Hur många har bokat rådgivning på Nyföretagarcentrum, Ulf Öberg?

HALLÅ DÄR! Ulf Öberg (bilden), en av två rådgivare på Nyföretagarcentrum i Kramfors som öppnade tidigare i vinter. Hur har de första månaderna varit för er?

– Jag tycker att vi fått en bra start. Nästan alla tider vi har lagt ut för rådgivning har bokats. Nu jobbar vi på att nå ut till fler med att vi finns och med information om vad vi gör. Vi ska bli duktigare på att synas på sociala medier och i andra sammanhang för att fler ska hitta till oss.

Hur många personer har du haft på rådgivning för hittills?

– Tio stycken i olika branscher. Noterbart är att av dessa har nio varit kvinnor. Jag har varit ensam om att ge rådgivning hittills, eftersom min kollega Patric Svanholm haft så mycket på sin firma runt årsskiftet. Men när han också kommer att vara mer tillgänglig kommer det att finnas fler bokningsbara tider.

Vilka är de vanligaste frågorna och funderingarna?

– Det varierar ganska mycket. Allt ifrån idéer om affärsmodeller till ekonomi. Jag har gått en utbildning som ligger till grund för de råd jag ger, sedan har jag ju åratal av egna erfarenheter från att vara egenföretagare. I några fall har jag bett dem som kommit till mig, att gå hem och tänka igenom olika saker för att det ska finnas en bättre bärighet i upplägget. Det finns mycket att ta hänsyn till när man ska starta ett företag och vi vill ju bidra till att det ska gå bra, inte att det ska startas verksamheter med dåliga förutsättningar till överlevnad.

Har ni några funderingar på att utveckla Nyföretagarcentrums utbud av tjänster framöver?

– Ja, vi kan bland annat tänka oss att vara en deltagande part i starta eget–utbildningar. Sedan ser vi ett stort värde i att på sikt kunna erbjuda nystartade företag mentorskap.

Läs mer om Nyföretagarcentrum Kramfors här:

https://magasin.kramfors.se/artiklar/kramfors-kommun-foretagarna-och-det-lokala-naringslivet-startar-nyforetagarcentrum/

Du som funderar på att starta företag eller precis har startat eget, kan boka kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning här:

www.nyforetagarcentrum.se/kramfors/

Vad ska du göra i ditt nystartade företag, Sofia Wolfenstein?

HALLÅ DÄR! Sofia Wolfenstein (bilden) som tillsammans med din sambo Tobias Karlsson har ett av de senast startade företagen i Kramfors kommun: Wolfen Project Consulting AB. Berätta om vad företaget ska fokusera på.

– Det kommer att erbjuda konsulttjänster, främst riktade mot projektledning för föreningar eller företag.

Vilka planer har ni för 2022?

– 2022 kommer att bli ett spännande år. Nu i början kommer att fokusera på att etablera företaget. Men vi har bland annat redan fått uppdraget att projektleda projektet Motorgården Young Wheels i Kramfors och det kommer bli hur kul som helst!

Tidigare har du varit anställd av Ung Företagsamhet Västernorrland. Blir det egetföretagande fullt ut för dig nu?

– Ja, så blir det. Det är med blandade känslor som jag avslutar min tjänst på UF. Men det känns samtidigt otroligt spännande och roligt att börja min nya roll som egen företagare till 100 procent. 

Hur bra har 2021 varit för Bluecom, Robert Sjöholm?

Hallå där! Robert Sjöholm (bilden), vd för IT-företaget Bluecom med huvudkontor i Kramfors. Hur har året varit?

– 2021 är ett riktigt bra år för oss. Vi har tagit flera stora affärer och som det ser ut nu går vi mot ett rekordår. En av affärerna som är extra kul är att Runsvensgruppen AB – som bland annat äger ÖoB – ingått avtal med oss.

På hur många platser har ni kontor nu?

– Vi har tre kontor. I Kramfors – som är huvudkontor – samt i Sundsvall och Stockholm. I dagsläget är vi elva anställda och ser ut att bli några fler under nästa år, bland annat får vi en ny kollega till kontoret i Kramfors. Vår strategi är att växa med god lönsamhet och med anledning av osäkerheten som varit i världen under pandemin har vi legat lite lågt med nyrekryteringar. Men nu är det full fart igen.

Ni har gjort kampanjer i kommunen under hösten för luftburet bredband. Hur har gensvaret varit?

– Det stämmer att vi gjort lokala kampanjer för vårt luftburna bredband, Air2Fibre. Tyvärr, har intresset varit svalt hos invånarna i centrala Kramfors, så vi har därför valt att pausa utbyggnaden mot privatpersoner här. I övriga Sverige har vi bra framgång där vi etablerar oss. Särskilt bra har det gått i södra och västra Sverige.

Bluecom jobbar ju bland annat med Svenska Hockeyligan, SHL, med moderna IT-lösningar som skapar ökade intäkter för dem och klubbarna. Kan du kort beskriva hur det går till?

– Vi har ett eget system som hjälper företag att få ännu bättre koll på kundresan. Alltså, alla flöden avseende rörelsemönster och konsumtion, till exempel innan, under och efter besöket.  Det kan till exempel vara att mäta besöksflöden, hur många besökare det är i en viss lokal, hur länge som besökarna stannar och på vilka tider som besöken sker. Därefter integrerar vi denna statistik med andra system för att i slutändan hjälpa vår kund att bli mer relevant i deras marknadskommunikation, vilket resulterar i större intäkter.

Vilka projekt har ni som är heta inför nästa år?

– 2022 ser ut att bli mycket spännande år och just nu jobbar vi med ett stort projekt med att koppla upp 100 butiker, som efter nyår går in i en ny spännande fas där Bluecom är med och optimerar deras intäkter med våra system och kunskap. Parallellt med det har vi fler roliga projekt på gång, med allt från idrottsligor samt både lokala och internationella företag. Går allt väl i förhandlingarna ser det ut som vi kommer spendera en del tid i våra grannländer framöver. Mer om vår framfart kan man löpande läsa på vår hemsida, http://www.bluecom.se

– Vi vill slutligen passa på att önska alla en underbar jul och ett Gott Nytt År!

Vilka planer har ni för 2022, Kramfors Bokhandel?

HALLÅ DÄR! Magdalena Dessén (bilden), som driver Kramfors Bokhandel tillsammans med sin man Jörgen.

Hur har första året varit på ny adress och i nya lokaler?

– Första året har varit bra men oförutsägbart, i och med pandemin. Vi kände av ombyggnationerna och vägarbeten på Kungsgatan och vägarbetena vid infarten på Ringvägen. Där såg vi ett omsättningstapp, som nu har vänt efter att tillgängligheten till området återgått som tidigare. Vi har en omsättningsökning i nya butiken på 14 procent jämfört med i fjol och 22 procents ökning mot föregående år, innan pandemin.
– Vi ser en utvecklingspotential i vårt nya läge på Ringvägen 12, men så länge vi har en pandemi som påverkar marknaden vill vi gå försiktigt fram. Lokalen är väl anpassad för vår verksamhet vi har besök av många nya kunder. Nytt är att vi gästas av fler kunder från andra orter, det blir en mix av handel och besöksnäring. 

Det har givits ut många böcker med koppling till Kramfors kommun i år – Tove Alsterdal, Mats Jonsson med flera. Hur har det påverkat kramforsbornas bokintresse, tror ni? 

– Lokal litteratur har alltid varit hett efterfrågad, inte bara av invånarna utan även av besökare och under turistsäsongen. För våra litterära evenemang har det varit naturligt och fantastiskt kul att få samarbeta med de lokala författarna. Det är något alldeles speciellt att få uppleva ett boksläpp.

– Vi ser en trend där orten och platsen som författaren skriver om blir intressant för läsaren.
Besökare frågar allt oftare efter platser som beskrivs i litteraturen. Skönlitteraturen är en del av det. Och Ådalen är en viktig del, rent historiskt och som var en stor del  i uppbyggnaden av Sveriges välfärd. Vi ser en ökning av besökare som kommer för att söka sina rötter i Ådalen, genom litteratur som skildrar människor och platser. Litteraturturismen har kommit för att stanna.

Vilka planer har ni inför 2022?

– I år arrangerade vi tio litteraturkryssningar, men fick ställa in Trädgårdshelgen som var planerad i slutet utav februari.  Vi planerar att anordna dessa evenemang även under kommande säsong. Evenemangen är en viktig del i vår verksamhet. Företaget behöver flera ben att stå på och vi jobbar för att förlänga säsongen. I våra planer ingår även att förbättra utemiljön omkring butiken och vi upplever att vår nya hyresvärd är lyhörd och öppen för dessa planer, så vår förhoppning är att det under 2022 kan komma att genomföras. 
– Men allt beror på hur pandemin slår mot vår ekonomi och verksamhet. Vi vill som sagt gå försiktigt fram. 

Hur har året varit för Glassbaronen i Ullånger, Eva Bylund?

Hallå där! Eva Bylund (bilden) som driver Glassbaronen i Ullånger. Hur har året varit för dig?

– Vi hade nyligen julskyltning i Ullånger och vi är så glada över alla som besökte vår nya julmarknad. Det är otroligt tillfredställande när alla i byn går samman och vi-känslan växer. Vi drar åt samma håll i Ullånger. Vare sig vi har ett företag, driver en förening eller sitter i en församling. Vi konkurrerar inte, utan kompletterar varandra. Och det behövs, för när det är som mest folk här – under semesterperioden – behöver vi verkligen hjälpa varandra. Om vi inte gjorde det, skulle det inte fungera.

På vilket sätt skiljer sig vardagen i din verksamhet om du jämför sommarsäsongen med övriga året?

– Hemestersommaren 2020 var det ett otroligt tryck här. Jag sa, “inte en sådan sommar till!”. Men vi klarade även årets anstormning av besökare. Mitt 2021 startade med en covid-19-sjukdom men sedan jag tillfrisknat och orken återvänt, byggde vi ett nytt beredningskök i caféet. Det var helt nödvändigt.

– Redan i juni tog jag in sommararbetande ungdomar på helgerna för att vi skulle möta den efterfrågan som fanns på caféet. Vad som sedan hände kan beskrivas som osannolikt. Under sex veckor, från midsommar fram till två veckor in i augusti, ökade trycket hela tiden. Jag har tittat på hur många kunder som dagligen stod i kö och även om jag räknar lågt var det minst 200 personer – och då vet vi ju att en betalar i en familj på fem. Jag har sålt så mycket glass att min kontaktperson på SIA-glass sa till mig att jag kunde jag kalla mig Glassbaron i hela Sverige!

Vilka är dina tankar om Ullångers utveckling inför framtiden och hur Höga Kusten som varumärke kan gynna din verksamhet?

– Vi har växtvärk och måste fortsätta att samverka och samarbeta. Höga Kusten som besöksmål fortsätter att attrahera allt fler.

När öppnar bowlingen på LAT?

Hallå där! Anders och Linda Thylander (bilden) på Restaurang LAT i Kramfors. När öppnar bowlingen intill restaurangen?

– Nu! (skratt) Den är igång. Vår IT-kille håller som bäst på att installera ett bokningssystem på vår hemsida, som gör att det ska bli ännu enklare att boka de åtta banorna.

Ni öppnade LAT i höstas. Hur har första tiden varit?

– Intensiv. Framför allt under öppningshelgen. Mycket har tagit längre tid än vi trodde att få klart. Nu rullar det på, även om vi skulle vilja ha ännu mer drag på luncherna.

Vilka är planerna för resten av året?

– Att sätta fart på bowlingen, hålla vinprovningar, köra After Work-kvällar och även hinna med någon temakväll.

Berätta om din nya butik i Docksta, Carolin Melander!

Hallå där, Carolin Melander från Docksta (bilden), som driver frisörsalongen och hårshopen Studio C i Docksta. Och som nu ska öppna ännu en verksamhet. Berätta!

– Jo, jag startar en kläd- och smyckesbutik i samma lokaler som jag redan har tillgång till, mitt i Docksta. Den kommer att rikta sig till allt ifrån unga kvinnor till pensionärer. 

Vilket utbud kommer du att ha?

– Jag kommer sälja kläder och smycken från Gemini, som grundades av den svenska designern Helen Berglund 2001. Det är produkter som håller hög kvalitet och säljs i hela Norden.

Hur länge har du drivit Studio C?

