23 mar 2025, 14:43

En komplett ansökan till Miljö och Bygg kan hanteras snabbare

fyra kvinnor och två män framför en entré
På bilden syns planhandläggare, miljöinspektörer, bygglovhandläggare, administratör och energirådgivare.

Alla som söker tillstånd eller bygglov hos kommunens Miljö– och byggavdelning vill att det ska gå snabbt. Då är det viktigt att ansökan är komplett.

– Kontakta oss gärna innan du lämnar in en ansökan för att få rådgivning, säger Märith Löfgren, miljö– och hälsoskyddsinspektör.

Miljö- och byggavdelningen jobbar med tillstånd och tillsyn inom många olika områden.  

– Om du tänker starta företag eller har ett företag som du vill utveckla behöver du ofta något beslut från oss, säger Märith. Det kan till exempel vara bygglov, en miljöprövning eller en registrering av livsmedelsanläggning.

– Kontakta oss gärna innan du lämnar in en ansökan, helst via mejl till mob@kramfors.se.

Mejlet bör innehålla:

  1. Fastighetsbeteckning eller adress på platsen (alternativt karta med markering).
  2. Vad handlar frågan om? Exempelvis vad du planerar att göra, utveckla, börja driva etcetera.
  3. Skiss med ungefärliga mått om du tänker bygga något. Ju utförligare och tydligare, desto bättre. 

– En tidig kontakt kan underlätta för din framtida ansökan. En ansökan som är komplett kan hanteras snabbare! 

Utvecklad och förbättrad service

Servicen till företagen är viktig. Kramfors kommun deltar under 2025 i Sveriges Kommuner och Regioners, SKR, kundundersökning ”Insikt” som mäter servicen vid myndighetsutövning.

– Får du en enkät via mejl från servicematning@origogroup.com fyll gärna i den så vi vet vad du tycker. 

– Genom det hjälper du oss att utveckla och förbättra vår service till våra företag, säger Märith Löfgren.

Mer information

På kommunens hemsida kan du hitta mer information för dig som företagare. 

https://www.kramfors.se/naringsliv–arbete/tillstand-regler-och-tillsyn.html

Där hittar du även en länk till verksamt.se som har samlad information och tjänster från flera myndigheter.