Ursäkta röran, men Kramm bygger om – ny satsning invigs inom kort

– Ett byggkaos.

Så beskriver First Hotel Kramm:s hotellchef Lisa Westerlind situationen just nu.

– Men allt går enligt planerna, tillägger hon. I slutet av november kommer en stor del av restaurangen att vara klar och kort därefter hoppas vi kunna öppna vår nya satsning Kiosken Pizza & Vin.

Hotell Kramm invigdes 1969 och var då ett hotell i Reso–koncernen. Det kommunala fastighetsbolaget Kramfast äger fastigheten och hotellet arrenderas sedan ett antal år tillbaka av Höga Kusten Nöje.

– Vi skrev ett nytt avtal med Kramfast i höstas och nu känns det spännande att tillsammans med dem få genomföra alla förändringar och förbättringar som ska bidra till en bättre upplevelse för våra gäster, säger Lisa Westerlind.

Lisa Westerlind.

Mycket nytt i entréplanet

Renoveringsarbetet och ombyggnationerna har pågått under en tid och fortsätter in i nästa år.

– Det sker i tre etapper och i den första gör vi bland annat om restaurangen och toalettområdet, säger Lisa.

– Vi skapar en helt ny avdelning för mat, dryck och skönt häng. Vi vill ge besökarna en trivsammare miljö och även vara en plats där våra gäster och andra som kommer till stan ska vilja komma till oss för att sitta och jobba.

– Kramfors saknar en sådan plats och vi vill vara med och fylla det tomrummet.

Receptionen och entrén kommer göras i etapp två. I restaurangen tas den runda baren bort, som funnits där i åratal. Entrén och receptionen flyttas till höger. Där den nuvarande receptionen finns ska det bli ett inglasat konferensrum och i den yta mot parkeringsplatsen som idag är en slags outnyttjad vinterträdgård, kommer det att göras något spännande för barn.

– Inne i restaurangen blir det gott om loungeytor och de flesta mattor har rivits upp för att ta fram det fina marmorgolvet som länge varit dolt, säger Lisa.

Det mest iögonfallande torde dock vara Kiosken Pizza & Vin som blir ett nytt koncept som ersätter gamla avdelningen Kök & Bar.

– Där står redan en vedelad pizzaugn och inredningen tar form dag för dag. Förhoppningsvis kan vi ha invigning för den i början av december.

32 rum renoveras

Parallellt med det som sker på entrévåningen renoveras ett antal rum.

–  Åtta är klar i nuläget. Men totalt ska 32 rum helrenoveras, säger Lisa Westerlind som hoppas och tror att “nya” Kramm ska bli mer attraktivt för både kramforsbor och besökare utifrån. 

– Ser man till hotellets läge rent geografiskt ligger det strategiskt till i Höga Kusten och vi har märkt en ökning av turister de senaste åren. Med det som nu sker i hotellet borde vi lunna locka ännu fler till oss. 

– Kramfast kommer att göra en del förbättringar exteriört och parkeringsplatsen ska asfalteras om till sommaren 2023.

Nazek i Kramfors vill etablera sitt restaurangkoncept även i andra städer

Den 5 maj 2020 – i början av pandemin – öppnade Nazek Said NC Café & Restaurang på Limstagatan i Kramfors. Tuffast tänkbara läge, men hon lyckades etablera det. Drygt två år senare vill hon bygga ut – och har planer på att ta sitt koncept till andra städer.

Kombinationen av café och restaurang med mycket kurdisk mat på menyn har blivit en stor framgång.

– Jag är så glad över att kramforsborna gillar det vi gör. Jag har känt mig väl mottagen redan från början, säger Nazek.

Familjen är ett stort stöd

Hon driver verksamheten med tre anställda – ”sommartid är vi fem till sju som jobbar här” –  där hennes två döttrar är mycket involverad i det mesta.

– Dom är ett fantastiskt stöd och väldigt engagerade i rörelsen. Mina döttrar kommer med många idéer, allt ifrån inredning till hur rätterna ska serveras, säger Nazek med stolthet i rösten.

– Hela min familj hjälper mig. Det är sådan vår kurdiska kultur fungerar.

Nyligen har Nazek åtgärdat problemet dålig akustik i lokalen. 

– När vi hade många gäster studsade ljudet mellan golv, tak och väggar. Kunderna tyckte det var jobbigt och då ville jag göra någonting åt det.

På olika ställen har det nu satts upp sektioner med träinslag som dämpar ljudet.

– Flera av mina familjemedlemmar har gjort jobbet och det är jag själv som stått för hela investeringen.

Läs om Nazek och hennes familj här:

https://magasin.kramfors.se/artiklar/familjen-hussein-byggde-ett-nytt-liv-i-kramfors-som-foretagare-och-chefer/

Vill göra nya satsningar

Under de snart två och ett halvt år som har gått sedan Nazek öppnade, har gästerna blivit fler och öppettiderna längre.

– Sedan vi fick alkoholrättigheter har kundkretsen utökats, men vi har bevarat den lugna atmosfären.

Sommartid har NC Café & Restaurang en uteservering.

– Jag har ansökt om att få bygga ut lokalen så att uteserveringen kan glasas in och vara öppen året runt, men hittills har jag inte fått bygglov. Vi får se om det kan lösa sig framöver, för behovet finns. 

En annan vision är att ta NC–konceptet även till andra städer.

– Många av gästerna som kommit utifrån har sagt att ett ställe som det här saknas där de bor. En del har beskrivit det som någonting som bara går att hitta i större städer. Ja, och så i Kramfors (skratt).

Nazek Said vill satsa, men inte ta onödiga risker.

– Jag vill inte sätta mig i en riskfylld situation utan jobba ihop kapital som kan användas för att utveckla och ta nya steg.

Unga Kramforsentreprenörer ska lansera app där privatpersoner kan köpa och sälja tjänster

Texas Forslund och Gustav Hultgren har drivit GT–Konsult i två års tid och fått två företagsutmärkelser för sin satsning.

Nu jobbar de unga Kramforsentreprenörerna med att säkra investeringar för att under 2023 kunna lansera Svippo – en app för att sälja och köpa tjänster. 

– Den kommer att kunna användas av både privatpersoner och företag och blir en motsvarighet till Blocket, men för tjänster, säger Texas Forslund.

Idén till Svippo kom när Texas och Gustav kom i kontakt med privatpersoner som ville köpa tjänster – gräsklippning, snöskottning och liknande – som GT–konsult inte hade egen personal som kunde göra.

– Vi tog in en kompis som gjorde jobbet, säger Gustav Hultgren. Han var duktig på att göra jobben, men hade ingen koll på hur man driver eget företag, tar betalt eller hur det fungerade med skatt och moms. Allt sånt skötte vi.

– Det var då vi kände att det borde vara enklare för kunder att hitta dem som kan utföra tjänster – och intressant för privatpersoner att kunna marknadsföra och sälja tjänster.

För ett år sedan började man undersöka hur det skulle kunna gå att bygga upp en ny plattform för just en sådan marknad.

– Med Svippo öppnar vi upp möjligheter som hittills bara funnits i södra Sverige och enbart för dem som redan har företag, säger Texas Forslund. Vi skapar en öppen tjänstemarknad som ger alla möjligheten till arbete, oavsett om man är privatperson eller företag.

Söker testare i Kramfors och Örnsköldsvik

Konceptet är att privatpersoner och företag registrerar sig som tjänsteleverantörer på Svippo, beskriver vad de har att erbjuda och prissätter tjänsterna. 

Andra privatpersoner och företag kan sedan köpa tjänsterna och betalningen sker inte förrän tjänsten är utförd.

– Registreringen, både för säljare och köpare, sker med Bank–ID och för privatpersoner som utfört tjänster betalas ersättningen ut som skattade pengar, säger Gustav Hultgren.

– Vi kommer att samarbeta med bolag som sedan länge etablerat lösningar för en sådan hantering.

Sedan i fjol har Texas och Gustav fördjupat sig i allt som handlar om juridik, arbetsgivaransvar och försäkringsfrågor.

– Det var en djungel men nu har vi greppat allt och Svippo är redo att börja testas lokalt, säger Texas Forslund.

En hemsida ligger uppe och där kan man anmäla sig för att testa Svippo.

– Vi vill i det här läget ha testare från Kramfors och Örnsköldsvik, men när allt är i gång är meningen att Svippo ska gälla för hela Sverige, säger Gustav Hultgren.

Syftet med testerna är att få in synpunkter på funktionalitet och användarvänlighet så de kan vidare utveckla plattformen efter allmänheten.

Förhandlar med investerare

Region Västernorrland går in med 800 000 kronor i utvecklingsfasen och fler investerare uppges vara intresserade.

– Förhandlingar pågår med dem just nu, säger Texas Forslund.

Han och Gustav Hultgren tror att Svippo kan bidra till att fler kan sälja och köpa tjänster lokalt och att fler företag startas. 

– Svippo kan bli första steget till att starta eget.

2021 fick Texas och Gustav utmärkelserna Årets UF–företagare och Årets Startup i Kramfors kommun. Sedan dess har man etablerat ett kontor för GT–konsult i Örnsköldsvik.

Nu satsar duon alltså på att snart lansera Svippo.

– Förhoppningen är att vi ska ha alla investeringar på plats och att appen ska vara testad och redo att marknadsföras inom fem–sex månader och då över hela landet, säger Texas Forslund.

– Svippo blir en av de första apparna som utvecklats i Kramfors och vi tror att den kan bli riktigt stor med tiden.

FOTNOT: Läs mer om Svippo och registrera dig som betatestare på: www.svippo.se

Julgåva till kommunens medarbetare stimulerar lokal handel

Kommunstyrelsen har beslutat om att ge anställda en julgåva –  ett Kramkort på 500 kronor. På så sätt stöttas medarbetare och lokala företag i ansträngda tider.

Kriget i Ukraina har medfört att världsekonomin är satt under stark press och det påverkar i högsta grad även i Sverige. Det handlar bland annat om höga bränsle- och energikostnader och rejäla kostnadsökningar på mat och andra hushållsprodukter. Detta påverkar alla svenska hushåll och därmed även medarbetare i kommunens verksamheter.  

– Vi är glada över att kunna ge våra medarbetare ett extra tack och vi vill gärna visa vår uppskattning för deras insatser. Samtidigt vill vi stötta våra lokala näringsidkare och med Kramkortet stannar pengarna kvar i kommunen, säger Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande.

Uppmaning att stötta lokal handel

– Julhandeln kan komma se annorlunda ut i år eftersom hushållens köpkraft befaras minska med anledning av lågkonjunktur, räntehöjningar och utvecklingen av drivmedels- och energipriser, säger Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef.

– Vi hoppas att fler arbetsgivare har möjlighet att stimulera den lokala handeln genom att köpa Kramkort till sina anställda. Det handlar om överlevnad och viktiga arbetstillfällen.

Kramkortet hos 50 företag

Kramkortet är framtaget av Kramfors Handel och gäller i dagsläget hos drygt 50 företag, som verkar inom olika branscher i hela Kramfors kommun. Det delas ut till alla som har en tillsvidareanställning i kommunen eller en månadsanställning då aktiviteten genomförs. Även timvikarier som tjänstgjort i betydande omfattning omfattas av beslutet.

Kostnaden bedöms till cirka 1 miljon kronor och kommer att tas från kommunstyrelsen. Rättslig grund för beslutet är att arbetsgivare kan ge sina anställda skattefria gåvor upp till ett värde av 1 000 kronor per anställd. Arbetsgivaren får inte ge gåvan i pengar, men kan ge den i form av varor eller presentkort som inte kan bytas mot pengar.

Läs mer om Kramkortet här och vilka som är anslutna till det: https://www.kramforshandel.se/presentkortet/

Öppet hus på Näringslivsenheten den 27 oktober – för rådgivning och nätverkande

Har du frågor eller funderingar som rör till exempel företagsstöd, utvecklingsprojekt, digtalisering, kompetensförsörjning eller finansiering?

Då är du varmt välkommen till Näringslivsenhetens Öppet hus i morgon kväll, torsdag den 27 oktober, mellan klockan 17.00 och 20.00 på Torggatan 12 i Kramfors.

Då finns även ett antal av näringslivets vänner på plats för att träffa företagare.

– Har man inte ett direkt ärende just nu kan man ändå komma för att knyta värdefulla kontakter, och för att veta vart och till vilka man ska vända sig när det blir aktuellt, säger Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef.

– Det är också bra med en sådan här mötesplats för att kunna prata om hur det är i vardagen och sådant man funderar på, både med andra företagare och även med oss på Näringslivsenheten, säger Mikael Berggren, näringslivsutvecklare.

Coop i Kramfors fick toppresultat i nationell kundundersökning

Varje kvartal får Coop:s medlemmar svara på frågor om sådant som gäller deras stambutik. Utifrån svaren sammanställs ett Nöjd Kund–index, NKI. 

Coop i Kramfors har sedan i fjol förbättrat sig med nio procent. I den senaste kvartalsredovisningen toppade butiken rankingen i sex kategorier för Coop–butikerna i Västernorrland – och köttavdelningen kom på andra plats i Sverige.

Butikschefen Joel Sandström förklarar resultaten med ett engagerat och målmedvetet arbete från ledningsgruppen och alla medarbetare.

– Det vi gjort handlar om både övergripande strategier ned till detaljnivå och allt har utgått ifrån ett uttalat kundfokus, säger han.

– Vi brukar säga att ”kunden är kung”. 

Joel hade jobbat på Coop i Sollefteå i tio år innan han i maj 2021 blev butikschef i Kramfors.

– Jag visste redan från början att det var en bra butik med fantastisk personal och den första tiden ägnade jag mig åt att lära känna medarbetarna och sätta mig in i kundbehoven och driften. 

Utifrån sin analys utvecklade Joel en förbättringsmanual och förankrade den i ledningsgruppen. 

– Vi satte gemensamt ihop ett material på 67 sidor som vi sedan arbetade oss igenom med alla medarbetare. Det är vi, tillsammans, som åstadkommit det som nu visat sig ge så bra effekt i kundundersökningarna.

Joel Sandström.

”Stolt över allas insatser”

Den senaste redovisningen av Nöjd Kund–index visade att Coop Kramfors har den näst bästa köttavdelning och femte bästa mejeriavdelning av totalt cirka 800 Coop–butiker i landet.

Butikens mejeri–, bröd–, kolonial– och frukt & grönt–avdelningar är bäst i länet.

– Vi är mycket stolta och jag känner att mina medarbetares generella känsla är att ”jag har varit delaktig i det här”. Själv är jag väldigt stolt över allas insatser och prestationer i år.

– Alla märker hur det vi har jobbat med inneburit ännu nöjdare kunder. Det är inte några problem med att motivera dem till ett fortsatt arbete med att göra vår butik ännu bättre.

Coop Kramfors är en av tre matvarubutiker – de andra är Willys och Ica Supermarket – inom bara några hundra meters radie i stadskärnan.

Lokalproducerad papperspåse kommer hem

Den bruna matavfallspåsen som tillverkas av papper från oss på Mondi Dynäs kommer nu att användas på hemmaplan. Kramfors kommun har påbörjat sin insamling av matavfall och först ut är kommunala verksamheter som skola, förskola och äldreboenden.

Papperet i kompostpåsarna heter Advantage MF EcoComp, är vattenavvisande och förhindrar läckage. Påsarna är certifierade och nedbrytbara. De omvandlas tillsammans med sitt innehåll till förnybar energi och växtnäring i biogasanläggningar landet runt. Nu har Hemab möjlighet att ta emot avfallet från Kramfors så att det kan rötas på biogasanläggningen i Äland utanför Härnösand.

– Vi har länge velat hitta någon som tar emot vårt matavfall så det här är glädjande för oss. Just nu handlar vi upp nya sopbilar och tvåfackskärl till hushållen. De nya sopbilarna kommer att kunna tömma matavfall och restavfall vid samma tömning och även väga respektive fraktion.  Att vi redan nu startar insamling hos egna verksamheter beror på att de traditionella, bruna enfackskärlen kan hämtas med nuvarande sidotömmande sopbil, säger Annamaria Berglund, enhetschef avfall och återvinning på Kramfors kommun.

Processen passar papperspåsar

De påsar som tillverkas av Mondi Dynäs papper passar de krav som Hemab har för sin biogasanläggning. Processen kan exempelvis inte hantera plastpåsar.Nyckeln till framgång är att tillverka ett papper som är hållbart i hela kedjan, från hushåll till biogasanläggning men som fortfarande är 100 procent biologiskt nedbrytbart.

