Näringsliv logo

Ett digitalt magasin från Kramfors kommun – mitt i Höga Kusten

Har du som företagare eller medlem i en förening en idé om en fysisk investering för att minska samhällets klimatpåverkan? Då kan du söka pengar från Klimatklivet!

Lyssna på vår digitala föreläsning på onsdag den 2 september kl 11.30 för att få veta mer. Du får bland annat lyssna till High Coast Whisky som berättar om sin satsning. Du har också chans att ställa frågor.

Och du – sändningen ligger kvar efteråt så det finns chans att kika även senare.

Vi sänder i två kanaler – magasin.kramfors.se och facebook.com/Kramforskommun

Läs mer på kramfors.se

Den 27 maj sändes vårens andra avsnitt av talkshowen Godmorgon Höga Kusten med skådespelaren och komikern Jens W Nilsson, hans husband och gäster.

Missade du programmet eller vill se det igen, kan du göra det här nedan.
Läs nyhet om sändningen på kramfors.se

Reportage från livesändningen

juni

Vi behöver företagen!

Covid-19 härjar och påverkar oss alla, direkt eller indirekt. Människor blir sjuka och de flesta tillfrisknar – men tyvärr inte alla. Till er som förlorat en anhörig vill jag skicka de varmaste hälsningar och beklaga er sorg. Vårt handlingsutrymme har begränsats av restriktioner, social distansering har medfört att vi inte kan träffa våra familjemedlemmar, vänner, eller besöka tillställningar och evenemang som tidigare. Distansarbete i kombination med  distansstuderande gymnasieungdomar är en utmaning för många.

Ett rikt och fungerande näringsliv har stor betydelse för att vårt samhälle ska fungera. Varje företagare, varje sysselsättningstillfälle och varje skattekrona är viktiga för vårt samhälles välfärd. Vi som jobbar med näringslivsfrågor i kommunen lider med de företag har det otroligt kämpigt och slitigt just nu, och vi känner stor sorg för de företagare som tvingas ge vika för den rådande situationen. Det är också positivt och glädjande att se företag som går bra nu, som expanderar, ställer om och utvecklar sina företag. Det känns viktigt att förmedla och lyfta fram dessa för att ge hopp och framtidstro till oss som bor, lever och verkar här. Vi behöver påminna oss och varandra om att jorden kommer att fortsätta snurra, vi behöver se framåt och planera för framtiden. Vi bor i en av Sveriges allra vackraste kommuner och vi har en storslagen natur att vistas i, besöksmål och vandringsleder finns att tillgå i närområdet. Det kan tyckas banalt att ”handla lokalt” men det har stor betydelse för hur framtiden kan komma att se ut i vårt närområde. Bygg om eller måla ditt hus i sommar, bygg den där altanen som du så länge funderat över, ta med familjen till en av våra schyssta restauranger och övernatta på en boendeanläggning. Det har betydelse för dig och för många andra. Tillsammans är vi starka och vi klarar av att hantera mycket mera än vi tror. Hjälp till du med, vi behöver företagen!

Susanne Königson, Tillväxt- och näringslivschef, Kramfors kommun

Några röster från näringslivet

Magnus Wikström, sågverkschef för SCA:s anläggning i Bollstabruk som är Sveriges största sågverk

Bollstasågen har gamla anor. Berätta!
– Det har funnits verksamhet på orten sedan 1737, då det startades ett järnbruk i Bollstabruk. Sedan startade det första sågverket 1853 och 2003 tog SCA över Graninge och med det även anläggningen här i Bollsta. Vi har för närvarande drygt 150 anställda och producerar årligen cirka 560 000 kubikmeter sågat virke samt hyvlar hos våra legoproducenter i närområdet 100 000 kubikmeter hyvlade produkter. Allt av norrländsk furu. I fjol beslutade SCA om att investera 600 miljoner kronor i ett nytt justerverk, som gör att arbetet blir ännu mer effektiviserat och att vi på sikt kan höja produktionen till totalt 800 000 kubikmeter sågat virke per år. I dagarna installerades en ny scanner i vårt timmerintag som 3D–röntgar varje stock, vilken är en del i den stora investeringen. Scannern är tillverkad i Italien och installerades under tre veckor av sju italienska tekniker, som vi efter samråd med bland annat smittskyddsläkare och Kramfors kommun beslöt att ta hit. Och allt har gått smidigt. Vi har klarat att ha dem på området och säkerställt både deras säkerhet och vår egen personals säkerhet på ett bra sätt.

Har covid–19 utsatt er för några andra utmaningar?
– Precis som samhället i stort har vi fått anpassa oss på olika sätt. Vi har till exempel ersatt fysiska möten med skype–möten, separerat viss personal och gjort förändringar i skiften. Men produktionsmässigt och ordermässigt har vi inte påverkats negativt. Efterfrågan på våra varor har fortsatt att vara god och vi har också kunnat leverera till alla våra marknader, bland annat i Japan och Nordafrika. I Skandinavien har efterfrågan varit mycket god och bland annat har efterfrågan på tryckimpregnerat varit väldigt hög. När folk inte kan resa satsar de på egna byggprojekt i stället.

Hur ser du på kommande månader? Ser prognosen god ut?
– Det tycker jag nog. Men vi följer givetvis utvecklingen dag för dag och är beredda på att få anpassa oss till det som sker. Och så långt fram som till kvartal fyra eller kommande år vågar jag inte uttala mig om nu. I det korta perspektivet vågar jag dock vara positiv.

Åsa Westman, ägare av Coloroma i Lunde

Nu har ni drygt fem år bakom er i Lunde, efter flytten från Kramfors. Hur är det att driva butiken här?
– Vi stortrivs, både med de rymliga lokalerna och läget. Flytten har bara fört positivt med sig och vi har haft en bra utveckling på alla sätt. Den största fördelen är att vi har ännu större ytor än tidigare, vilket öppnat upp för nya möjligheter. Bland annat har vi skapat en målarateljé i ett rum, där jag håller kurser. Bland annat i kalligrafi och acrylic pouring. Jag har ett stort målarintresse och vi har också ett stort utbud av konstnärsmaterial i butiken. Vi tillhör kedjan Colorama men det är jag och min man Anders som äger butiken med två anställda förutom oss själva. Vi har frihet att sätta vår egen prägel på den så att vårt sortiment passar våra kunders behov.

Har covid–19 förändrat förutsättningarna för er?
– Till en början fanns en stor oro i hur det skulle bli. Både om försäljningen skulle dala och hur det skulle gå om vi själva blev smittade. Men hittills har vi klarat oss bra. Ja, vi har fått pausa mina målarkurser, men kundtillströmningen har inte minskat. Det är många som passar på att göra projekt hemma – måla, tapetsera, lägga golv, inreda – som de inte har hunnit med tidigare. Och jag är glad att det är tills oss de kommer för att få tips och råd och köpa det som de behöver. Många har också börjat måla. Men vi har ingen skyddsutrustning att erbjuda, som till exempel munskydd. Allt går till vården. Det vi hade i butiken när viruset kom, skänkte vi till Kramfors kommun. De kunder som inte vill komma in butiken, ringer till oss och så packar vi varorna och ställer dem utan för entrédörren. Då kan kunderna swisha betalningen. Det fungerar utmärkt.

Vad tror du om framtiden för företaget?
– Får vi bara vara friska och inte behöver stänga en period, är jag försiktigt optimistisk. Vår bransch har generellt klarat sig bra under pandemin och att så många kunder väljer att handla lokalt är väldigt glädjande.

Torbjörn Ullsten, vd för Mjälloms Tunnbröd i Ullånger

Hur vill du beskriva ditt företag?
– Mjälloms Tunnbröd är Sveriges äldsta tunnbrödsbageri och den andra största tillverkaren. Vi säljer tunnbröd över hela Sverige men exporterar också till övriga Norden och några länder till i Europa. Tunnbröd har alltid varit vår bas och det är det som byggt företaget genom åren, men de senaste åren har vår butik utvecklats vad gäller sortiment. Sedan några år har vi även en bagarstuga där man kan prova på att baka tunnbröd på traditionellt sätt. Nu bygger vi ut butiken till en fullskalig delikatessbutik med stort fokus på lokala delikatesser men initialt även möjlighet till fika och enklare förtäring. På sikt vill vi utöka både sortiment och möjligheten till att servera olika former av delikatesser direkt på plats. Från att ha varit ett tunnbrödsbageri med lite blygsam direktförsäljning hade vi 28 000 besökare under 2019. Det hoppas vi kunna dubbla.

Har covid-19 påverkat er verksamhet och har ni fått ta till några nya grepp?
– Ja, vi har påverkats negativt av effekterna av covid-19. I mars ökade först försäljningen men vände ganska snabbt nedåt och april blev en tuff månad. I mitten av april korttidspermitterade vi vår personal på 40 procent, men nu ser det ut som att vi inom kort är tillbaka på en relativt normal nivå. Troligtvis upphör vi med korttidspermitteringarna innan maj är slut.

Framtiden, hur ser du på den? 
– Jag tror starkt på framtiden även om vi kommer att se effekterna av covid-19 under lång tid framöver. Förhoppningsvis lättar reserestriktionerna ytterligare innan sommaren och då hoppas vi att många besöker oss och Höga Kusten. Självklart kommer vi att följa myndigheternas rekommendationer men här har vi gott om plats. Vårt varumärke är starkt och vår utveckling har varit stabil de senaste åren, så oavsett hur normalläget ser ut framöver kommer vi att hitta en plats och position som gör att vi kan fortsätta att utvecklas.

Agneta Johansson, butiksansvarig för GuldCarlsén i Kramfors

Det är snart tre år sedan du började på det här jobbet. Hur har det varit?
– Pirrigt till en början, eftersom jag lämnade skobranschen och gav mig in i någonting nytt. Men mina medarbetare och kunderna har varit stöttande och idag ångrar jag mig inte. Vi är tre engagerade och påhittiga kvinnor i personalen och vi har ett bra läge här i stan. Sedan har vi GuldCarlséns samlade resurser i ryggen. Kedjan har tre butiker i Västernorrland och här i Kramfors har vi funnits sedan 1960–talet och på Limstagatan sedan 1980–talet.

Har covid–19 ställt er inför nya utmaningar?
– Vi, liksom de flesta andra butiker, har drabbats av att det är mindre folk på stan och att vi måste vara kreativa för att hitta nya kunder. För vår del har vi bland annat satsat på ökad försäljning via auktionssajten Tradera, där vi till exempel lägger ut uddavaror och reservdelar till dyra klockor. Det har varit väldigt lyckat och det kommer vi därför att fortsätta med. Vi kör även ut varor och reparerade klockor till kunder som tillhör riskgrupper. Någonting vi uppmuntrar människor till är att de rensar lådorna på smycken och säljer guld och silver de inte behöver. Vi köper in det.

Vad tror du om framtiden, hur kommer det att gå för handeln i Kramfors?
– Jag är optimist. När det mesta återgått till det normala, kommer det att vända uppåt för oss. Kanske kommer också ännu fler att vilja handla lokalt.

Roger Jacobsson, vd för SCIM Display i Docksta som bland annat tillverkar etiketthållare och hyllkantslister till dagligvaru– och fackhandeln

Vad kan du säga om era basprodukter?
– De finns inom det nischade området extruderade plastprofiler där man kan se dem i många av butikerna där du handlar livsmedel och andra produkter. Våra etiketthållare finns även för lagermärkning. Tillverkningen startade i Docksta 1987 och vi som nu äger företaget tog över det för några år sedan. Sedan dess har försäljningen ökat med cirka 60 procent. I fjol ökade vi med 45 procent. Vi säljer till marknader i både Sverige, Norden och olika delar i Europa. All tillverkning sker i Docksta men vi har även ett försäljningskontor i Stockholm.

När coronapandemin bröt ut, började ni också tillverka skyddsutrustning och har tredubblat personalstyrkan. Berätta hur det gick till.
– Vi såg ett det fanns en stor brist på skyddsutrustning inom vården. När vi fick en förfrågan från Falck Ambulans om vi kunde ta fram skyddsvisir, tog vi ett snabbt beslut om att göra vad vi kunde för att hjälpa till. Från förfrågan och framtagning av en prototyp till dess att serietillverkningen inleddes, tog det bara två veckor. Trots att det varit en del problem att få fram råvara och att snabbt skapa bra arbetsstationer, har vi klarat leveranserna och gått från åtta till cirka 25 anställda. Många av dem vi har anställt var korttidspermitterade, uppsagda eller arbetssökande sedan tidigare. Det handlar om personer från Docksta med omnejd, från Örnsköldsvik ned till Härnösand. Efterhand har vi även sålt skyddsvisir till bland annat Region Västernorrland och Kramfors kommun. Dockstavisiren är covid–19–godkända men vi vill så snart som möjligt få dem CE–märkta som medicinsk skyddsutrustning, för vi tror att tillverkningen av denna produkt – och nya – kan fortsätta även när smittan klingar av.

Hur har tillverkningen av era övriga produkter påverkats av covid–19?
– Just när pandemin inleddes i Sverige blev det ett litet tapp i orderingången, men nu är vi tillbaka på ungefär samma höga nivå som innan.

Annika Wångby Stattin, ambassadör för Kramfors

Annika Wångby Stattin, 58, är frilansande musiker och verksamhetsledare för Stiftelsen Mannaminne i Häggvik. Hon är dessutom en av drygt 260 Kramforsambassadörer.

”Att bo mitt i världsarvet, i Nordingrå, innebär att jag har en storslagen natur och gott om inspirationskällor i min vardag.
Jag stortrivs i Häggvik, som varit mitt och min man Lars hem sedan 2004. Vi bor i det som är hans släktgård och vi är båda frilansande musiker och Lars är även medlem i Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall.

Vi möttes via musiken. Jag är ursprungligen från Stockholm men flyttade till Sundsvall innan vi bestämde oss för att slå oss ned här i Nordingrå på heltid, att inte bara vara här sommartid. Och det fungerar jättebra.
Visst, det blir ett antal resor till jobb varje år, men det är inga problem även om man bor i Häggvik och framför allt har vi en fantastisk vardagsmiljö. Lugn och ro, ingen stress, inga stadsljud, ingen trängsel i tunnelbanan eller jäktande på gator till och från arbetet och hemmet.
Det är fridfullt och gott för själen.

För oss, som också arbetar med Mannaminne, är det förstås en stor fördel att bara ha några hundra meter mellan det och hemmet.
Både jag och Lars tycker om mentaliteten hos Nordingråborna och kände oss väl bemötta och mottagna från första stund. Gemenskapen är stark.
Det finns också en handlingskraft och entreprenörsanda i det här området som är väldigt påtaglig och man blir entusiasmerad av den. Sedan är invånarna duktiga på att hitta lösningar och ställa upp för varandra och det som är viktigt för dem. Det ser vi inte minst på Mannaminne.

Att bli ambassadör för Kramfors kommun kändes både roligt och naturligt. Jag bor här och vill gärna dela med mig av allt det positiva som finns här och som den här kommunen står för. Tillsammans kan vi bidra till att göra kommunen ännu attraktivare och få fler att vilja bosätta sig här. Jag tror att intresset för det kommer att öka framöver.”

Vill du också bli ambassadör för Kramfors kommun?
Läs mer här

Du som driver butik, boendeanläggning, restaurang eller annat besöksnäringsföretag har nu möjlighet att investera i din utveckling. Företagsstöden är en del av Höga Kustens utvecklingsprogram som syftar till att mildra effekterna av pandemin, utveckla företag och destinationen.

Läs mer om stöden och utvecklingsprogrammet på: https://hkt.hogakusten.com/hoga-kusten-utvecklingsprogram

Hjälp till omställning av ditt företag

Regionala aktören BizMaker erbjuder kostnadsfri affärscoachning till företagare med utmaningar att lösa i spåren av Covid-19. Via deras omställningsakut kan ni få:

  • Upp till åtta timmar kostnadsfri coachning
  • Behovsanalys utifrån nuläget i ditt företag
  • Nya kontakter och goda råd
  • Verktyg för att arbeta vidare på egen hand

Näringslivsnotiser från Kramfors – mitt i Höga Kusten

Digitalt möte om företagsklimatet i Kramfors kommun

Den 9 juni arrangerar Svenskt Näringsliv Västernorrland, Kramfors kommun och Näringslivsrådet med Företagarna digitalt möte om det lokala företagsklimatet i Kramfors kommun. På mötet lyfter Svensk Näringslivs regionchef, Anna Hedensjö Johansson, nuläget utifrån enkäten om företagsklimatet och vi blickar sen tillsammans framåt utifrån näringslivets behov.

Datum och tid: Den 9 juni kl. 17.30 – 18.30. Anmälan görs via e-post till anna.h.johansson@svensktnaringsliv.se som skickar dig en länk för att komma in i det digitala mötet.

För medborgare och företagare i Kramfors kommun

På Kramfors kommuns samlingssida kan du som medborgare och företagare läsa om hur Kramfors kommun förhåller sig till och hanterar det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19. Informationen uppdateras fortlöpande. Kramfors kommun erbjuder bland annat för dig som företagare förlängda betaltider eller avbetalningsplaner på avgifter inom VA, sophantering, tillstånd och tillsyn. Vi kortar också ned betalningstider till leverantörer med säte i kommunen samt har en generös hållning vid inställda konferenser, föredrag och resor.

Ändringar i lagar och regler med anledning av covid-19

verksamt.se finns samlad information om tillfälliga ändringar i lagar och regler som är viktig för dig som företagare att känna till med anledning av coronaviruset och covid-19.  Bland annat finns information om skatter och avgifter,  arbetsbrist och uppsägning, finansiering och lån, tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher och nya regler för restaurang, caféer och barer.

Vandringsdialog och invigning Lilla Höga Kusten-leden

Tid och datum: Den 4 juni kl 11.45-13:00
Plats: Samling utanför Hotell Höga Kusten

Hotell Höga Kusten och Kramfors kommun bjuder in till invigning av Lilla Höga Kusten-leden med vandringsdialog. Vid ankomst får ni möjlighet att välja vandringssällskap av en politiker eller tjänsteperson som jobbar med näringsliv, turism, fritid, kultur eller andra utvecklingsfrågor i Kramfors, Höga Kusten.
Klockan 12 inviger Landshövding Berit Högman och Mats Löfroth, ägare av Hotell Höga Kusten, leden och sen vandrar vi iväg i mindre grupper.
Vi bjuder på lunchsmörgås, kaffe/the och kaka. Ni står för trevligt sällskap och dialogämne. Vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer. Har ni begränsade möjligheter att vandra kan naturligtvis dialogen ske vid fikabänk utomhus också. Den som vill fortsätta vandra leden på totalt 7 km kan göra det efter vandringsdialogen eller vid annat tillfälle. Anmälan görs till Hotell Höga Kusten via e-post: info@hotellhoga-kusten.se Ange eventuell specialkost.

Ansök om stöd för korttidsarbete

Korttidsarbete, tidigare benämnt korttidspermittering, innebär att arbetsgivare kan minska anställdas arbetstid och få stöd från staten för att täcka stora delar av kostnaden. Du kan under maj, juni och juli ansöka om stöd för korttidsarbete för upp till 80 procent av arbetstiden.

Detta gäller även för dig som redan har ansökt om stöd. På tillväxtverkets hemsida kan du söka stödet för korttidsarbete och räkna ut kostnaden för permittering av anställda som minskar arbetstiden.

Vården efterlyser personal

Kramfors kommun söker personal till samhällsviktiga tjänster och många har redan anmält sig men vi behöver fler. För att kunna möta det växande behovet, av främst  undersköterskor och sjuksköterskor, med anledning av covid -19 finns möjligheten att din personal kan ta tjänstledigt för att ha ett tillfälligt arbete inom samhällsviktiga funktioner.

Nominera till Årets Landsbyggare 2020

Nu kan du vara med och nomimnera till det prestigefyllda priset Årets Landsbyggare 2020! Det är fjärde gången som Leader Höga Kusten uppmärksammar landsbygdens hjältar i Höga Kusten. De drivna företagarna och människorna som sätter området på kartan och som driver utvecklingen framåt. Vinnarna koras den 17 september på ett av höstens stora entreprenörsevent i Höga Kusten.

Läs mer och nominera på leaderhogakusten.se

FoU-avdrag kan sänka ditt företags arbetsgivaravgifter

Investeringar i innovation stimulerar ekonomisk tillväxt. För att öka Sveriges attraktionskraft och främja satsningar på forskning och utveckling (FoU) kan företag ansöka om nedsättning av arbetsgivaravgifter. Från och med den 1 april 2020 har arbetsgivaravgifterna för personer som arbetar med forskning och utveckling sänkts ytterligare. Vad innebär det för dig och ditt företag?

Läs mer på skatteverket.se eller i denna PDF.

De vann LRF Västernorrlands kommunikationspris

Grattis till Leader Höga Kusten som under webbsändningen av Godmorgon Höga Kusten den 27 maj fick Årets kommunikationspris utdelat av LRF Västernorrland! Prisutdelare var Gunilla Kjellsson, ordförande LRF Västernorrland, som räckte över priset till Jenny Edvinsson, Leader Höga Kustens verksamhetsledare. Motiveringen lyder:
”Leader Höga Kusten har genom noggrann analys och planering lyckats med det vi många går bet på:
Att sända ett budskap som når fram och in i den avsedda mottagaren.
I deras kommunikationsarbete med projektet ”Landsbyggare” har de med nyfikenhet, envishet och energi bidragit till en positiv attityd kring att bo och verka på landsbygden i Västernorrland.”
Intervjun med Gunilla och Jenny i Godmorgon Höga Kusten kan du se i efterhand högst upp i detta magasin.
Artikel om Landsbyggarekampanjen kan du läsa i februari månads digitala näringslivsmagasin.

Ungt företagande

Hannes satsar på fotografi och företagande

Hannes Eliasson är en av UF–företagarna som skulle ha medverkat på den inställda Höga Kusten Företagsmässa i våras.
Han satsar på fotografering och har som mål att fortsätta med det, och företagande, även efter att han tagit studenten nu i sommar.

Photoesque UF heter Hannes företag, som sysslar både med foto och film. Inspirationen att ägna sig åt just det, fick han sedan han började på Ådalsskolans estetiska program.
– Jag ville lära mig både om företagande och om att frilansa, säger han.
Frilansandet visade sig vara svårare än han trodde.
– Det är ganska många fotografer i branschen och få uppdrag. Därför satsade jag även på film och där har det varit lite enklare.
Han har bland annat gjort en reklamfilm till Åhmans Färg i Sollefteå och under sommaren ska han göra en dokumentär om lupiner i Nordingrå.
– Sedan fotograferar jag människor som vill ha bilder för inramning, säger han och förklarar att ett av problemen han stött på är att lägga sig på rätt prisnivå.
Ett annat är att hitta effektiva marknadsföringskanaler.
– Men jag har haft bra stöd från både ”Perra” Westin på Ådalsskolan och Daniel Rundqvist, som under en period var min filmlärare.
Hannes är inriktad på att starta ett nytt företag inom samma område, när UF–företaget läggs ned.
– Jag känner att jag vill ge det här en rejäl chans och ta vara på både de erfarenheter jag fått och att bygga ut det kontaktnät som jag har skaffat mig.

Johanna bröt ny mark med bok om diabetes

En bok om diabetes typ–1 var grunden i Johanna Pahlins UF–företag Diabetes Young UF.
Hon släppte den i december förra året och hela första upplagan på 200 exemplar är slutsåld. Dessutom har hon fått flera utmärkelser.

Johanna går på skidskyttegymnasiet i Sollefteå och fick idén till att skriva boken om diabetes tack vare sin syster som har sjukdomen.
– Jag ville visa på hur diabetes är ur ett syskonsperspektiv och även förmedla varför man som föräldrar måste ägna ett barn med diabetes typ–1 extra mycket tid. Det har aldrig gjorts en bok som speglar just hur ett syskon ser på det här.
Boken heter Lenas syster har fått diabetes! och skrevs fokuserat och målmedvetet i höstas.
– Sedan lät jag faktagranska den, bland annat av diabetessköterskor och förskollärare, och tog in synpunkter från olika håll. Det tog mer tid än jag räknat med men vi hann i alla fall få ut boken innan jul. Den trycktes lokalt, ADC Media hjälpte mig med det, berättar Johanna.
Hon använde sig av sociala medier, främst Facebook, för att lansera boken.
– Via olika Facebook–grupper nådde jag både unga diabetiker och föräldrar till dem.
Förutom privatpersoner sålde hon boken till sjukhus och skolor. Alla böcker är nu slutsålda.
Johanna har fått priser som Årets UF–hantverkare, Årets UF–företag, för design och som samhällsentreprenör.
– Min målsättning är att till hösten starta ett nytt UF–företag och skriva nya böcker om sådant som jag belyser ur nya perspektiv. Jag vill också vidareutveckla den bok som jag redan har gjort och kanske få den inläst och även översatt till engelska, säger Johanna.

Godmorgon Höga Kusten

22 april sände vi första programmet Godmorgon Höga Kusten live här på magasinet, med skådespelaren och komikern Jens W Nilsson, hans husband och gäster. Missade du programmet eller vill se det igen, kan du göra det här nedan.

Reportage från livesändningen

En väg in för näringslivet

Du kan alltid vända dig till näringslivsenheten om du har behov av rådgivning, vill etablera ditt företag här, har önskemål om en specifik utbildning eller har ett myndighetsärende men inte vet vilken handläggare du ska prata med. Vi gör även företagsbesök så hör av dig om du vill att vi ska komma till just ditt företag.

Besök kramfors.se/naringsliv-arbete för kontaktinfo.

Om webbmagasinet

Digitalt näringslivsmagasin med inspiration och information från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras cirka fem till sex gånger per år. Vill du få ett mail om när nästa nyhetsmagasin är klart eller har frågor och synpunkter om magasinet kontakta ansvarig utgivare.
Näringslivsenheten, Torggatan 12, 872 30 Kramfors

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se

Höga Kusten logotyp och länk