Ådalens Stenhuggeri – familjeföretaget i Nyland som startade på 80-talet

I början av 80–talet fattade Sven Byström beslutet att starta ett stenhuggeri i Nyland.

– Det var jäkligt modigt gjort av pappa, säger sonen Lars.

Sedan ett och ett halvt år tillbaka är det han och brodern Dan som driver familjeföretaget med två heltids– och två halvtidsanställda.

Det var när Sven Byström spelade hockey för Södertälje SK som han kom i kontakt med en man som drev ett stenhuggeri. Sven jobbade en del åt honom parallellt med hockeykarriären och fick lära sig både om branschen och själva hantverket.

Väl tillbaka i Nyland fick Sven anställning åt ett företag men så småningom bestämde han sig för att starta eget – och då blev det ett stenhuggeri.

– På den tiden pappa drog i gång var det väldigt mycket som gjordes för hand och krävde både precision och stor yrkesskicklighet, berättar Lars.

– Det finns fortfarande en hel del hantverk kvar i skapandet men somligt är ersatt av maskiner.

Flyttade hem när brodern dog

Själv hade Lars länge inte en tanke på att bli stenhuggare.

– Jag hade knappt varit inne i de här lokalerna innan jag flyttade hem för nitton år sedan.

Han hade då – precis som pappa – spelat hockey på elitnivå. Lars Byström var under många säsonger framgångsrik och populär forward i MoDo.

– Jag och övriga familjen hade rotat oss i Örnsköldsvik. Meningen var att vi skulle bli kvar där, men så dog min andra bror Jan–Ola tragiskt.

Han rånmördades under en vistelse i Tallin, 34 år gammal.

– Det var han och pappa som ägde företaget. När Jan–Ola dog klev jag in i verksamheten och för mig innebar det att vi – hela familjen – flyttade till Nyland.

Lars andra bror Dan jobbade då redan i företaget sedan flera år tillbaka.

– Nog tog det ett halvår att lära sig yrket skapligt men sen har det bara rullat på. Jag älskar faktiskt det här, att komma till jobbet, köra hårt från morgon till kväll och få utlopp för min kreativitet också, säger Lars.

För kunderna vill allt oftare ha gravstenar som är unika.

– Vi vill hålla en hög kvalitet på alla plan och givetvis värnar vi om respekt mot kunderna och om snabba leveranser, när det är bråttom.

Etablerat sig i Medelpad

Ådalens Stenhuggeri är det enda stenhuggeriet mellan Holmsund i norr och Bergsjö i söder.

– Pappa lyckades etablera oss i framför allt Ådalen och Örnsköldsvik och för fem–sex år sedan gjorde jag en bearbetning av marknaden i Sundsvall, genom att besöka begravningsbyråerna där nere, säger Lars.

– Det gav bra resultat och nu har vi stark försäljning i Medelpad och överhuvudtaget en nivå på omsättning och verksamhet som ger trygghet och bra lönsamhet.

Till skillnad från konkurrenterna har Ådalens Stenhuggeri valt att nischa sig på gravstenar.

– Andra tillverkar också köksbänkar och annat, men vi inriktar oss enbart på gravstenar.

Och det är fascinerande hur stora granitblock förvandlas till snygga gravstenar i olika utföranden med texter med varierande typsnitt.

– Vi säljer både till begravningsbyråer och privatpersoner och tar hand om alla transporter själva. Förutom nyproduktion blir det också en hel del kompletteringar och renoveringar av gravstenar.

Älskar att gå till jobbet

För Lars, som oplanerat hamnade i stenhuggeribranschen, är planen att jobba länge i företaget.

– Jag kan tänka mig att syssla med det här länge till. Jag är 58 år men jag kan mycket väl tänka mig att göra som pappa. 

Sven Byström fyller 80 år nästa gång men är aktiv i stenhuggeriet mest varenda vardag.

– När det är kul att gå till jobbet, varför ska man då sluta bara för att man uppnått en viss ålder? säger Lars Byström.

Ica Supermarket Rosen i Nyland satsar på laddstationer för el-bilar

Ica Supermarket Rosen i Nyland har installerat fyra laddstationer för el–bilar. Stationer med kapacitet på mellan 120 och 200 kW.

– Vi ser det som en service till kunder och ortsbor men förhoppningsvis kan de också locka turister och andra förbipasserande, säger handlaren Stefan Werneblad.

Det är nu över ett halvår sedan som paret Stefan och Britta Werneblad tog över Ica Supermarket Rosen i Nyland.

Ett starkt vägande skäl till det var att komma närmare släkt och vänner i Jämtland.

– Vi kommer båda från Östersund – vi träffade varandra på Ica Kvantum i Östersund – och efter att ha drivit en Ica–butik i Årsunda i Gästrikland i fyra år fick vi hemlängtan, säger Stefan med ett leende.

Nu är det förvisso två timmar i bil mellan Nyland och Östersund.

– Men det är b e t y d l i g t kortare restid än vi hade tidigare, säger Britta.

Intrycken av Nyland och butiken var positiva redan vid första besöket men har förstärkts sedan dess.

– Butiken var välskött och den hade bra och engagerad personal, säger Stefan. Dessutom är ju Höga Kusten fantastiskt.

– Nu har vi satt oss in i allting ordentligt och påbörjat en del justeringar och förbättringar som vi tror att både medarbetare och kunder kommer att uppskatta.

Stora investeringar på gång

Lågkonjunkturen, det faktum att Nyland är en relativt liten ort och butikens upptagningsområde är ganska begränsad, gör att det ställer krav på att både erbjuda varor i lågprissegmentet och varor av hög kvalitet som är lite dyrare.

– Målsättningen är att man ska kunna handla alla livsmedel, och en del annat, hos oss, säger Britta.

Butiken har 20 anställda och en omsättning som är tämligen hög sett till befolkningsunderlaget.

– Vi har många trogna kunder som handlar regelbundet och mycket, säger Stefan och avslöjar att man inom de närmaste åren kommer att göra en del stora investeringar i butiken.

– Bland annat ska vi byta ut alla kylar och frysar mot energieffektivare alternativ och även installera helt ny ventilationsanläggning.

”Nyland bli ännu attraktivare”

Nyland ligger en bra bit från E4 men bara några kilometer från riksväg 90 mellan Kramfors och Sollefteå. En väg som många färdas på varje dag.

– Här tror vi att våra nyinstallerade laddstationer ska vara attraktiva för el–bilsägare. Eftersom de stationerna syns i både appar och på gps tror vi att det finns rätt gott om dem som väljer att åka in hit och ladda sina bilar. Och då förhoppningsvis passa på att handla samtidigt, säger Stefan.

– Men först och främst hoppas vi på att våra stamkunder som kör el–bil ska se detta som något positivt och att Nyland som ort bli ännu mer attraktiv.

Jeltjses Chokladpraliner i Docksta ska utveckla både verksamheten och produkterna

Sarayke och Evert de Jong tog över en verksamhet med ett inarbetat varumärke: Jeltsjes Chokladpraliner.

Sedan dess har man bytt lokaler två gånger och även startat glasstillverkning.

– Nu känns det som vi har byggt klart för ett tag, säger Sarayke de Jong. Kommande år vill vi satsa mer på produktutveckling.

I det som förut var Docksta BTK:s kansli, mitt i Docksta, finns numera Jeltsjes Chokladpraliner med både tillverkning av exklusiva praliner, butik och café.

– Det här är ett bra läge med ytor som vi kan växa i. 

Ett par hundra meter inåt samhället, på samma gata, har Sarayke och Evert kvar den fastighet de först köpte efter flytten från Villa Orrbacken – där Jeltsjes grundades – och i den har de nu en glassbar under sommaren och hyr ut lägenheter på övervåningen.

– Vi har en person anställd på halvtid året runt som främst sköter uthyrningen och fastigheterna, plus då extrapersonal i caféet och glassbaren under högsäsong. I övrigt är det jag och Evert som gör allting, säger Sarayke.

Drivkraften är hantverket

Varje år producerar hon tiotusentals praliner på fin, belgisk choklad och med fyllning som till viss del är hämtad från naturens eget skafferi i närområdet.

– Min drivkraft är att förfina själva hantverket, säger Sarayke.

– För att få inspiration gör vi regelbundet resor till länder i olika delar av världen som har en erkänt bra chokladtradition.

Till dem hör förstås även Belgien. Belgisk choklad är sedan över hundra berömd för sin generellt höga kvalitet.

Stort intresse

För att bredda verksamheten arrangerar Sarayke både provningar och workshops.

– Intresset för smakhantverk, särskilt det som är lokalproducerat, ökar hela tiden och det i kombination med att vi finns mitt i Höga Kusten – som är en het destination och ett starkt varumärke – gör att vi hoppas kunna växa.

– Vår glass har fått ett bra mottagande från kunderna och vi vill hitta fler passande återförsäljare för pralinerna.

Det är fem år sedan som Sarayke och Evert de Jong från Nederländerna blev ägare av Jeltsjes Chokladpraliner – som startades av Jeltsje Hofstra-Hiemstra – och mycket har hänt sedan dess.

– Vi har många idéer att förverkliga och har nu förhoppningsvis några år där vi kan lägga mer tid på annat än att bygga om och flytta, skrattar Sarayke de Jong.

Bra samarbete kring företagsfrukostar mellan kommunen och företagarorganisationerna

Inom loppet av tio dagar genomfördes fem företagsfrukostar på olika platser i kommunen, i samarbete mellan Kramfors kommun, Företagarna, Futura, Småföretagarna och Kramfors Handel.

Lägg till den företagsfrukost som Kramfors kommun och Härnösands kommun arrangerade på Hotell Höga Kusten, så blir det totalt sex mötesplatser för näringslivet hittills i höst.

– Sammanlagt har de lockat cirka 250 personer – företagare, tjänstepersoner, politiker och föreningsmänniskor – i Kramfors kommun, säger näringslivsutvecklare Mikael Berggren.

– Förutom själva innehållet på företagsfrukostarna har företagarna haft bra möjligheter att träffa andra företagare och kommunfolk, knyta kontakter, ställa frågor och boka möten för olika ärenden. Något som kanske inte hinns med så ofta annars i vardagen.

“Fantastisk chans”

Micael Gabrielsson driver Kramfors Stadshotell tillsammans med sin son Philip, och sitter även i styrelsen för Företagarna Kramfors.

– Jag tycker att det här är en fantastisk chans för alla företagare att på ett enkelt sätt få kontakt med representanter från kommunen. Men det skulle kunna vara en bättre uppslutning från företagarna, säger han.

– Upplägget har varit bra med den information vi har fått och att det har också varit intressant att en representant från ett lokalt företag och en lokal förening från varje ort varit med och informerat om sin verksamhet.

Något som Mikael Berggren håller med om.

– Vi har valt ut företag som inte så ofta förekommer i sådana här sammanhang eller i media. Och när det gäller föreningslivet är det ofta beroende av stöttning från och samarbete med näringslivet.

“Härlig stämning”

Andreas Telhammer är nyutnämnd näringslivschef och har under företagsfrukostarna presenterat sig själv.

– En härlig stämning har präglat frukostarna och det är inspirerande att träffa så många glada och positiva företagare, säger Andreas.

– Upplägget med moderator verkar ha varit uppskattat. Det tar vi med oss när vi utvärderar, för att fortsätta utveckla de viktiga mötesplatser som företagsfrukostarna är.

Den 16 november – på kvällstid – blir det Öppet hus på Näringslivsenheten i samarbete med Företagens vänner.

Per i Ullånger har planer på att utveckla sitt bageri och anställa personal

Per Wiklund i Ullånger bakade på hobbybasis under några år, parallellt med jobbet på Skidstahus och tjänsten som deltidsbrandman. Men när husföretaget sade upp personal, bestämde han sig för att satsa fullt ut på sitt bageri.

Nu driver han företaget Pers andra bullar i lokaler intill Mjälloms Tunnbröd. Och inför 2024 vill han utöka verksamheten.

Först höll han till hemma i bostaden i Bräcke, i närheten av Björnstugan.

– Sedan flyttade jag bageriet till Nordbo Gård, berättar Per.

När ägarna av den skulle sälja gården hade han tjugo dagar på sig att flytta ut.

– I det läget ringde Torbjörn Ullsten, vd på Mjälloms Tunnbröd, och erbjöd mig att ha min verksamhet här.

Inte bara det: Torbjörn ville även lägga över produktionen av skorpor för varumärket Emmas Skafferi på Per och att han skulle baka surdegsbröd till Mjälloms restaurang.

– Det var perfekt och inte mycket att fundera på, säger Per. 

Utöver leveranserna till Mjälloms har Pers andra bullar försäljning både till andra företag och privatpersoner. Hustrun Sandra är också involverad i företaget och gör bland annat tårtor och andra bakverk på beställning.

Köpt maskiner och recept lokalt

Maskinerna i bageriet har Per köpt från bland andra Ulf Järrendal i Bollstabruk, som under många år drevs Järrendals Bageri. Från Anders Holmberg på före detta Högakustenbageriet i Nordingrå har han köpt recepten till den klassiska Nordingrålimpan, de söta semmelbullarna och tekakorna.

– Det är välkända produkter i det här området och jag är glad över att kunna föra deras tradition vidare.

Innan Per startade bageriet hade han inte så stor erfarenhet av själva bagerihantverket.

– Men jag körde ut bröd åt flera stora brödleverantörer under en period och då snappade jag upp en del om både branschen och bakandet.

Långa arbetsdagar

Tillvaron som bagare – med massor av idéer och ett starkt driv att göra saker bättre hela tiden – innebär ofrånkomligt långa arbetsdagar.

– Blir det tolv timmar i bageriet är det en bra dag, skrattar Per. Ofta blir det fler. Men jag tycker att det är roligt!

– Nu vill jag knyta nya kontakter och skriva fler samarbetsavtal – det är på gång! – och går det som jag tänkt mig ska jag anställa personal. Vi kommer inte att klara av att leverera annars och det är ju angenäma problem.

Pop–up–butik i gallerian

Han har fabriksförsäljning under vardagarna. Den vill han öka.

– Eftersom jag ofta är här långt in på kvällarna kommer jag inom kort att öppna upp för en lucka ut mot parkeringen till Mjälloms Tunnbröd. Genom den kommer jag att kunna sälja till alla som känner doften och blir sugen på färskt bröd.

– Sommartid är det massor av folk som besöker Mjälloms deli och restaurang och vi kan säkert få en hel dem av dem att handla också av oss.

Pers hobby har vuxit till något större.

– På ett sätt är jag tacksam för att jag blev uppsagd från Skidstahus. Då fick jag större motivation att bygga vidare på det här.

Den 28 oktober kommer Pers andra bullar att ha en pop–up–butik i Gallerian Christoffer, Kramfors, när den firar sitt tioårsjubileum.

– Då hoppas jag att fler får upp ögonen för oss och våra produkter.

Gallerian Christoffer tioårsjubilerar den 28 oktober

I år är det tio år sedan Gallerian Christoffer invigdes i Kramfors.  

Lördag den 28 oktober blir det festligt jubileumsfirande och Kramfors Handel involverar även företag utanför stadskärnan.

– Vi vill att det här ska vara en angelägenhet för hela kommunen och vill visa bredden på det utbud vi faktiskt har inom handel, restaurangnäring och av starka varumärken, säger centrumutvecklaren Frida Larsson.

Extraöppet och aktiviteter

Jubileumslördagen blir det tiotimmarsöppet i gallerian och aktiviteter på torget.

– Målsättningen är att det ska var trivsamt, hög stämning och en ny typ av helhetsupplevelse kring handeln, säger Frida Larsson.

– Kramfors Handel vill jobba utifrån samverkan och därför känns det extra kul att det finns företag med från olika delar av Kramfors.

Utöver de befintliga butikerna kommer det att finnas pop–up–butiker och samarbeten inom mat och dryck. Bland annat kommer Hotell Höga Kusten och High Coast Whiskey att ha en gemensam restaurangyta i gallerian, där man kommer att servera mat och dryck.

På torget kommer Sundströms Bil, K-Bygg, flera olika föreningar och torghandlare att finnas.

– Det är perfekt att vi då får njuta av hur fint det blivit på torget efter ombyggnaden också.

Och det kommer hända grejer hela tiden.

– Vi har ett fullspäckat program med olika typer av aktiviteter. Det kommer även finnas tävlingar och butikerna kommer så klart ha jubileumserbjudanden den här lördagen. Dessutom kommer det att vara livemusik och underhållning med jämna mellanrum, ända från lunchtid till stängning, säger Frida Larsson.

Heldagsupplevelse

Den som vill – och Kramfors Handel hoppas att det är många – ska kunna tillbringa hela dagen i stan. Handla, träffa vänner, äta och dricka gott. När gallerian stänger kl. 20 har man också alla möjligheter att fortsätta kvällen i stan.

– Jag vet till exempel att Kramm har “After shopping” med 80-talsmusik och att Restaurang LAT har trubadurkväll den här lördagen. Det här ska bli en helhetsupplevelse att minnas och som gynnar lokala företag, säger Frida Larsson.

Programmet erbjuder något för alla åldrar och intressen.

– Vi har verkligen strävat efter att det ska tilltala många och vara en kombinerad shopping- och evenemangsupplevelse.

– Men jag vill betona att det är folket som gör festen! Vi skapar förutsättningarna, men det är hur allt mottas som avgör hur bra det blir.

Turnéstart i Docksta för Näringslivsenhetens företagsfrukostar

Nu är höstens turné med företagsfrukostar igång! Starten skedde på Gula Huset i Docksta under tisdagsmorgonen, där – förutom företrädare för kommunen, Kramfors Handel och Ung Företagsamhet Västernorrland – cirka 30 personer fick lyssna på framtidsplanerna för Jeltsjes Praliner och om Vibyggerå Byalags verksamhet.

Konceptet att åka ut till olika delar av kommunen för att informera, inspirera och skapa dialog med företagare har använts av Näringslivsenheten under några år och är uppskattat.

Vid varje företagsfrukost bjuds även en lokal företagare och en lokal förening in för att berätta om vad de gör och hur de ser på framtiden.

Vill växa

I Docksta var det Sarayke de Jong (till vänster på bilden nedan) som tillsammans med sin man Evert driver Jeltsjes Praliner, som berättade om sin företagsresa.

– Vi har bytt lokaler, byggt om och förutom kärnverksamheten även öppnat en glassbar. Nu vill vi fokusera på att utveckla det vi har, utöka vårt sortiment, skaffa fler återförsäljare, växa och på sikt kunna anställa fler medarbetare, sa Sarayke.

Kent-Åke Enström representerade Vibyggerå Byalag med cirka 370 medlemmar. En förening som både samverkar med andra, driver projekt och tagit på sitt ett informationsuppdrag gentemot medlemmar och invånare i Docksta. Föreningen ger ut ett nyhetsbrev fyra gånger om året och en sommartidning i tabloidformat, som sprids både i tryckt upplaga och via digitala utskick.

– Vi har fått mycket gjort genom åren tillsammans med andra aktörer men är också tacksamma för inspel och initiativ från andra kring exempelvis det som rör kultur, sa Kent-Åke.

Han fick direkt ett erbjudande från Kramfors Handel om att förlägga en Allsångskväll till Docksta vid ett tillfälle under sommaren 2024.

Många hade ordet

Övriga som fick några minuter under morgonens program var:

Andreas Telhammer (till vänster på bilden här intill), nyutnämd näringslivschef, som presenterade sig själv och bland annat betonade hur viktig kompetensförsörjningen kommer att vara under kommande år för att företagsklimatet i Kramfors kommun ska fortsätta att förbättras.

Elin Andersson, regionchef på Ung Företagsamhet Västernorrland, lyfte fram Kramfors som en stark kommun inom ungt företagande och avslöjade att ju fler som driver UF-företag under skoltiden, desto fler kommer att vilja driva egna företag senare i livet.

Benny Wälitalo, klimat- och energirådgivare, informerade om aktuella företagsstöd inom sitt området. Båda vilka de är och vilka som kan söka dem.

Lotta Sahlén, vice ordförande i Kramfors Handel, uttryckte hur skönt det är att en ny centrumutvecklare – Frida Larsson – är på plats efter att tjänsten varit i vakant i cirka ett år, hur föreningen vill att attraktionskraften stärks både i stan och på övriga orter i kommunen. Och att samarbete och att verka för att fler handlar lokalt har hög prioritet.

Anita Åberg, Upphandlingsenheten, tipsade om hur man kan ha koll på aktuella upphandlingar och att målet för kommunen alltid är att få så många lokala företag som möjligt att delta i upphandlingar. Hon framhöll även att en dialog om upphandlingar mellan Upphandlingsenheten och företagare är välkommen – utom strax innan en upphandling och fram till dess att den är klar.

Avrundning med kommunalstyrelsens ordförande och tillväxtchefen

Företagsfrukosten avrundades med att kommunstyrelsens ordförande Malin Svanholm (S) och tillväxtchefen Susanne Königson (Malin t v och Susanne t h på bilden nedan) fick svara på frågor om företagsklimat, utvecklingsarbete och hur Kramfors kommun ska kunna få fler invånare.

– Jag ser det mesta som ett tillsammansarbete, med företag, föreningar och andra, och där jobbar vi på flera olika sätt för att det ska bli framgångsrikt, sa Malin Svanholm.

Susanne Königson sa bland annat att det är viktigt att jobba med varumärkena Kramfors och Höga Kusten och att fylla dem med kvalitetsinnehåll.

– Detsamma gäller för företag som vill attrahera arbetskraft.

Moderator en nyhet

Nytt för denna omgång av företagsfrukostar är att de leds av en moderator.

I Docksta var det Robert Pettersson (som syns på flera av bilderna här ovan) som hade den rollen och han kommer att ha samma uppdrag i Ullånger. Han avlöses på de tre avslutande företagsfrukostarna av Sofia Wolfenstein.

Här är återstående program för företagsfrukostarna och de lokala företag och föreningar som kommer att medverka:

3/10 Docksta (Gula Huset) – Jeltsjes Praliner och Vibyggerå Byalag.
5/10 Ullånger (Centrumhuset) – Ullångers Plåt och Ullångers Hembygdsförening.
10/10 Nordingrå (Kusthallen) – Nordingrå Järn & Färg och Nordingrå Sportklubb.
11/10 Nyland (Folkets Hus) – Ådalens Stenhuggeri och Styrnäs Framtid.
13/10 Kramfors (Restaurang Träffen) – Saras Måleri och Kramfors–Alliansen.

Varje företagsfrukost inleds kl. 7.30. 

Programmet startar kl. 8.00 och avslutas kl. 9.00.

Kostnad: 75 kr inkl moms/person för kaffe/té, juice och smörgås. Betalas på plats.

Anmälning senast två dagar innan respektive företagsfrukost på denna länk:

https://e-tjanster.kramfors.se/foretagstraffar
Företagsfrukostarna genomförs i samarbete mellan Kramfors kommun, Företagarna, Futura, Småföretagarna och Kramfors Handel. 

Andreas Telhammer är ny näringslivschef

Andreas Telhammer är ny näringslivschef på Kramfors kommun. 

Han har en bakgrund som företagare och innan han anställdes av kommunen var han platschef för Hushållningssällskapet i Nordvik. Sedan i somras bor han med sin familj i Häggvik, Nordingrå.

– Jag tillträdde i våras som enhetschef för Näringslivs– och utvecklingsenheten och har haft förmånen att få god tid på mig att lära känna organisationen och mina medarbetare, innan jag klev in i rollen om näringslivschef, säger Andreas.

– Min koppling till den här kommunen är stark. Jag tillbringade alla lov och somrar i Nordingrå under min uppväxt och att flytta hit var ett naturligt steg. 

Stora tillgångar

Erfarenheterna av gröna näringar och engagemanget för landsbygdsutveckling ser han som stora tillgångar.

– Nu ska jag lära känna kommunens näringsliv ännu bättre och möta och lyssna på företagare i olika sammanhang, säger han.

Andreas kommer bland annat att vara med på de fem företagsfrukostarna i oktober på olika platser i kommunen och även vara mer aktiv i Näringslivsrådet från och med nu. Han kommer också att leda den samverkansgrupp inom kommunen där hans egen enhet ingår tillsammans med Miljö– och Bygg och Tekniska enheten.

Företagsklimatet högt prioriterat

– För att fortsätta bygga vidare på den fina grund vi skapat tillsammans med det lokala näringslivet, ska vi jobba både internt och externt med att skapa goda förutsättningar för företag. Både för de befintliga företagen att satsa och för nya företag att kunna etablera sig.

– Företagsklimatet kommer att prägla det mesta som jag kommer att ägna mig åt i min nya roll, säger Andreas Telhammer.

Kramfors har sedan tidigare satt som mål att ha Västernorrlands bästa företagsklimat 2025. 

I den senaste rankingen av företagsklimatet i landets 290 kommuner nådde Kramfors plats nummer 134, vilket är den bästa noteringen för kommunen sedan Svenskt Näringsliv startade rankingen för 22 år sedan.

Viktiga satsningar på kompetensförsörjning

Kramfors är en företagstät kommun med över 2 000 företag. Många av dem är små– och medelstora, men här finns också några större företag – till exempel Mondi Dynäs och SCA Bollstasågen – som gjort och gör stora investeringar i sina verksamheter.

– Nyckelfrågan för en positiv utveckling är kompetensförsörjningen. Inom det området kommer vi inom kort att kunna presentera några spännande projekt, där vi både kommer att verka lokalt och regionalt för att lyfta Kramfors fördelar och intressen, förklarar Andreas Telhammer.

Susanne Königsons roll mer renodlad

Den nye näringslivschefen efterträder Susanne Königson som under ett antal år både varit tillväxt– och näringslivschef och även haft ansvar för samhällsbyggnadsfrågorna.

– Jag kommer även fortsättningsvis att ha det övergripande ansvaret för enheterna Näringsliv– och utveckling samt Kultur– och Fritid men kan nu jobba mer renodlat med tillväxtfrågorna, säger Susanne Königson.

– Andreas kan nu lägga större fokus på det som specifikt rör näringsliv och samhällsbyggnad. Jag tror på Andreas och önskar honom varmt lycka till med uppdraget!

Välkommen till höstens företagsfrukostar på fem olika platser i kommunen!

I oktober bjuder Näringslivsenheten in till fem företagsfrukostar på fem platser – var och en med lokala företag och föreningar som berättar om sina verksamheter. Plus att det naturligtvis levereras viktig och ny information från kommunen inom olika områden. Bland annat om olika energi– och klimatstöd och aktuella upphandlingar.

En moderator leder samtalen och intervjuar dem som medverkar. 

Tid för mingel och dialog före och efter programmet.

Här är alla datum, platser och de lokala företag och föreningar som kommer att medverka:

3/10 Docksta (Gula Huset) – Jeltsjes Praliner och Vibyggerå Byalag.
5/10 Ullånger (Centrumhuset) – Ullångers Plåt och Ullångers Hembygdsförening.
10/10 Nordingrå (Kusthallen) – Nordingrå Järn & Färg och Nordingrå Sportklubb.
11/10 Nyland (Folkets Hus) – Ådalens Stenhuggeri och Styrnäs Framtid.
13/10 Kramfors (Restaurang Träffen) – Saras Måleri och Kramfors–Alliansen.

Varje företagsfrukost inleds kl. 7.30. 

Programmet startar kl. 8.00 och avslutas kl. 9.00.

Kostnad: 75 kr inkl moms/person för kaffe/té, juice och smörgås. Betalas på plats.

Anmälning senast två dagar innan respektive företagsfrukost på denna länk:

https://e-tjanster.kramfors.se/foretagstraffar
Företagsfrukostarna genomförs i samarbete mellan Kramfors kommun, Företagarna, Futura, Småföretagarna och Kramfors Handel. 

Ny rekordnotering för företagsklimatet i Kramfors kommun

Kramfors kommun fortsätter att klättra i organisationen Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets kommuner. I år placerar vi oss som 134 av landets 290 kommuner, en förbättring med fyra placeringar sedan förra året. Placeringen är Kramfors bästa sedan rankingen startade 2001.

– Vårt långsiktiga och målmedvetna arbete med att förbättra servicen till företagen och underlätta för dem att utveckla sina verksamheter, fortsätter att avspegla sig i företagsklimatet. Vi ser nu att vi ökar ytterligare några snäpp på rankingen och det är ett utslag av ett gott tillsammansarbete, säger Malin Svanholm (S), kommunstyrelsens ordförande. 

– Vi samverkar med företagen i många sammanhang – bland annat med våra företagsfrukostar och utdelningen av företagsutmärkelser – och vi har näringslivsrådet, där vi löpande diskuterar viktiga frågor. Jag tycker att vi har tagit många stora steg i rätt riktning under de senaste åren och det vi fortsätta att göra även framöver.

Malin Svanholm berömmer de lokala företagen, som tuggar på trots alla ökade kostnader.

– Att företagen i Kramfors kommun haft bäst tillväxt i Västernorrland två år i följd enligt kreditupplysningsföretaget Syna är enormt imponerande!

Högre än riksgenomsnittet

Utifrån alla enkätsvar för årets ranking får Kramfors kommun medelbetyget 3,65, att jämföra med 3,53 i fjol.

Betyget är högre än riksgenomsnittet för kommunerna i landet som är 3,46.

Bland de områden där betyget ökat för Kramfors i år jämfört med i fjol hör upphandling, information till företagen, dialogen med beslutsfattare och tjänstemännens attityder.

Bästa delrankingfaktor i Kramfors är påverkan av brottslighet/otrygghet där kommunen rankas som 78 i landet.

”Vi jobbar brett och har en bra dialog med företagen”

– Jag är glad över att vi kliver uppåt i placeringen på ranking och det ska vi fortsätta att göra, säger Susanne Königson, tillväxt–och näringslivschef.

Hon förklarar att det ska vara lätt att utveckla, starta, driva och äga företag i kommunen. 

– Vi vill att företagarna ska uppleva att vi finns ”nära” dem när de har frågor, funderingar och idéer och att vi uppvisar handlingskraft i våra uppdrag. 

Kommunen jobbar aktivt inom fyra fokusområden som rör näringslivet och det är myndighetsutövning, upphandlingar, företagsservice och kompetensförsörjning. 

– I praktiken innebär det att vara lyhörd när vi träffar företagare och ta med synpunkter och frågor från dem att jobba vidare med internt. Vidare att jobba regionalt och lokalt – tillsammans med näringslivet – med kompetensförsörjningsfrågan, ge politiker och tjänstepersoner löpande information om näringslivets utveckling och att jobba för en grön omställning och nya etableringar. 

– Vi jobbar även med kommunikation i syfte att stärka den positiva attityden till företagande i ett bredare perspektiv och då riktar vi oss till allmänhet, kommunkoncernen och företagare. I övrigt jobbar vi för en god livsmiljö, ett hållbart samhälle med goda kommunikationer, utbyggt bredbandsnät, god folkhälsa, och fler invånare med högre utbildning, säger Susanne Königson.

Högt mål satt

Totalt svarade 105 företag i kommunen på årets enkät från Svenskt Näringsliv.

Kramfors kommun har satt upp målet att ha Västernorrlands bästa företagsklimat till 2025 och har sedan 2019 gått från placering 276 till 134 på Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets kommuner.

Högst rankade kommun i Västernorrland är Timrå på plats 29. Sollefteå är tvåa (112) och sedan följer Kramfors.

Här kan du fördjupa dig i allt som berör Kramfors i Svenskt Näringslivs ranking:

https://www.foretagsklimat.se/kramfors/ranking

Fakta om Svenskt Näringslivs ranking

Varje år sedan 2001 mäter Svenskt Näringsliv drygt 30 000 företags upplevelser av att driva företag i sina respektive kommuner.

Svaren från en enkäten ger en bild av hur företagsklimatet uppfattas av företagen.

Dessa räknas sedan samman med fem statistikfaktorer – marknadsförsörjning, kommunalskatt, entreprenader, jobb i kommunen och företagsamhet – till en ranking som gör det möjligt att jämföra Sveriges 290 kommuner.

Om magasin.kramfors.se

Detta är ett digitalt näringslivsmagasin med företagsnyheter, information, inspiration och råd från Kramfors kommun. Magasinet uppdateras kontinuerligt.

Ansvarig utgivare: Susanne Königson, susanne.konigson@kramfors.se
Kommunikatör/redaktör: Olof Wigren, olof.wigren@kramfors.se
Besöksadress: Näringslivsenheten, Torggatan 12, Kramfors.