21 dec 2021, 14:29

Hur bra har 2021 varit för Bluecom, Robert Sjöholm?

Robert Sjöholm, vd på Bluecom.

Hallå där! Robert Sjöholm (bilden), vd för IT-företaget Bluecom med huvudkontor i Kramfors. Hur har året varit?

– 2021 är ett riktigt bra år för oss. Vi har tagit flera stora affärer och som det ser ut nu går vi mot ett rekordår. En av affärerna som är extra kul är att Runsvensgruppen AB – som bland annat äger ÖoB – ingått avtal med oss.

På hur många platser har ni kontor nu?

– Vi har tre kontor. I Kramfors – som är huvudkontor – samt i Sundsvall och Stockholm. I dagsläget är vi elva anställda och ser ut att bli några fler under nästa år, bland annat får vi en ny kollega till kontoret i Kramfors. Vår strategi är att växa med god lönsamhet och med anledning av osäkerheten som varit i världen under pandemin har vi legat lite lågt med nyrekryteringar. Men nu är det full fart igen.

Ni har gjort kampanjer i kommunen under hösten för luftburet bredband. Hur har gensvaret varit?

– Det stämmer att vi gjort lokala kampanjer för vårt luftburna bredband, Air2Fibre. Tyvärr, har intresset varit svalt hos invånarna i centrala Kramfors, så vi har därför valt att pausa utbyggnaden mot privatpersoner här. I övriga Sverige har vi bra framgång där vi etablerar oss. Särskilt bra har det gått i södra och västra Sverige.

Bluecom jobbar ju bland annat med Svenska Hockeyligan, SHL, med moderna IT-lösningar som skapar ökade intäkter för dem och klubbarna. Kan du kort beskriva hur det går till?

– Vi har ett eget system som hjälper företag att få ännu bättre koll på kundresan. Alltså, alla flöden avseende rörelsemönster och konsumtion, till exempel innan, under och efter besöket.  Det kan till exempel vara att mäta besöksflöden, hur många besökare det är i en viss lokal, hur länge som besökarna stannar och på vilka tider som besöken sker. Därefter integrerar vi denna statistik med andra system för att i slutändan hjälpa vår kund att bli mer relevant i deras marknadskommunikation, vilket resulterar i större intäkter.

Vilka projekt har ni som är heta inför nästa år?

– 2022 ser ut att bli mycket spännande år och just nu jobbar vi med ett stort projekt med att koppla upp 100 butiker, som efter nyår går in i en ny spännande fas där Bluecom är med och optimerar deras intäkter med våra system och kunskap. Parallellt med det har vi fler roliga projekt på gång, med allt från idrottsligor samt både lokala och internationella företag. Går allt väl i förhandlingarna ser det ut som vi kommer spendera en del tid i våra grannländer framöver. Mer om vår framfart kan man löpande läsa på vår hemsida, http://www.bluecom.se

– Vi vill slutligen passa på att önska alla en underbar jul och ett Gott Nytt År!

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk