretagarna-och-det-lokala-naringslivet-startar-nyforetagarcentrum/

Du som funderar på att starta företag eller precis har startat eget, kan boka kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning här:

www.nyforetagarcentrum.se/kramfors/

Vad ska du göra i ditt nystartade företag, Sofia Wolfenstein?

HALLÅ DÄR! Sofia Wolfenstein (bilden) som tillsammans med din sambo Tobias Karlsson har ett av de senast startade företagen i Kramfors kommun: Wolfen Project Consulting AB. Berätta om vad företaget ska fokusera på.

– Det kommer att erbjuda konsulttjänster, främst riktade mot projektledning för föreningar eller företag.

Vilka planer har ni för 2022?

– 2022 kommer att bli ett spännande år. Nu i början kommer att fokusera på att etablera företaget. Men vi har bland annat redan fått uppdraget att projektleda projektet Motorgården Young Wheels i Kramfors och det kommer bli hur kul som helst!

Tidigare har du varit anställd av Ung Företagsamhet Västernorrland. Blir det egetföretagande fullt ut för dig nu?

– Ja, så blir det. Det är med blandade känslor som jag avslutar min tjänst på UF. Men det känns samtidigt otroligt spännande och roligt att börja min nya roll som egen företagare till 100 procent. 

Hur bra har 2021 varit för Bluecom, Robert Sjöholm?

Hallå där! Robert Sjöholm (bilden), vd för IT-företaget Bluecom med huvudkontor i Kramfors. Hur har året varit?

– 2021 är ett riktigt bra år för oss. Vi har tagit flera stora affärer och som det ser ut nu går vi mot ett rekordår. En av affärerna som är extra kul är att Runsvensgruppen AB – som bland annat äger ÖoB – ingått avtal med oss.

På hur många platser har ni kontor nu?

– Vi har tre kontor. I Kramfors – som är huvudkontor – samt i Sundsvall och Stockholm. I dagsläget är vi elva anställda och ser ut att bli några fler under nästa år, bland annat får vi en ny kollega till kontoret i Kramfors. Vår strategi är att växa med god lönsamhet och med anledning av osäkerheten som varit i världen under pandemin har vi legat lite lågt med nyrekryteringar. Men nu är det full fart igen.

Ni har gjort kampanjer i kommunen under hösten för luftburet bredband. Hur har gensvaret varit?

– Det stämmer att vi gjort lokala kampanjer för vårt luftburna bredband, Air2Fibre. Tyvärr, har intresset varit svalt hos invånarna i centrala Kramfors, så vi har därför valt att pausa utbyggnaden mot privatpersoner här. I övriga Sverige har vi bra framgång där vi etablerar oss. Särskilt bra har det gått i södra och västra Sverige.

Bluecom jobbar ju bland annat med Svenska Hockeyligan, SHL, med moderna IT-lösningar som skapar ökade intäkter för dem och klubbarna. Kan du kort beskriva hur det går till?

– Vi har ett eget system som hjälper företag att få ännu bättre koll på kundresan. Alltså, alla flöden avseende rörelsemönster och konsumtion, till exempel innan, under och efter besöket.  Det kan till exempel vara att mäta besöksflöden, hur många besökare det är i en viss lokal, hur länge som besökarna stannar och på vilka tider som besöken sker. Därefter integrerar vi denna statistik med andra system för att i slutändan hjälpa vår kund att bli mer relevant i deras marknadskommunikation, vilket resulterar i större intäkter.

Vilka projekt har ni som är heta inför nästa år?

– 2022 ser ut att bli mycket spännande år och just nu jobbar vi med ett stort projekt med att koppla upp 100 butiker, som efter nyår går in i en ny spännande fas där Bluecom är med och optimerar deras intäkter med våra system och kunskap. Parallellt med det har vi fler roliga projekt på gång, med allt från idrottsligor samt både lokala och internationella företag. Går allt väl i förhandlingarna ser det ut som vi kommer spendera en del tid i våra grannländer framöver. Mer om vår framfart kan man löpande läsa på vår hemsida, http://www.bluecom.se

– Vi vill slutligen passa på att önska alla en underbar jul och ett Gott Nytt År!