3 okt 2023, 14:13

Turnéstart i Docksta för Näringslivsenhetens företagsfrukostar

två män stor vid ett podie framför personer sittande på stolar.
Kent-Åke Enström (med ryggen mot kameran), pratar om Vibyggerå Byalags verksamhet.

Nu är höstens turné med företagsfrukostar igång! Starten skedde på Gula Huset i Docksta under tisdagsmorgonen, där – förutom företrädare för kommunen, Kramfors Handel och Ung Företagsamhet Västernorrland – cirka 30 personer fick lyssna på framtidsplanerna för Jeltsjes Praliner och om Vibyggerå Byalags verksamhet.

Konceptet att åka ut till olika delar av kommunen för att informera, inspirera och skapa dialog med företagare har använts av Näringslivsenheten under några år och är uppskattat.

Vid varje företagsfrukost bjuds även en lokal företagare och en lokal förening in för att berätta om vad de gör och hur de ser på framtiden.

Vill växa

I Docksta var det Sarayke de Jong (till vänster på bilden nedan) som tillsammans med sin man Evert driver Jeltsjes Praliner, som berättade om sin företagsresa.

– Vi har bytt lokaler, byggt om och förutom kärnverksamheten även öppnat en glassbar. Nu vill vi fokusera på att utveckla det vi har, utöka vårt sortiment, skaffa fler återförsäljare, växa och på sikt kunna anställa fler medarbetare, sa Sarayke.

Kent-Åke Enström representerade Vibyggerå Byalag med cirka 370 medlemmar. En förening som både samverkar med andra, driver projekt och tagit på sitt ett informationsuppdrag gentemot medlemmar och invånare i Docksta. Föreningen ger ut ett nyhetsbrev fyra gånger om året och en sommartidning i tabloidformat, som sprids både i tryckt upplaga och via digitala utskick.

– Vi har fått mycket gjort genom åren tillsammans med andra aktörer men är också tacksamma för inspel och initiativ från andra kring exempelvis det som rör kultur, sa Kent-Åke.

Han fick direkt ett erbjudande från Kramfors Handel om att förlägga en Allsångskväll till Docksta vid ett tillfälle under sommaren 2024.

Många hade ordet

Övriga som fick några minuter under morgonens program var:

Andreas Telhammer (till vänster på bilden här intill), nyutnämd näringslivschef, som presenterade sig själv och bland annat betonade hur viktig kompetensförsörjningen kommer att vara under kommande år för att företagsklimatet i Kramfors kommun ska fortsätta att förbättras.

Elin Andersson, regionchef på Ung Företagsamhet Västernorrland, lyfte fram Kramfors som en stark kommun inom ungt företagande och avslöjade att ju fler som driver UF-företag under skoltiden, desto fler kommer att vilja driva egna företag senare i livet.

Benny Wälitalo, klimat- och energirådgivare, informerade om aktuella företagsstöd inom sitt området. Båda vilka de är och vilka som kan söka dem.

Lotta Sahlén, vice ordförande i Kramfors Handel, uttryckte hur skönt det är att en ny centrumutvecklare – Frida Larsson – är på plats efter att tjänsten varit i vakant i cirka ett år, hur föreningen vill att attraktionskraften stärks både i stan och på övriga orter i kommunen. Och att samarbete och att verka för att fler handlar lokalt har hög prioritet.

Anita Åberg, Upphandlingsenheten, tipsade om hur man kan ha koll på aktuella upphandlingar och att målet för kommunen alltid är att få så många lokala företag som möjligt att delta i upphandlingar. Hon framhöll även att en dialog om upphandlingar mellan Upphandlingsenheten och företagare är välkommen – utom strax innan en upphandling och fram till dess att den är klar.

Avrundning med kommunalstyrelsens ordförande och tillväxtchefen

Företagsfrukosten avrundades med att kommunstyrelsens ordförande Malin Svanholm (S) och tillväxtchefen Susanne Königson (Malin t v och Susanne t h på bilden nedan) fick svara på frågor om företagsklimat, utvecklingsarbete och hur Kramfors kommun ska kunna få fler invånare.

– Jag ser det mesta som ett tillsammansarbete, med företag, föreningar och andra, och där jobbar vi på flera olika sätt för att det ska bli framgångsrikt, sa Malin Svanholm.

Susanne Königson sa bland annat att det är viktigt att jobba med varumärkena Kramfors och Höga Kusten och att fylla dem med kvalitetsinnehåll.

– Detsamma gäller för företag som vill attrahera arbetskraft.

Moderator en nyhet

Nytt för denna omgång av företagsfrukostar är att de leds av en moderator.

I Docksta var det Robert Pettersson (som syns på flera av bilderna här ovan) som hade den rollen och han kommer att ha samma uppdrag i Ullånger. Han avlöses på de tre avslutande företagsfrukostarna av Sofia Wolfenstein.

Här är återstående program för företagsfrukostarna och de lokala företag och föreningar som kommer att medverka:

3/10 Docksta (Gula Huset) – Jeltsjes Praliner och Vibyggerå Byalag.
5/10 Ullånger (Centrumhuset) – Ullångers Plåt och Ullångers Hembygdsförening.
10/10 Nordingrå (Kusthallen) – Nordingrå Järn & Färg och Nordingrå Sportklubb.
11/10 Nyland (Folkets Hus) – Ådalens Stenhuggeri och Styrnäs Framtid.
13/10 Kramfors (Restaurang Träffen) – Saras Måleri och Kramfors–Alliansen.

Varje företagsfrukost inleds kl. 7.30. 

Programmet startar kl. 8.00 och avslutas kl. 9.00.

Kostnad: 75 kr inkl moms/person för kaffe/té, juice och smörgås. Betalas på plats.

Anmälning senast två dagar innan respektive företagsfrukost på denna länk:

https://e-tjanster.kramfors.se/foretagstraffar
Företagsfrukostarna genomförs i samarbete mellan Kramfors kommun, Företagarna, Futura, Småföretagarna och Kramfors Handel.