Intressant samarbete mellan Folksam och Ådalsskolan

Ådalsskolans gymnasium har ett samarbete med försäkringsbolaget Folksams enhet i Kramfors. Elever på Ådalsskolans Försäljnings– och serviceprogram får göra praktik på Folksam och i förlängningen kan det leda till anställning.

– Vi har sett hur elever som fått den här möjligheten växt både som individer och förbättrat sina betyg, säger Monica Bergström, rektor för yrkesförberedande program på Ådalsskolan.

Försäljnings– och serviceprogrammet har ersatt Handelsprogrammet och läraren Per–Eric ”Perra” Westin är väldigt positiv till effekterna som kommer av kombinationen av teori och praktik.

– Du kan lära dig mycket inom skolans väggar men det är värdefullt att få omsätta kunskaperna i praktiken och att få en inblick i hur det fungerar på en arbetsplats.

– Ofta kan en elev som inte känner sig entusiastisk i skolmiljön få en kick av att göra praktik. Vi har sett åtskilliga exempel på hur skoltrötta elever inspirerats till att tagga upp sitt skolarbete sedan de fått praktikplats och sett hur det utvecklat dem.

Ge rätt förutsättningar

Samarbetet mellan Ådalsskolan och Folksam inleddes för ett drygt ett år sedan och hittills har tre elever fått göra praktik på försäkringsbolagets kundserviceavdelning.

Torbjörn Berg och Marcus Wikström är gruppchefer på kundservice i Kramfors och berättar om de positiva intryck de har av hur det fungerat så här långt.

– De elever vi tagit emot har initialt varit blyga och lite avvaktande, vilket är helt naturligt. Men allt eftersom de utmanats att ta initiativ, fått ökat ansvar och fler uppgifter har de vuxit som individer och visat prov på kvaliteter som gör att vi ser dem som lovande, säger Marcus Wikström.

Av säkerhetsskäl måste eleverna ha fyllt 18 år för att få göra praktik hos Folksam.

– Vi tar heller inte emot fler än två–tre per läsår, för att kunna ha tid att ge dem rätt förutsättningar till en bra introduktion, utbildning och stöttning, säger Torbjörn Berg.

Hjälp i kompetensförsörjningen

Både han och Marcus Wikström ser samarbetet med den lokala gymnasieskolan som spännande ur flera perspektiv.

– Dels kan det här kanske bli ett koncept som kan användas på andra av våra enheter i landet, dels kan det hjälpa oss i vårt ständiga arbete med kompetensförsörjning, säger Marcus Wikström.

Folksam har drygt 400 medarbetare och flera olika funktioner i Kramfors.

– Vi behöver emellanåt rekrytera nya medarbetare och kan vi fånga upp en del av dem på det här sättet är det perfekt, säger Torbjörn Berg.

Under praktikperioden tillbringar eleverna hälften av tiden på Folksam och resten av tiden på skolan.

– Det innebär att eleverna för en visstidsanställning hos oss, säger Marcus Wikström.

”Många vill bo kvar och hitta jobb här”

Ådalsskolan har samarbete med flera företag i kommunen om lärlings– och praktikplatser.

– Det är givande för båda parter men kanske framför allt för eleverna, som får både erfarenhet och i många fall möjlighet till jobb direkt efter gymnasiestudierna, säger ”Perra” Westin.

Han poängterar att det finns ett stort kompetensbehov hos många företag i kommunen och att det finns chanser att göra fina karriärer i dem.

– Alla ungdomar som går ut gymnasiet vill inte flytta härifrån. Många vill bo kvar och hitta ett jobb i kommunen. Att vi och det lokala näringslivet tar hjälp av varandra ger enbart fördelar för alla inblandade, säger Monica Bergström som i sin rektorsroll strävar efter att både fördjupa och upprätta ännu fler samarbeten med företag i olika branscher.

För en av eleverna som gör praktik på Folksam väntar nu två månaders sommarjobb.

– Sedan är chansen stor till en anställning efter det, säger Torbjörn Berg.

* * *

Fakta om Försäljnings– och serviceprogrammet

Försäljnings- och serviceprogrammet på Ådalsskolans riktar sig till dem som vill jobba med försäljning, handel och kommunikation. Under programmets gång ges kunskaper inom försäljning, logistik, marknadsföring och kundservice.

Undervisningen på försäljnings- och serviceprogrammet är både teoretisk och praktisk. I programmet ingår 15 veckors praktik där eleverna får möjlighet att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken. 

Försäljnings- och serviceprogrammet är ett yrkesförberedande program som leder till en yrkesexamen och förbereder eleverna inför att jobba som exempelvis marknadsassistent, butikssäljare, kundtjänstmedarbetare och inköpsassistent.

Skule Bryggeri vill öka volymerna och nå en ny nivå

2021 startade Tyrone Kylare Skule Bryggeri i Docksta tillsammans med sin hustru Stina. Mikrobryggeriet fick en bra start. Sedan kom 2022 med både utmaningar och framgångar.

– Under 2023 vill jag ta företaget till en ny nivå med större volymer och en bredare kundkrets, säger Tyrone. Jag hoppas även få in en delägare.

När Tyrone och Stina flyttade från Gävle till Docksta, var det inte med ambitionen att dra i gång ett bryggeri.

– Jag hade ett gediget intresse för öl och hade bryggt mycket för hemmabruk. Meningen var att jag skulle fortsätta med det på fritiden men ha ett annat heltidsjobb. Hur det nu var kände jag alltmer en lust att starta någonting eget och när det fanns en bra lokal ledig i Industrihuset, bestämde jag mig för att satsa på ett bryggeri, säger han.

Han var inställd på det skulle bli ett hårt arbete för att få snurr på allting, men inte att de administrativa sysslorna skulle ta så mycket tid och att det skulle uppstå så många extrakostnader för olika tjänster.

– Jag har haft lite hjälp av min fru som hoppat in när hon kunnat, men det har ändå varit tufft att kämpa på med allting och hinna med. Det är därför som jag vill ta in en delägare som kan bidra till fortsatt utveckling, avlasta mig, jobba med nya kunder, marknadsföring och produktutveckling.

Kom in på Systembolaget

Just när Tyrone lanserade sina första ölsorter, köptes allt upp av lokala företag. Bland annat FriluftsByn.

Under 2022 ville han få in varor från Skule Bryggeri på Systembolaget, vilket visade sig knepigare än han förväntat sig.

– Det krävdes en hel del ändringar och ny design på etiketterna men till sist blev allt godkänt. I september förra året lanserades tre sorter på Systembolagets butiker i Örnsköldsvik och Härnösand och även i beställningssortiment.

Något som innebar en uppsving för försäljningen.

– Och när jag även var med på sin första ölmässa – Nolabeer i Umeå – ökade försäljningen ytterligare.

“Överraskande många väljer hantverksöl”

Förutom Systembolaget och FriluftsByn finns öl från Skule Bryggeri på First Hotell Statt och Bishops Arms i Örnsköldsvik och folkölet säljs på Ica Nära i Docksta och på Nordingråvallen.

– Det är lågkonjunktur men glädjande nog är det överraskande många som väljer att köpa hantverksöl i stället för massproducerat öl. Men de som utgör vår målgrupp är inte heller dem som är ute efter det billigaste på marknaden, säger Tyrone Kylare.

Sofia har anställt en medarbetare – vill etablera kontor i hela landet

Sofia Wolfenstein, 25, har haft en väldigt bra start på sitt bolag Wolfen Project Consulting. Nu har hon anställt en medarbetare. Emelie Berggren gjorde sin första arbetsdag idag och redan till sommaren kan det bli en medarbetare till.

– På sikt vill jag etablera mig på orter över hela Sverige, säger Sofia.

Hon flyttade till Kramfors från Jämtland 2018 och har sedan dess hunnit med att jobba på Folksam, Ung Företagsamhet Västernorrland och dra i gång den uppmärksammade motorgården Young Wheels på Vallen.

– När jag startade bolaget var det med tanken att i första hand jobba med verksamheterna i Kramfors Motorklubb, men tack vare Young Wheels och andra uppdrag har jag fått allt fler förfrågningar.

Bland annat driver hon projekt för Svenska Bilsportförbundet, är verksamhetsledare för Nyföretagarcentrum Kramfors–Sollefteå och är en resurs för Kramfors Handel.

– Nu är jag i ett läge där jag absolut inte hinner med att ta på mig mer och då känns det naturligt att anställa en person som kan komplettera och avlasta mig.

Emelie Berggren har de senaste sju åren jobbat på Studieförbundet Vuxenskolan.

Tre inriktningar

Bolaget vilar på tre ben; projektledning, processutbildning och event.

– Jag har nog alltid haft ett entreprenörsdriv. Jag startade ett UF–företag under skoltiden som ägnade sig åt att göra och sälja müsli, som jag sedan fortsatte med i en enskild firma. 

– Min pappa har ett företag så företagande var inget nytt för mig, men det var UF–tiden som gav mig den verkligt stora kicken. Jag har erfarenheterna därifrån att tacka för att jag vågat ta nya steg och startat aktiebolag, säger Sofia.

Med två personer i bolaget letar hon efter lämpliga kontorslokaler i Kramfors.

– Jag vill att läget ska vara bra men framför allt att lokalerna och den miljö jag kommer att skapa ska spegla bolagets visioner. Det ska kännas kreativt, modernt och inspirerande.

Vill expandera mer

Det snabba utvecklingen och det växande nätverket gör att Sofia redan börjat fundera på hur hon så småningom ska kunna expandera och skaffa kontor på andra orter också.

– Jag kommer inte att ha bråttom men jag ser en potential att kunna växa, med rätt medarbetare och det driv jag har.

Och det är inte bara företag, förbund och organisationer som är målgruppen.

– Många föreningar har idéer, söker och får medel för att genomföra projekt, men det är inte alltid som de har en projektledare. Där kan jag och mitt bolag se till att förverkliga målen, säger Sofia Wolfenstein.

Klimatdialog på Sandö på temat Grön omställning

I går genomfördes en klimatdialog på Sandö med landshövding Berit Högman och Länsstyrelsen som initiativtagare. Syftet var att prata om nuläget, strategier och framtida utmaningar.

Bland dem som deltog fanns representanter för lokala industriföretag.

– Miljön är den viktigaste framtidsfrågan och det finns ett starkt driv och stort engagemang hos näringslivet för det som gäller den gröna omställningen, säger Berit Högman.

– Jag känner att det är angeläget att vi scannar av läget för att se vilka möjligheter och svårigheter som finns och vad som krävs för att klimatomställningen ska bli så snabb och effektiv som möjligt.

”Ett bra initiativ”

Representanter för Mondi Dynäs, Elpress, Nordtrafo, Gerdins Cutting Technology och SCA Bollstasågen deltog i klimatdialogen.

Fler företag var inbjudna men hade förhinder.

– Ett bra initiativ av Berit Högman och Länsstyrelsen och det var intressant att ta del av industriföretagens utmaningar med den gröna omställningen, säger Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande.

Till dem som var med och bidrog till en bra dialog och givande diskussioner hörde Olof Björkqvist, universitetslektor på Mittuniversitetet och Teknologie Doktor på institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling.

”Starkare och hållbarare region”

Dagen inleddes med en genomgång av den regionala utvecklings–, energi– och klimatstrategin.

– Vi måste fortsätta att kroka arm och göra förflyttningar tillsammans i länet. Det är i samverkan vi kan bli en starkare och hållbarare region, säger Josefin Nilsson, samordnare för regionala utvecklingsstrategin på Region Västernorrland.

Därefter redogjorde Sofia Larsson, hållbarhetsutvecklare, för Kramfors kommuns program för ekologisk hållbarhet.

Kramfors kommun representerades även av bland andra Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande, Jon Björkman (V), vice ordförande i kommunstyrelsen, Ida Stafrin (C), oppositionsråd, och Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef.

”Viktigt startskott för fortsatt samverkan”

– Dagen innehöll intressanta dialoger och var ett viktigt startskott för fortsatt samverkan och att vi tillsammans fortsätter att utveckla medvetenhet, kunskap, samsyn om utmaningarna och tar till vara på de möjligheter som finns inom omställningsarbetet, säger Susanne Königson.

– För att klara av att nå målen handlar det för många om att lösa kompetensförsörjningen. Jag har en övertygelse om att det kommer att lösa sig och vi ska från kommunens sida bidra med det vi kan för att hjälpa till, säger Malin Svanholm.

Moderatorn Olle Lidgren förklarar att det han mest tar med sig från klimatdialogen på Sandö är framtidstron hos företagen.

– Alla är i en utvecklingsfas och ser hållbarhet som naturligt för att växa och vara konkurrenskraftiga.

EkoTeck i Lugnvik – ett arbetsintegrerat och socialt företag

Av kommunens drygt 2 000 företag är de flesta enskilda firmor och aktiebolag.

Några få är kooperativ som drivs som ekonomiska föreningar. EkoTeck i Lugnvik är ett av dem, som dessutom är helt unikt i Kramfors. Detta som det enda arbetsintegrerade, sociala företaget.

EkoTeck är kort sagt ett företag som andra – och ändå inte.  

– Vi ska vara lönsamma men drivs inte av att göra stora vinstutdelningar till några ägare. Vårt främsta mål är att skapa meningsfulla arbeten för personer med olika funktionsvariationer, säger verksamhetsledaren Annika Sundström. 

– Företaget ägs av anställda, kunder och andra intressenter. Vi är ett kooperativ där all vinst återinvesteras i företaget, genom att anställa fler eller investera i maskiner, fordon eller den egna fastigheten. Vi är även det enda ASF företaget i Västernorrland som är certifierat; att man uppfyller de krav som ställs för att vara ett certifierat arbetsintegrerat socialt företag enligt SIS-standard.

Både företagskunder och privatkunder

Tjänsterna som erbjuds är bland annat hemstädning, gräsklippning, skottning, sandning, trädfällning röjning av sly och olika transporter. 

– Vi anpassar oss efter efterfrågan och kundernas behov.

Uppdragen utförs både åt privatpersoner och företag. Ett flertal företag i kommunen har avtal med EkoTeck om olika tjänster. De regelbundna privatkunderna uppgår till mellan 300 och 400 stycken och efterfrågan ökar.

– För personer som behöver komma in på arbetsmarknaden erbjuder vi praktikplatser i samarbete med Arbetsförmedlingen.

– Vi har just nu finns 27 personer på lönelistan och alla utgår från den egna fastigheten i Lugnvik, säger Annika Sundström.

”Acceptans och förståelse”

Verksamheten startades som ett socialfondsprojekt i mars 2004 och Eko Teck startade som företag 1 april 2005.

2017 blev EkoTeck utsett till Årets Kooperativ i Västernorrland av Coompanion. Den utmärkelsen togs emot av mångåriga verksamhetsledaren och eldsjälen Birgitta Sewerin.

Även Monica Nordenberg var med vid det tillfället. 

När Monica för 20 år sedan drabbades av en utmattningsdepression var vägen tillbaka till ett arbete en stor utmaning. 

– EkoTeck och Birgitta blev min räddning på väg tillbaka till arbetslivet, säger hon.

– Jag hade gått hemma i sju år när jag började här, i en miljö där det fanns acceptans och förståelse för att alla är olika och att man klarar av olika mycket, olika dagar. 

Monica jobbar fortfarande kvar. Hon är idag ekonomiadministratör och hon är stolt över av att arbeta på EkoTeck. 

– Vi är duktiga på EkoTeck, vi är hängivna det vi gör och våra kunder uppskattar oss.

En man på ett berg blickar ned mot Mondi Dynäs fabrik.

Använd platsen och livsmiljön för att attrahera, rekrytera och behålla personal

För att attrahera, rekrytera och behålla behövs de mjuka värdena som gör att företag sticker ut i konkurrensen om personal. Att använda en attraktiv plats och dess mervärden för att stärka arbetsgivarvarumärket och rekryteringsprocessen kan göra skillnad. 

En annan fördel med detta är att man kan konkurrera med annat än lönen och minskar omsättning på anställda då de stannar och trivs på orten.

Mondi Dynäs har lyckats bra

Ett företag som lyckats bra med sin rekrytering genom att använda Höga Kusten och platsens mervärden i sin kommunikation är Mondi Dynäs. 

Deras rekryteringskampanj under 2022 för att attrahera kompetens har lett till att ett 40-tal kvalificerade tjänster som utannonserats nu är tillsatta. 

För att andra företag ska kunna rekrytera med liknande kommunikation har man i projektet ”Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten” tagit fram material om bland annat Mondis kampanj. Det finns nu också möjlighet att söka enskilda företagsstöd eller för företag i nätverk att söka landsbygdsstöd för rekryteringskampanjer.  

– Att attrahera personal nationellt och internationellt är en viktig faktor och för våra företags tillväxt, säger Joakim Sjöstedt, regionchef på Företagarna Västernorrland. 

– Vi välkomnar därför att det nu finns stöd att söka för rekrytering så att fler företag kan attrahera ny kompetens till regionen och bli lika goda exempel som Mondi.

Sök företagsstöd

Det företagsstöd som kan sökas är Region Västernorrlands utvecklingsstöd. 

Stödet är på upp till 50 procent av totala beloppet och maximalt stöd som kan beviljas är 30 000 kronor. 

Är man ett nätverk med landsbygdsföretag kan man även göra en gemensam ansökan till Leader Höga Kusten om stöd för att attrahera, rekrytera och behålla kompetens tillsammans. 

”Ännu mer attraktivt”

– Vi vet att Höga Kusten är ett välkänt varumärke både i Sverige och norra Europa, säger Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef. 

– Att företagen nu kan få finansiering för att marknadsföra intressanta jobb i kombination med livsmiljön, gör Höga Kusten ännu mer attraktivt som plats för att jobba och leva i. 

Kramfors kommun driver tillsammans med övriga kommuner i landskapet projektet ”Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten”. Projektet delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Västernorrland.

Tillsammans med näringslivet tar man fram ett gemensamt arbetssätt och kommunikation för att attrahera ny kompetens och invånare till Höga Kusten. 

Här kan du läsa mer om hur man använder platsen för att attrahera, rekrytera och behålla personal samt vad man kan söka stöd för:

https://www.kramfors.se/kommun–demokrati/kramfors-utvecklar/talangattraktion-for-kompetensforsorjning-i-hoga-kusten.html

Höga Kusten Företagsmässa växer med fler monterplatser

Höga Kusten Företagsmässa 2023 i Sollefteå var fullbokad, men trycket från företag som inte har fått monterplats är så starkt att arrangörerna nu bestämt sig för att utöka mässområdet.

Det finns därmed ett antal monterplatser lediga för bokning.

– Vi kommer inte bara att använda oss av Niphallen utav även curlinghallen, säger mässgeneralen Jan Röhlander på Sollefteå kommun.

Mässan, som arrangeras den 21-22 april, är ett samarrangemang mellan Sollefteå kommun och Kramfors kommun.

“Bra mötesplats”

– Höga Kusten Företagsmässa är en bra mötesplats för företag och organisationer att synas, träffas på och skapa affärer, säger Mikael Berggren, näringslivsutvecklare på Kramfors kommun.

– I och med att det nu ges möjlighet för flera utställare tycker jag att fler Kramfors företagare ska ta chansen att vara med. Först till kvarn gäller!

Boka din monter här:

https://www.hogakustenforetagsmassa.se/boka-monter/

Carl Gustaf bytte bröd mot trä – tillverkar golv i Nordingrå

Carl Gustaf Nordins farfar startade Omne Bröd 1945. Ett företag som han själv var chef för under många år.
Men sedan 2015 är det golv som gäller. Han bytte bransch helt, lärde sig att tillverka golv av sin kusin Tommy Nordin och driver numera Nordingrå Produktion på Nordingråvallen. 

Nordingrågolvet är den produkt som utgör basen för verksamheten, men man tillverkar även vägg- och takpaneler.
Golven tillverkas av ek, fura och gran i tre olika tjocklekar – 16 mm, 22 mm samt 30 mm – och i fem standardbredder från 22 cm till 42 cm. Alla golv levereras i längder mellan 4,8 – 5,2 meter. 

Konstruktionen ger en mycket formstabil golvplanka med nästa obetydlig tendens till att krympa och svälla. 

– Vår prisidé bygger på blandade bredder som ger det färdiga golvet ett livfullt och gediget uttryck, säger Carl Gustaf. 

Utmattning ledde till branschbyte 

Han hade jobbat i bageribranschen i 34 år när han 2014 fick tydliga symptom på utmattning, berättar han.
– Den tog hårt på mig och den glädje jag alltid känt av att gå till jobbet fanns inte längre. Spontant kände jag att det, nu eller aldrig, var dags för något nytt och valde därför att säga upp mig. 

Carl Gustaf Nordin.

Under rehabiliteringen tillbringade Carl Gustaf en hel del tid tillsammans med min kusin Tommy Nordin som har lång erfarenhet av träbranschen. 

– Jag fick från grunden lära mig hur man tillverkar trägolv och en dag blev det klart för mig att det var tillverkning av lamellimmade trägolv som jag skulle jobba med. 

Han har jobbat som företagare och företagsledare i hela sitt liv så det kändes som en lämplig utmaning. 

– I november 2015 startade jag och min bror Lars-Arvid upp Nordingrå Produktion AB. Kort därefter köpte vi en industrilokal på Nordingråvallen och där har vi hållit till sedan dess. Idag är vi tre personer som jobbar heltid i golvfabriken. 

2021 och 2022 blev fina år 

Det doftar av sågat trä när golvplankorna bearbetas och kapas till rätta längder.
– Jag har alltid gillat att snickra och att hålla på med olika projekt. Men att driva en golvfabrik var något helt nytt. 

– Mycket är lika när det gäller företagande oavsett vilken bransch det gäller, men att lära sig en ny bransch är en lång process. Efter drygt sju år känner jag fortfarande nästan dagligen att jag lär mig nya saker.
Företaget är lönsamt, Carl Gustaf är kvitt sin utmattning sedan länge och han tycker om att jobba på golvet tillsammans med sina medarbetare, Robert Strandh och Krister Sundell.
– Jag har nog haft några av mina bästa år i yrkeslivet i de här lokalerna. Jag är glad och tacksam över att vi har en bra efterfrågan och med det full sysselsättning. 

Krister Sundell.
Robert Strandh.

Socialt patos

Carl Gustaf har ett starkt socialt patos och det låg säkert delvis till grund för att han fick utmärkelsen Årets Muntergök av Nordingrå Intresse- och Företagarförening förra året. Motiveringen för Muntergöken var ”Ett företag som håller hög kvalité och visar på småskalighetens möjligheter”. 

– Jag kan nog hålla med om att jag har ett socialt patos, men om det delvis låg till grund för utmärkelsen Årets Muntergök vet jag inte. 

2022 startade lite trögt men det mesta togs igen under hösten.

Både 2021 och 2022 har generellt varit bra år för Nordingrå Produktion.
– Pandemin hade ingen större negativ effekt på oss och hittills har vi inte heller märkt av lågkonjunkturen. 2023 har börjat bra, orderläget är bra och vi har offererat golv, vägg– och takpaneler till flera spännande projekt längre fram. 

Tror och hoppas på ett bra 2023 

Kriget i Ukraina har lett till att tillgången på ek-råvara begränsats som i sin tur lett till kraftiga prishöjningar.
– Det är fortfarande bekymmersamt men vi har trots allt kunna kompensera detta genom att ta ut ett högre pris på våra produkter. 

– Alla i golvbranschen, stora som små, har drabbats på samma sätt. Men ibland känns det som att vi som tillhör de mindre aktörerna, har klarat sig bättre, säger han.

Företaget finns alltid med på den stora Hem & Villa–mässan i Älvsjö.
– Där knyter vi ständigt nya kontakter med kunder från främst mellan Sverige. Utöver det har vi under senare år utökat samarbetet med ett antal byggföretag och hustillverkare ibland annat Jämtland, Härjedalen och Dalarna. Men våra kunder finns i hela Sverige.
– Jag hoppas att 2023 ska bli ett bättre år än vad prognoserna just nu visar. Och oavsett det är det viktigt att vi ändå försöker ha en positiv hållning, ser möjligheterna och med det skapar hopp och framtidstro, avslutar Carl Gustaf Nordin. 

Carl Gustaf Nordin tillsammans med medarbetarna Krister Sundell och Robert Strandh.

Rekordstor Jobb- och utbildningsmässa på Ådalsskolan

Under onsdagen genomfördes den årliga Jobb– och utbildningsmässan på Ådalsskolan, arrangerad av Ådalsskolan, Arbetsförmedlingen samt Näringslivsenheten och HR-enheten på Kramfors kommun.

I år lockade den över 40 företag och var välbesökt, både av elever och arbetssökande.

Industri–, besöksnärings– och tjänsteföretag och Försvarsmakten hörde till dem som tog möjligheten att träffa potentiella medarbetare.

– Det var många fler utställare i år än tidigare och täckningen av branscher var god, säger Eliin Nordlander, studie– och yrkesvägledare.

Fr v Sofie Lindberg, studie– och yrkesvägledare på Ådalsskolan, Eliin Nordlander, d:o, och Linda Myrén, Arbetsförmedlingen.

Hon och hennes medarbetare konstaterar att eleverna var engagerade och mycket nöjda. 

– Samma sak med utställarna. Alla utställare fick skriva i en utvärdering innan de packade ihop för dagen och den är helt klart positiv.

Stort kompetensbehov

Mats Lindström var en av de närvarande representanterna för Arbetsförmedlingen, som var påtagligt nöjd med intresset för mässan.

– Den här uppslutningen är ännu ett tecken på att norra Västernorrland hittills inte drabbats särskilt hårt av lågkonjunkturen, jämfört med hur det ser ut i andra regioner i landet.

Mats Lindström, Arbetsförmedlingen.

Färska siffror från Arbetsförmedlingen visar att andelen inskrivna arbetslösa i Kramfors kommun i åldrarna 16 – 65 var 7,7 procent i februari. Det är 1,5 procent lägre än samma tid förra året.

Ungdomsarbetslösheten (arbetslösa i åldrarna 18 – 24 år) har sjunkit markant jämfört med februari i fjol, även om den fortfarande är hög: 10 procent. Även siffran för utrikesfödda arbetslösa är lägre.

– Det finns ett stort behov av kompetenser inom en rad olika branscher, exempelvis vård och omsorg, handel och hotell– och restaurang, säger Mats Lindström.

”Hittat en del guldkorn”

En av utställarna i besöksnäringsbranschen som fanns med på mässan var Hotell Höga Kusten/Björkuddens Hotell.

– Det är väldigt roligt att så många företag är här och att vi träffat så många nyfikna elever som är sugna på sommarjobb, säger Marcus Löfroth.

– Min känsla är att det fler elever som vill jobba i år än tidigare.

Marcus Löfroth, Hotell Höga Kusten och Björkuddens Hotell.

Marcus sökte bland annat efter serveringspersonal och kockar.

– Vi har nog hittat en del guldkorn som kommer att hänga med oss i sommar, säger han.

Värdefulla möten

Madelene Nyhlén, HR–konsult på Kramfors kommun, berättar att från hennes organisation deltog medarbetare från välfärd, kosten och bildning.

– Vi söker omvårdare, kockar och barnskötare. Främst ligger behovet hos välfärd, där det är mycket stor efterfrågan på personal inför sommaren. 

– Mötena med elever och arbetssökande har  varit värdefull och vi hoppas att flera kommer ansöka om jobb hos oss, säger Madelene Nyhlén.

Med på mässan var även Miljö– och byggavdelningen som informerade om vad de jobbar med, i hopp om att kunna inspirera eleverna till att läsa vidare för att sedan återvända och jobba i Kramfors.

Eliin Nordlander igen:

– Naturligtvis finns det alltid rum för utveckling, men i det stora hela är vi arrangörer glada över uppslutningen av årets företag, verksamheter och utbildningsanordnare.

Företagarna Sara och Mirja i Nordingrå samarbetar i ett konceptevent

Företagarna Sara Öhlén och Mirja Lindström i Nordingrå driver egna företag och samarbetar i koncepteventet En dag för dig, som syftar till ökad självmedvetenhet och att ge verktyg för att bättre ta hand om sig själv.

– Det är många som behöver det, inte bara privatpersoner utan även medarbetare i företag, föreningar och organisationer, säger Sara Öhlén.

I höstas var det premiär för En dag för dig. Då på Pelle Åbergsgården som ägs och drivs av Mirja och hennes man Fredrik. 

På lördag genomförs en ny heldag, denna gång på Mannaminne i Häggvik.

– Båda platserna är väldigt passande för detta syfte, säger Mirja Lindström. 

– Miljön är lugn och det är nära till naturen. Det ger bra förutsättningar för att landa i stillhet och reflektera över livet och gå tysta vandringar i världsarvet.

De båda arrangörerna samverkar och kompletterar varandra som kursledare. Sara föreläser, sjunger och spelar gitarr. Mirja coachar i personlig utveckling.

– Vi insåg att vi har kompetenser och erfarenheter som går att förena till en intressant helhet, säger Sara.

Om–sorg och personlig utveckling

I hennes företag – som heter kort och gott Sara Öhlén – erbjuder hon föreläsningar i ord och ton, gör konserter tillsammans med musikern Pelle Nordlander men är framför allt borgerlig begravningsofficiant.

– Jag möter ständigt människor i svåra situationer i livet. Jag använder mig därför av begreppet om–sorg i mycket av det jag gör.

Mirja Lindströms företag Highcoastflow är inriktat på bland annat personlig utveckling, hållbar ledarutveckling, hållbara strategier och konflikthantering.

– Tack vare min chefsbakgrund och i mina professioner som samtalscoach, organisationskonsult och ledarutvecklare kan jag bidra till att både individer och organisationer utvecklas och kan hjälpa dem att flytta fokus från hinder till möjligheter.

Ett koncept för många

Den första En dag för dig lockade åtta deltagare. 

Till lördagens event är elva deltagare anmäldas. 

– Hittills har det bara varit kvinnor men det här är någonting för alla, säger Sara Öhlén.

Och man kommer på sikt inte enbart att rikta sig mot privatpersoner utan även mot företag, föreningar och organisationer.

– Vi tror till exempel att det här konceptet, med anpassning till specifika behov, kan vara gångbart för arbetsplatsträffar, säger Mirja Lindström.