16 dec 2021, 10:57

Vilka planer har ni för 2022, Kramfors Bokhandel?

Magdalena Dessén.

HALLÅ DÄR! Magdalena Dessén (bilden), som driver Kramfors Bokhandel tillsammans med sin man Jörgen.

Hur har första året varit på ny adress och i nya lokaler?

– Första året har varit bra men oförutsägbart, i och med pandemin. Vi kände av ombyggnationerna och vägarbeten på Kungsgatan och vägarbetena vid infarten på Ringvägen. Där såg vi ett omsättningstapp, som nu har vänt efter att tillgängligheten till området återgått som tidigare. Vi har en omsättningsökning i nya butiken på 14 procent jämfört med i fjol och 22 procents ökning mot föregående år, innan pandemin.
– Vi ser en utvecklingspotential i vårt nya läge på Ringvägen 12, men så länge vi har en pandemi som påverkar marknaden vill vi gå försiktigt fram. Lokalen är väl anpassad för vår verksamhet vi har besök av många nya kunder. Nytt är att vi gästas av fler kunder från andra orter, det blir en mix av handel och besöksnäring. 

Det har givits ut många böcker med koppling till Kramfors kommun i år – Tove Alsterdal, Mats Jonsson med flera. Hur har det påverkat kramforsbornas bokintresse, tror ni? 

– Lokal litteratur har alltid varit hett efterfrågad, inte bara av invånarna utan även av besökare och under turistsäsongen. För våra litterära evenemang har det varit naturligt och fantastiskt kul att få samarbeta med de lokala författarna. Det är något alldeles speciellt att få uppleva ett boksläpp.

– Vi ser en trend där orten och platsen som författaren skriver om blir intressant för läsaren.
Besökare frågar allt oftare efter platser som beskrivs i litteraturen. Skönlitteraturen är en del av det. Och Ådalen är en viktig del, rent historiskt och som var en stor del  i uppbyggnaden av Sveriges välfärd. Vi ser en ökning av besökare som kommer för att söka sina rötter i Ådalen, genom litteratur som skildrar människor och platser. Litteraturturismen har kommit för att stanna.

Vilka planer har ni inför 2022?

– I år arrangerade vi tio litteraturkryssningar, men fick ställa in Trädgårdshelgen som var planerad i slutet utav februari.  Vi planerar att anordna dessa evenemang även under kommande säsong. Evenemangen är en viktig del i vår verksamhet. Företaget behöver flera ben att stå på och vi jobbar för att förlänga säsongen. I våra planer ingår även att förbättra utemiljön omkring butiken och vi upplever att vår nya hyresvärd är lyhörd och öppen för dessa planer, så vår förhoppning är att det under 2022 kan komma att genomföras. 
– Men allt beror på hur pandemin slår mot vår ekonomi och verksamhet. Vi vill som sagt gå försiktigt fram. 

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk