“Nyföretagarcentrum har utbildat tre nya rådgivare och har nu totalt fem”

HALLÅ DÄR! Lena Nordlander (bilden), ordförande för Nyföretagarcentrum Kramfors Sollefteå. Hur många rådgivningar har era rådgivare genomfört under 2022?

– Vi har hållit i ett 30-tal rådgivningar. Totalt 18 kunder varav vissa fått rådgivning flera gånger än bara vid en första träff.

Vilka fler aktiviteter har ni genomfört under året?

– I våras deltog vi på Höga Kusten Företagsmässa och under hösten anordnades en Starta Eget-kurs i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Den blev uppskattad av de nio deltagarna som fick ta del av bland annat företagsekonomi, självledarskap, försäkringar, marknadsföring och ekonomiska stöd. De engagerade föreläsarna är själva företagare och experter inom respektive områdena. Även Kramfors kommun och Arbetsförmedlingen gästade. 

– Vi har också varit ute och informerat om Nyföretagarcentrum och vår rådgivning på sommarlovsentreprenörsutbildning, i samband med gesällbrevsceremoni i Kramfors och på Hola folkhögskola och Ådalsskolan.

Hur många rådgivare har ni?

– Under större delen av 2022 har Nyföretagarcentrum haft två rådgivare men under senare delen av hösten 2022 utbildades tre nya. Så under 2023 kommer vi att ha fem färdigutbildade rågivare som också är egna företagare och har ett starkt nätverk i det lokala området. Så fort vi lägger ut bokningsbara tider blir dom bokade och vi har hela tiden haft ett inflöde av nya kunder som hittar oss via internet, marknadsföring och Kramfors kommun. Det är ungefär 60 procent kvinnor och 40 procent män som bokar tider.

Och numera verkar ni också i två kommuner.

– Ja, den 26 augusti invigdes Nyföretagarcentrum i Sollefteå och vi heter numera Nyföretagarcentrum Kramfors Sollefteå. Det blev succé med 35-talet besökare som bestod av politiker och tjänstemän från Sollefteå kommun och Kramfors kommun samt aktörer från det lokala näringslivet.

“Tack till alla som bidragit till att ungdomar fått anställning!”

HALLÅ DÄR! Camilla Dahlin (bilden), aktivitetsansvarig på Arbetsmarknadsenheten, Kramfors kommun. Sedan 2020 får ungdomar i åldern 16 till 20 år, som inte påbörjat eller fullföljt gymnasiestudier, chans till ersättning när de har en aktivitet/praktik.

– Det stämmer och jag är mycket tacksam mot alla företag och verksamheter i kommunen som tagit emot ungdomarna.

Insatsen Ungdomsanställning finansieras av projektet Framtid Kramfors, med medel från Tillväxtverket. Hur har utfallet varit?

– Många ungdomar i målgruppen har via detta fått jobb. Några har valt att fortsätta sina studier, sedan de kommit ur den utsatta situation som det innebär att vara arbetslös utan gymnasieutbildning. 

– Praktikperioden har inneburit ett lyft för dem och utfallet har varit mycket bra sedan start.

Hon vill tacka följande företag och verksamheter för deras medverkan under 2022:

Arbetsmarknadsenheten, Biblioteket, Kramforsskolan, Kvarnbacken, Lindgrens transport och bärgning, Norrfällsviken Rum & Kök, Nylands Städ, Nylands Trä, OKQ8 Kramfors, OKQ8 PMU Fiskja, Ullånger, Willys, Skarpåkersskolan, Sun4Energy, Vallänget (Sollefteå) och Ådalens bildemontering. 

Ingela Lundgren är ny säljare på Mediateknik – här byggs det för bredband 2023

HALLÅ DÄR! Ingela Lundgren (bilden), som sedan den 1 september är ny säljare på det kommunala bolaget Mediateknik. Vi tar den där klassiska frågan; hur känns det?

– Jo tack, bra (skratt). Jag har ju jobbat med sälj i hela mitt yrkesliv – senast på Nylands Bildelar – men inte på ett uppsökande sätt. Så det här är delvis nytt för mig och en spännande utmaning.

Många känner nog igen dig sedan tiden som butikschef på Dollarstore i Kramfors.

– Ja, jag jobbade som det från det att butiken invigdes och fram till 2015. Innan dess jobbade jag många år på Lantmännen.

Hur ser ditt uppdrag ut på Mediateknik?

– Jag ska i första hand bearbeta privatkunder i de områden där vi ska bygga bredband men också jobba med förtätningar och efteranslutningar i redan byggda projekt.

Vilka argument finns det för att skaffa uppkoppling via fiber om man idag har till exempel mobilt bredband?

– Det kan vara allt ifrån snabbare hastighet och att kunna teckna avtal med flera olika tjänsteleverantörer till ren trygghet. Fiber är driftsäkert och är du äldre kan det kännas tryggt att veta att du har tillgång till larmtjänster och annan viktigt service med liten risk för avbrott.

Under 2022 har Mediateknik bland byggt bredband med fiber i Fiskja, Högsta, Skog, Lugnvik, Svanö och Frånö. För 2023 har ni sökt och beviljats bidrag från Post– och telestyrelsen för bredbandsutbyggnad i flera områden. Vilka är det?

– Mest aktuella är Storvattnet– Nästvattnet på Finnmarken, Sunnanåker–Näs–Holmen och Styrnäs–Långsjön–Fålasjö.

Varför är det så bra att delta på Höga Kusten Företagsmässa 2023?

HALLÅ DÄR! Jan Röhlander (bilden), näringslivsutvecklare på Sollefteå kommun och ansvarig för Höga Kusten Företagsmässa den 21-22 april 2023. Ett samarrangemang tillsammans med Kramfors kommun. Hur långt har ni kommit med planeringen av Höga Kusten Företagsmässa 2023?

– Vi har just nu cirka 20 bokade montrar, så vi är en bit på väg. Det är ju en tid kvar tills mässan ska genomföras, men ju snabbare bokning desto större chans till de bästa monterplatserna.

Förra året, i Kramfors, var mässan fullbokad. Tror du på samma sak nu när stafettpinnen överlämnats till Sollefteå?

– Vi har ju en speciell tid i världen just nu så det är lite svårt att säga. Vi har dock två hallar att tillgå, hockey- och curlinghallen, så vi kan ganska lätt anpassa mässområdet utifrån antalet bokningar. Jag tror att vi kommer fylla mässan även i Sollefteå. Det känns så när jag pratar med företagare om mässan.

Hur många monterplatser kommer det att finnas i Niphallen och kommer ni även att använda ytor utanför hallen?

– I hockeyhallen kommer det att finnas 85 montrar och om vi maxar curlinghallen tar vi in 40 montrar där. Vi försöker hålla alla utställare inne. Men, om trycket blir väldigt stort på montrar kan det bli monterplatser utomhus också.

Varför ska företagen finnas med på mässan? Och varför kan det vara klokt att boka plats redan nu?

– Jag tycker att mässan fyller ett superbt tillfälle för företagare att möta kollegor inom och utom kommungränsen och även söka nya kontakter. Ibland finns en ny samarbetspartner närmare än man tror. Vi behöver alla – näringsidkare som offentligt anställda – öka kunskapen om varandra. Den kunskapen är färskvara så en mässa varje år fyller ett syfte.

– Att boka tidigt innebär att man säkrar en plats samt att man hjälper till att göra mässan än mer attraktiv, vilket lockar fler utställare. Kanske träffar du din nya samarbetsparter som lyfter dina affärer till nya höjder?

Läs mer om Höga Kusten Företagsmässa och boka din monter här: https://www.hogakustenforetagsmassa.se

“Vi fortsätter med Nisas Thaimat i Gallsäter”

HALLÅ DÄR! Stefan Angermund, som tillsammans med sin sambo Nisakron Kitchanthuk driver Nisas Thaimat i Gallsäter. Ni är intresserade av att utöka verksamheten med att även ta över grillkiosken i Lugnvik. Hur går det med det?

– Vi var faktiskt överens med ägarna, men nu när situationen är som den är med hög inflation och kommande lågkonjunktur känner vi att det inte är rätt läge. Det blir för riskabelt, helt enkelt. Men finns det möjlighet att köpa kiosken längre fram, kan det vara intressant då.

Ni fortsätter med matvagnen i Gallsäter?

– Ja, absolut! Det har gått rykten om att vi ska flytta allting till Lugnvik, men det är helt fel. Vi kör på som vanligt i Gallsäter och har nyss fått ett långvarigt bygglov för matvagnen. Vi trivs bra här och har många stamkunder. 

Åker fler resenärer från Örnsköldsvik från Höga Kusten Airport nu?

HALLÅ DÄR! Per Enroth (bilden), flygplatschef på Höga Kusten Airport. Flygbolaget Amapola har anpassat flygtiderna för att de ska passa resande från Örnsköldsvik bättre, med anslutningen med tåg. Har det genererat högre intresse från dem?

– Ja, det har det. Det handlar inte om någon stor ökning av resenärer från Örnsköldsvik ännu, men ändå en ökning. Vi tror att allt fler kommer att ta tåget till och från Örnsköldsvik för att flyga till Stockholm tur och retur från Höga Kusten Airport.

Hur har utvecklingen varit totalt sedan ni ändrade tidtabellen?

– I mars var ökningen över 50 procent jämfört med januari och februari. Det fortsätter att öka men inte i samma takt som i början.

Och hur är intresset för att flyga till finska Jakobstad?

– Det finns ett intresse, helt klart. Men här är det så pass nytt att det för tidigt att säga hur många som kommer att åka regelbundet.

Hur känns det att öppna en fotvårdsklinik i Kramfors, Inga–Lill Öhman–Andrén?

HALLÅ DÄR! Inga–Lill Öhman–Andrén (bilden) som i morgon, fredag 29 april, öppnar fotvårdskliniken Inga–Lills Fina Fötter på Kungsgatan i Kramfors. Hur är läget så här dagen innan?

– Det känns både spännande och roligt. Jag kan beskriva det som att det är en dröm som går i uppfyllelse. Jag har jobbat inom vård och omsorg i över 30 år men alltid velat ha någonting eget. Nu satsar jag på mitt företag – som jag haft som bisyssla under några år – fullt ut.

– Jag gick klart utbildningen till fotvårdsterapeut för ett och ett halvt år sedan och har haft en ambulerande verksamhet fram till nu.

Kommer du enbart att jobba i kliniken nu?

­– Nej, jag kommer att ta emot kunder i den två dagar i veckan, åka runt till kunder i två dagar och utöver det vara flexibel.

Finns det ett stort behov av fotvård i kommunen?

– Ja, det tycker jag. Vi är inte så många som jobbar med det här men många behöver hjälp med sina fötter. Jag ger både behandling och råd till självhjälp, så att fler ska kunna ta hand om sina fötter och slippa besvär i vardagen.

Är det någon kategori människor som behöver extra mycket hjälp?

– Främst diabetiker och dem ömmar jag mycket för. Det är också diabetiker som i regel mest behöver mina råd.

Sedan har du en gren till i ditt företag?

– Ja, jag säljer också underkläder till kvinnor, men det gör jag i mitt hem i Bollstabruk där jag tar emot grupper och enskilda som bokar tid.

“Vi ser en enorm potential i Kramfors!”

HALLÅ DÄR! Sandra Molitor Sjöberg (bilden), ADC Media, som bland annat ger ut gratistidningen Kramforsbladet. Ni söker nu ännu en säljare till Kramforsbladet. Vad ligger bakom det?

– Vi vill förstärka vårt team i Kramfors ytterligare då vi ser en ökad orderingång.

Vilka egenskaper är viktiga i säljarjobbet?

– Att man genuint gillar människor och utveckling! Vi vill hitta någon som vilja hjälpa våra lokala företagare att synas på bästa sätt och drivs av att utveckla kommunen, både för medborgare och besökare.

Hur har utvecklingen varit det senaste året och har ni märkt någon uppgång sedan pandemirestriktionerna togs bort?

– Det senaste året har varit relativt positivt, trots all osäkerhet kring pandemin. Det märks att det händer mycket spännande i vår region och sedan restriktionerna togs bort har det blivit lättare för företag och organisationer att planera. Det gör att vi alla kan blicka fram emot fler spännande satsningar och evenemang.

Vilken potential ser ni i verksamheten i Kramfors framöver?

– Vi ser en enorm potential här! Att Kramfors kommun aktivt satsar på att förbättra näringslivsklimatet gör att förutsättningarna för oss och andra företagare att skapa utveckling och tillväxt är otroligt goda.

Några nya idéer för Kramforsbladet som lanserar under året?

– I fjol ökade vi antalet Kramforsblad från tidigare tolv nummer per år till 18 och det fortsätter vi även med i år, plus att vi i år gör en extra tematidning kring valet som kommer i augusti. Vi vill fortsätta att lyfta fram roliga evenemang, engagerade föreningar, driftiga företagare och intressanta personer.

Lyfter det för Svalans Resor nu, Sarita Sandström?

HALLÅ DÄR! Sarita Sandström (bilden), som driver Svalans Resor i Skog tillsammans med Robert Sandström. “Skrivit nya reseofferter två kvällar och en dag… det var två år sedan sist” skrev du på Facebook härom veckan. Berätta, känns det som om det finns hopp nu?

– Ja, det gör det. De två senaste säsongerna har vi närmast flyttat redan bokade resor till nästa år men nu får vi även nya förfrågningar. Dock mest till sensommaren, våren verkar man inte riktigt tro på än i bussresebranschen. 

Hur har pandemin påverkat Svalans Resor?

– Till 100 procent. Vi producerar och bokar resor till finländska bussbolag och researrangörer och eftersom pandemin satte stopp på resandet blev det totalstopp hos oss också.

Berätta om er verksamheten. Hur den var i n n a n pandemin.

– Vi har alltid, de senaste 20 åren, haft tre säsonger – våren, sommaren och hösten – då vi gjort kulturresor för bussgrupper till Sverige, Norden och hela Europa samt till företag som flyger till destinationen men behöver markservice på plats. Vår verksamhet bygger mycket på stamkunder, reseföretag som anlitar oss jämt. Efter pandemin ser branschen  i Finland annorlunda ut genom omorganisationer, företagsköp och pensioneringar. Vi får delvis bygga upp verksamheten på nytt. Inför sommaren frågas det mycket om Norge, Danmark, Sverige och speciellt Åland. Pandemin har nog gjort att det känns tryggare att börja resa till närmare destinationer.   

Vad är de finska besökarna mest nyfikna på att se och uppleva i Höga Kusten?

– Jag tror att det är naturen. Den påminner om finska Lappland. Från många håll i Finland är det lika långt eller snabbare att komma hit via Vasa-Umeå än att åka till den nordligaste delen av Finland.  

Slutligen, vilka är dina förhoppningar på 2022 för Svalans Resor?

– Jag hoppas att verksamheten och försäljningen kommer tillbaka till nivån innan pandemin så att man slipper ha flera jobb.

Hur går det för Hillside Economy i Mjällom?

HALLÅ DÄR! Helena Berglund (bilden), vd för Hillside Economy AB i Mjällom, Nordingrå, med två heltidsanställda och en löneadministratör på deltid. Berätta om ert koncept och hur ni ser på framtiden!

– Hillside Economy fungerar som en extern ekonomiavdelning. Vi gör allt en vanlig, intern, ekonomiavdelning gör. Det vill säga bokföring, avstämningar, löner, jobbar med att utveckla de administrativa processerna, deltar i styrelse- och ledningsgruppsarbete och fungerar som bollplank till entreprenören eller organisationen. Varje uppdrag är unikt designat efter kundens önskemål och behov. Under 2022 ska vi nå ut till fler organisationer som på något sätt behöver förstärkning i sina ekonomiprocesser. 

Ni söker just nu efter en ny medarbetare. Vilka kompetenser ska den helst ha?

– För mig är det viktigt att personliga egenskaper som noggrannhet, integritet och en ständig vilja att förbättra sig själv och kundernas processer finns. Har man dessutom tidigare erfarenhet av ekonomi- och/eller löneadministration är det helt klart ett plus i kanten. 

Vilken typ av kunder vänder ni er till och i vilket område?

– Vi vänder oss främst till kunder i Höga Kusten-området; Örnsköldsvik och Kramfors primärt. Detta för att jag tror att även om de digitala verktygen är till stor hjälp, är det personliga mötet i slutändan viktigt. Eftersom vi är en ekonomiavdelning vill vi också lära känna kundens verksamhet och det är helt enkelt mycket lättare med kortare avstånd. 

– Alla företag, oavsett bransch, som känner att de har ett behov av våra tjänster är välkomna till oss som kunder – från enmansföretaget och uppåt. Men vi ser att just tjänsten Ekonomiavdelning passar väldigt väl för företag på mellan 10 och 50 anställda.