Hur går det för fotografen Elin Olsson i Nyland?

Hallå där! Elin Olsson (bilden), Nyland, fotograf med eget företag. Hur har din verksamhet utvecklats sedan du blev Årets Unga Företagare i Kramfors kommun 2016? 

– Jag avvecklade mitt UF-företag och startade därefter enskild firma. Jag har gått från dagsljus till studioblixtar i studion. Jag lärde mig på en kurs hur mjukt och fint ljus man kan få även med blixt. Och eftersom ljuset aldrig räckte till, speciellt inte under vinterhalvåret, investerade jag i en blixt med en stor ljusformare för ett par år sedan. Jag vill att mina kunder ska få något som dom inte kan köpa någon annanstans; jag vill skapa ett hantverk som dom kommer kunna njuta av i flera generationer. 

Hyr du lokaler eller jobbar du hemifrån?

– Jag jobbar hemifrån. Det fungerar bra både för mig och mina kunder. Det är en lugn och trivsam miljö. Men jag fotar också utomhus och där har jag många smultronställen som jag söker mig till.

Vilken är din huvudsakliga inriktning? 

– Det är barn och familjer. Jag fotar många nyfödda bebisar (4-14 dagar gamla), barn i alla åldrar och deras familjer. Jag började även med Smash the cake 2017. Det bokar man när barnet fyller 1 år. Första halvtimmen fotar vi klassiska ettårsbilder och därefter plockar jag fram tårta, ballonger, vimplar och kläder i det färgtema som föräldrarna önskat. Ett väldigt roligt sätt att fira den första födelsedagen på! 

Var finns de flesta av dina kunder och hur når du ut till dem? Hur sker din marknadsföring? 

– De flesta av mina kunder kommer från Kramfors kommun men jag har kunder från hela Västernorrland. Min marknadsföring sker mestadels genom sociala medier, men även via hemsidan. Och via nöjda kunder som rekommenderar mig till såna som de känner. På sociala medier är det viktigt att visa sig själv. Allt handlar inte om bilderna jag tar som fotograf. Mina framtida kunder vill se vem som står bakom kameran och lära känna mig, för att känna en trygghet när dom sedan väljer att boka mig. Ett personligt varumärke är superviktigt när man jobbar som fotograf. 

Vilka är dina planer och förhoppningar för framtiden? 

– Att företaget ska växa sig ännu större. Jag planerar för att tävla i SM i fotografi i år igen – jag gjorde det förra året – samt ta in några nya produkter i sortimentet. Långsiktigt är mina förhoppningar att byta studio. Även om det fungerar bra där jag är nu, vill jag gärna ha större lokaler. Delvis för att kunna ha möjlighet att producera mer av mina produkter själv.

Vad gör attributmakaren Eva-Karin Fröberg i Mjällom just nu?

Hallå där! Eva-Karin Fröberg (bilden), attributmakare och dekormålare från Mjällom. Du har varit yrkesverksam i din bransch i över 20 år, drivit din firma Eva-Karin Dekor sedan 2008 och haft engagemang över hela landet och även i Norge. Vilka uppdrag har du just nu?

– Jag jobbar med Skapande Skola, underhåll av utställningsmiljöer på Mannaminne i Häggvik och med dekormåleri åt Teater Västernorrland för deras uppsättning av ”En handelsresandes död”.

Är det typiska uppdrag för din verksamhet?

– Ja, det kan man säga. Jag har uppdrag från bland annat skolor, kyrkor, museer, företag, föreningar och scenografer.

Hur har pandermin påverkat ditt företag?

– När den bröt ut, i början av 2020, arbetade jag på Kulturmagasinet i Sundsvall med deras Pettsonutställning. Då stannade det projektet av och kommande projekt sköts fram, men efter någon månad återupptogs de. Jag upplever att exempelvis museer under sin stängda period har satsat på att renovera utställningar och det har i sin tur gett mig mer jobb. Så, tvärtemot vad jag trodde blev 2020 ett bra år för företaget. 2021 har dock börjat lite trögare. Nu märks det mer att hjulen bromsade in i fjol. Effekten av de neddragningar som gjordes då blir tydliga nu.

Har du gjort några investeringar i verkstaden i Måviken den senaste tiden, trots det?

– Ja, jag har uppdaterat belysningen och köpt en kap/hyvel så att jag kan kapa till de längder och bredder jag behöver till olika snickerier. Sedan har jag köpt en skärplotter för att till exempel kunna ta fram texter till skyltar.

Hur viktig är Kramforsbladet för det lokala näringslivet?

Hallå där! Anna Hassel (bilden) på 15-årsjubilerande Kramforsbladet. Hur är det att jobba med den lokala gratistidningen i kommunen?

– Det är ett roligt och givande arbete att få vara med och producera en tidning i samverkan med stora delar av Kramfors kommuns näringsliv. En positiv budbärare som Kramforsbladet behövs mer än någonsin i dessa tider.

Vilken roll tror du att Kramforsbladet spelar för det lokala näringslivet? 

– Vi upplever att Kramforsbladet har enormt stor betydelse för det lokala näringslivet. Jag brukar säga att det är Kramfors största skyltfönster, eftersom vi är det enda mediet som når alla hushåll och företag i kommunen i ett positivt sammanhang. På senare tid har vi även blivit en populär kanal för rekrytering, som är en viktig faktor för att våra lokala företag ska kunna utvecklas vidare.

Det mesta av 2020 och början av 2021 har präglats av pandemin. Hur har Kramforsbladet klarat sig under den här tiden? Och vilken är din känsla att företagen i kommunen generellt klarat sig? 

– Vi ska inte sticka under stol med att det har varit tuffa tider även för Kramforsbladet. Vi har tappat många annonsörer – av förklarliga skäl – men ändå klarat oss förhållandevis bra. Jag upplever att det är stor skillnad hur pandemin har slagit i olika branscher. Vissa företag har haft en otrolig uppgång medan andra har extremt jobbigt. En eloge till alla företag som kämpar därute! 

Till 2025 vill Kramfors kommun, tillsammans med bland andra företagarorganisationerna, skapa Västernorrlands bästa företagsklimat. Vad tror du är viktigast att fokusera på i det arbetet? 

– Det viktigaste tror jag är att fokusera på lösningar och möjligheter. Egenskaper som problemlösning, service och att ha ett företagarperspektiv borde vara ett krav för alla kommunens tjänstemän, oavsett vilken funktion man har. I grunden tror jag att de flesta av oss vill att saker och ting ska bli bättre – då är det viktigt att förstå att allt börjar med mig själv och min egen inställning. Funkar inte plan A måste det gå att komma vidare via plan B, C eller D… det gäller att hitta lösningar i dialog och samverkan.

Blir det någon whiskyfestival i sommar?

Hallå där! Peter Söderlind, High Coast Whisky. Blir det någon whiskyfestival i sommar?

– Det är tanken. Vi har tagit beslutet att senarelägga festivalen till den 28 augusti så att läget i samhället förhoppningsvis hinner förbättrats. Vi släpper biljetterna när vi känner oss säkra på att festivalen går att genomföra. Besked fattas den 1 juni.

– Under alla omständigheter kommer vi att genomföra eventet Lägereld den 25 september. Vi körde det konceptet första gången förra året och det blev en succé. Det är vår hyllning till elden, skogarna, älven och whiskyn. Bland annat kommer Andreas Nilsson, en tolkare av lägereldarnas och norrlandsskogarnas mystik, kommer att bjuda på stämningsfull musik.

Företagets historia och den lokala industrihistorien har alltid varit viktig för High Coast Whisky. Kommer det att fortsätta att vara det?

– Ja, och nytt för i år är att jag kommer att hålla ett antal historiska visningar på området. Detta utöver våra tre guidade turer och en whiskyprovning per dag under högsäsong.

Ser du någon intressant utveckling i fråga om vilka kategorier av besökare som kommer till er?

– Generellt ökar intresset för High Coast Whisky hela tiden och vi börjar se allt fler så kallade ”whiskyturister” hos oss. Besökare som reser rund bland Sveriges whiskydestillerier.

Hur var vintersäsongen för BN:s Motor?

Hallå där! Göran Wikström (bilden), ägare av BN:s Motor i Kramfors. Hur var vintersäsongen för dig?

– Rätt okey. Eftersom den gångna vintern var snörikare och längre än den förra, sålde vi fler skotrar. Inte i någon rekordomfattning, men jag är nöjd. Vi har också sålt bra med snöslungor. Och vårt beslut att ta in fler produkter för friluftsliv – bland annat från Muurikka – var lyckat.

Hur har pandemin påverkat din verksamhet?

– Jag fick gå ned en man i verkstaden över vintern, men jag slapp säga upp någon eftersom jag hyrde ut en ur personalen. Mest har pandemin ställt till det när det gäller inleveranser av produkter, framför allt dem från utlandet. Vissa märken har väldigt långa leveranstider. Båtmotorer, till exempel, kommer troligen att vara en bristvara ända fram till hösten.

Vilka är dina förhopppningar inför sommaren?

– Att leveranserna fungerar hyfsat och att vädret blir bra. Bra väder ger en bra båtsommar och då blir försäljningen därefter.

Kramfors kommun vill skapa Västernorrlands bästa företagsklimat till 2025, tillsammans med det lokala näringslivet. Vad tycker du är viktigast i det arbetet?

– Här kommer jag kanske med ett lite annorlunda önskemål jämfört med många andra företagare. Men jag önskar att man kunde släppa på strandskyddet och låta markägarna i större utsträckning sälja mark för året runt-boenden och fritidshus i strandnära läge. Det finns ett stort sug efter attraktiva tomter och det finns folk som har pengar… Det här skulle ge många ringar på vattnet eftersom det då skulle byggas mer än idag. Det skulle gynna vår bransch med gräsklippare och båtar, men i ännu högre utsträckning byggbranschen, byggvaruhandeln och olika markentreprenörer. Sedan skulle många tjänsteföretag få fler uppdrag. Det här är väl varken enkelt eller går snabbt att genomföra men det skulle visa på en vilja att få fler till kommunen och det skulle vara bra för alla.

– Sedan är det viktigt att företagen upplever att servicen finns överallt. Vi är ju så splittrade geografiskt. Det gäller att få alla att se positivt på helheten och att vi samverkar i ännu högre utsträckning.

Vem är Krambo och Kramfasts nya lokalsamordnare?

Hallå där! Simon Välivaara, 31, som är ny lokalsamordnare och projektledare för de kommunala bolagen Krambo och Kramfast. Du efterträder Anders Näslund som går i pension. Berätta om din bakgrund, Simon!

– Jag är född och uppvuxen i Kramfors men flyttade från kommunen när jag skulle börja gymnasiet. Efter det studerade jag högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik vid Umeå universitet och har jobbat som byggskadereglerare på Folksam i Umeå. Det senaste året har jag varit bygginspektör på Härnösands kommun. Mina tidigare yrkeserfarenheter kommer jag att ha nytta av i mitt nuvarande uppdrag.

Vilka är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

– Det är att vara kontaktperson i arbetet mellan lokala näringsidkare, kommunen, Krambo och Kramfast gällande lokaler. Jag är även ansvarig för uthyrning av lokalytor och drivande i bolagens större projekt inom lokaler, för att bidra till bolagens strategiska framtids – och planeringsarbete. Det är ett varierande och inspirerande jobb och jag ser fram emot att träffa många idérika människor som vill åstadkomma intressanta saker. En hel del kommer att handla om problemlösning och att hjälpa kunder med deras behov.

Hur känns det att vara tillbaka i Kramfors igen?

– Bara bra! Jag och sambon trivs väldigt bra och är tacksamma för att bo i en kommun med en så fantastisk natur. Jag har rest runt mycket i Sverige och världen och Kramfors med Höga Kusten är ett av de vackraste område jag vet. Dessutom känner jag att det finns drag och framtidstro i kommunen, så allt känns mycket positivt!

Hur har första tiden i nya lokalerna varit för Kramfors Bokhandel?

Hallå där! Magdalena Desén som tillsammans med sin man Jörgen driver Kramfors Bokhandel. I december flyttade ni från Gallerian Christoffer till större lokaler på Ringvägen, i samma hus som bland annat Järnvägskiosken och Kramfors Trädgård & Blommor. Hur har den första tiden här varit?

– Den har varit långt över våra förväntningar. Fler och framför allt nya kunder hittar till bokhandeln idag.
Kunder besöker oss också från andra kommuner i regionen. Ändå var det var inte ett lätt beslut att flytta verksamheten. Julhandeln stod ju för dörren och vi hade – och har – en pågående pandemi med tuffa restriktioner. Men flytten har gjort att vi finns kvar som företag. Den har givit oss nya möjligheter.
Vilken respons har ni fått från kunderna?
– De uppskattar att vi skapat en butik med hemkänsla och tycker att butiken är rymlig och överskådlig.  Något som ofta kommer på tal är att vi delat upp butiken i olika rum och det har uppskattats mycket. Kunderna stannar längre i butiken och de uppskattar att vi vill satsa i Kramfors. Vi har kunder som faktiskt tycker att vi har skapat en destination.
Har ni sett någon effekt på omsättningen också?
– Vi hann inte öppna till skyltsöndagen som det var tänkt, vilket gjorde att vi missade en veckas julhandel och november månads lönehelg. Men när vi sammanställde december månad hade vi ändå ökat omsättningen med 30 procent.
På vilket sätt har ni kunnat utveckla verksamheten i era nya lokaler?
– Vi arbetar hela tiden med att digitalisera verksamheten. Vi vill att kunden skall kunna komma i kontakt med våra produkter och tjänster på ett enkelt sätt, genom att bjuda in kunden till vår fysiska butik, digitalt. Därmed kommer vi kunna erbjuda våra kunder snabb leverans, stor produktkunskap, service och trygghet – som kundkännedom och närhet i våra två fysiska butiker och vår webbshop. Vi har ju butiker både i Kramfors och Sollefteå. Vi vill också främja läsandet genom att vara en kunskapsoas i en klassisk och samtidigt modern miljö. Vår lokala prägel är stark. En viktig satsning som vi nu gör är att utveckla en fysisk butik i en digital värld med start den 16 april och en livestreamad bokrelease av Ulrika Rolfsdotters bok Rovhjärta.

Berätta om hur bokreleasen i morgon kommer att genomföras.
– Vi har följt Ulrikas resa under ett och ett halvt års tid, där vi tillsammans med henne och förlaget inte vetat om det skulle gå att genomföra en bokrelease. Pandemin ledde oss till att tidigarelägga våra satsningar på att digitalisera vår verksamhet. Ulrika kommer nu att intervjuas av Lena Nordlander på fredagskvällen under livestremingen. På lördag den 17 april kan den som vill komma och möta Ulrika och få hennes bok signerad på Kramfors Bokhandel, då hon finns med oss klockan 12 – 15. Ulrika kommer också att vara först ut av våra författare till årets första litteraturkryssning den 15 maj med Ådalen III.

Vilka nyheter kan vi vänta oss på Deli 1923 i Ullånger?

Hallå där! Torbjörn Ullsten (bilden), vd på Mjälloms Tunnbröd i Ullånger som driver Deli 1923 i anslutning till bageriet. Deli 1923 blev tidigare i år utsedd till Årets Butik 2020 av Kramfors Handel. Vilka nyheter har ni på gång inför sommaren?

– Ja, det beror lite på hur pandemin utvecklar sig och hur restriktionerna kommer att bli. Men vi har saker på gång…

Berätta!

– Vi planerar för servering av lättare rätter. Vällagade lunchrätter med utgångspunkt från de delikatesser vi erbjuder i butiken. Det blir bland annat ost- och charkbrickor och tunnbrödschips med löjrom till förrätt, samt Pasta al forno, hemlagad paj och Tartiflette – som är en fransk potatisgratäng med det lilla extra – till varmrätt. Är man sugen på någonting sött kommer vi också att ha goda desserter. Målet är även att du ska kunna njuta av ett glas vin eller öl till, om du vill.

Jag vet att ni har idéer utöver det också…

– Ha ha, ja till hösten vill vi utöka så att vi vissa kvällar och helger kan erbjuda årsinspirerade smakupplevelser. Med lite olika upplägg. Men det återkommer vi till senare.

Kan Gålå camping hålla öppet i sommar?

Hallå där! Jean Lundgren, som äger och driver legendariska Gålå camping tillsammmans med sin sambo Mikael Karlsson. Kommer ni att ha öppet i år?

– Ja, vi hoppas kunna öppna i maj och då ska vi ha två stugor klara, förutom de ställplatser som finns här sedan tidigare. Sedan är förhoppningen att vi ska kunna ha sommarkafé och mini-kiosk när semesterperioden startar.

Gålå camping är en klassiker i Ådalen. Efter att den stått övergiven i många år köpte ni den för några år sedan och planerna var att nyöppna redan 2018 men försenat tillstånd från Länsstyrelsen gjorde att det inte blev så. Ytterligare problem har också ställt till det. Inte minst att betong lossnar från Gålåbron, så att ni fått bygga en portal vid entrén och ha stängsel för att inte folk ska gå under bron. Och sedan pandemin på det… Men ni har inte gett upp.

– Nej, trots alla motgångar försöker vi tänka positivt och kör på utifrån de förutsättningar som är. Vi har många idéer, bland annat på att snygga till badet vid älven. Vi gör så gott vi kan och lägger så mycket tid här som vi kan och orkar.

FOTNOT: Här är en artikel från 2018 då de nya ägarna nyligen köpt Gålå camping:

https://www.olofwigren.se/gala-camping-oppnar-igen/

Vilka förhoppningar finns det i Norrfällsviken på sommaren 2021?

Hallå där! Catarina Molitor Sjöberg (bilden), som driver Norrfällsviken Rum & Kök. Hur är förhoppningarna inför sommarsäsongen?

– Jag tror att den kommer att bli fantastisk, särskilt för hotellverksamheten. Det är redan bra bokat för sommaren. Fastighetsägarna håller på att renovera en del av rummen och jag planerar för att köpa in el-cyklar som kan hyras ut till gästerna. Problemet är hur man ska planera för restaurangen. Kommer man att få ha öppet även efter kl 20.00 och för hur många personer? Det är frågor som jag hoppas får svar i god tid innan högsäsongen startar.

Hur var 2020 för er?

– Sommaren var enormt bra, men när andra pandemivågen slog till i november blev det tufft. Julborden blev inte alls som vi tänkt oss och grupper och konferenser avbokades.

Vad innebar det?

– Min tanke är ju att ha öppet året runt. Nu fick jag i stället ta jobb i Sollefteå under januari och februari för att inte belasta företaget lönemässigt. Jag kunde inte permittera mig själv eftersom jag inte hade verksamhet 2019 och därför saknades det omsättningssiffror att jämföra med.

Men du är trots allt positiv inför fortsättningen?

– Ja, det är jag. Jag ser ljust på framtiden även om jag känner en viss underliggande oro för hur pandemin ska utvecklas och vilka restriktioner som ska gälla för sommaren. Men intresset för Norrfällsviken och Höga Kusten är stort. Jag har skapat en helt annan prisbild på hotellet för 2021, som jag hoppas ska göra att gästerna stannar längre och inte bara använder oss som ett transferhotell.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk