Stringo flyttar fordon över världen – utvecklingen leds av Nina i Nyland

2007 började hon arbeta som marknadsassistent på familjeföretaget Stringo. Åtta år senare tog hon över som vd efter pappa, Göran Fahlén, i det framgångsrika Nylandsföretaget.

Idag leder hon ett högkvalitativt team på 25 personer med världen som arbetsfält och med dotterbolag i USA, Kina och Japan.

Hon heter Nina Thelin och hon tror stenhårt på framtiden.

– Vi är världsledande i vår nisch och vår ambition är att även i fortsättningen kunna leda utvecklingen inom branschen, säger hon. Vi finns där bilindustrin finns och marknaden är absolut inte mättad.

Hela tiden på tårna

Fordonsflyttaren Stringo, som utvecklats till en stor succé hos fordonstillverkare och i bilhallar runt om i världen, finns i dag i ett 50-tal länder.

Den senaste stora etableringen med ett dotterbolag skedde i Japan för ett par år sedan. Där finns en enorm marknad, som man nu är redo att satsa på.

– Vi har mycket goda kontakter inom branschen, säger Nina. Det är viktigt att ha folk på plats ute på marknaden för att tidigt förstå vad som händer och kunna vara proaktiv.

Bilbranschen står inför stora utmaningar och det gäller inte minst i övergången från fossila bränslen till eldrift.

– Det ställer nya krav även på våra bilflyttare, som nu till exempel måste kunna lyfta hela bilen. Vi måste alltså hela tiden vara på tårna och vidareutveckla produkten efter varje enskild kunds behov.

Satsar under pandemin

Coronapandemin har slagit hårt mot bilindustrin och det har naturligtvis kastat sin skugga även över Nylandsföretaget.

– Vi tappade 25 procent av omsättningen förra året, säger Nina.

– Men vi har utnyttjat tiden till att investera i anläggningen och hållit fast vid det bästa av möjliga framtidsscenarier.

Just nu slutför man arbetet med installationen av en egen pulverlackeringsanläggning och man har även gjort en översyn av produktionslinjen för att på sikt ytterligare kunna öka kapaciteten.

En genuin omtanke

Vilka är då din främsta ledaregenskap, Nina?

– Det tror jag är den genuina omtanken om alla i företaget. Jag har en vision om vart jag vill ta Stringo och en strävan efter att ha bra människor omkring mig som vill följa mig på den resan. 

– Och en sak är säker; vi kommer alltid att ha Nylandsanläggningen som utgångspunkt för vår verksamhet

Det säger Nina Thelin, vd på familjeföretaget, där hennes bror Johan är produktionsansvarig och där pappa Göran fortfarande ”tittar in” emellanåt.

– Fast det blir mest när det är dåligt väder och han inte kan vara ute i skogen, säger Nina med ett leende. 

Kort om Stringos historia

1985              Göran Fahlén startar Famek, Fahléns Mekaniska Verkstad, i Nyland.

1988              Första prototypen på Stringo tas fram. Den vinner årets Skapa-pris.

1991              Fahlén är nära att lägga ner Stringo-projektet, men efter en förfrågan från en tysk säljare, tas beslut om att fortsätta ett år till.

1992              Två Stringo säljs till BMW och en till Audi, tunga referenskunder för fortsatt satsning.

1994              Stringo får Amerikapatent.

2000              Ett dotterbolag bildas i USA.

2005              Företaget flyttar in i de nuvarande lokalerna i Nyland.

2011              Beslut tas om total satsning på utveckling och tillverkning av fordonsflyttare och på export.

2015              Nina Thelin blir ny vd för företaget efter pappa Göran.

2018              Dotterbolag bildas i Kina och Nina får utmärkelsen ”Årets Internationella tillväxt”.

2019              Dotterbolag bildas i Japan.

Parallella verksamheter en framgångsmodell för bröderna Gustafsson

Att ha två verksamheter under samma tak har varit en framgångsmodell för Göran och Thomas Gustafsson.

Sportringen i Kramfors finns i samma lokaler som Sport & Reklamtryck. Bägge verksamheterna har samma ägare. De kompletterar och drar kunder till varandra.

Bröderna Gustafsson är helt överens om att utan tryckeriet hade de inte haft sitt företag kvar.

– För fem år sedan började e–handeln bli en väldigt stark konkurrent till sportbutiken. Då kunde vi i stället satsa hårdare på reklamsidan och växa där, konstaterar Göran.

Startade i Klockestrand

Det är drygt 30 år sedan som han startade Reklamhuset i Klockestrands gamla skola.

– Jag hade mitt företag i en del av lokalerna och mamma och pappa, Olle och Ingeborg, hade ateljé, konstutställningar och Sandö Glasbruksmuseum i samma hus.

Efter fyra år kom Thomas in i företaget.

– Då körde vi igång sportbutiken och satsade hårt på främst fotboll, ishockey, alpint och längdskidor, säger Tomas.

Han minns de återkommande längdskidträffarna som han och Göran arrangerade i Klockestrand inför varje skidsäsong.

– Det kom 200–300 personer för att träffa dåtida stjärnor som Thomas Wassberg och Christer Majbäck och köpa utrustning.

Idag har butiken – som sedermera flyttades in till Kramfors –  mest basvaror, olika träningsskor och kläder till idrottslag. 

Fler maskiner

Till de nuvarande lokalerna – där tidigare UB Golv huserade – kom man för tio år sedan.

Det är också här som maskinparken för att tillverka trycksaker, skyltar och trycka på textilier utökats rätt markant.

– Vi har många föreningar, företag och kommunen som kunder, säger Göran.

– Och vår styrka är den personliga servicen och snabba leveranser, inflikar Thomas. Om det behövs jobbar vi på en kväll eller helg för att få fram det kunden behöver.

Även om omsättningen för sportbutiken minskat är den fortfarande viktig för reklamtrycket.

– Många kommer in och ska köpa en träningsoverall eller att par skor, ser tryckeriet och kommer på att de behöver saker till företaget. På det sättet genererar den ena verksamheten kunder till den andra, säger Göran Gustafsson.

Höstturné med näringslivet i fokus – träffar med företagare på fem orter

Fem träffar med företagare på olika platser i kommunen.

Det är vad som sker mellan den 23 september och 6 oktober. Då åker Kramfors kommuns näringslivsenhet på turné för att bland annat berätta om kommande aktiviteter och informera om satsningar.

– Vi ska fördjupa samverkan med det lokala näringslivet och det känns särskilt kul att träffa företagare fysiskt på deras hemmaplaner, säger tillväxt– och näringslivschefen Susanne Königson. 

Hon kommer att var med på alla träffar tillsammans med näringslivsutvecklarna Janne Mellander, Marcus Grönlund och Mikael Berggren. Deltar gör bland annat även kommunstyrelsens ordförande Malin Svanholm (S).

– Politiken har med bred enighet tagit beslut om att vi ska prioritera företagsfrågorna, säger Malin Svanholm.

– Företagen är viktiga för oss. De skapar sysselsättning, attraktionskraft och genererar skatteintäkter som gör att kommunen kan bygga välfärd och ha bra service till medborgarna.

Uppsatt mål

Det finns också ett uttalat mål: att genom gott samarbete med företagen uppnå Västernorrlands bästa företagsklimat till 2025.

Dagen innan den första företagsträffen släpps årets ranking av företagsklimatet i landets kommuner av organisationen svenskt Näringsliv.

– Vår förhoppning är att Kramfors kommer att klättra ett antal placeringar. Det ger en indikation på att de åtgärder vi vidtagit gett resultat och det skulle inspirera oss i vårt fortsatta arbete, säger Susanne Königson.

Fr v näringslivsutvecklarna Mikael Berggren, Janne Mellander och Marcus Grönlund.

Mycket på gång

Under företagsträffarna kommer det att informeras om kommande aktiviteter.

– Det finns en hel det intressant som är på gång. Bland annat sådant som handlar om att skapa mötesplatser för företagen, säger Janne Mellander.

