26 apr 2021, 8:21

Hur var vintersäsongen för BN:s Motor?

En man i en butik
Göran Wikström, BN:s Motor.

Hallå där! Göran Wikström (bilden), ägare av BN:s Motor i Kramfors. Hur var vintersäsongen för dig?

– Rätt okey. Eftersom den gångna vintern var snörikare och längre än den förra, sålde vi fler skotrar. Inte i någon rekordomfattning, men jag är nöjd. Vi har också sålt bra med snöslungor. Och vårt beslut att ta in fler produkter för friluftsliv – bland annat från Muurikka – var lyckat.

Hur har pandemin påverkat din verksamhet?

– Jag fick gå ned en man i verkstaden över vintern, men jag slapp säga upp någon eftersom jag hyrde ut en ur personalen. Mest har pandemin ställt till det när det gäller inleveranser av produkter, framför allt dem från utlandet. Vissa märken har väldigt långa leveranstider. Båtmotorer, till exempel, kommer troligen att vara en bristvara ända fram till hösten.

Vilka är dina förhopppningar inför sommaren?

– Att leveranserna fungerar hyfsat och att vädret blir bra. Bra väder ger en bra båtsommar och då blir försäljningen därefter.

Kramfors kommun vill skapa Västernorrlands bästa företagsklimat till 2025, tillsammans med det lokala näringslivet. Vad tycker du är viktigast i det arbetet?

– Här kommer jag kanske med ett lite annorlunda önskemål jämfört med många andra företagare. Men jag önskar att man kunde släppa på strandskyddet och låta markägarna i större utsträckning sälja mark för året runt-boenden och fritidshus i strandnära läge. Det finns ett stort sug efter attraktiva tomter och det finns folk som har pengar… Det här skulle ge många ringar på vattnet eftersom det då skulle byggas mer än idag. Det skulle gynna vår bransch med gräsklippare och båtar, men i ännu högre utsträckning byggbranschen, byggvaruhandeln och olika markentreprenörer. Sedan skulle många tjänsteföretag få fler uppdrag. Det här är väl varken enkelt eller går snabbt att genomföra men det skulle visa på en vilja att få fler till kommunen och det skulle vara bra för alla.

– Sedan är det viktigt att företagen upplever att servicen finns överallt. Vi är ju så splittrade geografiskt. Det gäller att få alla att se positivt på helheten och att vi samverkar i ännu högre utsträckning.