Hallå där! Magdalena Desén som tillsammans med sin man Jörgen driver Kramfors Bokhandel. I december flyttade ni från Gallerian Christoffer till större lokaler på Ringvägen, i samma hus som bland annat Järnvägskiosken och Kramfors Trädgård & Blommor. Hur har den första tiden här varit?
– Den har varit långt över våra förväntningar. Fler och framför allt nya kunder hittar till bokhandeln idag.
Kunder besöker oss också från andra kommuner i regionen. Ändå var det var inte ett lätt beslut att flytta verksamheten. Julhandeln stod ju för dörren och vi hade – och har – en pågående pandemi med tuffa restriktioner. Men flytten har gjort att vi finns kvar som företag. Den har givit oss nya möjligheter.
Vilken respons har ni fått från kunderna?
– De uppskattar att vi skapat en butik med hemkänsla och tycker att butiken är rymlig och överskådlig. Något som ofta kommer på tal är att vi delat upp butiken i olika rum och det har uppskattats mycket. Kunderna stannar längre i butiken och de uppskattar att vi vill satsa i Kramfors. Vi har kunder som faktiskt tycker att vi har skapat en destination.
Har ni sett någon effekt på omsättningen också?
– Vi hann inte öppna till skyltsöndagen som det var tänkt, vilket gjorde att vi missade en veckas julhandel och november månads lönehelg. Men när vi sammanställde december månad hade vi ändå ökat omsättningen med 30 procent.
På vilket sätt har ni kunnat utveckla verksamheten i era nya lokaler?
– Vi arbetar hela tiden med att digitalisera verksamheten. Vi vill att kunden skall kunna komma i kontakt med våra produkter och tjänster på ett enkelt sätt, genom att bjuda in kunden till vår fysiska butik, digitalt. Därmed kommer vi kunna erbjuda våra kunder snabb leverans, stor produktkunskap, service och trygghet – som kundkännedom och närhet i våra två fysiska butiker och vår webbshop. Vi har ju butiker både i Kramfors och Sollefteå. Vi vill också främja läsandet genom att vara en kunskapsoas i en klassisk och samtidigt modern miljö. Vår lokala prägel är stark. En viktig satsning som vi nu gör är att utveckla en fysisk butik i en digital värld med start den 16 april och en livestreamad bokrelease av Ulrika Rolfsdotters bok Rovhjärta.
Berätta om hur bokreleasen i morgon kommer att genomföras.
– Vi har följt Ulrikas resa under ett och ett halvt års tid, där vi tillsammans med henne och förlaget inte vetat om det skulle gå att genomföra en bokrelease. Pandemin ledde oss till att tidigarelägga våra satsningar på att digitalisera vår verksamhet. Ulrika kommer nu att intervjuas av Lena Nordlander på fredagskvällen under livestremingen. På lördag den 17 april kan den som vill komma och möta Ulrika och få hennes bok signerad på Kramfors Bokhandel, då hon finns med oss klockan 12 – 15. Ulrika kommer också att vara först ut av våra författare till årets första litteraturkryssning den 15 maj med Ådalen III.