5 okt 2022, 19:36

Fredric Wedin har sålt Naturscen Skuleberget – satsar ännu mer på besöksnäringen

En man framför en restaurangentré
Fredric Wedin.

Efter tio år som ägare och utvecklare av Naturscen Skuleberget, har Fredric Wedin sålt verksamheten. Köpare är Krall Entertainment som bland annat äger Diggiloo–konceptet.

Fredric Wedin kommer framöver att satsa koncentrera sig ännu mere på sina bolag inom främst besöksnäring.

– Jag är tacksam för att Docksta BTK gav mig möjligheten att ta över Naturscenen för tiotalet år sedan, säger Fredric.

– Det har varit roliga år – lite tuffa under pandemin dock – och vi har arrangerat många konserter och evenemang. 

Bland dem som uppträtt finns bland andra Ulf Lundell, Veronica Maggio, Bo Kaspers Orkester, Laleh och Lars Winnerbäck.

– Att vi fick utmärkelsen Årets konsertplats i Sverige 2020 känns också mycket hedrande. 

– Nu lämnar jag över till ett etablerat företag i den här branschen och det känns bra.

Naturscen Skuleberget.

Krall Entertainment, vars ägare heter Patrik Krall, har funnits i cirka 20 år och haft samarbete med Fredric Wedins bolag genom konserterna med Diggiloo. Krall köper hela fastigheten där Naturscen Skuleberget finns, vilket även inkluderar den restaurang som Fredric Wedin köpte i Stockholm och flyttade till Höga Kusten.

– Patrik är erfaren och har alla förutsättningar att göra mycket spännande med Naturscen Skuleberget. Vi kommer att ha tät kontakt framöver eftersom vi båda driver verksamheter som drar nytta av varandra.

Patrik Krall (t v) och Fredric Wedin.

Fredric Wedins beslut att sälja Naturscen Skuleberget grundar sig i att han vill ägna all tid och fokus på sina övriga bolag; Dockstabo med hyresfastigheter, Skuleberget Havscamping, Veåsands Skärgårdsbistro och passagerarfartyget M/S Asta samt havscampingen i Lövvik som han driver tillsammans med Tomas Ledin.

– Jag ska inte förneka att det är men blandade känslor som jag lämnar naturscenen som är förknippad med så många fina minnen, säger han.

– Men jag känner att jag måste ge allt annat min fulla uppmärksamhet. Annars är risken att energin tar slut. Allt tar ju sin tid och jag har mycket på gång med mina andra bolag.

Redan från sin första satsning i Docksta har Fredric Wedin månat om bra samarbeten med lokala företag och goda relationer till lokalbefolkningen.

– Det finns en anda och ett driv i Docksta som är fantastiskt och här gör vi verkligen saker tillsammans. Det har alltid känts inspirerande.