Ett aktuellt projekt är de planerade vindkraftsbyggena i kommunen.

– Här kommer vi både att kunna berätta om hur långt fram i processen man kommit med dem och förklara hur lokala företag kan agera för att kunna sälja varor och tjänster till vindkraftprojekten, säger Marcus Grönlund.

Mikael Berggren avslutar:

– Nu ser vi fram emot träffarna och hoppas få konstruktiva förslag om hur vi tillsammans ska fortsätta jobba för ett starkare företagsklimat i vår kommun.

Lusten att skapa och utveckla får Tommy från Nordingrå att satsa på träindustri i Kramfors

Han säger att han har åldern emot sig, men att han inte äter någon medicin, inte behöver låna pengar – och fortfarande har en stark lust att skapa och utveckla.

– Jag ägnar mig åt det som är mitt stora intresse. Det här är min livsstil, säger Tommy Nordin med ett varmt leende.

Nu har han köpt f d Fyndis lokaler i Kramfors för att starta upp serietillverkning av svarvade trävaror. Bland annat altanpelare.

Tommys farfar var sågverksarbete och konstruktör och skapade världens första tunnbrödsbakningsmaskin. Hans pappa och farbror startade Omnebröd.

– Pappa ville att jag skulle bli ekonom, men jag är estet och tog en annan väg, säger Tommy.

De senaste 45 åren har han ägnat sig åt att driva företag och skapa produkter för svenska hem; som trägolv och svarvade pelare. 

Ja, under en kort period hade han till och med en rörelse på Madagaskar, ön utanför Afrikas sydöstra kust.

– Jag startade Nordingrå Trä i Bönhamn en gång i tiden och samma dag som jag sålde det företaget, i september 2003, inregistrerade jag mitt bolag Tommy Nordin AB. 

– Men jag är ingen konkurrent till någon, betonar han. Jag tror på samarbete. Det är också därför som jag hjälpt Carl–Gustaf Nordin med Nordingrå Produktion på Nordingråvallen – grunden till den verksamheten lade jag i Näs gamla skola – och även varit en resurs för Nordingrå Trä.

Sökt större lokaler

Hemma på tomten i Omne, Nordingrå, har Tommy i många år svarvat och gjort specialjobb.

– Jag har haft mycket att göra men idéerna har hela tiden funnits på att hitta större lokaler för att kunna utöka produktionen.

Nu har han funnit det han letat efter. 

De tomma lokalerna där senast Fyndis hade sin verksamhet – i Öd, ovanför Kramforsviken – är numera hans.

– Jag älskade de 600 kvadratmeter stora lokalerna från första stund, säger Tommy. 

– De är enormt fräscha och perfekta för det jag ska göra. Med några få ombyggnationer kommer jag att kunna göra allt som jag planerat för här.

Han säger att han på den korta tid han varit i Kramfors, känt sig väldigt välkommen.

– När jag ätit lunch på stan har jag träffat folk och vänner som jag inte träffat på flera år och alla jag har mött har önskat mig lycka till. Det värmer och ger mig extra mycket energi.

Specialbyggd svarv

Några maskiner är redan på plats.

En svarv – ”ett riktigt monster som blir nio meter lång och drivs av en 20 hästkrafters motor” – ska byggas under hösten. 

Tommy har ritat den – ”jag har ofta ritat mina maskiner, för allt handlar om speciallösningar i min verksamhet” – och den byggs av en rad olika företag i Höga Kusten.

– Furbergs Mekaniska i Ullånger skapar fundamentet, säger Tommy. Navab i Häggvik gör detaljer till svarven, AQ – gamla Gerdins – i Mjällom tillverkar verktygen som jag ritat och sedan gör Lars–Åke Södermans företag LS Automation i Mjällom styrskåpen.

– Det känns fantastiskt att få använda sig av den högklassiga yrkesskicklighet som finns hos lokala företag.

Vill driva upp och sedan sälja

Tommy förklarar att målsättningen är att starta produktionen i de nyinköpta lokalerna i augusti 2022.

– Det behöver inte gå snabbare. Jag vill ha tid att tänka igenom allt noga, skissa och få det optimalt. Eftertankens styrka har jag lärt mig av den gamle smeden och konstruktören John Ahlenius i Häggvik.

De produkter som görs i Kramfors kommer att säljas via internet, och andrasorteringen på plats. 

Det blir inte aktuellt att använda sig av grossister.

– Om allt går som jag tror, kommer jag att ha åtta anställda när jag fått allt att snurra på ett tag. Och de personer jag anställer kommer jag att utbilda själv. Förhoppningen är att jag en dag ska kunna ha överfört mina kunskaper på andra.

I ett längre perspektiv räknar Tommy med att sälja ett blomstrande företag den dagen han av någon anledning inte kan fortsätta själv.

– Det vore en fin avslutning för mig, säger han.

Het arbetsmarknad i Kramfors kommun – och arbetslösheten sjunker

Arbetsmarknaden är het i Kramfors kommun.

– Det finns ett stort kompetensbehov inom främst industrin och restaurangbranschen, säger Patrik Lockner på Arbetsförmedlingen.

Arbetslösheten i kommunen har sjunkit med drygt två procentenheter sedan 2020. Trots pandemin.

Patrik Lockner säger att många arbetsgivare i landet ställts inför tuffa utmaningar sedan utbrottet av covid–19, men att det generellt gått bra för Kramfors kommun.

– Här har de flesta verksamheter kunnat fortsätta – vi har haft få konkurser – och för många har det tuffat på riktigt bra.

– Nu är många företag i behov av arbetskraft för att kunna möta efterfrågan på produkter och tjänster, säger han.

Hotell– och restaurang är en av branscherna där det behövs många olika yrkeskompetenser.

– Men i den här kommunen är det också många industrier som söker efter specifik arbetskraft.

Bland annat behövs det montörer, svetsare och CNC–operatörer.

– En del av behovet kan man nog lösa genom utbildning men i flera fall måste man hitta kompetens på annat sätt, säger Patrik Lockner.

Patrik Lockner.

Positiva arbetslöshetssiffror

När det gäller den öppna arbetslösheten uppgår den i juli 2021 till 7,9 procent i hela riket och 8,6 procent i Kramfors kommun.

– Att det skiljer så lite mellan våra siffror och riksgenomsnittet är anmärkningsvärt. Förr kunde Kramfors sticka ut rejält i negativ bemärkelse, men så är det inte nu.

Vid samma tidpunkt i fjol var arbetslösheten i kommunen 10,6 procent.

Därmed har den minskat med mer än två procentenheter på ett år.

– Även när det gäller långtidsarbetslösa går det åt rätt håll. Här ligger Kramfors siffror på ungefär samma nivå som riksgenomsnittet, säger Patrik Lockner.

Öppet brev till alla företagare i Kramfors kommun: “Ni är viktiga!”

“Framtidens arbetstillfällen skapas i små och medelstora företag. Framgångsrika företag är grunden för vår välfärd. Företagen bidrar med skattemedel till vård, skola och omsorg, så att kommunen kan erbjuda en god service inom dessa områden – som gynnar alla invånare”, skriver Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande, och Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef, till alla företagare i Kramfors kommun.

“Från kommunens sida eftersträvar vi enkelhet, tydlighet, transparens och framåtanda i vårt arbete. Vi vill att du ska komma till oss med dina frågor och funderingar och känna att du kan föra konstruktiva dialoger med oss, som leder dig och ditt företag framåt. Vi lyssnar på dina tankar och funderingar om kommunen i allmänhet och hur du ser på ditt företags utvecklingsmöjligheter. Det bidrar till vårt interna förbättringsarbete, där vi utvecklar våra arbetssätt för att kunna ge en bättre service till företag och rikta energin på rätt saker. Vill du att vi besöker dig, antingen digitalt eller fysisk? Hör av dig så bokar vi en tid!

“Jag tror stenhårt på utvecklingen i Kramfors kommun” säger företagare i ny film

”Jag tror stenhårt på utvecklingen i kommunen” säger Mjälloms Tunnbröds vd Torbjörn Ullsten i en ny film.

Kramfors kommun vill nå Västernorrlands bästa företagsklimat till 2025 och samarbetet med näringslivet är högt prioriterat.

”Det finns energi och man vill skapa någonting bra i kommunen” säger Torbjörn Ullsten som är född och uppvuxen i Mjällom i Kramfors kommun men sedan flyttade till Örnsköldsvik.

Nu har han återvänt till sin hemkommun och bosatt sig i Ullånger, nära både tunnbrödsfabriken och deras butik Deli 1923 som blivit en succé i Höga Kusten.

Se den drygt en minut långa filmen med Torbjörn Ullsten här:

https://vimeo.com/547467038

Familjen Hussein byggde ett nytt liv i Kramfors – som företagare och chefer

Familjen Hussein sökte sig till Sverige från den irakiska delen av Kurdistan i strävan efter ett bättre liv

Idag är åtta av syskonen chefer och egenföretagare som fortsätter att göra avtryck i Kramfors kommun.

1994 kom Nazek Said och hennes man till Kramfors som flyktingar från den irakiska delen av Kurdistan. 

Tre år senare kom hennes nio syskon och föräldrarna hit. Syskonskaran fick börja på Gudmundråskolan, alla i samma klass trots åldersskillnaden på elva år mellan den äldsta och den yngsta. 

Språket och utbildning prioriterades högt från start; en vecka in gav pappan Muhsin sina barn ett svenskt lexikon och lät dem titta på svensk teve. Idag är hälften av syskonen chefer och tre är egenföretagare inom Kramfors kommun.

Startade eget

Nazek Said har länge drivits till att starta eget. Hösten 2018 fick hon idén att erbjuda något som saknades Kramfors; traditionella rätter från mellanöstern kombinerat med klassiskt svenskt fika. 

Idén tog form och resulterade i NC Café och Lunchbar. I februari 2021 tilldelades hon företagarpriset Årets Futura för att ha startat upp den lyckade caféverksamheten under coronapandemin.

Nazek Said vid företagsceremonin där hon fick priset Årets Futura 2020.

Nazek är lycklig över sitt jobb och alla möjligheter som kommer med det, även om det innebär tidiga mornar och sena nätter med en dags ledighet i veckan.

– Det är kärleken till att göra något annorlunda som driver mig. Jag vill visa att jag kan göra någonting, säger hon.

Det inre drivet vill Nazek föra vidare till kommande generationer.

– Jag vill lära mina barn att de måste ha ett mål. Det kanske inte alltid finns jobb, men det finns möjligheter. Möjlighet att starta eget.

”Svårt att bo ifrån varandra”

Den äldsta brodern Mattin Hussein driver pizzerian Sylos sedan tjugo år tillbaka efter att ha praktiserat där under sin gymnasietid på Ådalsskolan. 

Under året som Mattin tog över Sylos pizzeria arbetade han tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan. Foto: Angie Gray.

Under året som Mattin tog över arbetade han tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan.

Han fick även hjälp av sina bröder, framför allt yngre brorn Saffin som har varit anställd på Sylos sedan Mattin tog över.

Mattins yngre bror Saffin som har varit anställd på Sylos sedan brodern tog över 2001. Foto: Angie Gray.

– Vi är sex bröder och fyra systrar och alla bor kvar i Kramfors utom två. Det är svårt att bo ifrån varandra, säger Mattin och fortsätter:

– Fem av mina syskon är chefer inom Kramfors kommun. Yngsta brorsan är civilingenjör i energiutveckling och en annan bror är energichef på Krambo.

Förverkligade sin dröm

Den yngre systern Nazdar Hussein arbetar som bygglovshandläggare och byggnadsinspektör för kommunen. 

Drömmen om att få arbeta med bygg har funnits sedan barnsben trots att majoriteten av ingenjörer i hemlandet var män. 2004 flyttade hon, mannen Saadulla och deras tvååriga barn till Umeå för att låta Nazdar gå en ingenjörsutbildning i byggteknik. Saadulla hade två jobb för att få allt att gå runt, på ICA Kvantum under dagtid och på restaurang på kvällen.

– Vi båda två, jag och min fru, vi kämpade tillsammans, säger Saadulla och lägger till:

– Jag gick runt till alla affärer, överallt. Till slut fick jag fast anställning på ICA. Utav 69 anställda var det bara jag som var invandrare. Till och med tidningen kom!

Saadulla, ägare av Lundegrillen, känner sig stolt över de framgångar som familjen har åstadkommit. Foto: Angie Gray.

Väl tillbaka i Kramfors öppnade Saadulla Lundegrillen och Nazdar fick jobb på miljö-och byggavdelningen på kommunen efter ett år. 

Nu har de tre barn tillsammans. Deras äldsta flicka har flyttat till Skövde och läster kognitiv neurovetenskap och medvetandestudier. Saadulla känner sig stolt över de framgångar som familjen har åstadkommit.

– Vi flydde från politik och krig som hindrade oss. Här har vi fått kämpa men trygghet och säkerhet har funnits i Sverige, säger Saadulla och tittar ut över Sandöbron.

Fortsätter göra avtryck

Kurderna, en folkgrupp som lever i delar av Iran, Irak, Syrien och främst Turkiet, har under många år utstått fruktansvärda förföljelser och kränkningar av mänskliga rättigheter. 

Under nittiotalets andra hälft präglades Irak av blodiga konflikter till följd av Saddam Husseins diktatur och resulterade i att miljoner kurder flydde landet.

Som många andra har familjen Hussein sökt sig till Sverige i strävan efter ett bättre liv. 

Nu har familjen tagit framtiden i sina egna händer och deras engagemang fortsätter att göra avtryck i Kramfors kommun.

Text & foto: ANGIE GRAY

Vill ditt företag leverera varor och tjänster till vindkraftprojekt?

Under 2022–2025 planeras byggandet av cirka 80 vindkraftverk i fyra områden i Kramfors kommun och Sollefteå kommun. Projekten kallas gemensamt för High Coast.

Nu kan företag registrera sig i en affärsplattform, för att kunna leverera varor och tjänster under dessa projekt. Här får du mer information om detta och en guide till hur du gör.

Kabeko Kraft har arbetat med projektutvecklingen i över tio års tid och ett gemensamt investeringsbeslut för de fyra projekten förväntas fattas kring årsskiftet. Upphandlingen kommer att genomföras under hösten 2021 och även pågå löpande, i mindre skala, under byggtiden.

Det handlar om stora projekt som kommer att kräver mycket arbetskraft men också omfattande inköp av varor och tjänster från lokala företag.

Vill ditt företag vara ett av dem? Eller kan du hyra ut boenden som privatperson?

Då ska du registrera dina kontaktuppgifter om det du kan erbjuda, i den digitala affärsplattform som kommer att användas både under upphandlingen – som pågår under andra halvåret 2021 – och under hela byggperioden. 

Hitta vägen till nya kunder och samarbeten

Flera vindkraftprojektörer kommer att använda den nya digitala affärsplattformen när de söker lokala och regionala underentreprenörer och leverantörer av olika varor och tjänster. 

I affärsplattformen finns bland annat meddelandefunktioner som innebär att när ett inköp behöver göras skickas ett SMS till dem som registrerat att då kan leverera efterfrågad vara eller tjänst.

Kramfors kommun och Sollefteå kommun samarbetar med Vindkraftcentrum i lanseringen av affärsplattformen. Den är en enkel och smidig ingång för lokala företag som vill hitta vägen till nya kunder och samarbeten.

Här berättar vi hur du gör för att visa upp ditt företags varo och tjänster samt hur du kan få hjälp om du har frågor eller funderingar.

Så här registrerar du ditt företag i affärsplattformen

Det här är en steg–för–steg–beskrivning av hur du registrerar ditt företag och vad det har att erbjuda, på den digitala affärsplattformen. Ju utförligare information, desto bättre. Det och goda beskrivningar med bilder ökar attraktionen.

Räkna med att det tar mellan 5 och 15 minuter. 

Plattformen fungerar för alla webbläsare men är optimerad för Google Chrome.

Hela guiden finns också här: 

vindkraft.umigo.se/sida/help.html


1) Skapa företagskonto

Gå in på vindkraft.umigo.se. Klicka på Registrera konto och fyll i kontouppgifter och klicka på Registrera konto. Ett mail med verifieringslänk skickas till den angivna e-postadressen. Klicka på länken i mailet för att bekräfta din e-postadress. Du kan därefter logga in på vindkraft.umigo.se

OBS! Om du inte hittar mailet, kolla då i din skräppost.

Verifiering av företagsuppgifter
Efter du bekräftat din e-postadress kommer en administratör att verifiera dina företagsuppgifter och ge dig tillgång till plattformen. Detta kan ta upp till en arbetsdag.

2) Färdigställ profil

Klicka på avataren i övre högra hörnet, välj Profil

Klicka på pennan och sedan på Kontaktuppgifter för att ändra profiltext, kontaktuppgifter, aviseringsinställningar och synlighet av din e-postadress. Här kan du även lägga till profilbild, hemsida, adress samt byta lösenord.

Beskriv verksamheten

Beskriv de varor, tjänster, kompetenser och liknande som ert företag erbjuder under Profiltext.  

Lägg till företagslogotyp

Klicka på profilbilden för att välja en egen bild. Företagets logotyp rekommenderas. Klicka på Spara.

Aktivera SMS-notiserKlicka på kugghjulet i över högra hörnet och klicka sedan på Verifiera profil

Ange det mobilnummer du vill verifiera och klicka sedan på Verifiera via SMS.

Fyll i den femsiffriga koden som skickas via SMS. Klicka Verifiera

Du kommer nu att få ett SMS om nya meddelanden på plattformen.

3) Anslut till parker

Välj en park du vill ansluta till från affärsplattformens startsida

Från Översikten på din valda park klickar du på de kompetensgrupper där du vill synas som leverantör. 

Klicka på Gå med i grupp. Du kommer automatiskt att få meddelanden om nya jobbförfrågningar från grupper du går med i, klicka på bjällran för att slå av detta.

Om du även vill visa dina kompetenser nationellt så följer du stegen ovan, men väljer Nationella Nätverket från affärsplattformens startsida.

När du gått med i grupper kan du skapa förfrågningar och erbjudanden för verksamheten ni representerar. Du kan även besvara andra verksamheters förfrågningar och erbjudanden.

4) Skapa erbjudanden

Välj parken du vill visa ditt erbjudande på. 

Klicka på din profilbild uppe till höger och välj sedan Profil i menyn. 

Klicka på Nytt erbjudande på profilsidan.

Fyll i namnet på erbjudandet och ge en kort beskrivning. Fyll övrig information som är relevant. Klicka på Nästa

Välj en bild till erbjudandet. Klicka på Nästa

Välj vilka kompetensgrupper du vill publicera till. 

Om du klickarpå Publicera eller Kryssar rutan utan att välja några grupper sparas erbjudandet som ett utkast på din profil.

Företag från över 100 olika branscher är intressanta!

Företag från över 100 olika branscher är aktuella vid en vindkraftetablering. 

Du kanske tror att just ditt företag inte har något att erbjuda, men det krävs en stor palett av varor och tjänster för att en vindkraftsanläggning ska kunna byggas. Många av dessa är svåra att föreställa sig.

Här ges några exempel:

Anläggningsentreprenad, bemanning och rekrytering, betong, byggentreprenad, drift och underhåll, el- larm– och  fiber, elnät, finansiering, fordon och däck, gräv– och schaktarbeten, IT och telekom, kost och logi, lokalvård, maskiner och reparation, metallföretag, projekteringstjänster, reklam– PR– och media, servicetjänster, skogsmaskinstjänster, sprängning, taxi, tillverkande industri, transporter, utbildning och certifiering, vägunderhåll.

Planerade vindkraftparker

Kartan visar lokaliseringen av de fyra projekten. Samtliga projekt har miljötillstånd med laga kraft. Projekten går under samlingsnamnet High Coast.

Omfattning:
Antal vindkraftverk:                                 c:a 80
Installerad effekt:                                     c:a 500 MW
Förväntad produktion:                             c:a 1,5 TWh

Regionala sysselsättningseffekter:
Årsanställningar byggnation:                   c:a 300
Bemanning under drift:                            c:a 20 servicetekniker, 5 tjänstemän
Gästnätter (inrest arbetskraft):               c:a 80 000

Tidsplan:
Upphandlingar:                                        2021 kvartal 3–4
Byggnation vindkraft:                               2022-2025
Igångsättning:                                          2024–2025

Vi hjälper dig om du har frågor eller funderingar 

Marcus Grönlund

070-686 77 68

marcus.gronlund@kramfors.se

Janne Mellander

070–354 01 06

janne.mellander@kramfors.se

Vindkraftcentrum

Christer Andersson

076-810 49 20 

christer.andersson@vindkraftcentrum.se

16 år av utveckling och lokal industriservice för Pär Kvarnbergs EMI

För snart 16 år sedan startade Pär Kvarnberg sitt företag Elektromekanisk Industriservice, EMI, i Kramfors. Han såg ett stort behov av lokala underhållstjänster hos industrierna i kommunen. 

Utvecklingen har varit mycket positiv och EMI är idag ett välmående företag med elva personer på lönelistan. 

Det var Pär och kollegan Janne Persson som utgjorde EMI från första början.

– Vi jobbade båda åt ett större företag, men med tiden kände vi att hade vi sålt in oss på en annan nisch än vad det egentligen ville satsa på. Med ett eget företag kunde vi i stället fokusera fullt ut på att ta hand om lokala kunder, säger Pär.

Fokus på lokala industrier

Sagt och gjort. EMI startades och är en kompetent resurs för alla el– och mekanikkrävande företag i kommunen. Som Elpress, Nordhydraulik, Mondi Dynäs, TräTeam, HS Vakuumplast, Bearbetningscentrum, Lars Cedervärn Consulting, Neova och Gerdins. Den senaste i raden av uppdragsgivare är Kramfors kommun.

– Utanför kommunen är SCA Bionorr och Hemab i Härnösand värdefulla kunder för oss, säger Pär och förklarar EMI:s inriktning: 

– Vi utför elektriska och mekaniska arbeten typ, förebyggande underhåll, akutavhjälpande underhåll, konstruerar och bygger om maskiner, automation. Dessutom har vi försäljning av lyftredskap, elmotorer, frekvensomriktare, kuggväxlar, PLC–system, fallskydd samt reservdelar till det mesta. 

– Det finns en enorm bredd i det vi gör, men det är samtidigt en förutsättning för att vi ska kunna ha så pass stor verksamhet som vi har.

Bred kompetens

För många industrier är det viktigt att felsökning och reparationer utförs snabbt. Längre produktionsstopp är mycket kostsamma.

– Vi har ingen uttalad jourverksamhet, säger Pär, men i praktiken är vi tillgängliga för det mesta.

Medarbetarna har olika kompetenser som kompletterar varandra väl.

– De som jobbar på EMI har generellt ett starkt eget driv och stort intresse för sina arbetsuppgifter. Vi har låg personalomsättning, men de nya som kommer in får erfarna killar som mentorer och kan utvecklas mycket tack vare det och internutbildning. 

Bra dialog med kunderna

Förfrågningar finns om att jobba på ännu fler orter utanför Kramfors, men…

– Vi har bra och trogna kunder här i kommunen och vi vill ge dem maximal service. Splittrar vi oss kan den bli lidande och det vill vi inte riskera. Så vi kommer att fortsätta att hålla oss i första hand i Kramfors.

– Målsättningen är att genom våra goda dialoger med kunderna ska kunna ge dem ännu bättre och unikt anpassad service, som gör att de kan känna ännu större trygghet, säger Pär Kvarnberg.