28 maj 2022, 12:36

Kramfors kommun deltog på Arctic Game Week i Skellefteå

Kramfors kommun fanns med i Qvarken Game Lab:s monter under Arctic Week. Detta genom Susanne Königson (tre från vänster) och Jon Björkman (trea från höger).

Sedan ett par år pågår ett försök att etablera Kramfors och Västernorrland som attraktivt för spelutveckling, bland annat genom projektet Qvarken Game Lab. Därför fanns representanter för Kramfors kommun på plats i Skellefteå under veckan när Arctic Game Week arrangerades.

Eventet i Skellefteå – staden där spelutvecklingen vuxit sig starkast i hela Norrland och utgör en egen industri – pågick onsdag–lördag och är en mötesplats för affärer, nätverkande och underhållning. Den omfattade även publika aktiviteten Nordsken med spel, kreativitet och kulturella utbyten.

Du kan läsa mer om Arctic Game Week här:

https://arcticgameweek.com

Bild från Arctic Game Week.

Växande industri

Kramfors kommun representerades i Skellefteå av Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef, och Jon Björkman (V), vice ordförande i kommunstyrelsen. 

Michael Stenmark (t v) och Fredrik Malmberg.

På plats fanns även Michael Stenmark från Nordingrå – grundare av Arctic Game Lab och en av dem som var med om att starta upp Arctic Game Week – som är en smått legendarisk person i spelbranschen. Han började sin karriär för 38 år sedan på Target Games, Sveriges första, moderna spelutvecklingsbolag. 

Michael är starkt delaktig i uppstarten av spelbyn i Jörn.  

Han har en liknande roll i uppbyggnaden av spelbyn på Nordingråvallen, med fokus på investerare och rekrytering av spelutvecklare

Läs mer om det projektet här:

https://kramfors.se/naringsliv–arbete/nyheter/nyheter—naringsliv–arbete/2021-11-24-satsning-i-nordingra-skapar-sysselsattning-och-okad-inflyttning.html

”Skapa ett ekosystem för spelindustrin i Kramfors”

– Spelindustrin växer snabbt i Norrland, säger Susanne Königson. 

– Besöket på Arctic Game Week och Nordsken har varit givande, intressant och kunskapshöjande för oss om vad spelbranschen handlar om. Den har givit många nya ingångar, insikter, kontakter och nätverk i spelindustrin.

Susanne Königson (t v) och Agnes Larsson.

Mötet med Agnes Larsson, vd för företaget Mojang som ligger bakom succéspelet Minecraft, var en av höjdpunkterna, liksom det med Fredrik Malmberg på Funcom som 2002 köpte rättigheterna till Conan. 

– Vi fick vara med om intressanta föreläsningar, personliga möten och ett besök på spelbyn i Jörn där vi träffade engagerade och idérika spelutvecklare, säger Jon Björkman.

– Det var också kul att jobba fysiskt tillsammans med deltagarna i Qvarken Game Lab, vilket vi inte haft möjlighet att göra tidigare på grund av pandemin.

Qvarken Game Lab är ett EU–projekt med finska och svenska aktörer; Österbottens förbund, Yrkeshögskolan Novia, Skellefteå Science City, fastighetsbolaget Centria, Åbo kommun och Kramfors kommun.

– Nu är vi mycket motiverade för att fortsätta den resa vi startat upp i Kramfors och Västernorrland. För Kramfors kommun är målet att skapa ett ekosystem för spelindustrin, säger Susanne Königson.

Här kan du läsa mer om Game On Mid Sweden där Kramfors kommun ingår:

https://www.kramfors.se/kommun–demokrati/nyheter/nyheter—kommun–demokrati/2020-08-26-kramfors-vill-etablera-sig-i-spelindustrin.html

https://www.kramfors.se/barn–utbildning/nyheter/nyheter—barn–utbildning/2020-12-28-kramfors-kommun-tar-nasta-steg-for-en-etablering-inom-spelutveckling.html

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk