9 sep 2021, 10:01

Parallella verksamheter en framgångsmodell för bröderna Gustafsson

Två män i en butik
Göran (t v) och Thomas Gustafsson.

Att ha två verksamheter under samma tak har varit en framgångsmodell för Göran och Thomas Gustafsson.

Sportringen i Kramfors finns i samma lokaler som Sport & Reklamtryck. Bägge verksamheterna har samma ägare. De kompletterar och drar kunder till varandra.

Bröderna Gustafsson är helt överens om att utan tryckeriet hade de inte haft sitt företag kvar.

– För fem år sedan började e–handeln bli en väldigt stark konkurrent till sportbutiken. Då kunde vi i stället satsa hårdare på reklamsidan och växa där, konstaterar Göran.

Startade i Klockestrand

Det är drygt 30 år sedan som han startade Reklamhuset i Klockestrands gamla skola.

– Jag hade mitt företag i en del av lokalerna och mamma och pappa, Olle och Ingeborg, hade ateljé, konstutställningar och Sandö Glasbruksmuseum i samma hus.

Efter fyra år kom Thomas in i företaget.

– Då körde vi igång sportbutiken och satsade hårt på främst fotboll, ishockey, alpint och längdskidor, säger Tomas.

Han minns de återkommande längdskidträffarna som han och Göran arrangerade i Klockestrand inför varje skidsäsong.

– Det kom 200–300 personer för att träffa dåtida stjärnor som Thomas Wassberg och Christer Majbäck och köpa utrustning.

Idag har butiken – som sedermera flyttades in till Kramfors –  mest basvaror, olika träningsskor och kläder till idrottslag. 

Fler maskiner

Till de nuvarande lokalerna – där tidigare UB Golv huserade – kom man för tio år sedan.

Det är också här som maskinparken för att tillverka trycksaker, skyltar och trycka på textilier utökats rätt markant.

– Vi har många föreningar, företag och kommunen som kunder, säger Göran.

– Och vår styrka är den personliga servicen och snabba leveranser, inflikar Thomas. Om det behövs jobbar vi på en kväll eller helg för att få fram det kunden behöver.

Även om omsättningen för sportbutiken minskat är den fortfarande viktig för reklamtrycket.

– Många kommer in och ska köpa en träningsoverall eller att par skor, ser tryckeriet och kommer på att de behöver saker till företaget. På det sättet genererar den ena verksamheten kunder till den andra, säger Göran Gustafsson.