12 dec 2021, 12:02

Hur har året varit för Glassbaronen i Ullånger, Eva Bylund?

En kvinna
Eva Bylund. Foto: Privat.

Hallå där! Eva Bylund (bilden) som driver Glassbaronen i Ullånger. Hur har året varit för dig?

– Vi hade nyligen julskyltning i Ullånger och vi är så glada över alla som besökte vår nya julmarknad. Det är otroligt tillfredställande när alla i byn går samman och vi-känslan växer. Vi drar åt samma håll i Ullånger. Vare sig vi har ett företag, driver en förening eller sitter i en församling. Vi konkurrerar inte, utan kompletterar varandra. Och det behövs, för när det är som mest folk här – under semesterperioden – behöver vi verkligen hjälpa varandra. Om vi inte gjorde det, skulle det inte fungera.

På vilket sätt skiljer sig vardagen i din verksamhet om du jämför sommarsäsongen med övriga året?

– Hemestersommaren 2020 var det ett otroligt tryck här. Jag sa, “inte en sådan sommar till!”. Men vi klarade även årets anstormning av besökare. Mitt 2021 startade med en covid-19-sjukdom men sedan jag tillfrisknat och orken återvänt, byggde vi ett nytt beredningskök i caféet. Det var helt nödvändigt.

– Redan i juni tog jag in sommararbetande ungdomar på helgerna för att vi skulle möta den efterfrågan som fanns på caféet. Vad som sedan hände kan beskrivas som osannolikt. Under sex veckor, från midsommar fram till två veckor in i augusti, ökade trycket hela tiden. Jag har tittat på hur många kunder som dagligen stod i kö och även om jag räknar lågt var det minst 200 personer – och då vet vi ju att en betalar i en familj på fem. Jag har sålt så mycket glass att min kontaktperson på SIA-glass sa till mig att jag kunde jag kalla mig Glassbaron i hela Sverige!

Vilka är dina tankar om Ullångers utveckling inför framtiden och hur Höga Kusten som varumärke kan gynna din verksamhet?

– Vi har växtvärk och måste fortsätta att samverka och samarbeta. Höga Kusten som besöksmål fortsätter att attrahera allt fler.