– Den 8 oktober firade studion ett år. Nu tar jag alltså nästa steg och det känns jätteroligt. Jag tror på Docksta!

Är alla butiksytor i Sandströms-huset uthyrda?

Ullångers Färg flyttar till det legendariska Sandströms-huset vid E4, med den gyllene klädhängaren på taket. Men är alla butiksytor uthyrda nu, fastighetsägare Per Nordin (bilden)?

– Nej, vi har cirka 200 kvadratmeter butiksyta ledig, närmast E4. Dit söker vi hyresgäst. Det vore kul med någonting med kläder, men vi kan tänka oss annat också.

Kommer det att ske någonting med parkeringsytorna vid huset?

– Ja, vi har utökat parkeringen på framsidan och kommer även att skapa parkeringsytor mot E4.

Har ni ytterligare planer för fastighetsköp i Kramfors kommun, du och din kollega Göran Berggren?

– Vi tittar på intressanta affärer hela tiden, men inget som är klart just nu.

Sandströms-huset i Ullånger.

Varför ett särskilt möte med besöksnäringsföretagen?

Kommunens Näringslivsenhet tillsammans med Kultur- och fritidsenheten bjuder in till årets andra digitala träff för besöksnäringsföretag den 19 oktober. Varför ett särskilt fokus på den kategorin företag, näringslivsutvecklare Mikael Berggren (bilden)?

– Besöksnäringen är stark i vår kommun och växer hela tiden, vilket bland annat skapar arbetstillfällen. Den forsatta utvecklingen är beroende av flera faktorer och funktioner, bland annat att infrastrukturen fungerar bra. Därför vill vi träffa besöksnäringsföretagen, lyssna på deras tankar och önskemål och se hur vi tillsammans kan utveckla besöksnäringen i Kramfors kommun.

Finns det fler frågor än infrastrukturen som är speciellt viktiga just nu?

– Kompetensförsörjningen är en stor utmaning. Hur klarar vi att ta hand om och serva alla besökare under 2022? Det kommer vi att prata om den 19 oktober. Sedan kommer vi tillsammans med företagen att utvärdera sommaren 2021 och utbyta tankar och idéer inför nästa år.

Hur ska alla som vill vara med på mötet anmäla sitt intresse?

– Det går bra att skicka ett mail till mig: mikael.berggren@kramfors.se. Dagen innan mötet skickas en länk ut till alla som anmält sig.

Hur går det att driva två blombutiker i kustområdet, Annelie Melin?

Annelie Melin (bilden) äger Blomsterhuset på Nordingråvallen och i somras tog hon även över Ullångers Blomsterhandel. Hur har den första tiden med två butiker varit?

– Vi kände oss redan från start otroligt välkomna i Ullånger och har fått många glada hejarop. Det värmer i hjärtat. Vi är bara två fast anställda men har personal på timmar som hoppar in i butikerna. Det har fungerar väldigt bra hittills. Jag önskar att vi kunde ge anställning till fler men det rår vi inte på för närvarande. Många aktörer på marknaden säljer blommor i dag, vilket gör att folk inte besöker den lokala blomsterhandlaren i samma utsträckning som för några år sedan. 

Vilka fördelar finns det med att ha två butiker inom samma område?

– Vinterhalvåret är det två små butiker som kan dela på varorna och ha ett skapligt bra sortiment på båda ställena. Sommartid är vi en handelsträdgård i Nordingrå med sommarplant och även ett bra sortiment av träd, buskar, perenner, tillbehör och olika jordsorter. Dessa varor kan vi även leverera till Ullånger som folk kan hämta i butiken där. Vi jobbar med att det ska kännas som en butik men på två orter.

Ser du några nya trender inom blommor och trädgård?

– Generellt lägger folk mer tid i dag på att odla ätbart i sin trädgård. Och det satsas mycket på att skapa vila, lugn och ro i trädgården med träd, buskar och lättskötta perenner. Det ska vara fint men lättskött. Det är en tydlig trend.

Hur länge har du varit i branschen?

– I snart 20 år och eftersom jag tycker att det är världens roligaste jobb är jag fortfarande kvar kvar. Jag har drivit eget sedan 2006. Det har varit mycket jobb, det finns alltid saker att göra och rodda i, men jag trivs väldigt bra med det.