26 jan 2021, 10:20

Handlar´n i Lugnvik ökar sin kundkrets med hjälp av sociala medier

Fyra personer utanför en butik
Fr v Charlotte Jansson, Andrea Kanon, Niklas Sjölund och Tommy Sjölund.

Inte bara som matvarubutik är Handlar´n i Lugnvik viktig. Den är det även som mötesplats och serviceverksamhet.

Handlar´n hade kunnat vara nedlagd, om inte Tommy Sjölund tagit över den för några år sedan. Nu är hans son Niklas med och driver butiken och får kundkretsen att växa, bland annat genom att jobba målmedvetet med sociala medier.

Under många år var Tommy Sjölund medarbetare på Handelsbanken, bland annat som ansvarig för kontoren i Lugnvik, Ullånger och Nordingrå. Det blev totalt 30 år inom bankvärlden. Kontoret i Lugnvik lades ned och matvarubutiken hade gått samma väg 2002, om inte Tommy varit en av dem som bildade en ekonomisk förening och tog över den.

– Att tappa affären hade varit ett dråpslag för Lugnvik. Jag kunde inte se det hända, säger han.

Sedan 2016 är det Tommy själv som driver Handlar´n, efter några ekonomiskt tunga år för föreningen. Hjärtat för hemorten bidrog till det beslutet, för mannen som under årtionden också varit engagerad i Lugnviks IF.

– Jag är nog en sådan där typisk föreningsmänniska av den gamla stammen, säger Tommy. En sån som vet vad en förening betyder för människor och inte ser alla nedlagda timmar som något man offrar, utan det är en samhällsinvestering.

Mötesplats och serviceinrättning

Det är lite på samma sätt med Handlar´n. Tommy är glad över att den visar svarta siffror och att han kan ha cirka 2,6 heltidstjänster fördelade på ett antal deltidsanställda och extrapersonal.

Handlar´n fyller en viktig funktion som mötesplats och serviceinrättning.

– Vi är ombud för bland annat Postnord, DHL, Bring, Schenker, Svenska Spel, ATG, Apoteket, Systembolaget och har en uttagsautomat från re:cash. Samarbeten av det slaget är det som gör hela verksamheten möjlig. Många små intäkter gör att det blir plus i slutändan och för folket i området betyder det att man slipper åka till stan så ofta, säger Tommy.

Charlotte Jansson har varit med sedan Tommy tog över. Hon hade vana som säljare innan hon började i butiken. Dessutom har hon haft egen frisering. På så vis kunde Handlar´n lägga till ännu en servicefunktion. Hon klipper kunder några timmar i veckan och det är alltid kö till tiderna.

Sociala medier ger nya kunder

Förra våren åkte Kramfors kommunalråd Malin Svanholm (S) ut till olika verksamheter i kommunen, för att se hur deras vardag förändrats under Coronapandemin. Detta dokumenterades i en serie filmer på temat Malin möter. Den första verksamhet som Malin mötte var Handlar´n i Lugnvik.

Här är filmen: 

https://www.facebook.com/watch/?v=586106365637258

Till dags datum har den nått över 27 000 personer.

– När pandemin startade hade vi redan vår upparbetade modell för utkörning av varor och antalet kunder växte snabbt första kvartalet 2020 och framåt. Vi kör ut varor två–tre dagar i veckan till kunder, inte bara i vårt eget närområde utan i hela kommunen, berättar Tommy Sjölund.

En av dem blev kund sedan en släkting i Kanada (!) uppmärksammat Handlar´n:s service, via en film på sociala medier.

– Det är ett exempel på vad man kan uppnå genom att använda till exempel Facebook och Instagram, säger Niklas Sjölund.

Han är son till Tommy och började jobba på Handlar´n under fjolåret. Niklas är den som är ansvarig för marknadsföringen och han tänker i nya banor.

Tommy Sjölund (t v) och Niklas Sjölund.

Egna filmer och ny hemsida

Niklas lämnade en tjänst på Kramfors kommuns HR–avdelning för att jobba i pappas företag. Diskussioner hade förts ett tag men det blev konkret först när Niklas och hans fru blev föräldrar och Niklas var pappaledig. Då gick det från tanke till handling.  Och Niklas trivs med att vara engagerad i det som betyder så mycket för Lugnvik. Här får han också utlopp för sin kreativitet.

– Vi gör regelbundet egna filmer som vi lägger ut på Facebook och vi har också köpt tjänster av en producent för att göra saker som håller hög klass.

– Mycket handlar om att våga synas, känna sig bekväm med att exponera sig och att använda lite humor för att det ska gå hem hos folk, förklarar Niklas.

I några av de egenproducerade filmerna har Niklas och Tommy drivit med sig själva när de tagit hem för mycket av olika varor, som de sedan satt ett lågt pris på för att sälja ut.

– På de reaktioner vi fått känns det som att vi lyckats fånga intresset hos tittarna och det har också genererat nya kunder.

Inom kort lanserar Handlar´n en ny hemsida, framtagen i samarbete med företaget Dreamcoast i en annan del av kommunen.

– Där ska vi blanda information och erbjudanden med olika tjänster och varumärkesbyggande, säger Niklas.

”Handlar´n har en framtid”

Men som både han och Tommy poängterar:

– Det viktigaste av allt för vår butik är att vi är duktiga på service, lyssnar på kunderna, har en miljö som är trivsam – och har duktiga medarbetare som gillar att möta människor. Vi har personal som gör det och vi ser också till att ge skolungdomar timtid i butiken, både för att ge dem arbetslivserfarenhet och att lära dem service.

– Vi tror definitivt att Handlar´n har en framtid och att en liten lanthandel som vår är viktig för bygden. Den kan innebära att folk bor kvar, andra kan tänka sig att flytta hit och att priserna på fastigheter hålls uppe.

Interiör från Handlar´n i Lugnvik.