EkoTeck i Lugnvik – ett arbetsintegrerat och socialt företag

Av kommunens drygt 2 000 företag är de flesta enskilda firmor och aktiebolag.

Några få är kooperativ som drivs som ekonomiska föreningar. EkoTeck i Lugnvik är ett av dem, som dessutom är helt unikt i Kramfors. Detta som det enda arbetsintegrerade, sociala företaget.

EkoTeck är kort sagt ett företag som andra – och ändå inte.  

– Vi ska vara lönsamma men drivs inte av att göra stora vinstutdelningar till några ägare. Vårt främsta mål är att skapa meningsfulla arbeten för personer med olika funktionsvariationer, säger verksamhetsledaren Annika Sundström. 

– Företaget ägs av anställda, kunder och andra intressenter. Vi är ett kooperativ där all vinst återinvesteras i företaget, genom att anställa fler eller investera i maskiner, fordon eller den egna fastigheten. Vi är även det enda ASF företaget i Västernorrland som är certifierat; att man uppfyller de krav som ställs för att vara ett certifierat arbetsintegrerat socialt företag enligt SIS-standard.

Både företagskunder och privatkunder

Tjänsterna som erbjuds är bland annat hemstädning, gräsklippning, skottning, sandning, trädfällning röjning av sly och olika transporter. 

– Vi anpassar oss efter efterfrågan och kundernas behov.

Uppdragen utförs både åt privatpersoner och företag. Ett flertal företag i kommunen har avtal med EkoTeck om olika tjänster. De regelbundna privatkunderna uppgår till mellan 300 och 400 stycken och efterfrågan ökar.

– För personer som behöver komma in på arbetsmarknaden erbjuder vi praktikplatser i samarbete med Arbetsförmedlingen.

– Vi har just nu finns 27 personer på lönelistan och alla utgår från den egna fastigheten i Lugnvik, säger Annika Sundström.

”Acceptans och förståelse”

Verksamheten startades som ett socialfondsprojekt i mars 2004 och Eko Teck startade som företag 1 april 2005.

2017 blev EkoTeck utsett till Årets Kooperativ i Västernorrland av Coompanion. Den utmärkelsen togs emot av mångåriga verksamhetsledaren och eldsjälen Birgitta Sewerin.

Även Monica Nordenberg var med vid det tillfället. 

När Monica för 20 år sedan drabbades av en utmattningsdepression var vägen tillbaka till ett arbete en stor utmaning. 

– EkoTeck och Birgitta blev min räddning på väg tillbaka till arbetslivet, säger hon.

– Jag hade gått hemma i sju år när jag började här, i en miljö där det fanns acceptans och förståelse för att alla är olika och att man klarar av olika mycket, olika dagar. 

Monica jobbar fortfarande kvar. Hon är idag ekonomiadministratör och hon är stolt över av att arbeta på EkoTeck. 

– Vi är duktiga på EkoTeck, vi är hängivna det vi gör och våra kunder uppskattar oss.

En man på ett berg blickar ned mot Mondi Dynäs fabrik.

Använd platsen och livsmiljön för att attrahera, rekrytera och behålla personal

För att attrahera, rekrytera och behålla behövs de mjuka värdena som gör att företag sticker ut i konkurrensen om personal. Att använda en attraktiv plats och dess mervärden för att stärka arbetsgivarvarumärket och rekryteringsprocessen kan göra skillnad. 

En annan fördel med detta är att man kan konkurrera med annat än lönen och minskar omsättning på anställda då de stannar och trivs på orten.

Mondi Dynäs har lyckats bra

Ett företag som lyckats bra med sin rekrytering genom att använda Höga Kusten och platsens mervärden i sin kommunikation är Mondi Dynäs. 

Deras rekryteringskampanj under 2022 för att attrahera kompetens har lett till att ett 40-tal kvalificerade tjänster som utannonserats nu är tillsatta. 

För att andra företag ska kunna rekrytera med liknande kommunikation har man i projektet ”Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten” tagit fram material om bland annat Mondis kampanj. Det finns nu också möjlighet att söka enskilda företagsstöd eller för företag i nätverk att söka landsbygdsstöd för rekryteringskampanjer.  

– Att attrahera personal nationellt och internationellt är en viktig faktor och för våra företags tillväxt, säger Joakim Sjöstedt, regionchef på Företagarna Västernorrland. 

– Vi välkomnar därför att det nu finns stöd att söka för rekrytering så att fler företag kan attrahera ny kompetens till regionen och bli lika goda exempel som Mondi.

Sök företagsstöd

Det företagsstöd som kan sökas är Region Västernorrlands utvecklingsstöd. 

Stödet är på upp till 50 procent av totala beloppet och maximalt stöd som kan beviljas är 30 000 kronor. 

Är man ett nätverk med landsbygdsföretag kan man även göra en gemensam ansökan till Leader Höga Kusten om stöd för att attrahera, rekrytera och behålla kompetens tillsammans. 

”Ännu mer attraktivt”

– Vi vet att Höga Kusten är ett välkänt varumärke både i Sverige och norra Europa, säger Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef. 

– Att företagen nu kan få finansiering för att marknadsföra intressanta jobb i kombination med livsmiljön, gör Höga Kusten ännu mer attraktivt som plats för att jobba och leva i. 

Kramfors kommun driver tillsammans med övriga kommuner i landskapet projektet ”Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten”. Projektet delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Västernorrland.

Tillsammans med näringslivet tar man fram ett gemensamt arbetssätt och kommunikation för att attrahera ny kompetens och invånare till Höga Kusten. 

Här kan du läsa mer om hur man använder platsen för att attrahera, rekrytera och behålla personal samt vad man kan söka stöd för:

https://www.kramfors.se/kommun–demokrati/kramfors-utvecklar/talangattraktion-for-kompetensforsorjning-i-hoga-kusten.html

Höga Kusten Företagsmässa växer med fler monterplatser

Höga Kusten Företagsmässa 2023 i Sollefteå var fullbokad, men trycket från företag som inte har fått monterplats är så starkt att arrangörerna nu bestämt sig för att utöka mässområdet.

Det finns därmed ett antal monterplatser lediga för bokning.

– Vi kommer inte bara att använda oss av Niphallen utav även curlinghallen, säger mässgeneralen Jan Röhlander på Sollefteå kommun.

Mässan, som arrangeras den 21-22 april, är ett samarrangemang mellan Sollefteå kommun och Kramfors kommun.

“Bra mötesplats”

– Höga Kusten Företagsmässa är en bra mötesplats för företag och organisationer att synas, träffas på och skapa affärer, säger Mikael Berggren, näringslivsutvecklare på Kramfors kommun.

– I och med att det nu ges möjlighet för flera utställare tycker jag att fler Kramfors företagare ska ta chansen att vara med. Först till kvarn gäller!

Boka din monter här:

https://www.hogakustenforetagsmassa.se/boka-monter/

Carl Gustaf bytte bröd mot trä – tillverkar golv i Nordingrå

Carl Gustaf Nordins farfar startade Omne Bröd 1945. Ett företag som han själv var chef för under många år.
Men sedan 2015 är det golv som gäller. Han bytte bransch helt, lärde sig att tillverka golv av sin kusin Tommy Nordin och driver numera Nordingrå Produktion på Nordingråvallen. 

Nordingrågolvet är den produkt som utgör basen för verksamheten, men man tillverkar även vägg- och takpaneler.
Golven tillverkas av ek, fura och gran i tre olika tjocklekar – 16 mm, 22 mm samt 30 mm – och i fem standardbredder från 22 cm till 42 cm. Alla golv levereras i längder mellan 4,8 – 5,2 meter. 

Konstruktionen ger en mycket formstabil golvplanka med nästa obetydlig tendens till att krympa och svälla. 

– Vår prisidé bygger på blandade bredder som ger det färdiga golvet ett livfullt och gediget uttryck, säger Carl Gustaf. 

Utmattning ledde till branschbyte 

Han hade jobbat i bageribranschen i 34 år när han 2014 fick tydliga symptom på utmattning, berättar han.
– Den tog hårt på mig och den glädje jag alltid känt av att gå till jobbet fanns inte längre. Spontant kände jag att det, nu eller aldrig, var dags för något nytt och valde därför att säga upp mig. 

Carl Gustaf Nordin.

Under rehabiliteringen tillbringade Carl Gustaf en hel del tid tillsammans med min kusin Tommy Nordin som har lång erfarenhet av träbranschen. 

– Jag fick från grunden lära mig hur man tillverkar trägolv och en dag blev det klart för mig att det var tillverkning av lamellimmade trägolv som jag skulle jobba med. 

Han har jobbat som företagare och företagsledare i hela sitt liv så det kändes som en lämplig utmaning. 

– I november 2015 startade jag och min bror Lars-Arvid upp Nordingrå Produktion AB. Kort därefter köpte vi en industrilokal på Nordingråvallen och där har vi hållit till sedan dess. Idag är vi tre personer som jobbar heltid i golvfabriken. 

2021 och 2022 blev fina år 

Det doftar av sågat trä när golvplankorna bearbetas och kapas till rätta längder.
– Jag har alltid gillat att snickra och att hålla på med olika projekt. Men att driva en golvfabrik var något helt nytt. 

– Mycket är lika när det gäller företagande oavsett vilken bransch det gäller, men att lära sig en ny bransch är en lång process. Efter drygt sju år känner jag fortfarande nästan dagligen att jag lär mig nya saker.
Företaget är lönsamt, Carl Gustaf är kvitt sin utmattning sedan länge och han tycker om att jobba på golvet tillsammans med sina medarbetare, Robert Strandh och Krister Sundell.
– Jag har nog haft några av mina bästa år i yrkeslivet i de här lokalerna. Jag är glad och tacksam över att vi har en bra efterfrågan och med det full sysselsättning. 

Krister Sundell.
Robert Strandh.

Socialt patos

Carl Gustaf har ett starkt socialt patos och det låg säkert delvis till grund för att han fick utmärkelsen Årets Muntergök av Nordingrå Intresse- och Företagarförening förra året. Motiveringen för Muntergöken var ”Ett företag som håller hög kvalité och visar på småskalighetens möjligheter”. 

– Jag kan nog hålla med om att jag har ett socialt patos, men om det delvis låg till grund för utmärkelsen Årets Muntergök vet jag inte. 

2022 startade lite trögt men det mesta togs igen under hösten.

Både 2021 och 2022 har generellt varit bra år för Nordingrå Produktion.
– Pandemin hade ingen större negativ effekt på oss och hittills har vi inte heller märkt av lågkonjunkturen. 2023 har börjat bra, orderläget är bra och vi har offererat golv, vägg– och takpaneler till flera spännande projekt längre fram. 

Tror och hoppas på ett bra 2023 

Kriget i Ukraina har lett till att tillgången på ek-råvara begränsats som i sin tur lett till kraftiga prishöjningar.
– Det är fortfarande bekymmersamt men vi har trots allt kunna kompensera detta genom att ta ut ett högre pris på våra produkter. 

– Alla i golvbranschen, stora som små, har drabbats på samma sätt. Men ibland känns det som att vi som tillhör de mindre aktörerna, har klarat sig bättre, säger han.

Företaget finns alltid med på den stora Hem & Villa–mässan i Älvsjö.
– Där knyter vi ständigt nya kontakter med kunder från främst mellan Sverige. Utöver det har vi under senare år utökat samarbetet med ett antal byggföretag och hustillverkare ibland annat Jämtland, Härjedalen och Dalarna. Men våra kunder finns i hela Sverige.
– Jag hoppas att 2023 ska bli ett bättre år än vad prognoserna just nu visar. Och oavsett det är det viktigt att vi ändå försöker ha en positiv hållning, ser möjligheterna och med det skapar hopp och framtidstro, avslutar Carl Gustaf Nordin. 

Carl Gustaf Nordin tillsammans med medarbetarna Krister Sundell och Robert Strandh.

Rekordstor Jobb- och utbildningsmässa på Ådalsskolan

Under onsdagen genomfördes den årliga Jobb– och utbildningsmässan på Ådalsskolan, arrangerad av Ådalsskolan, Arbetsförmedlingen samt Näringslivsenheten och HR-enheten på Kramfors kommun.

I år lockade den över 40 företag och var välbesökt, både av elever och arbetssökande.

Industri–, besöksnärings– och tjänsteföretag och Försvarsmakten hörde till dem som tog möjligheten att träffa potentiella medarbetare.

– Det var många fler utställare i år än tidigare och täckningen av branscher var god, säger Eliin Nordlander, studie– och yrkesvägledare.

Fr v Sofie Lindberg, studie– och yrkesvägledare på Ådalsskolan, Eliin Nordlander, d:o, och Linda Myrén, Arbetsförmedlingen.

Hon och hennes medarbetare konstaterar att eleverna var engagerade och mycket nöjda. 

– Samma sak med utställarna. Alla utställare fick skriva i en utvärdering innan de packade ihop för dagen och den är helt klart positiv.

Stort kompetensbehov

Mats Lindström var en av de närvarande representanterna för Arbetsförmedlingen, som var påtagligt nöjd med intresset för mässan.

– Den här uppslutningen är ännu ett tecken på att norra Västernorrland hittills inte drabbats särskilt hårt av lågkonjunkturen, jämfört med hur det ser ut i andra regioner i landet.

Mats Lindström, Arbetsförmedlingen.

Färska siffror från Arbetsförmedlingen visar att andelen inskrivna arbetslösa i Kramfors kommun i åldrarna 16 – 65 var 7,7 procent i februari. Det är 1,5 procent lägre än samma tid förra året.

Ungdomsarbetslösheten (arbetslösa i åldrarna 18 – 24 år) har sjunkit markant jämfört med februari i fjol, även om den fortfarande är hög: 10 procent. Även siffran för utrikesfödda arbetslösa är lägre.

– Det finns ett stort behov av kompetenser inom en rad olika branscher, exempelvis vård och omsorg, handel och hotell– och restaurang, säger Mats Lindström.

”Hittat en del guldkorn”

En av utställarna i besöksnäringsbranschen som fanns med på mässan var Hotell Höga Kusten/Björkuddens Hotell.

– Det är väldigt roligt att så många företag är här och att vi träffat så många nyfikna elever som är sugna på sommarjobb, säger Marcus Löfroth.

– Min känsla är att det fler elever som vill jobba i år än tidigare.

Marcus Löfroth, Hotell Höga Kusten och Björkuddens Hotell.

Marcus sökte bland annat efter serveringspersonal och kockar.

– Vi har nog hittat en del guldkorn som kommer att hänga med oss i sommar, säger han.

Värdefulla möten

Madelene Nyhlén, HR–konsult på Kramfors kommun, berättar att från hennes organisation deltog medarbetare från välfärd, kosten och bildning.

– Vi söker omvårdare, kockar och barnskötare. Främst ligger behovet hos välfärd, där det är mycket stor efterfrågan på personal inför sommaren. 

– Mötena med elever och arbetssökande har  varit värdefull och vi hoppas att flera kommer ansöka om jobb hos oss, säger Madelene Nyhlén.

Med på mässan var även Miljö– och byggavdelningen som informerade om vad de jobbar med, i hopp om att kunna inspirera eleverna till att läsa vidare för att sedan återvända och jobba i Kramfors.

Eliin Nordlander igen:

– Naturligtvis finns det alltid rum för utveckling, men i det stora hela är vi arrangörer glada över uppslutningen av årets företag, verksamheter och utbildningsanordnare.

Företagarna Sara och Mirja i Nordingrå samarbetar i ett konceptevent

Företagarna Sara Öhlén och Mirja Lindström i Nordingrå driver egna företag och samarbetar i koncepteventet En dag för dig, som syftar till ökad självmedvetenhet och att ge verktyg för att bättre ta hand om sig själv.

– Det är många som behöver det, inte bara privatpersoner utan även medarbetare i företag, föreningar och organisationer, säger Sara Öhlén.

I höstas var det premiär för En dag för dig. Då på Pelle Åbergsgården som ägs och drivs av Mirja och hennes man Fredrik. 

På lördag genomförs en ny heldag, denna gång på Mannaminne i Häggvik.

– Båda platserna är väldigt passande för detta syfte, säger Mirja Lindström. 

– Miljön är lugn och det är nära till naturen. Det ger bra förutsättningar för att landa i stillhet och reflektera över livet och gå tysta vandringar i världsarvet.

De båda arrangörerna samverkar och kompletterar varandra som kursledare. Sara föreläser, sjunger och spelar gitarr. Mirja coachar i personlig utveckling.

– Vi insåg att vi har kompetenser och erfarenheter som går att förena till en intressant helhet, säger Sara.

Om–sorg och personlig utveckling

I hennes företag – som heter kort och gott Sara Öhlén – erbjuder hon föreläsningar i ord och ton, gör konserter tillsammans med musikern Pelle Nordlander men är framför allt borgerlig begravningsofficiant.

– Jag möter ständigt människor i svåra situationer i livet. Jag använder mig därför av begreppet om–sorg i mycket av det jag gör.

Mirja Lindströms företag Highcoastflow är inriktat på bland annat personlig utveckling, hållbar ledarutveckling, hållbara strategier och konflikthantering.

– Tack vare min chefsbakgrund och i mina professioner som samtalscoach, organisationskonsult och ledarutvecklare kan jag bidra till att både individer och organisationer utvecklas och kan hjälpa dem att flytta fokus från hinder till möjligheter.

Ett koncept för många

Den första En dag för dig lockade åtta deltagare. 

Till lördagens event är elva deltagare anmäldas. 

– Hittills har det bara varit kvinnor men det här är någonting för alla, säger Sara Öhlén.

Och man kommer på sikt inte enbart att rikta sig mot privatpersoner utan även mot företag, föreningar och organisationer.

– Vi tror till exempel att det här konceptet, med anpassning till specifika behov, kan vara gångbart för arbetsplatsträffar, säger Mirja Lindström.

Turnéstart för Näringslivsenhetens frukostmöten på fem orter

I morse var det premiär för Näringslivsenhetens turné med företagsfrukostar på fem olika orter i kommunen. Starten skedde på Gula Huset i Docksta.

Frukosten var välbesökt, programmet lokalt anpassat och efteråt passade många företagare på att mingla och ha planerade eller spontana möten.

– Med sådana här träffar skapar vi värdefulla mötesplatser för näringslivet, får chansen att träffa och prata med företagare, ge information och knyta fler kontakter, sa Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef.

Susanne Königson beskrev hur kommunen jobbar tillsammans med näringslivet med att nå Västernorrlands bästa företagsklimat 2025.

Susanne inledde företagsfrukosten med att ge en bild av hur kommunen ska nå Västernorrlands bästa företagsklimat 2025. Något som sker i samarbete med det lokala näringslivet.

– Vi jobbar bland annat med att stärka interna samarbeten och processer, som kan gynna utvecklingen och servicen till våra duktiga entreprenörer. Andra prioriterade områden är exempelvis kompetensförsörjning, kommunikation och inflyttning.

Berömde Miljö- och Byggavdelningen

Lisa Edin, vd för Docksta Sko AB, berättade om företagets plan för sin nya fabrik med butik, som planeras vara färdig att tas i bruk under första halvåret 2024.

Läs mer om det här:

https://magasin.kramfors.se/artiklar/docksta-sko-firar-100-ar-med-fest-i-maj-och-flytt-till-ny-fabrik-2024/

Lisa Edin, vd för Docksta Sko AB.

Lisa passade på att berömma Miljö- och Byggavdelningen på Kramfors kommun, för deras snabba och smidiga hantering.

– Vi fick bygglov för fabriken på sex veckor och har hela tiden haft en mycket bra dialog med olika tjänstepersoner, sa Lisa.

Representanter för både Miljö- och Byggavdelningen och Upphandlingsenheten fanns för plats för att informera, svara på frågor och genomförde även möten med företagare efter företagsfrukosten.

Närvarade gjorde också kommunstyrelsens ordförande Malin Svanholm (S) och oppositionsrådet Ida Stafrin (C).

Almi och Region Västernorrland informerade

Anna-Karin Nordin från Almi beskrev hur hennes organisation kan vara bra hjälp för företag för exempelvis genomgång av nuläget, omvärldsanalys och framtidsläge.

Som sista punkt på företagsfrukosten redogjorde Niklas Selin, projektledare för Höga Kusten-leden, om planerna för en ny sträckning av leden från Docksta.

– Vi vill dels få bort passagen över E4 och dels åstadkomma en ändrad sträckning för att gynna det lokala näringslivet. Sammantaget kommer det också att underlätta för vandrarna och ge dem möjlighet till utökad service, sa Niklas.

Fyra frukostmöten kvar

Nu fortsätter frukostmötena på fyra olika orter.

Alla genomförs klockan 8.00 – 9.00 med kaffe och macka från klockan 7.00.

Ingen förhandsanmälan krävs.

Här är det återstående programmet:

21 mars Nordingrå, Kusthallen 

* Hur ska vi nå Västernorrlands bästa företagsklimat 2025?

* Så får du koll och kontroll på ekonomin i osäkra tider – Almi ger konkreta tips och råd

* Från stock till planka – Carl-Gustaf Nordin, Nordingrå Produktion

* Digital utveckling skapar ökad konkurrenskraft – Bron Innovation

22 mars Ullånger, Mjälloms Tunnbröd

* Hur ska vi nå Västernorrlands bästa företagsklimat 2025?

* Hur utvecklar man sitt företag, sina produkter/tjänster utan att riskera höga kostnader? – BizMaker

* 100 år av åstadkommation – Torbjörn Ullsten, Mjälloms Tunnbröd

* Skolans utveckling – Anki Johnson, Kramfors Kommun

23 mars Nyland, Folkets Hus

* Hur ska vi nå Västernorrlands bästa företagsklimat 2025?

* Hur utvecklar man sitt företag, sina produkter/tjänster utan att riskera höga kostnader? – BizMaker

* En aktör på en het marknad – Andreas Sjöholm, Nordtrafo 

* Flygets framtid – Per Enroth, Höga Kusten Airport

29 mars Kramfors, Gallerian Christoffer

* Hur ska vi nå Västernorrlands bästa företagsklimat 2025?

* Så får du koll och kontroll på ekonomin i osäkra tider – Almi ger konkreta tips och råd

* Hållbar förändring av städbranschen – Ann-Christine Lundqvist, Nylands Städ

* Centrumutveckling/torgets utveckling – Stefan Välijeesiö, Kramfors kommun

“Som handlare i Nordingrå har jag en helt annan relation med kunderna än jag hade i Umeå”

I höstas tog Mats Sjöberg över Ica Nära i Nordingrå. Detta efter att ha varit butikschef för Ica Nära i Berghem, Umeå.

– Som handlare i Nordingrå har jag en helt annan relation med kunderna än jag hade i min förra butik, säger Mats.

Ursprungligen hade han tänkt studera till fysioterapeut på universitet, men när han inte kom in på det programmet tog han jobb på Ica–butiken som låg närmast bostaden. 

Det som skulle vara någonting tillfälligt blev varaktigt.

Mats avancerade småningom till chef över hela butiken.

– Att jag sökte till Ica Nära i Nordingrå var dels för att jag träffade en tjej i Ångermanland och dels för att komma närmare den stora del av min släkt som bor här i landskapet. Jag var inställd på att bo i Örnsköldsvik och pendla hit, men nu lutar det åt att jag skaffar mig ett boende närmare jobbet.

– Dels för att det är mer praktiskt, dels för att det är så enormt vackert häromkring. 

Stor skillnad

Så var det detta med kundkontakterna.

– Jag upplever verkligen att det är stor skillnad jämfört med hur det var i Berghem.

– Det var många fler kunder där, men det var få som ville prata med mig eller personalen. Här i Nordingrå har jag på tjugo minuter en vanlig dag pratat mer och med fler än jag gjorde på en hel dag där uppe, skrattar han. Det blir nästan familjärt.

Och det ser han enbart som positivt.

– Kommunikation är en tjusning och en av mina drivkrafter i jobbet. 

– Genom att lyssna på kunderna och vara intresserad av dem, kan jag hitta vägar till att göra butiken ännu mer attraktiv.

Det kan handla om att göra små förändringar i sortimentet och hur varorna exponeras, till att hitta fler ytor för sociala kontakter.

– Men jag får ta det lite allt eftersom. Det här första halvåret har jag haft mest fokus på att lära känna medarbetarna och sätta mig in i kundernas köpmönster.

”Mitt i Höga Kusten”

Han vet också att när sommarsäsongen kommer, dyker det upp många turister och sommargäster som har fritidshus och som har behov av varor som stort sett inte existerar under resten av året.

– Så var det inte i Umeå. Där var det mer likadant året om. Men Nordingrå ligger ju mitt i Höga Kusten och här är besöksnäringen stark. Därför måste man anpassa sortimentet efter säsong på ett helt annat sätt.

– Det är något jag förbereder för redan nu. Jag ser fram emot att uppleva den första sommaren i Nordingrå, säger Mats Sjöberg.

Bokbindaren på Nylands gamla stationshus – en av få i branschen

Utrustningen, miljön, böckerna. Allt andas anrik historia. 

Hantverket i sig är också mycket gammalt och det mesta sker på samma sätt som för hundra år sedan.

Lars Eriksson är bokbindaren från Stockholm som flyttade in i Nylands gamla stationshus och tog kunderna med sig.

En gammal tavla som visar bokbindare i arbete. “Det mesta är sig likt idag”, säger Lars Eriksson.

– Enda skillnaden nu jämfört med förr är att några av kunderna får åka tåg hit upp jämfört med pendeltåg eller tunnelbana som förr. 

– I övrigt är det mesta sig likt, konstaterar han.

Inte heller påverkades hans verksamhet negativt under pandemin. Och lågkonjunkturen har ännu så länge inte stört honom.

– Men priserna på material har gått upp och det kan ju få effekt framöver.

Uppskattar servicen i Nyland

Att Lars lämnade Mälardalen för Ådalen hade flera orsaker.

– Dels hade jag en önskan om ett lite annat liv. Jag ville närmare naturen och leva mindre stressigt.

Han förklarar att det mesta – för att inte säga allt – som han behöver i sin vardag, hittar han i Nyland.

– Vi har en fantastiskt bra Ica–butik som jag kan gå till och två järnhandlare. Bara en sån sak. Det jag ändå saknar, kan jag beställa och hämta ut.

Ett annat skäl till flytten norrut var att kunna ha boendet och verksamheten under samma tak.

– Här uppe får man mycket hus för pengarna, säger han och visar runt.

Brandlarmet från när tågstationen var i bruk hänger fortfarande kvar.

Kreativt kaos

I det som var biljettkontor finns numera mängder av verktyg, utrustning och böcker. 

– Det är många prylar som krävs i ett bokbinderi och det jag har är mestadels gamla grejer av hög kvalitet.

Den gamla tågstationsmiljön – där mycket av inredningen, skyltar och reglage är välbevarade trots att det är länge sedan som tågtrafiken via Nyland avvecklades – och Lars bokbinderiprylar hör som ihop.

– Jag är envåldshärskare över händelsernas kreativa koas, ler han.

Själva hantverket är det få i Sverige som behärskar.

– Jag skulle gissa att vi är ungefär en handfull personer som sysslar med det här och lever på det. 

Alltså, ägnar sig åt att renovera och binda böcker.

– Det kombineras med ett konstnärligt utförande utifrån kundens önskemål. Hållbarhet är också mycket viktigt.

– Utöver det tillverkar jag boxar och lådor till böcker och i nödfall även tavelramar.

Vill ha konstutställningar

De flesta av kunderna finns i Stockholmsområdet.

– I första hand är det samlare och antikvariat och något enstaka bokförlag, säger Lars.

Målsättningen är att kunna fortsätta att försörja sig på det han gjort i många år och även att inleda nya samarbeten.

– Ja, och så vill jag ha fred på jorden.

En annan plan är att ha konstutställningar i det som förut var stationshusets väntsal.

– Ytorna och ljuset borde passa perfekt till det. Och här omkring finns ju en spännande konstnärstradition.

– Jag kan tänka mig att på sikt ställa ut både egna och andras verk, förklarar Lars Eriksson, bokbindaren på Borgargatan som driver Lars Eriksson Bok Bild & Form.

Han är Nylandsbo sedan den 1 december 2020.

– Jag hittade hem här. De varma känslor jag fick av huset och platsen när jag gjorde mitt första besök här har bara vuxit sig starkare.

Lars Erikssons hem och arbetsplats.

100-årsjubilerande Mjälloms Tunnbröd gör mångmiljoninvestering

I år är det 100 år sedan som 21–åriga Rut Viberg startade ett litet tunnbrödsbageri på Grunnan i Mjällomsviken. Startkapitalet var 1 000 kronor som hon fått låna av en lokal skofabrikör.

Nu satsar Mjälloms Tunnbröd på en mångmiljoninvestering i bageriet i Ullånger, som både ger bättre arbetsmiljö och lägre produktionskostnader.

Företaget med totalt 20 anställda ska bygga två silos vid fabriken för förvaring av korn och vete, samt en ny degmaskin.

Det kommer att innebära lägre produktionskostnader och en förbättrad arbetsmiljö med mindre tunga lyft för medarbetarna.

– Vi kan köpa större volymer till lägre pris som kan hanteras på ett betydligt mindre krävande sätt än för närvarande, vilket i sin tur öppnar upp för fler kvinnliga medarbetare, säger ägaren och vd Torbjörn Ullsten.

Investeringen görs med stöd från Region Västernorrland och den totala kostnaden beräknas till cirka 7,5 miljoner kronor.

– Det är betydligt mer än den ursprungliga kalkylen, beroende på ökade kostnader till följd av händelser i vår omvärld. Men trots detta genomför vi allt som vi tänkt, eftersom de långsiktiga fördelarna är så stora.

Byggandet och installationerna kommer att ske i två etapper. Den första i mars och den andra i juni.

100–årsjubileum 15 september

Mjälloms Tunnbröd kommer att fira sitt 100–årsjubileum den 15 september tillsammans med medarbetare, samarbetspartner och inbjudna gäster, både i Ullånger och på Hotell Höga Kusten.

– Men på olika sätt kommer jubiléet att märkas under hela året. Det är inte så många företag som får fylla 100 år och vi är väldigt stolta över både år historia och företagets resa från småskalig tillverkning till dagens verksamhet, säger Torbjörn Ullsten.

Mjälloms Tunnbröd, med 20 anställda, har sedan ett par år både en deli och restaurang i anslutning till fabriken i Ullånger och Torbjörn Ullsten blev i fjol utsedd till Årets Företagare både i Kramfors kommun och Västernorrland.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.