• Näringsliv
  • Artiklar
  • Jens Berglund tror på Mjällom och är ny butikschef på Servicepunkten
6 jan 2021, 18:58

Jens Berglund tror på Mjällom och är ny butikschef på Servicepunkten

Jens Berglund.

1981 startade han sin bana inom dagligvaruhandeln, som sommarjobbare på ICA på Nordingråvallen. 

40 år senare, och efter att de senaste åren varit travbanechef, återvänder Jens Berglund, 55, till Nordingrå.

Sedan årsskiftet är köttmästaren – en av de yngsta i landet som fått mästarbrev – butikschef på Servicepunkten i Mjällom.

Det var längtan tillbaka till dagligvarubranschen, som i december fick Jens Berglund att sluta sin anställning som kombinerad chef för travbanorna Arena Dannero på Sandslån och Bergsåker utanför Sundsvall.

– Jag var klar med det kan man säga. Det var roliga år men jag kände till sist att jag ville tillbaka till det jag en gång började med.

Jens, som kommer från en travfamilj – pappa Folke var legendarisk tränare och kusk och Jens bror Jörgen har gått i hans fotspår –, fick fast anställning på ICA på Nordingråvallen efter några års sommarjobb på 1980–talet. Det var också där han blev köttmästare 1991.

– Sedan blev jag butikschef för Coop i Långsele och det var jag rätt länge, innan travet lockade, säger han.

”En av kommunens bästa charkdiskar”

Att Jens anställts på Servicepunkten i Mjällom gör att en av Kramfors kommuns minsta butiker har en av de mest rutinerade butikscheferna.

– Det första jag gjorde var att skapa det här, säger Jens och pekar på en imponerande charkkyl med i huvudsak produkter från Nyhlén Hugosons sortiment.

– Jag lade nyss ut på sociala medier att vi nu har en av kommunens bästa charkdiskar, skrattar han och fortsätter:

– Det finns många idéer om förbättringar och en del nya grepp, men jag tar det allt eftersom jag hinner. Under de få dagar jag varit här har kunderna varit väldigt positiva och uppskattande.

Jens jobbar heltid i butiken, sedan finns det två anställda på halvtid och en timvikarie.

– Vi får även suverän hjälp av volontärer som hjälper till i butiken flera dagar i veckan helt ideellt. De är en väldigt viktig resurs för oss.

– Butiken drivs som en ekonomisk förening sedan sju, åtta år tillbaka och mitt mål är att vi ska göra den ännu mera lönsam och hålla en hög servicenivå.

Det började som Kooperativa

Butiken i Mjällom ingår i kedjan Nära dej. Tidigare har den drivits bland annat som en butik i kedjorna Tempo och Handlar´n. Men allra först, och för många, många år sedan, stod det KOOPERATIVA ovanför entrén.

Det syns också på ett svartvitt flygfoto över Mjällom, taget i slutet av 1950–talet eller början av 1960–talet. Den hänger på väggen intill butikscaféet och rummet med turistinformation och en dator tillgänglig för allmänheten.

Då, när bilden togs, hade Mjällom även en skola för årskurs 1–6, handskfabrik, tunnbrödbageri, närmare tio skofabriker, två dagligvarubutiker – både Kooperativa och ICA –, Shell-mack, postkontor och en affär som bland annat sålde tyger.

Idag bor det cirka 200 personer i Mjällom. Servicepunkten är byns enda butik.

Viktig service för både invånare och besökare

Servicepunkten med bensinpump utanför, är avgörande för att den äldre befolkningen ska kunna bo kvar – utan att ha bil.

– Dessutom är det ju enormt viktigt för Höga Kusten och hela kommunen att det finns en matvarubutik som är ombud för Apoteket, Systembolaget och Schenker, i ett område som är ett av de mest besökta sommartid och där många har fritidshus.

Jens Berglund vill höja stoltheten för Mjällom, som han betecknar som ett högteknologiskt industricentrum i Kramfors kommun, vid sidan av de större industrier som finns i Kramfors, Väja och Bollstabruk.

– Gerdins och AQ är framgångsrika och internationella aktörer som har många anställda. Om vi kan utveckla den här butiken och om ödehusinventeringen som pågår i Nordingrå kan göra att fler fastigheter kommer ut på marknaden, kanske det kan leda till ökad inflyttning till Mjällom.

”Lojalitet måste man förtjäna”

Den nyblivne butikschefen tycker i n t e att den bild som ett inslag i SVT Västernorrland gav av byn i fjol – som troligen utdöd om ett antal år – är rättvisande.

– Nej, nej! Jag ser absolut att Mjällom har en framtid och det är också därför jag antagit utmaningen att bidra till att öka omsättningen och attraktionen för den här butiken.

Kanske kommer han och hans fru – som har hus och är skrivna i Sundsvall – även att bli nordingråbor framöver.

– Just nu veckopendlar jag hit och bor i ett hus som jag och mina syskon äger i Bergsåker, Nordingrå. Men jag och min fru är inte främmande för tanken att flytta hit senare. Vi får se. Nu gäller det först och främst för mig att sätta mig in i allt som gäller butiken och göra så att invånarna, kunderna, tycker om den ännu mer.

– Lojalitet är ingenting man kan kräva, menar Jens. Den förtjänar man. Och mitt mål är folket ska vilja handla och handla mer här och att vi ska kunna öka omsättningen för varje år.

Servicepunkten är inte ombud för Svenska Spel eller ATG, men som den travkunnige man han är har Jens startat andelsspel för trav på butiken.

– Första gången var det 29 personer som köpte andelar, ler han belåtet. Det tycker jag var en bra start på 2021.

Delar av Mjällom.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Höga Kusten logotyp och länk