24 mar 2023, 10:08

“Vi tror starkt på att smakturismen i Höga Kusten kommer att öka”

En kvinna och en man framför entrén till ett vackert hus.

HALLÅ DÄR! Agneta och Anders Jonasson (bilden) som driver Länsmansgården Ådalen i Lugnvik sedan 2009. Hur går tankarna inför sommarsäsongen 2023?

– Vi tror att Höga Kusten kommer att fortsätta att vara attraktivt och för egen del har vi förhoppningar om att högsäsongen ska förlängas och att det på sikt ska kunna lockas hit fler besökare året om. Just nu är det ju sommarsäsongen som är den klart mest intensiva, och vi får i regel alla rum uthyrda under den perioden. Däremot gäller det att skapa attraktionskraft även resten av året.

Närbelägna High Coast Distillery kanske har potential att dra ännu fler gäster till er?

– Ja, vi har ett långtgående samarbete med destilleriet och många av våra gäster kommer för våra whiskypaket, där man bor, äter, deltar i whiskyprovningar hos oss och där det även ingår guidning på destilleriet. I takt med att deras Visitor Centre får ännu fler besökare, kommer säkert vi och andra boendeaktörer i området också att kunna få fler gäster.

Är intresset för smakturism något som Höga Kusten kan dra större nytta av?

– Det tycker vi. Vi tror att smakturism är en viktig del för en destination och det gäller att kunna lyfta och tillgängliggöra mathantverket och kulturen för besökarna. High Coast Whisky är en unik produkt i Höga Kusten, men det finns fler intressanta aktörer.  Vi vet att det pågår ett arbete inom destinationen för att samverka mellan olika producenter, restauranger och aktivitetsbolag. Vi tror starkt på att den sidan av turismen i Höga Kusten kommer att öka. Mer livsnjutning i ett av Sveriges vackraste områden vore inte dumt att kunna marknadsföra hårdare.

Efterfrågar och uppskattar era gäster mat på lokala råvaror och dryck som producerats lokalt?

– Jodå, framförallt de långväga gästerna efterfrågar det som är lokalproducerat. Och även de som inte direkt efterfrågar det, uppskattar ändå när vi berättar om de lokala kopplingarna. Merparten av den öl vi säljer är till exempel lokalt producerad. Det är dock fortfarande svårt med logistiken för att få tag på de lokala matprodukterna för oss. Det är absolut ett område som det finns mycket potential i och när det fokuseras mer på smakturism tror vi att många bitar kommer att falla på plats och kanske fler inspireras att investera i sitt mathantverkande.

Vad tror ni mer kan bidra till fler besökare i Höga Kusten?

– Det finns önskemål och behov av fler guidningar där man i mindre grupp åker till olika besöksmål. Och det går säkert att ta betalt för dem. Vi genomför sådana i mån av tid. Att åka ut med besökare i vår del av Höga Kusten, visa runt och berätta för dem om olika platser och händelser kommer att bli ännu mer efterfrågat framöver. Det är vi helt övertygade om. Oavsett om man kommer för naturen eller whiskyn, så vill gästerna veta mer om den plats de besöker, och där tror vi att vi kan bli mycket bättre på att skapa upplevelser kring detta.