Företagsfrukosten på Höga Kusten Airport – ett samarrangemang mellan Kramfors kommun och Sollefteå kommun – var fullbokad sedan länge.
Drygt 70 personer fick veta mer om utvecklingen på Västernorrlands regemente I 21, civilpliktsutbildningen som sker på MSB Sandö, de stora industrisatsningarna på Hamre Industripark i Långsele och kampen för att få till persontågstrafik med tåg mellan Umeå och Östersund – via Västeraspby – på det som fått arbetsnamnet ZYAC-banan.
SNABB EXPANSION AV VÄSTERNORRLANDS REGEMENTE I 21
Västernorrlands regemente I 21 expanderar i Sollefteå. De 40 värnpliktiga per år som utbildats sedan starten 2022, fyrdubblas inom ett år och kommer om fem till sex år att uppgå till cirka 1 500 om året.
Ett nytt regemente kommer att byggas på ett Tjärnmyrvägen, vid Vemyra-området, som ger en unik närhet till övnings- och skjutfält.
– Målet är flytta in på det nya regementet 2030, säger kommunikationschefen Erik Löfgren.
Ulf Sawander, chef för garnisonsstödsenheten på I 21, förklarade under morgonens företagsfrukost att allt går enligt planerna.
– Det finns redan nu ett stort intresse nationellt för det vi skapar och i och med det svenska NATO-medlemskapet är I 21 mycket intressant, både ur geografisk och strategisk synvinkel.
De beväringar som utbildas i Sollefteå kan ses som tänkbara inflyttare till Höga Kusten.
– Vi vill under den tid som är här visa upp vilka möjligheter och fördelar som finns med att bo och jobba i Sollefteå men även Kramfors, säger Erik Löfgren.
Företag som vill göra affärer i samband med utbyggnaden av I 21 hittar alla aktuella upphandlingar på denna sida (det är inte regementet som ansvarar för byggnationerna, utan Fortifikationsverkets):
http://www.opic.com/org/fortifikationsverket/
260 PERSONER UTBILDAS AV MSB SANDÖ FÖR CIVILPLIKT INOM RÄDDNINGSTJÄNSTEN
Civilplikten har återinförts och på MSB Sandö utförs utbildningar kopplade till den. Bland annat utbildas nu 260 personer inom den kommunala räddningstjänsten.
Behoven av att öka antalet utbildade inom både civilplikt och värnplikt är stora och kommer att öka under de kommande åren.
MSB Sandö står väl rustad inför detta, inte minst genom utvecklingen av ras- och skredområdet på Högberget med sprängtillstånd. Det är det enda i sitt slag i norra Europa.
HAMRE INDUSTRIPARK SKAPAR MÅNGA ARBETSTILLFÄLLEN
Sollefteå kommun fortsätter att skapa förutsättningar för elintensiva industrier att etablera verksamheter på Hamre Industripark i Långsele. Den består av två områden – Hamre 1 och Hamre 2 – som kommer att ha god närhet till både flyg- och tågförbindelser.
– Men den största fördelen är tillgången till cirka 600 MW el, motsvarande ungefär ett kärnkraftverk, säger projektledare Hans Pahlin.
Den största, planerade satsningen är den av det tyska, multinationella energiföretaget Uniper som vill starta produktionen av hållbart flygbränsle. Detta genom att kombinera vätgas och kol från biomassa.
Projektet har namnet SkyFuelH2.
Redan den 5 oktober 2023 undertecknade Uniper och Sollefteå kommun de avtal som behövs för att säkra marken för utvecklingen av SkyFuelH2.
– Bara de sista detaljerna återstår innan alla bitar är på plats och när det väl är klart kommer bygget av anläggningen att starta, säger Hans Pahlin.
– Under själva byggprocessen kommer det att genereras cirka 2 000 arbetstillfällen och när tillverkningen är i gång kommer den att kräva minst 100 personer.
Intresset för Hamre Industripark är stort även från andra håll.
– Vi för diskussioner med ett tiotal intressenter som kan generera ytterligare 100-150 arbetstillfällen.
– Sammantaget kommer detta att ge stora, positiva effekter även på inflyttning och för det lokala näringslivet. Både för Sollefteå kommun och Kramfors kommun, säger Hans Pahlin.
GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR PERSONTRAFIK MED TÅG MELLAN UMEÅ OCH ÖSTERSUND VIA VÄSTERASPBY OCH SOLLEFTEÅ
Sedan Trafikverket gjort stora investeringar av tågbanan mellan Västeraspby och Långsele, krävs det i teorin bara ytterligare åtgärder i storleksordningen 20 miljoner kronor för att starta persontrafik på sträckan Umeå-Östersund, via Västeraspby och Sollefteå.
– Det som behövs är ett ja från regionpolitikerna i de tre berörda länen, säger Stefan Välijeesiö, samhällsplanerare på Kramfors kommun.
Han presenterade förutsättningarna och möjligheterna med det som har fått arbetsnamnet ZYAC-banan, för dem som var med på näringslivsfrukosten på Höga Kusten Airport i morse.
Efter Trafikverkets investeringar har max-hastigheten på banan höjts från 40 km/h till 80 km/h.
– Genom att höja plattformarna på fem platser finns det inga praktiska hinder för att starta persontrafiken. Det kan ske för cirka 20 miljoner kronor. En kostnad som i sammanhanget är mycket låg, särskilt med tanke på vilka stora fördelar den skulle ge, säger Stefan Välijeesiö.
ZYAC-banan skulle bland annat öka möjligheterna för människor att förflytta sig över större områden, gynna klimatet, skapa en större arbetsmarknad och vara till fördel för besöksnäringen.
– Ökad attraktionskraft och i förlängningen ökad inflyttning är också troliga effekter.
Sollefteå kommun och Kramfors kommun är två drivande krafter i projektet, som får en allt större uppslutning bland berörda kommuner på sträckan.
– Även näringslivet och Västernorrlands regemente I 21 skulle få stor nytta av ZYAC-banan. Det finns faktiskt inga nackdelar med den överhuvudtaget, säger Stefan Välijeesiö.
Här hittar du all information om ZYAC-banan:
“Möjligheter och optimism”
– Vi stor inför stora satsningar som skapar möjligheter och optimism för både näringslivet och invånarna i de båda kommunerna, sammanfattade tillväxtcheferna Susanne Königson (Kramfors) och Mikael Näsström (Sollefteå) det som lades fram på företagsfrukosten.
Janne Röhlander, Sollefteå kommun, var lysande i rollen som moderator.