15 nov 2024, 14:36

Platsvandring i centrum gav inspiration till utveckling av stadskärnan

flera män och kvinnor utanför en hotellentré
Fr v Elin Östlund, Tekniska, Lilia Carlsson, Carlsson Fastigheter, Åke Lindelöf, Tekniska, Frida Larsson, Kramfors Handel, Elin Altin, Hotell Kramm, Janne Mellander, näringslivsutvecklare, Marlene Hassel, Svenska Stadskärnor, Mikael Berggren, näringslivschef, Marie Eriksson, Bostadsrättsföreningen Banken, Jonas Norén, Fiskja Fastigheter, Per Eriksson, Krambo/Kramfast, Anitha Gustavsson, Hägglund-Gustavsson AB, och Stefan Välijesiöö, samhällsplanerare.

Sedan i fjol har en grupp bestående av fastighetsägare, företagsrespresentanter, centrumutvecklaren vid Kramfors Handel och kommunala tjänstepersoner träffats regelbundet för att diskutera hur stadskärnan kan utvecklas och göras ännu trivsammare. Nu har gruppen även fått intressanta synpunkter från en expert på centrum– och platsutveckling.

Nyligen genomfördes en heldag av platsvandring, workshop och inspiration, under ledning av Marlene Hassel, som bland annat är ordförande för Sveriges Centrum – och Platsutvecklare samt BID–manager för Svenska Stadskärnor.

– Då deltog inte bara vi i den så kallade Centrumgruppen utan även företrädare för lokala företag, säger Frida Larsson, centrumutvecklare för Kramfors Handel.

Marlene Hassel (t v) och Frida Larsson.

– Det var mycket värdefull att ta del av Marlenes professionella synpunkter – både på detaljnivå och övergripande – och att diskutera förutsättningslöst vad vi tillsammans kan och vill åstadkomma framöver.

”God samverkan”

Marlena Hassels samlade intryck av Kramfors är den av en charmig och trivsam stad med en härlig historia.

– Det finns stor potential till att växla upp och arbeta mer med platsvarumärket, både det för Kramfors – mitt i Höga Kusten och inom destinationsbolaget för Höga Kusten, säger hon.

Marlene Hassel.

Hon beskriver samverkan kring stadskärnan mellan fastighetsägarna, kommunen och det lokala näringslivet som god.

– Men den kan struktureras och formaliseras på ett ännu bättre sätt. Framgångsnyckeln är att sätta fokus på att jobba med alla parametrar som skapar ökad attraktivitet.

– Mitt råd är att jobba vidare med visionen och målbilderna och att upprätta en åtgärdslista för förbättringar på både kort och lång sikt. Gå från ord till handling och göra det nu, inte i morgon.

Stark vilja

Centrumgruppen kommer nu att fortsätta sitt arbete.

– Det finns en stark vilja både hos fastighetsägarna och övriga representanter att få till en ännu attraktivare stadskärna, säger Frida Larsson.

– Nu gäller det att hitta bra former för det och att förhoppningsvis hitta medel för någon som under en viss tid kan jobba målinriktat med exempelvis etableringar och attraktivitetshöjande åtgärder och fokusområden.