”Behovet av Höga Kusten Airport kommer att öka under de kommande åren”

HALLÅ DÄR! Per Enroth (bilden), vd för Höga Kusten Airport, som i en ny kampanj marknadsför snabba, trygga och prisvärda resor till och från Arlanda. Vilken är bakgrunden till det?

– Dels att vi har en attraktiv tidtabell med två avgångar dagligen till Arlanda, dels att flyget borde vara ännu intressantare nu när det sker många banarbeten på järnvägen mellan Kramfors och Stockholm som påverkar tågtidtabellerna.

Hur har resandet till och från Höga Kusten Airport varit hittills under året?

– Året började bra, sedan hade vi en markant ökning av passagerare under februari, en liten minskning under mars men sedan dess har kurvan pekat uppåt igen. Nu inleds snart sommarsäsongen för besöksnäringen och det händer intressanta saker inom näringslivet i vår närhet. Det gör att det finns anledning att se optimistiskt på de kommande månaderna.

En statlig utredning föreslår att trafikplikten för Höga Kusten Airport ska tas bort 2027. Hur kommer ni att agera där?

– Det pågår ett gediget arbete på bred front och i samarbete med flera aktörer för att lämna ett remissvar under maj månad. Vi kommer att visa på att utredningens förslag är dåligt underbyggt och att det i stället finns mycket som pekar på att behovet av vår flygplats kommer att öka under de kommande åren. Inte minst genom den ökande verksamheten på Västernorrlands regemente I21 i Sollefteå.

FOTNOT: Här hittar du de aktuella tidtabellerna för Höga Kusten Airport: https://www.hogakustenairport.se/tidtabell/

”Mitt företag heter Trädgårdsmästare Evers, det är vad jag är”

HALLÅ DÄR! Jenny Evers (bilden) som flyttat från Umeå till Nyadal och tagit ditt företag med dig. Berätta!

– Jag och min familj har haft sommarhus i Nyadal sedan 2011, men förra sommaren flyttade vi hit permanent. Vi bodde tidigare i Umeå och jag jobbade då på Forslundagymnasiet som lärare inom frilandsodling och växthusodling. Innan dess jobbade jag som trädgårdsmästare med arbetslivsrehabilitering genom odling i gröna miljöer, också det i Umeå.

– Mitt företag heter Trädgårdsmästare Evers, det är vad jag är. Förr hade jag mitt företag som bisyssla, nu är jag sysselsatt i det på heltid.

Vilken är din inriktning?

– Trädgårdesign och odling, både för företag, bostadsrättsföreningar och privatpersoner. Jag har inlett ett samarbete med Skidstahus i Ullånger där jag kan hjälpa deras kunder med trädgårdsdesign. Jag håller även föreläsningar och genomför olika kurser. 

– Min största målgrupp för trädgårdsdesign är personer som nyss byggt hus och vill skapa en trädgård. Då kan jag ge råd, designa den och följa kunderna genom hela processen. Bäst är ju tidigare jag kommer in i bilden som möjligt. Risken för att göra fel och fatta dåliga beslut kan bli kostsamma i längden.

– Just nu har jag även ett uppdrag av Heta Utbildningar i Härnösand med att starta upp den nya YH-utbildningen Stadsodlare som börjar nu i höst. Det här uppdraget känns jättekul och relaterar ju väldigt mycket till mina tidigare arbetsuppgifter inom odling.

Hur långväga kunder har du?

– De finns över hela landet. Med teknikens hjälp kan jag göra mycket på distans, genom att få bilder, filmer och ha möten på Zoom eller Teams. 

”Vi tror starkt på att smakturismen i Höga Kusten kommer att öka”

HALLÅ DÄR! Agneta och Anders Jonasson (bilden) som driver Länsmansgården Ådalen i Lugnvik sedan 2009. Hur går tankarna inför sommarsäsongen 2023?

– Vi tror att Höga Kusten kommer att fortsätta att vara attraktivt och för egen del har vi förhoppningar om att högsäsongen ska förlängas och att det på sikt ska kunna lockas hit fler besökare året om. Just nu är det ju sommarsäsongen som är den klart mest intensiva, och vi får i regel alla rum uthyrda under den perioden. Däremot gäller det att skapa attraktionskraft även resten av året.

Närbelägna High Coast Distillery kanske har potential att dra ännu fler gäster till er?

– Ja, vi har ett långtgående samarbete med destilleriet och många av våra gäster kommer för våra whiskypaket, där man bor, äter, deltar i whiskyprovningar hos oss och där det även ingår guidning på destilleriet. I takt med att deras Visitor Centre får ännu fler besökare, kommer säkert vi och andra boendeaktörer i området också att kunna få fler gäster.

Är intresset för smakturism något som Höga Kusten kan dra större nytta av?

– Det tycker vi. Vi tror att smakturism är en viktig del för en destination och det gäller att kunna lyfta och tillgängliggöra mathantverket och kulturen för besökarna. High Coast Whisky är en unik produkt i Höga Kusten, men det finns fler intressanta aktörer.  Vi vet att det pågår ett arbete inom destinationen för att samverka mellan olika producenter, restauranger och aktivitetsbolag. Vi tror starkt på att den sidan av turismen i Höga Kusten kommer att öka. Mer livsnjutning i ett av Sveriges vackraste områden vore inte dumt att kunna marknadsföra hårdare.

Efterfrågar och uppskattar era gäster mat på lokala råvaror och dryck som producerats lokalt?

– Jodå, framförallt de långväga gästerna efterfrågar det som är lokalproducerat. Och även de som inte direkt efterfrågar det, uppskattar ändå när vi berättar om de lokala kopplingarna. Merparten av den öl vi säljer är till exempel lokalt producerad. Det är dock fortfarande svårt med logistiken för att få tag på de lokala matprodukterna för oss. Det är absolut ett område som det finns mycket potential i och när det fokuseras mer på smakturism tror vi att många bitar kommer att falla på plats och kanske fler inspireras att investera i sitt mathantverkande.

Vad tror ni mer kan bidra till fler besökare i Höga Kusten?

– Det finns önskemål och behov av fler guidningar där man i mindre grupp åker till olika besöksmål. Och det går säkert att ta betalt för dem. Vi genomför sådana i mån av tid. Att åka ut med besökare i vår del av Höga Kusten, visa runt och berätta för dem om olika platser och händelser kommer att bli ännu mer efterfrågat framöver. Det är vi helt övertygade om. Oavsett om man kommer för naturen eller whiskyn, så vill gästerna veta mer om den plats de besöker, och där tror vi att vi kan bli mycket bättre på att skapa upplevelser kring detta.

”Servicen med obemannad butik har fungerat bra”

HALLÅ DÄR! Niklas Sjölund (bilden) som driver Handlarn i Lugnvik tillsammans med pappa Tommy. Hur har utvecklingen varit för butiken sedan ni i fjol flyttade från era gamla lokaler längs Lugnviksvägen upp till era nya lokaler i före derra Lugnviksskolan?

– Omsättningen är sig lik men vi märker att en viss förändring har skett på vad som säljs. I vår nya lokaler säljer vi mindre tobak och generellt större slag i kassan än tidigare. Något vi tror kan ha att göra med att vi tappat kunder från genomfartsvägen men i stället har fått fler bybor att handla mer.

Ni har nyligen startat servicen obemannad butik under tidiga morgnar och sena kvällar. Har det gått enligt planerna?

– Servicen med obemannad butik har vi varit igång med i cirka två veckor och den har fungerat fint. Vi tror på att öka servicen på landsbygden och genom denna satsning får våra kunder möjlighet att handla mellan 06:00-22:00 varje dag, hela året. Något som har uppskattats av många.

Finns det några idéer på ytterligare satsningar under 2023?

– Vi håller på att landa efter ett hårt och arbetsamt 2022 med satsningen på butiksflytt och det renoveringsarbete som krävdes inför den. För att inte glömma den obemannad butiken.

– Men så klart ska vi inte stagnera. Vi ska nog se över hur vi ska tackla energifrågan i vår verksamhet och komma på smartare lösningar kring den.

”De ukrainska medborgarna är en stor tillgång för Kramfors”

HALLÅ DÄR! Maria Liljedahl (bilden) som jobbar i ett projekt på Kramfors kommun för att underlätta för ukrainska medborgare mellan 18 och 65 år att dels komma in i lokalsamhället på ett bra sätt, dels hitta sysselsättning. Hur många personer handlar det om?

– Cirka 30 i nuläget och det är till dominerande del kvinnor.

Vilka kompetenser har de?

– Bland annat inom vård, barnomsorg, skola och ekonomi. Och de är målmedvetna och vill ut i arbetslivet. Språket kan vara en barriär men de läser just nu svenska på Hola folkhögskola.

Har några fått jobb redan?

– Ja, det finns sådana exempel. Ett par har också startat företag. Men den största andelen är sådana som söker sysselsättning och vill ha provanställning någonstans i kommunen. De flesta har körkort.

Hur kan intresserade företag i kommunen komma i kontakt med dem?

– Det enklaste är att gå via mig. Maila eller ring mig – maria.liljedahl@kramfors.se, 076-144 46 36 – så kan jag ge mer information.

Vilket är ditt budskap till näringslivet och den offentliga sektorn för dessa ukrainare?

– Att de är en stor tillgång för Kramfors och kommer att bli det i ännu högre grad framöver.

”Jag kommer inte att ta ned skylten i första taget”

HALLÅ DÄR! Anders Malm (bilden) som driver Polyfoto i Kramfors. En av få fysiska fotobutiker som finns kvar. Hur var det senaste året för dig?

– 2022 var i princip likadant som 2021 för mig. 2023 har inletts lite sämre, men jag hoppas att det börjar röra på sig lite mer framöver. Att det blir mer liv och rörelse på stan.

Polyfoto startades av Curt Mellander och drevs under många år av Christer Westin. Fotobranschen har förändrats mycket över tid, främst när de digitala kamerorna lanserades och när kamerorna i mobiltelefonerna fick högre kvalitet. Hur har din verksamhet påverkats?

– Det finns fortfarande dem som fotograferar analogt och lämnar in sina rullar för framkallning, även om de är få. Sedan framkallar ju folk även pappersbilder från det som de tagit digitalt. Styrkorna hos Polyfoto är körkortsfotografering och vår egen bildproduktion med möjlighet att få bilderna monterade i ramar.

Kommer du att vara kvar på Torggatan?

– Det har funnits planer på att en flytt till Gallerian Christoffer men just nu förs det ingen dialog om det. Och jag har heller inga planer på att göra några nya investeringar, annat än sådant som möjligen ska ersättas.

Vilka är dina tankar inför framtiden?

– Jag har inga planer på att ta ned skylten i första taget. Men inställning är, som jag sa i en intervju för några år sedan, att driva butiken så länge jag kan. Jag har svårt att tänka mig en tillvaro utan Polyfoto.

”Vi sålde över 500 plankstekar till nyår”

HALLÅ DÄR! Ergun Sekersöz (bilden) som är ägare av Restaurang & Pizzeria Dallas i Nyland. Hur många plankstekar sålde ni till nyår?

– Vi sålde över 500 stycken. Plus att nyårsdagen som vanligt var en intensiv pizzadag. Vi som jobbade var mycket trötta men mycket nöjda.

Hur kommer det sig att Dallas blivit lika känt för sina plankstekar som för sina pizzor?

– När jag tog över restaurangen ville jag ha en meny som var bred. Jag tycker att plankstek är en rätt som känns lite speciell och vi har två olika som med tiden blivit lite av klassiker. Faktum är att vi har återkommande kunder från långt ifrån, som kommer hit eller stannar till på vägen till sina fjällstugor eller sommarhus, för att äta plankor. Och extra hårt tryck är det alltid på nyår. Det är jätteroligt.

Du har jobbat länge i restaurangbranschen. Vad tycker du är det viktigaste i din verksamhet?

– Att ha rent och snyggt både i köket och ute bland gästerna, ge bra service, arbeta med bra råvaror och ha en mysig miljö. Jag får så mycket kärlek från nylandsborna och kunder utifrån som gör att det är roligt att gå till jobbet varje dag.

Hur många anställda har Dallas?

– Vi är fyra personer som jobbar här, inklusive jag själv.

”Nyföretagarcentrum har utbildat tre nya rådgivare och har nu totalt fem”

HALLÅ DÄR! Lena Nordlander (bilden), ordförande för Nyföretagarcentrum Kramfors Sollefteå. Hur många rådgivningar har era rådgivare genomfört under 2022?

– Vi har hållit i ett 30-tal rådgivningar. Totalt 18 kunder varav vissa fått rådgivning flera gånger än bara vid en första träff.

Vilka fler aktiviteter har ni genomfört under året?

– I våras deltog vi på Höga Kusten Företagsmässa och under hösten anordnades en Starta Eget-kurs i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Den blev uppskattad av de nio deltagarna som fick ta del av bland annat företagsekonomi, självledarskap, försäkringar, marknadsföring och ekonomiska stöd. De engagerade föreläsarna är själva företagare och experter inom respektive områdena. Även Kramfors kommun och Arbetsförmedlingen gästade. 

– Vi har också varit ute och informerat om Nyföretagarcentrum och vår rådgivning på sommarlovsentreprenörsutbildning, i samband med gesällbrevsceremoni i Kramfors och på Hola folkhögskola och Ådalsskolan.

Hur många rådgivare har ni?

– Under större delen av 2022 har Nyföretagarcentrum haft två rådgivare men under senare delen av hösten 2022 utbildades tre nya. Så under 2023 kommer vi att ha fem färdigutbildade rågivare som också är egna företagare och har ett starkt nätverk i det lokala området. Så fort vi lägger ut bokningsbara tider blir dom bokade och vi har hela tiden haft ett inflöde av nya kunder som hittar oss via internet, marknadsföring och Kramfors kommun. Det är ungefär 60 procent kvinnor och 40 procent män som bokar tider.

Och numera verkar ni också i två kommuner.

– Ja, den 26 augusti invigdes Nyföretagarcentrum i Sollefteå och vi heter numera Nyföretagarcentrum Kramfors Sollefteå. Det blev succé med 35-talet besökare som bestod av politiker och tjänstemän från Sollefteå kommun och Kramfors kommun samt aktörer från det lokala näringslivet.

”Tack till alla som bidragit till att ungdomar fått anställning!”

HALLÅ DÄR! Camilla Dahlin (bilden), aktivitetsansvarig på Arbetsmarknadsenheten, Kramfors kommun. Sedan 2020 får ungdomar i åldern 16 till 20 år, som inte påbörjat eller fullföljt gymnasiestudier, chans till ersättning när de har en aktivitet/praktik.

– Det stämmer och jag är mycket tacksam mot alla företag och verksamheter i kommunen som tagit emot ungdomarna.

Insatsen Ungdomsanställning finansieras av projektet Framtid Kramfors, med medel från Tillväxtverket. Hur har utfallet varit?

– Många ungdomar i målgruppen har via detta fått jobb. Några har valt att fortsätta sina studier, sedan de kommit ur den utsatta situation som det innebär att vara arbetslös utan gymnasieutbildning. 

– Praktikperioden har inneburit ett lyft för dem och utfallet har varit mycket bra sedan start.

Hon vill tacka följande företag och verksamheter för deras medverkan under 2022:

Arbetsmarknadsenheten, Biblioteket, Kramforsskolan, Kvarnbacken, Lindgrens transport och bärgning, Norrfällsviken Rum & Kök, Nylands Städ, Nylands Trä, OKQ8 Kramfors, OKQ8 PMU Fiskja, Ullånger, Willys, Skarpåkersskolan, Sun4Energy, Vallänget (Sollefteå) och Ådalens bildemontering. 

Ingela Lundgren är ny säljare på Mediateknik – här byggs det för bredband 2023

HALLÅ DÄR! Ingela Lundgren (bilden), som sedan den 1 september är ny säljare på det kommunala bolaget Mediateknik. Vi tar den där klassiska frågan; hur känns det?

– Jo tack, bra (skratt). Jag har ju jobbat med sälj i hela mitt yrkesliv – senast på Nylands Bildelar – men inte på ett uppsökande sätt. Så det här är delvis nytt för mig och en spännande utmaning.

Många känner nog igen dig sedan tiden som butikschef på Dollarstore i Kramfors.

– Ja, jag jobbade som det från det att butiken invigdes och fram till 2015. Innan dess jobbade jag många år på Lantmännen.

Hur ser ditt uppdrag ut på Mediateknik?

– Jag ska i första hand bearbeta privatkunder i de områden där vi ska bygga bredband men också jobba med förtätningar och efteranslutningar i redan byggda projekt.

Vilka argument finns det för att skaffa uppkoppling via fiber om man idag har till exempel mobilt bredband?

– Det kan vara allt ifrån snabbare hastighet och att kunna teckna avtal med flera olika tjänsteleverantörer till ren trygghet. Fiber är driftsäkert och är du äldre kan det kännas tryggt att veta att du har tillgång till larmtjänster och annan viktigt service med liten risk för avbrott.

Under 2022 har Mediateknik bland byggt bredband med fiber i Fiskja, Högsta, Skog, Lugnvik, Svanö och Frånö. För 2023 har ni sökt och beviljats bidrag från Post– och telestyrelsen för bredbandsutbyggnad i flera områden. Vilka är det?

– Mest aktuella är Storvattnet– Nästvattnet på Finnmarken, Sunnanåker–Näs–Holmen och Styrnäs–Långsjön–Fålasjö.