1 feb 2022, 15:25

Hur går det för Hillside Economy i Mjällom?

En kvinna
Helena Berglund, Hillside Economy AB.

HALLÅ DÄR! Helena Berglund (bilden), vd för Hillside Economy AB i Mjällom, Nordingrå, med två heltidsanställda och en löneadministratör på deltid. Berätta om ert koncept och hur ni ser på framtiden!

– Hillside Economy fungerar som en extern ekonomiavdelning. Vi gör allt en vanlig, intern, ekonomiavdelning gör. Det vill säga bokföring, avstämningar, löner, jobbar med att utveckla de administrativa processerna, deltar i styrelse- och ledningsgruppsarbete och fungerar som bollplank till entreprenören eller organisationen. Varje uppdrag är unikt designat efter kundens önskemål och behov. Under 2022 ska vi nå ut till fler organisationer som på något sätt behöver förstärkning i sina ekonomiprocesser. 

Ni söker just nu efter en ny medarbetare. Vilka kompetenser ska den helst ha?

– För mig är det viktigt att personliga egenskaper som noggrannhet, integritet och en ständig vilja att förbättra sig själv och kundernas processer finns. Har man dessutom tidigare erfarenhet av ekonomi- och/eller löneadministration är det helt klart ett plus i kanten. 

Vilken typ av kunder vänder ni er till och i vilket område?

– Vi vänder oss främst till kunder i Höga Kusten-området; Örnsköldsvik och Kramfors primärt. Detta för att jag tror att även om de digitala verktygen är till stor hjälp, är det personliga mötet i slutändan viktigt. Eftersom vi är en ekonomiavdelning vill vi också lära känna kundens verksamhet och det är helt enkelt mycket lättare med kortare avstånd. 

– Alla företag, oavsett bransch, som känner att de har ett behov av våra tjänster är välkomna till oss som kunder – från enmansföretaget och uppåt. Men vi ser att just tjänsten Ekonomiavdelning passar väldigt väl för företag på mellan 10 och 50 anställda.