Digital träff med besöksnäringsföretag i Kramfors kommun

Hur kan vi utveckla besöksnäringen i Kramfors kommun? Vilka behov finns det hos företagen och hur kan vi samverka på ett bättre sätt?

Det var några av frågorna som diskuterades under en digital träff med lokala besöksnäringsföretag, som Kramfors kommun bjöd in till tidigare i veckan.


– Vi är angelägna om att ha en bra dialog med kommunens alla företag, säger Mikael Berggren, näringslivsutvecklare på Kramfors kommun.

– Besöksnäringen är en starkt växande sektor i vår kommun. Därför är det av stor vikt att kunna träffas och tillsammans med andra samverkansparter kunna utveckla och ta till vara på den allt större efterfrågan och nyfikenhet som finns på vår intressanta kommun.

Viktiga mötesplatser

Arrangörer av den digitala träffen var både näringslivsenheten och kultur- och fritidsenheten. Deltog gjorde även Cecilia Lideskog, utvecklingsstrateg på Höga Kusten Destinationsutveckling, och Mikael Englund, verksamhetsledare på Höga Kusten Turism.

– Det här var ett bra tillfälle att också kunna informera om aktuella besöksnäringsprojekt i kommunen, där Skulebergets linbana är det största, säger Patrik Asplund, enhetschef på Kultur- och Fritid.

Förutom information från de olika aktörerna skedde en dialog med företagen och mellan företagen.

– Den allmänna uppfattningen är att den här typen av träffar är viktiga, där man får tillfälle att diskutera olika frågor och även skapa kontakt med varandra. Vi kommer att fortsätta bjuda in till digitala träffar under pandemin, för att senare även kunna träffas i fysiska möten, säger Mikael Berggren.


Västernorrlands bästa företagsklimat 2025

Tidigare i år har Kramfors kommun bland annat genomfört ett digitalt möte med olika industriföretag. Där stod kommunstyrelsens ordförande Malin Svanholm (S) och tillväxt- och näringslivschefen Susanne Königson bakom inbjudan.

Näringslivsfrågor är högt prioriterade av Kramfors kommun, som till 2025 har som mål att skapa Västernorrlands bästa företagsklimat.

FriluftsByn vid Skuleberget bidrar till en levande landsbygd – och många hjälps åt

När Jerry Engström fick köpa det område som idag utgör basen av FriluftsByn, var Höga Kusten den plats som minst antal utländska besökare hade intresse av att uppleva i Sverige. Idag har Höga Kusten blivit ett av Sveriges mest populära besöksmål. 
– Det har minst sagt hänt en del senaste åtta åren, säger Jerry, och det brukar göra det när många hjälps åt. 

Resorna runt om i världen började ta ut sin rätt. Ena veckan New York och nästa Peking. Vardagen var hektisk mär Jerry jobbade som global marknadschef på Fjällräven. Längtan efter att bo och verka mer naturnära började gro i Jerry som växte upp i Örnsköldsvik och ofta återvände till Höga Kusten för att hitta energi och nya idéer. 
– Det var en kombination av ett livsstilsval och att få visa upp Höga Kusten för omvärlden som till slut gjorde att jag vågade ta steget, säger han.
Men för det behövdes mark. Jerry fick möjligheten att köpa leklandet Rövarbyn, den nedlagda labyrinten, Skulebergets Camping och Toppstugan av Docksta Bordtennisklubb.
– Just välkomnandet tillbaka till Höga Kusten var nog det viktigaste av allt. Det är så otroligt viktigt att omge sig med positivt inställda människor när man gör något som är lite läskigt.
Det var kanske därför den första personen som Jerry anställde var pappa Tommy. Tillsammans började de 2013 renovera och bygga nytt på Skulebergets sydsida. Snabbspola till idag och man kommer denna sommar ha 22 kollegor. 
Under dessa åtta år har FriluftsByn varit i ständig förändring och utveckling. Hus har byggts, idéer har fötts och förverkligats och olika initiativ och evenemang har avlöst varandra. Allt från smak- och arkitekturfestivaler till olika typer av äventyr.

En mötesplats för smakupplevelser

Vardagsrummet är en av de senaste skapelserna. Som ofta i FriluftsByn börjar det med en liten idé som sedan skalas upp. I detta fall började det med ett kök för att servera mat till gäster på utsidan, men som även blev en inomhusoas för folk att träffas på och njuta av mat och dryck. Inredningen går i trä och grönt, med rymd, smarta lösningar och generösa ljusinsläpp, som gör att hela stället harmonierar med naturen utanför. Berget, skogen, ängarna, sjön nedanför.

Jerry i Vardagsrummet.

– Jag har ritat det mesta själv men tagit hjälp av Spik Studios i Göteborg med färgsättning och möbleringen, säger Jerry Engström. Sedan är det ju en sak att tänka ut och rita, det ska bli verklighet också. Här har drivna kollegor, vänner och partners varit helt avgörande.
Flera meter upp i taket hänger en klassisk discokula, omgiven av en ring av gröna växter. Det finns lekhörna för barn, flera utrymmen för sällskap att äta och chilla lite avskilt och en trappa upp, längs väggarna, ryms flera grupper med bord och stolar.  Intill en vägg har det byggts upp ett litet etage för till exempel möten, intervjuer och intima konserter.

Ska drivas året runt

Jerry är tydlig med att maten som serveras ska ha stark koppling till de råvaror som finns kring Skuleberget. Därför kan du till exempel beställa hamburgare med kantareller och enbärsmajonnäs.

– Vi har samarbetat med duktige köksmästaren Tobias Andersson på Ulvö Hotell för att sätta ihop en bra meny. 

I sommar kommer köket att ledas av kockarna Victor Thai, från Vildmarksnästet i Idre, och Hanna Molin, från Gotthards krog i Umeå. Båda har anställning till september, men Jerry Engström har ambitionen att Vardagsrummet ska vara öppet året runt framöver och vara en bra kombination med Toppstugan på Skuleberget, som han också driver.

– Med linbanan och det ökade intresset för både Skuleberget och hela Höga Kusten, kommer vi att kunna skapa attraktionskraft året om på ett helt annat sätt än hittills. 

Toppstugan skjuts på ett år

Tanken var att även Toppstugan på Skuleberget skulle byggas ut i år men där är nu förhoppningen att det ska kunna ske till 2022 och att det blir en nyinvigning nästa sommar.
– Givet placeringen krävs det lite mer av planeringen men nu börjar vi komma tillrätta med hur vi bland annat ska lösa avloppsfrågan och annat som visar sig vara lite mer komplext än man först anar. Det krävs några sista godkända ansökningar från Länsstyrelsen innan vi kan gå vidare men det ska inte behöva bli några problem.

Den positiva och lösningsorienterade inställningen går nästan att ta på och Jerry är övertygad om att Skuleberget kommer att kunna ge många positiva effekter för Kramfors kommun och Höga Kusten.

En levande landsbygd

– Vi ser det redan idag. De som bor här har alltid varit driftiga och senaste åren har fler anlänt för att bidra. Det gör att det skapas jobb och ger medvind för andra att satsa på just sin passion, oavsett om det handlar om att öppna ett utegym, ett bryggeri eller ett bed and breakfast. 
Just sammanhållningen och att man kan gå från ord till handling är något som Jerry upprepade gånger återkommer till. 
– Regionen och kommunen har en otroligt viktig roll i detta och jag upplever att vi blir bättre på att förstå varandra för varje år som går. Inte minst Kramfors kommun tycker jag är otroligt på hugget, vilket man också bör vara för vi har en otrolig möjlighet om vi hjälps åt.

Inspirerande grannentreprenör

Här menar Jerry att det även underlättar att ha en lika våghalsig granne.
– Det hjälper något så enormt att kunna bolla tankar med likasinnade. Jag och Fredric Wedin, som bland annat driver Skulebergets Havscamping, ringes eller träffar varandra minst en gång i veckan och utbyter tankar. Vi är fler som drar åt samma håll och det ger kraft till hela destinationen Skuleberget, säger Jerry Engström.

Bild från FriluftsByns innergård.

Nya ägaren till Hörsångs camping: ”Det här är en oslipad diamant”

Från Hälla i Åsele till Hörsång i Norabygden.

Christina Fox har bytt inland mot kust och är ny ägare till Hörsångs camping.

– Jag ser det här som en oslipad diamant i Höga Kusten, säger hon.

Hon beskriver sig själv som både nyfiken, engagerad och modig. När hon för tiotalet år sedan tog över 50–talscaféet i Hälla, var det utan någon som helst erfarenhet av att baka.

– Men jag fastnade för verksamheten och lärde mig den från grunden.

I fjol hade hon dock landat i beslutet att sälja caféet. Året innan hade hon besökt Höga Kusten för första gången och blivit alldeles tagen av den fantastiska naturen.

– Jag kände magi och väldigt positiva energier, så när jag fick veta att Hörsångs camping var till salu anmälde jag mitt intresse. En köpare stod före i kön, men där kunde inte finansieringen lösas så jag fick chansen och tog den, säger Christina.

”Mycket jobb”

Hon lämnade Åsele – ”Jag äger fortfarande 50–talscaféet, men har köpare till det och hoppas att affären går i lås inom kort” – för att starta en ny tillvaro i Norabygden.

– Jag har nog alltid velat bo vid havet. Jag tycker att det är underbart här ute och även om det är mycket jobb med att få campingen som jag vill ha den, är jag fast beslutsam om att på sikt göra det till en toppanläggning. Jag kommer dock att skynda långsamt. Viktigast nu är att rensa, fräscha till och få snurr på verksamheten, säger hon.

Christina är inställd på arbete sju dagar i veckan från tidiga morgnar till sena kvällar, men kommer att försöka hitta personal som kan jobba timmar.

– Sedan har jag också fått löfte från några av långliggarna på campingen att de kan hjälpa till så här i uppstarten. Jag har även vänner och bekanta som ställer upp. Det är guld värt för mig.

Har en femårsplan

Hörsångs camping har sex–sju uthyrningsstugor och cirka 20–25 platser för husvagnar. Dessutom finns det en båhamn. Några stenkast från campingen går Högakustenleden.

– Jag kommer i år att satsa på ett café och att försöka få till en serveringslokal inomhus alldeles intill huvudbyggnaden. 

Hon har satt upp en femårsplan där målet är att ha ett restaurangkök klart till senast 2023, för att kunna köra After Work och lunchbufféer på helgerna under säsong.

– På sikt vill jag också satsa på ett spa med behandlingar. Nutidens turister vill ha hög kvalitet och är beredd att betala för det.

Årets första gäster har redan besökt Hörsångs camping och nu hoppas Christina Fox på en bra sommar. Hennes första som besöksnäringsentreprenör i Höga Kusten.

Hörsång är en idyll.

Intressant fastighetsaffär i centrala Kramfors – “stans bästa affärsläge”

En större fastighetsaffär är klar i Kramfors. Fiskja Fastighets AB har köpt fastigheterna Muraren 5 och 8 av P E G E i Kramfors AB.

– Det är stans bästa affärsläge, säger Kristina Wallin Nylén, som är en av tre delägare i det säljande bolaget. De övriga två är Barbro Wallin och Louise Larusson.

Avtalet gäller fastigheter som idag har fem olika hyresgäster: Blomstrande Hem, Kramfors Trafikskola, Kramfors Bokhandel, Järnvägskiosken och Kramfors Gummiservice.

– Det är en väldigt bra mix av verksamheter som drar kunder till varandra, säger Kristina Wallin Nylén.

P E G E i Kramfors AB har varit ägare sedan 1983, då PG Wallin – pappa till Kristina och hennes två syskon – köpte dem för att ursprungligen öppna en Ica–butik och bygga ett hyreshus.

Av olika anledningar gick inte dessa planer i lås. Då kom John Brundin in i bilden och via honom blev klassiska möbel– och inredningsbutiken Möbler & Hemkultur hyresgäst.

– De nuvarande hyresgästerna kompletterar varandra på ett bra sätt och det är också mycket trafik vid södra infarten till Kramfors centrum. Det sammantaget gör det här till det i vårt tycke bästa affärsläget i stan, säger Kristina Wallin Nylén.

”Köpare med bra driv”

P E G E i Kramfors AB har de senaste åren sålt stora delar av sitt fastighetsbestånd i kommunen.

– Det känns bra att nya krafter tar över som vill förvalta och utveckla det som byggts upp. Jag och mina syskon i bolaget är väldigt glada för att Fiskja Fastighets AB blir ny ägare till Muraren 5 och 8. Dom har ett bra driv och en tydlig satsning på Kramfors, säger Kristina Wallin Nylén.

– Jag är övertygad om att det här är positivt för hela stan.

Padelhall i Postnord–huset

Fiskja Fastighets AB, med Lars–Erik Sjöberg och Anders Sjöberg, äger redan flera fastigheter i kommunen. Bland annat gamla Kvantum–huset i Fiskja – där bland annat Sundströms Bil är hyresgäst – och Muraren 7 där Postnord finns. 

– Vi tror på Kramfors och har för avsikt att framöver förvärva fler, större affärsfastigheter, säger Lars–Erik Sjöberg.

– Affären med P E G E i Kramfors AB känns extra bra eftersom jag och Kristina känner varandra sedan tidigare genom vår bakgrund inom ICA. Överlåtelsen har gått ganska snabbt och vi ser de här fastigheterna som väldigt strategiska i det här området.

Fiskja Fastighets AB har också skrivit avtal med en intressant hyresgäst i Muraren 7.

– Eric Karrabi och Kalle Hellström kommer att starta padel–hall med två inomhusbanor. Den ska kunna öppnas i slutet av sommaren och blir ytterligare en intressant verksamhet i centrumnära läge, säger Lars–Erik Sjöberg.

GT Konsult satsar hårt på fibergrävning – och expanderar till Örnsköldsvik

GT Konsult – med Gustav Hultgren och Texas Forslund som ägare – fick två företagsutmärkelser i Kramfors kommun 2020. Både som Årets unga företagare och Årets Startup.

I år fortsätter de unga entreprenörernas resa. Störst fokus just nu ligger på fibergrävning men efter sommaren kommer man även att expandera verksamheten till att också omfatta Örnsköldsviks kommun.

Gustav Hultgren beskriver starten av 2021 som både klurig och spännande.

– Eftersom vi utökar våra arbetsområden successivt gäller det att veta när och hur vi ska jobba med specifika saker. Det blir en hel del planering och anpassning.

– Vi gör en stor satsning på fibergrävning detta år och där är vår huvudsakliga målgrupp privatpersoner. Vi ser att det finns ett stort behov här. Med vår smidiga grävare gräver vi rätt djup och lägger kablarna. 

Flera olika ben

Men GT Konsult står alltså på flera olika ben. Förutom fibergrävning handlar det exempelvis om bemanning mot företag – “vi har precis fått ett bemanningsjobb som kommer att kräva fem man under en period på fyra månader” -, marknadsföring, bygga hemsidor, skapa en webbshop för olika produkter och provisionsförsäljning till olika företag.

– När det gäller försäljning har vi inlett ett jättefint samarbete med den bredbandsleverantören 84 grams, säger Gustav.

Vad har ni planer för resten av året?

– Det största som kommer att hända är att vi utökar verksamheten till Örnsköldsvik efter sommaren. Vi kommer att smygstarta så snart det är möjligt med att ta fiberjobb i den kommunen.

– Utöver det vill vi få klart med så många avtal som möjligt, köra på och njuta av hur fantastiskt roligt livet är – samtidigt som vi gör det vi älskar.

Efter fjolårets kanonsommar på Måvikens camping: stor utbyggnad och ”året runt”-satsning

– Förra sommaren hade vi ett rejält tryck här. Det var tre gånger så många gästnätter som året innan.

Det säger Jonas Gerdin, som tillsammans med makan Jenny driver Måvikens Camping & Naturområde i Nordingrå, Höga Kusten. Det har man gjort sedan 2012 och säsongen 2020 betydde verkligen ”all time high” i bokningsliggaren.

– Många satsade på hemester i fjol, säger Jonas. Och den trenden verkar stå sig även i år. Intresset är stort och vi är rustade för en ny kanonsommar.

För närvarande har anläggningen i Måviken tillgång till en båthamn med fyra gästplatser, åtta övernattningsstugor, en sjöbod och tolv uppställningsplatser för husbilar och husvagnar. Och planer på en rejäl utbyggnad är sjösatta.

– Inför 2022 planerar vi att utöka antalet uppställningsplatser från tolv till 60, säger Jonas. Bygglovsansökan är inlämnad och i projektet ryms också en helt ny avloppsanläggning.

Under högsäsongen sysselsätter campingen två-tre sommarjobbare, men även här finns planer på utökning.

– Målsättning är att få till en heltidsanställning här och att på sikt ha öppet året runt, säger Jonas.

– Vi har strandskyddsdispens på 14 självhushållsstugor för åretruntbruk som ligger lite längre fram i visionen. Och det finns stor potential även inom vinterturism i Höga Kusten.

I förhållande till de stora besöksmålen i området, som till exempel Norrfällsviken och Bönhamn, är Måviken en lugn oas som tilltalar en allt större målgrupp.

– Det är en känsla som vi vill behålla, säger Jonas.

– Vi ser oss som ett intressant komplement till dom större anläggningarna. Jag tror att olika typer av utbud är något som i slutänden gynnar alla.

Fortsatta investeringar sker också på olika aktiviteter. Det gäller bland annat uthyrning av kajaker och cyklar för utforskning av grannskapet – både på land och vatten.

Till anläggningen, som finns där det i slutet av 1800-talet låg ett sågverk, hör också en naturstig. Det är en rullstolsanpassad träramp, som längs strandlinjen leder ut till en udde med grillplats och med utsikt över öppet hav. Utefter rampen visas historiska foton och anslag om områdets flora. 

– Stigen är flitigt använd, säger Jonas. Och den ger intressanta inblickar i bl.a. sågverkshistorien.

Det är ingen brist på visioner och utvecklingspotential för Måvikens Camping & Naturområde.

Vid sidan av sina chefsbefattningar hos AQ Wiring Systems och Gerdins Cutting Technology styr Jenny och Jonas Gerdin, med entusiasm och framtidstro, anläggningen in i en ljus och expansiv framtid.

VTG nöjt över att ha bidragit till bättre förutsättningar för åkeribranschen

VTG har under ett antal år jobbat för att förbättra förutsättningarna för sin bransch att bedriva vinterväghållning med hög kvalitet.

– Nu har vi tagit ett stort steg i rätt riktning, säger VTG:s vd Niklas Eriksson sedan bolaget skrivit ett avtal på 4+2 år med Svevia om vinterväghållning samt sommaruppdrag och ballastmaterial i Kramfors kommun.

Vad Niklas Eriksson menar med bättre förutsättningar är att det inte bara ska vara kostnadsnivåerna som styr uppdragen, när det gäller en så viktig samhällsfunktion som vinterväghållning.

– Det handlar om trafiksäkerheten för alla medborgare. Om uppdragen ska föregås av ett prisrally mellan olika aktörer för att få dem, inkräktar det till slut negativt på helheten, säger han.

”Fått gehör för våra synpunkter”

Därför gjorde VTG ett aktivt val för sex år sedan, genom att ta ställning för en förändring. Detta genom att inte delta i upphandlingar som man ansåg gjordes på grunder som kunde få negativa konsekvenser.

– Det innebar att vi förlorade uppdrag. Men tack vare den dialog vi fört i frågan har det nu resulterat i att vi fått gehör för våra synpunkter, säger Niklas Eriksson.

Han pekar också på vikten av att höja värdet på tjänsterna för att inte utarma dem som ska utföra dem.

– Förutom säkerhetsaspekten är det ju en fråga om att våra delägare ska kunna överleva på sikt och att fler, yngre personer ska våga satsa på branschen. 

Avtal som ger ökad trygghet

Avtalet med Svevia, som blev klart i förra veckan, motsvarar cirka 5–10 procent av VTG:s totala omsättning per år.

– Därmed får vi större trygghet, vilket behövs då jag tror att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Coronan har skjutit fram den via de olika stöd som staten betalar ut, men det kommer tuffare tider och då gäller det att vara rustad för dem, säger Niklas Eriksson.

Utöver det senaste avtalet med Svevia har VTG hittills under 2021 bland annat ingått avtal med Ö–viks Energi om projekt för fiber, el och fjärrvärme och förnyat uppdragen om renhållningen i Kramfors kommun samt för transporterna av avfall från Högberget till sluthantering i Sundsvall.

VTG – med Kustfrakt inräknat – har för närvarande 124 anslutna företag som alla är aktieägare i bolaget.

Kramfors kommun startar NyföretagarCentrum tillsammans med Företagarna

Kramfors kommun kommer att starta ett NyföretagCentrum i samarbete med företagarorganisationen Företagarna.

Dialog har förts i Näringslivsrådet under 2020, som resulterat i att Företagarna och kommunen kommit överens om att tiden är mogen för att gå till handling. Beslutet om att inrätta ett NyföretagarCentrum togs av kommunstyrelsen i förra veckan.

Kramfors kommun har under ett antal år jobbat för att etablera och kliva in i konceptet NyföretagarCentrum tillsammans med näringslivet, som ett komplement till kommunal näringslivsverksamhet och de tjänster Almi ger. Det ligger också i linje med arbetet för att Kramfors kommun ska ha Västernorrlands bästa företagsklimat 2025.

Företagarna och kommunen ser tydliga fördelar med samarbetet. Bland annat:

  • Att gå in i ett välkänt koncept/varumärke.
  • Nyföretagare erbjuds professionell, kostnadsfri, objektiv och konfidentiell rådgivning.
  • Lokala företag ges möjlighet att sälja tjänster.

De lokala rådgivarna ska ha erfarenhet av eget företagande. De ska även genomgå utbildning och ett kunskapstest via Nyföretagarcentrum.

– Vi är nu i fas att bilda en förening med styrelse och det finns också rådgivare som anmält intresse. Det känns jättekul att vi gör detta just nu när vi också märker ett ökat intresse för att starta företag, säger Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef på Kramfors kommun.

– Företagen och näringslivet är av väldigt viktiga för oss som kommun. Vi vill på olika sätt lyfta, främja och underlätta för såväl befintliga entreprenörer som för de som har planer på att köra igång, säger kommunstyrelsens ordförande Malin Svanholm (S).

Nyföretagarcentrum är i grunden en nationell organisation som har ett koncept för att erbjuda stöd och vägledning till nyföretagare , läs mer på www.nyforetagarcentrum.com

En del i konceptet är att kommunen bidrar med 50 procent av kostnaderna och näringslivet med 50 procent.

TÅ har störst hushållstäckning i Kramfors kommun – radioprofil efterträder Anders Lidén

Utvecklingen för svenska lokaltidningar har generellt varit negativ under många år. Sjunkande upplagor och minskade annonsintäkter.

Men för Tidningen Ångermanland har det skett ett positivt trendbrott. Upplagan ökar igen – och Kramfors är den kommun där tidningens hushållstäckning är som störst. I Kramfors blir nu radioprofilen Anton Kårén efterträdare till trotjänaren och reportern Anders Lidén.

Under pandemin har antalet digitala prenumeranter på TÅ stigit, samtidigt som tappet av prenumeranter på papperstidningen planat ut.

– Jag tror att det bottnar i flera orsaker, säger Oskar Nord, chefredaktör på Tidningen Ångermanland.

– Folks intresse för nyheter om pandemin och vaccinationer är stort och det bidrar säkert till att fler vill läsa tidningen, men det handlar också om en effekt av vår satsning på den lokala journalistiken.

Sex reportrar till 15 journalister

Sedan mediekoncernen Bonniers köpte MittMedia, där TÅ ingick, har det skett stora förändringar. Till det bättre.

– Från hösten 2019 har TÅ dels blivit en helt egen enhet. Tidigare fanns det en gemensam organisation för TÅ, Örnsköldsviks Allehanda och Sundsvalls Tidning. Jag är chefredaktör för enbart TÅ och i vårt utgivningsområde – Kramfors, Sollefteå och Härnösand – har vi gått från sex reportrar till 15 journalister.

– Sammantaget ger det oss bättre möjligheter att göra bra tidningar byggda på gedigen journalistik. Det är något som läsarna uppskattar och det avspeglar sig också i vår upplaga, säger Oskar Nord.

Anton Kårén ersätter Anders Lidén

Den officiella upplagan för TÅ – digital och papperstidningen – är cirka 12 300 exemplar. 

– Sedan år 2000 har den minskat för varje år men det senaste året har det vänt och vi är nu på samma nivå som 2018.

Sett till hushållstäckningen i de tre kommunerna är den störst i Kramfors.

– Vi har två reportrar i kommunen, Anders Lidén och Shanelle Nordgren, som gör ett väldigt bra jobb. Anders slutar nu i maj efter massor av år på tidningen och rekryteringen av hans ersättare är avslutad, säger Oskar Nord.

Anders efterträdare blir Anton Kårén, känd profil på Sveriges Radio Västernorrland.

– Anton börjar som reporter på Kramforsredaktionen i juni.

Tuff annonsmarknad

När det gäller annonsmarknaden är den tuff och pandemin har inte gjort den mindre tuff.

– Vi får slita hårt när många företag har det jobbigt, särskilt inom vissa branscher, och det heller inte kan genomföras evenemang. Det är avgörande att vi har två ben att stå på; prenumerationsintäkter och annonsintäkter.

I slutet av april satsar TÅ på en specialtidning – Bostad i Höga Kusten – där gensvaret från annonsörerna är gott.

– Det är vår första specialtidning sedan vår traditionell sommarbilaga förra året. Vi hoppas att den kan vara början på någonting bra och återkommande.

Till sist, Oskar; hur viktig är TÅ för demokratin?

– Mycket viktig. Vi och andra lokaltidningar skildrar händelser på ett opartiskt sätt och ägnar oss åt kritisk granskning utifrån journalistiska grunder. Vi står på läsarnas sida, till skillnad från mycket av det som sker på sociala medier där mycket av det som ibland kan utge sig för att vara oberoende källor i själva verket styrs av en agenda.

Kvalitet, kompetens och innovationer – stark framtidstro på Dockstavarvet

1905 grundade kusinerna Nils och Carl Sundin N & C Sundins Båtbyggeri, det som så småningom blev Dockstavarvet.

I drygt ett sekel, och genom tre generationer av ”båtbyggare Sundin”, har verksamheten bokstavligen hållit sig flytande i det framgångsrika Dockstaföretaget. Sedan 2017 står nu SAAB som ägare och framgångarna fortsätter. Produktionen av serietillverkade aluminiumbåtar och komplicerade specialfartyg pågår med full kraft.

– Vi har fortfarande bra beläggning, säger företagets vd, Anders Hellman. Men självklart önskar vi oss alltid fler beställningar.

Ökad grundbemanning

Dockstavarvet har i dag 65 anställda. Av dessa finns ett 50-tal på verkstadsgolvet. Under den senaste treårsperioden har grundbemanningen på varvet ökat med 15 anställda.

I den något udda, men i sammanhanget väl anpassande, kontorsbyggnaden på en pråm vid kajen jobbar bland annat ett gäng högkvalificerade ingenjörer och specialister i frontlinjen för utvecklingen i denna tekniktyngda bransch. 

Karl-Anders Sundin, den senaste Sundinaren vid Dockstavarvets roder, berättar att utvecklingen på konstruktionssidan var enorm under hans tid i ledningen. Han minns att farfar Nils ibland gjorde skisserna till sina båtar på baksidan av en pappbit.

80 procent på export

Idag är Dockstavarvet en marknadsledande tillverkare av aluminiumbåtar.

Under de senaste 30 åren har man utvecklat och tillverkat avancerade och snabba strids- och patrullbåtar för både civila och militära ändamål.

En stor del av produktionen vid varvet, cirka 80 procent i snitt, har under flera år gått på export till kunder runt om i världen. 

– På senare tid har vi dock fokuserat på leveranser till det svenska försvaret, säger Hellman. Pandemin har lett till vissa förseningar och svårigheter i kontakterna med våra utländska kunder.

– Samtidigt har vi ju marknadsmässigt haft stor glädje av SAAB:s omfattande internationella närvaro.

Licenstillverkning i Peru

Dockstavarvets största framgång hittills är Stridsbåt 90, som bland annat används inom den svenska marinen. Den båtmodellen har även haft framgångar utomlands, där den till exempel ingår i den mexikanska marinens arbete mot narkotikasmuggling.

Ett gränsöverskridande samarbete har också inletts med samarbetspartners i Peru.

– Vi har idag en del licenstillverkning där tillsammans med peruanska marinens varv, säger Hellman.

En viktig del av arbetet vid Dockstavarvet sker i samarbete med kunder och med  leverantörer branschen.

För förarlös framtid

En annan spännande nisch handlar om utveckling av autonoma (obemannade) fartyg, ett intressant projekt inte minst mot försvarsmarknaden.

– Intresset är stort, även om det inte kommit in några konkreta beställningar än, säger Anders Hellman. Vi är nu bland annat med i ett stort europeiskt utvecklingsprojekt, som finansieras av EU. 

Det gäller att hela tiden ligga i framkant för att överleva i den tuffa båtbyggarbranschen.

På 50-talet fanns det närmare 30 båtvarv i småtonageklassen i Sverige.

Idag finns det två.

Och inga konstruktionsritningar görs längre på baksidan av en pappbit.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.