– Mondi Dynäs har under många år utvecklat Advantage EcoComp-papperet som i dag är den ledande lösningen för matavfallsinsamling i påsar och säckar. Jag är stolt och glad att hemmakommunen nu har valt att ta ytterligare ett steg för att möta framtidens utmaningar, med en lösning som är långsiktigt hållbar, säger vår Senior Sales Manager, Pertti Piirainen.

Mondi Dynäs är en nyckelspelare i arbetet att ersätta fossilbaserade produkter med fiberlösningar.

– Vi ligger i framkant tack vare starkt engagemang och stort kunnande inom papperstillverkning och ännu har vi bara sett början, lovar Piirainen.

– Jag tycker det är roligt att veta att matavfallspåsarna är producerade i Kramfors. Det ger en extra bonus i sammanhanget, säger Annamaria Berglund.

Under 2024 kommer även hushållen att kunna sortera sitt matavfall. 

Workshop för att ytterligare förbättra företagsklimatet i Kramfors kommun

I går träffades representanter för Kramfors kommun, företagarorganisationer och politiker för en workshop om det lokala företagsklimatet. De idéer och synpunkter som framfördes kommer att användas som underlag för att tillsammans och målmedvetet bidra till att skapa Västernorrlands bästa företagsklimat 2025.

Fyra samarbetsområden behandlades:

* Vad behöver göras för att tillsammans locka arbetskraft till kommunen?

* Vad behöver göras för att tillsammans bättre matcha utbildningsmöjligheter med lokala behov hos näringslivet?

* Vad kan göras tillsammans för att förbättra de attityder som företagaren möter i vardagen?

* Hur kan vi tillsammans utveckla informationskanalerna mellan Kramfors kommun (organisationen) och näringslivet?

Hela workshopen präglades av stort engagemang och intressanta diskussioner. Det finns åtskilligt att ta med sig i det fortsatta arbetet.

Hamek Verkstad i Nyland vill växa – ingår i regionalt tillväxtprogram

Hamek Verkstad i Nyland vill växla upp.

– Vår målsättning är att höja omsättningen från 20 miljoner kronor till 30 miljoner kronor inom två år, säger vd Hans Persson.

Hans företag är nu det första i Västernorrland som tackat ja till att medverka i organisationen BizMakers tillväxtprogram Scaleup, för att få hjälp i processen att utvecklas och växa.

Den mekaniska verkstaden i Hammar, Nyland har gamla anor. På den här platsen har det bedrivits verksamhet sedan slutet av 1800–talet. 

Inriktningen har varierat över tid. Under sågverksepoken var det till exempel till sågverken som det mesta tillverkades.

Ett tag var sju företag aktiva på industriområdet intill Hammarsbron. Nu är det färre.

”Växa med våra kunder”

Hans Persson bor i Örnsköldsvik, äger Hamek Verkstad sedan 2016 och är 50–procentig delägare i Yrjas Dampers 2017 från december 2017. 

Hamek Verkstad sysslar med bland annat maskinbearbetning, laserskärning, svetsning, målning, pulverlackering och blästring. Mycket av det som produceras är legotillverkning.

– En av våra största kunder är ett företag i Mälardalen som gör el–laddstolpar. Eftersom utvecklingen inom fordonsindustrin går alltmer åt el–bilar och det kommer att krävas en kraftigt utbyggd infrastruktur för att alla el–bilar ska kunna laddas, är det en kund som ger oss stora möjligheter till ökad orderingång framöver, säger Hans Persson.

Detta även i en eventuellt fördjupad lågkonjunktur.

– Vår filosofi är att bygga starka kundrelationer och att växa tillsammans med våra kunder.

Lokala kunder och samarbeten

Hamek Verkstad har även kunder i närområdet.

– Stringo, Nordfarbo och Nordtrafo är några av dem. Dessutom har vi har ett gott samarbete med både Nylands Järn och Nylands Trä.

Den marknadsföring som företaget gör sker enbart via att jobba med sökord som gör att Hamek hamnar högt upp när potentiella kunder söker efter verkstäder på de stora sökmotortjänsterna, framför allt Google.

– Vi har fått väldigt bra effekt av det. Det i kombination med Facebook–annonser är en mycket kostnadseffektiv modell som passar oss perfekt. Traditionell annonsering är både dyrare och ger sämre resultat för den typ av verksamhet som vi har.

Strategiskt arbete och utveckling

Beslutet att gå med i BizMakers Scaleup–program tog Hans Persson för att det erbjuder högkvalitativ rådgivning över en längre tid.

– Jag vill ha bollplank som är engagerade och kompetenta och jag känner att jag får det med BizMaker. Den känslan fick jag redan vid vårt första möte i Örnsköldsvik.

Hans tillsammans med BizMakers medarbetare vid det första mötet i Scalaup–programmet.

Nästa möte med coacherna Claudia Häggström, Bo Lindberg, AnnaLena Östberg och Bo Berglund sker i Nyland den 18 oktober.

– Vi är glada att få ha antagit Hamek Verkstad AB som första företag till BizMakers tillväxtprogram, säger BizMakers affärsutvecklare Annica Lindgren.

– Den cirka 18 månader långa resa som vi ska göra tillsammans har inletts. Programmet och de fyra coacherna ska ge Hans Persson både kunskap och skapa utrymme för strategiskt arbete och utveckling för att ta vara på möjligheterna i sin verksamhet.

Hamek Verkstad har för närvarande tio anställda.

– Vi kommer att behöva anställa fler medarbetare om vår positiva utveckling fortsätter och våra mål nås, säger Hans Persson.

BizMaker kan erbjuda fem företag plats i tillväxtprogrammet under 2022 och processen med företag nummer två är påbörjad. 

– Jag vill uppmana intresserade företagare i Västernorrland att höra av sig till mig för ett förutsättningslöst samtal kring programmet. Här kan det finnas en bra möjlighet att få hjälp att förverkliga sina planer, säger Annica Lindgren.

Läs mer om BizMaker Scaleup på: https://bizmaker.se/scaleup/

Fredric Wedin har sålt Naturscen Skuleberget – satsar ännu mer på besöksnäringen

Efter tio år som ägare och utvecklare av Naturscen Skuleberget, har Fredric Wedin sålt verksamheten. Köpare är Krall Entertainment som bland annat äger Diggiloo–konceptet.

Fredric Wedin kommer framöver att satsa koncentrera sig ännu mere på sina bolag inom främst besöksnäring.

– Jag är tacksam för att Docksta BTK gav mig möjligheten att ta över Naturscenen för tiotalet år sedan, säger Fredric.

– Det har varit roliga år – lite tuffa under pandemin dock – och vi har arrangerat många konserter och evenemang. 

Bland dem som uppträtt finns bland andra Ulf Lundell, Veronica Maggio, Bo Kaspers Orkester, Laleh och Lars Winnerbäck.

– Att vi fick utmärkelsen Årets konsertplats i Sverige 2020 känns också mycket hedrande. 

– Nu lämnar jag över till ett etablerat företag i den här branschen och det känns bra.

Naturscen Skuleberget.

Krall Entertainment, vars ägare heter Patrik Krall, har funnits i cirka 20 år och haft samarbete med Fredric Wedins bolag genom konserterna med Diggiloo. Krall köper hela fastigheten där Naturscen Skuleberget finns, vilket även inkluderar den restaurang som Fredric Wedin köpte i Stockholm och flyttade till Höga Kusten.

– Patrik är erfaren och har alla förutsättningar att göra mycket spännande med Naturscen Skuleberget. Vi kommer att ha tät kontakt framöver eftersom vi båda driver verksamheter som drar nytta av varandra.

Patrik Krall (t v) och Fredric Wedin.

Fredric Wedins beslut att sälja Naturscen Skuleberget grundar sig i att han vill ägna all tid och fokus på sina övriga bolag; Dockstabo med hyresfastigheter, Skuleberget Havscamping, Veåsands Skärgårdsbistro och passagerarfartyget M/S Asta samt havscampingen i Lövvik som han driver tillsammans med Tomas Ledin.

– Jag ska inte förneka att det är men blandade känslor som jag lämnar naturscenen som är förknippad med så många fina minnen, säger han.

– Men jag känner att jag måste ge allt annat min fulla uppmärksamhet. Annars är risken att energin tar slut. Allt tar ju sin tid och jag har mycket på gång med mina andra bolag.

Redan från sin första satsning i Docksta har Fredric Wedin månat om bra samarbeten med lokala företag och goda relationer till lokalbefolkningen.

– Det finns en anda och ett driv i Docksta som är fantastiskt och här gör vi verkligen saker tillsammans. Det har alltid känts inspirerande.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.