21 feb 2023, 15:35

Docksta Sko firar 100 år med fest i maj och flytt till ny fabrik 2024

En kvinna på ett fabriksgolv i en lokal där det tillverkas skor.
Lisa Edin, vd, Docksta Sko.

Allting började 1923, då två bröder startade ett skomakeri i Bjästa.

1946 köptes det och flyttades till Docksta där verksamheten i mars 1966 flyttade in i en helt ny skofabrik.

Nästan 57 år senare planerar Docksta Sko för flytt till en ny skofabrik och den 27 maj firar företaget sitt 100–årsjubileum.

Här kan du läsa hela den fascinerande historien om Docksta Sko:

https://www.dockstasko.se/var-historia

Företagets historia är viktig för Docksta Sko:s varumärke.

Nuvarande ägarna Lisa och Andreas Edin – med Lisa som vd – köpte bolaget av Stefan Königson 2015. Han var den tredje generationen Königson som drev Docksta Sko.

– Vi har haft ett väldigt gott stöd av Stefan och han hjälper fortfarande till ibland. Det är en trygghet att ha tillgång till hans kunskaper, säger Lisa.

Varken hon eller Andreas kunde skobranschen när de övertog Docksta Sko, men däremot hade de erfarenhet av att driva och utveckla bolag. 

De haden letat ett tag efter ett producerande företag med stark förankring i Höga Kusten, att engagera sig i. När Docksta Sko dök upp på radarn blev det genast hyperintressant.

– Det här kändes rätt för oss och vi har sedan dess, år för år, jobbat med att lära oss branschen, få snurr på en åretruntöppen butik – det var Stefan som startade den –, ta fram nya skomodeller, göra smart och kostnadseffektiv marknadsföring och givetvis att öka försäljningen.

Något som skett utan stora risktaganden.

– Vi vill mycket men gör allt vad vi kan själva och har inte dragit på oss onödiga lån. Vi vill på alla sätt värna om hållbarheten, både ekonomiskt och produktionsmässigt.

Ny fabrik 2024

Den i särklass största satsningen sedan övertagandet är bygget av en ny fabrik, som uppförs strax söder om naturum Höga Kusten, vid foten av Skuleberget. Cirka en kilometer ifrån där man håller till idag.

Strax före semestern 2022 var markarbetena färdiga och i höstas gjöts plattan på 1 600 kvadratmeter.

– Nu byggs väggar och tak inomhus och går allt som planerat monteras de upp under maj månad, säger Lisa.

Det sker då ungefär samtidigt som 100–årsfesten ska ske i butiken och fabriken.

Flytten sker förhoppningsvis under första halvåret. 

I framtiden vill ägarna utveckla området kring den nya skofabriken, till exempel med ett café i det gamla boningshuset. Men det kommer inte ske förrän tidigast 2025. Först ska de bo in sig i den nya fabriken. 

– Vårt läge kommer att bli ännu bättre, butiken kommer att bli större och vi får allt anpassat precis utifrån de behov vi har. 

Made in Docksta.

Gammalt hantverk

Men även om det kommer att bli nytt och fräscht förändras inte själva hantverket kring att producera både gamla och nya modeller. Allt ifrån den klassiska slippersen till den nyligen lanserade derby–kängan, som är en gammal klassisk Docksta modell som nu har modifierats.

– All tillverkning sker för hand och med hjälp av redskap och maskiner som har använts i många år. De flesta av våra maskiner är från 1950, -60 och -70-talet, berättar Lisa.

En av företagets trotjänare i maskinparken.

När det behöver göras inköp av maskiner, handlar det uteslutande om väl använda sådana.

Går någonting sönder, tar man hjälp av lokala hantverkare. Om man inte kan fixa det själv, vill säga.

De gamla maskinerna är robusta och håller bra även med dagens mått. 

– Våra skomakares yrkesskicklighet är ovärderlig och vi lägger mycket kraft på kompetensförsörjning. Vi rekryterar bland annat medarbetare från en unik skomakarutbildning i Norrbotten.

Förr i tiden fanns det gott om yrkeskunnigt folk inom skoindustrin i kommunen. Både i Docksta men framför allt i Mjällom, där det under årtionden fanns ett flertal olika skofabriker.

När exporten av skor från utlandet ökade på 1970–talet – och när beställningarna från Försvarsmakten upphörde – innebar det början till slutet för de flesta av dem. Docksta Sko hade också ett antal tunga år och gick faktiskt i konkurs 1991, men konkursboet köptes av en lokal förening och verksamheten kunde fortsätta. Om än i mindre skala.

Vid konkursen hade Docksta Sko cirka 70 anställda. För närvarande har företaget åtta personer på lönelistan och tar in extrapersonal under vissa perioder, främst sommartid då Höga Kusten besöks av hundratusentals människor från både Sverige och hela världen.

En engångsföreteelse

– Vi har många stamkunder som kommer hit och handlar varje gång de är på resa i de här trakterna eller besöker vänner och bekanta. Några av dem är våra bästa ambassadörer.

Att sedan kända personer bär skor från Docksta i intervjuer och tv–framträdanden är förstås bra för varumärket.

– Men vi betalar ingen för att bära våra skor. De gör det för att de tycker om dem.

Inför 100–årsfirandet har Docksta Sko för första gången – och för att få en ökad försäljningsvolym – tagit fram en begränsad upplaga av svarta slippers som företag kan sätta sin egen logga på.

– Det här är en engångsföreteelse med bakgrund av vårt 100-års firande, förklarar Lisa, men den har blivit mycket populär. 

– Intresset var större än vi räknat med så om vi hinner med kommer vi försöka erbjuda några företag detta även till hösten. 

Hon berättar att de ständigt kommer nya utmaningar och att det hela tiden är en balans mellan att gasa och bromsa, men att det finns påtaglig optimism inför framtiden.

– Det är också någonting fint att vara en av få kvarvarande skofabriker i landet. Vi känner verkligen att det finns många som uppskattar det och det är fantastiskt roligt att den kvalitet som vi står för värdesätts av kunderna.

– Många är stolta över att bära våra skor och det bygger i sin tur v å r stolthet. Det inspirerar oss som jobbar här och ger energi till att nya steg hela tiden.

“Duktiga på att synas”

Åtta år sedan Lisa Edin blev vd för ett skoföretag i Docksta är det fortfarande hårt jobb som präglar vardagen. Mycket egenjobb med att planera, strukturera, ingå nya samarbeten, hålla försäljningssiffrorna uppe och tillsammans med skomakarna rita på nya modeller.

– Med tanke på vår nästintill obefintliga marknadsföringsbudget har vi varit duktiga på att synas och skapa en fascination för våra produkter. 

– Det är en konst och enormt roligt att lyckas och nå framgång med små resurser.