• Näringsliv
  • Artiklar
  • ”Höga Kusten som besöksmål vore ingenting utan människorna och företagarna som verkar här”
11 jan 2023, 8:49

”Höga Kusten som besöksmål vore ingenting utan människorna och företagarna som verkar här”

Anna Hellgren. Foto: Mikael Lundgren.

Anna Hellgren har snart jobbat ett år som verksamhetsledare på Höga Kusten Turism. 

Vilka är hennes intryck och reflektioner? 

I den här intervjun berättar hon om dem.

– Det har varit en fantastisk tid, säger hon. Det har varit så kul att få kontakt med min gamla hembygd och se hur mycket som utvecklats och vilken framåtanda som finns i Höga Kusten. Jag har känt mig lika välkomnad som våra besökare gör!

Finns det något som överraskat dig?

– Som stugägare i Kramfors kommun har jag sett utvecklingen från att få visste någonting om Höga Kusten till att det nu är en het destination. Med det här jobbet har jag fattat att det har ju inte kommit av sig själv utan genom ett medvetet och strategiskt arbete under många år. 

– Jag är glad över att se hur företagare och myndigheter jobbar över gränser, tillsammans och lösningsorienterat. Sånt gillar jag. Fler hjärnor tänker bättre än en och får mer gjort – och har roligare.

Hur skulle du beskriva utvecklingen för Höga Kusten under 2022 och då i synnerhet för den del som omfattas av Kramfors kommun?

– Det var ett fantastiskt år, sett till statistiken. Men det gäller att komma ihåg att inte jämföra med pandemiåret 2021 som var oerhört speciellt på många sätt. Men jämför man 2022 med 2019 så har gästnätterna ökat med 30 procent mellan januari och oktober. 

– Extra kul var att under sommarsäsongen kom var fjärde besökare från ett annat land än Sverige. Och framförallt är det kul att notera att det i undersökning på undersökning visar att ett besök i Höga Kusten överträffar förväntningarna från resenärerna.

Vilka är Höga Kustens styrkor som destination och vilka är utmaningarna inför kommande år?

– Styrkan i destinationen är förstås världsarvsnaturen, men som besöksmål vore det ingenting utan människorna och företagarna som verkar här. Vi står inför samma utmaningar som alla andra i Sverige, men vi har en fördel i att naturen är gratis och alltid öppen. Det går fortfarande att få stora upplevelser till ett överkomligt pris så det gör att vi hoppas att besökarna fortsätter att komma till oss trots kärvare tider. Att vi rankas som det tryggaste besöksmålet i Sverige hjälper ju också till att välkomna besökare. 

– Sedan blir det spännande att se vad allt som det lades grund för under 2022 kommer att landa i år. Jag tänker till exempel på storsatsningen i Lövvik, den kommande litteraturfestivalen på Sandslån och en ny aktör på Skulebergets naturscen. Bara för att nämna några exempel. 

Några önskemål och förhoppningar från din sida?

– Inför 2023 kommer vi att jobba ännu mer med att stärka samarbetena inom Höga Kusten. Vi jobbar också med tre utpekade områden som ska komplettera naturturismen och det är cykel, fiske och kultur. För mig är det jätteroligt att få vara med på den resan, särskilt när det gäller utvecklingen av kultur kopplat till natur – det är något jag brinner för.

– Jag hoppas att Höga Kusten får fortsätta vara en plats där människor hämtar kraft ur naturen och ur möten med varandra.

High Coast Whisky.

Vill du lyfta fram några inspirerande exempel inom besöksnäringen i Kramfors kommun?

– Jag har ju redan nämnt några, men så klart är ju stora aktörer som FriluftsByn, High Coast Whisky och Hotell Höga Kusten värda att nämna som verkligt inspirerande och uppfinningsrika företag. Sedan tycker jag att kombinationen av tunnbrödsfabrik och gourmetrestaurang på Mjälloms Tunnbröd är värd att nämnas. Det är ju exempel på hur man tänker kreativt och drar nytta av kompetenser. 

Mannaminne.

– Att förverkliga idéer är ju också något som människor är bra på i det här området. Till exempel Sven Sjölanders fantastiska väg till Utsikt Höga Kusten, eller satsningen på alla fina bryggor längs Ångermanälven som kan ge stor utveckling framöver. Och då har jag inte nämnt Mannaminne, Länsmansgården, Högbonden, Nordingrå konstby och så vidare.  Listan kan göras väldigt lång, bara inom Kramfors kommun, och tänk då hela Höga Kusten. Vilken potential vi har tillsammans!

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.
Kramfors kommun logotyp och länk
Höga Kusten logotyp och länk