• Näringsliv
  • Tomas från Kramfors blev klubbchef för GIF Sundsvall – fick uppleva allsvenskt avancemang
3 dec 2021, 9:14

Tomas från Kramfors blev klubbchef för GIF Sundsvall – fick uppleva allsvenskt avancemang

Tomas Litström.

För ett år sedan anställdes Tomas Litström från Kramfors som klubbchef för Superettan–föreningen GIF Sundsvall.

Mindre än ett år senare fick han vara med om ett allsvenskt avancemang.

– Jag har haft stor nytta i Giffarna av mina år som chef inom Folksam och ordförande för Kramfors–Alliansens fotbollssektion, säger han.

Efter 29 år på Folksam valde Tomas att lämna försäkringsbolaget 2020.

– Det var en fantastiskt rolig tid där jag både fick vara med och utveckla verksamheten i Kramfors och jobba nationellt, som biträdande chef för marknad och försäljning.

– Då jag klev av kände jag att det var ett bra läge att söka en ny utmaning. Jag hade några olika möjligheter, men att bli klubbchef för Giffarna var mest tilltalande. Att få syssla med fotboll på heltid tilltalade mig enormt.

Delvis för att han redan hade lång erfarenhet av att vara fotbollsledare, om än på ideell basis och en lägre nivå. 

Styrde upp Kramfors-Alliansens fotboll

Tomas var en av dem som klev in i Kramfors–Alliansen för 15–16 år sedan när herrlaget var nära att åka ned i division VI och ekonomin var svag.

– Jag och bland andra ”Micke” Berggren lade mycket tid och energi på att vända skutan. Tillsammans med många andra lyckades vi med det.

I GIF Sundsvall är organisationen givetvis större och en stor del av verksamheten professionell. Kraven från sponsorer och fans är också mer påtagliga.

– Men det handlar fortfarande om människor. Spelare, ledare, kanslipersonal. Vi har högre omsättning och fansen kring laget är fler än i Alliansen, men i fråga om ledarskap finns det många likheter.

– Ledarskapet är universellt och psykologin densamma. Det gäller att göra saker tillsammans, att få alla att dra åt samma håll, för att få framgång.

Resultatet av ett långsiktigt arbete

GIF Sundsvall inledde den gångna säsongen sämre än förväntat och låg ett tag i mitten av tabellen. Inte i toppen, som många tippat.

I det läget samlades laget och ledningen bakom målsättningen att göra en stark höstsäsong – och att göra det utan att förändra någonting, vare sig i tränargruppen eller i truppen.

– Det var en underbar känsla när vi blev klar för Allsvenskan 2022 i den nästa sista omgången och dessutom på hemmaplan, säger Tomas.

Dagen efter tog GIF Sundsvall också sitt första SM–guld någonsin då P16–laget blev bäst i Sverige.

— En bedrift som visar att vi har en ungdomsakademi av hög kvalitet, vilket kommer att bli värdefullt för oss framöver. Via den kommer vi att fostra spelare till A–laget och flera av dem kommer förhoppningsvis att säljas vidare till större klubbar och ge oss intäkter, säger Tomas.

Han är noga med att hålla fram att det som skett i höst är resultatet av flera års gediget arbete på olika plan inom föreningen.

– Det har jobbats långsiktigt och målmedvetet för att komma hit. Bland annat har sportchefen Urban Hagblom varit väldigt betydelsefull för de sportsliga framgångarna. 

Fina intäkter

Själva avancemanget till Allsvenskan genererar 9 miljoner kronor mer i intäkter – mest från TV-avtal – jämfört med ännu en säsong i Superettan.

– Under hösten har vi jobbat med två olika planeringar och budgetar, berättar Tomas Litström. En för Superettan en för Allsvenskan.

– Nu kan vi ägna allt kraft åt att rusta för en comeback i Allsvenskan och för att bygga GIF Sundsvalls varumärke ännu starkare, för att attrahera ännu fler sponsorer och större publik.

Klubbchef Litström säger att han är tacksam för allt han lärde sig om marknadsföring under åren på Folksam.

– Ett av de bästa beslut vi fattat i Giffarna under året är att anställa en kommunikatör. Det har gjort att vi både kunnat nå ut till fler och äger våra frågor själva. Det kommer vi att ha ännu mer nytta av framöver.

När han fick jobbet i Sundsvall valde han och frun Veronica att flytta från Kramfors till Sundsvall.

– Men vi har ett fritidshus i Berghamn så vi släpper inte banden till Kramfors, säger Tomas.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk