27 jan 2025, 10:52

Här är kommunens nya upphandlingsteam

tre kvinnor och en man framför en vägg
Från vänster Nina Orefjärd, Anita Åberg, Ann–Charlott Granlöf och Marcus Grönlund.

Varje år rankar Svenskt Näringsliv företagsklimatet i Sveriges kommuner. När företagare i Kramfors svarade på enkäten senast, var punkten Kommunens upphandling den bästa delrankingfaktorn. Den får genomsnittsbetyget 2,97, vilket är klart över det 2,74 som är snittbetyget för riket.

– Det goda betyget beror nog på den dialog vi har med företagarna i kommunen, både när de har frågor och vid de regelbundna företagsbesök som vi gör, säger Anita Åberg, samordnare på Upphandlingsenheten.

– Företag kan kontakta oss när som helst med frågor och synpunkter och det är vi mycket tacksamma för. Deras engagemang hjälper oss mycket i vårt arbete. Däremot kan vi under en aktuell upphandling enligt lag inte svara på specifika frågor om just den.

Aktuella upphandlingar finner du på kommunens hemsida:

https://www.kramfors.se/naringsliv–arbete/upphandling-och-inkop/aktuella-upphandlingar.html

För att delta i en upphandling måste du registrera konto på e–avrop:

https://www.e-avrop.com/register.aspx

Tre nya medarbetare

Förutom Anita Åberg består Upphandlingsenheten av tre medarbetare som samtliga är nyrekryterade:

Nina Orefjärd som är jurist med en bakgrund som regionpolitiker.

Marcus Grönlund som har många år bakom sig som näringslivsutvecklare i kommunen.

Ann–Charlott Granlöf med mångårig erfarenhet av administrativa uppgifter inom den kommunala verksamheten.

– I och med att teamet har utökats med en tjänst ser vi goda möjligheter till att ytterligare höja kvalitén inom området upphandling och inköp, säger Anita Åberg.

För att komma i kontakt med upphandlare:

Maila upphandling@kramfors.se eller sök respektive medarbetare via 0612–80 000.