5 dec 2023, 9:13

Mattias Peterson från Skövde är ny vd för destinationsbolaget – “Höga Kusten är hemma för mig”

närbild på en skäggig man med glasögon i vintermiljö
Mattias Peterson.

Hans företrädare ­ – Peter Holmqvist från Örnsköldsvik och Mia Karlsson från Sollefteå – har båda varit djupt rotade i den ångermanländska myllan. Mattias Peterson har förvisso bott i Härnösand under tre år, men är ändå att betrakta som en man som ser på Höga Kusten med ett utifrånperspektiv.

Nu är det han, som i egenskap av ny vd för Höga Kusten Destinationsutveckling, ska leda arbetet med att stärka och bredda platsvarumärket Höga Kusten.

– Jag är född och uppvuxen i Skövde och har tillbringat nästan hela mitt liv i de trakterna. Ändå har jag kallat Härnösand för hemma ganska länge, efter de tre år jag tillbringade där i slutet av 1990-talet, som partiombudsman för (M). Så lite grann känns det faktiskt som att komma hem nu, skrattar Mattias.

Dialog och samverkan

När han fick vd–jobbet på det kommunalt ägda destinationsbolaget – alla fyra kommuner i Ångermanland finansierar verksamheten – var det dock inte till Härnösand som han och sambon Sofia flyttade, utan till Domsjö i Örnsköldsvik.

– Mest av praktiska orsaker, eftersom bolaget har sitt huvudkontor där. Men jag kommer att åka runt i Höga Kusten så ofta jag kan, för att träffa människor och skapa ett större nätverk, förklarar han.

– Det kommer att vara mycket angeläget med en bra dialog och samverkan, både med kommunerna, besöksnäringsföretag, föreningar och Höga Kusten Turism.

Bakgrund av både av det privata och offentliga

Mattias har inte bara en bakgrund som politiker utan även som chef inom både privat och offentlig sektor. 

Han har bland annat jobbat inom Lantbrukarnas Riksförbund, Företagarna och senast som näringslivschef på Tibro kommun.

– Sammantaget har det gett mig erfarenheter, insikter och förståelse för olika arbetssätt, regler och förutsättningar som jag har stor nytta av nu.

– Det känns mycket inspirerande att fortsätta utveckla Höga Kusten som destination, både från den fina grund som finns och genom att ta en del nya grepp. Mycket kommer att handla hållbarhet, både ur miljö– och besöksperspektiv men också organisationsmässigt. Utan långsiktiga strategier uppnår du ingen hållbarhet.

Året runt–destination

Begreppet lägereldskänsla är väletablerat i Höga Kusten.

– Nu ska vi lägga en hel del kraft på att bättre förpacka upplevelser för att förenkla ännu mer för besökarna och även för att successivt göra det här till en tydligare året runt–destination, säger Mattias.

– Höga Kusten Turism har gått ett Leaderprojekt beviljat där de ska arbeta med just paketering. Det blir en naturlig arena för fortsatt tajt samverkan.

Ett annat prioritetsområde är att jobba med smakturism.

– En stor del av dagens turister vill äta och dricka gott och då är det viktigt att dels erbjuda smakupplevelser på hög nivå, dels att jobba med lokala råvaror och produkter.

– Både när det gäller smaker, platser och upplevelser generellt kan man bidra till en högre attraktionskraft genom att jobba med berättelser, så kallad storytelling. Det görs redan men vi kan tillsammans bli ännu bättre på det.

Under hösten har Mia Karlsson funnits som ett bollplank till Mattias, för att göra introduktionen till hans nya uppdrag så smidig som möjligt.

– Jag kommer även fortsättningsvis att tillgång till Mia om det behövs, men från och med den 1 december är det jag ensam som leder destinationsbolaget. Och efter den första månaden i Höga Kusten och på jobbet känner jag ännu mer att det här är hemma för mig, säger Mattias med ett leende.