Välkommen att använda Kramfors kommuns företagsregister

Kramfors kommun har ett företagsregister som är fritt för alla använda sig av för att hitta information.

Här kan exempelvis företag söka efter leverantörer, företagskunder och samarbetspartners.

Nyföretagare kan i sin tur få uppgifter om andra verksamheter inom sin bransch.

Privatpersoner kan bland annat hitta lokala leverantörer av produkter och tjänster.

Kramfors kommuns företagsregister hittar du här:

https://kramfors.uc.standout.se

Henrikssons Blommor & Rum flyttar in i Gallerian Christoffer i mars

Första helgen i mars flyttar anrika Henrikssons Blommor & Rum in i Gallerian Christoffer. Företaget lämnar de lokaler de haft tvärs över gatan och som de huserat i under 30 år.

– Nu får vi både större butiksyta och hoppas på fler spontankunder, säger ägaren Mikael Henriksson.

Henrikssons Blommor är ett av Kramfors kommuns äldsta bolag. Handelsträdgården, som finns i Väja, fyller 86 år i år och butiken inne stan är alltså 30 år.

– Jag är fjärde generationen som driver företaget och min dotter jobbar i butiken, säger Mikael Henriksson.

Totalt har Henrikssons Blommor tre anställda.

– Beslutet att byta läge kommer sig av att det är bättre kundströmning genom Gallerian än där vi finns idag. Det ökar också chansen till att vi får fler kunder som gör oplanerade köp.

Sortimentet kommer efter flytten också att utökas med fler presentartiklar.

Blomsterbutiken kommer att finnas där Kramfors Bokhandel tidigare höll till, med entré både från gallerian och gatan.

– Det gör att vi har bra utrymme för blommor och annat även utomhus och det i sin tur kommer att bidra till en mer trivsam miljö i anslutning till torget, säger Mikael Henriksson.

Målsättningen är att kunna öppna butiken i de nya lokalerna första helgen i mars.

Här är alla som är nominerade till företagspriser i Kramfors kommun

Det finns gott om duktiga, framgångsrika och inspirerande entreprenörer i Kramfors kommun. I olika åldrar och branscher.

Här är alla som är nominerade till en eller två företagsutmärkelser för år 2020. Den 25 februari kommer vinnarna att presenteras på en prisceremoni, som ersätter den företagsgala som ställdes in på grund av Coronapandemin.

Det är sex olika företagarorganisationer som står bakom utmärkelserna och det har denna gång varit rekord i antal nomineringar.

Sammanlagt har allmänheten skickat in 164 nomineringsförslag.

Sedan har ett nomineringsförfarande skett i respektive organisations styrelse för att ta fram tre nominerade till varje kategori.

– Det är fantastiskt roligt att det är ett så stort intresse för utmärkelserna. Jag vill rikta ett tack till dem som nominerat och till alla entreprenörer, som är så viktiga för oss. 

– Jag vill också tacka företagarorganisationerna för ett mycket gott samarbete, säger Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef på Kramfors kommun.

Här är alla nomineringar och kriterier för respektive utmärkelse:

Årets Företag

KRITERIER:

Årets Företagare ska äga och driva sitt företag, vara en ledare och förebild som visar på kreativitet och innovation, samt ska företaget vara lönsamt och visa tillväxt.

NOMINERADE:

Anna och David Nilsson – Gårdsbutiken

Per Segerström och Roger Jacobsson – SCIM Display

Fredrik Sundström – Sundströms Bil

Årets Futura

KRITERIER:

Årets Futura uppmärksammar någon som arbetar för att främja, lyfta fram och stärka kvinnors företagande i Kramfors kommun. Pristagaren kan vara såväl en entreprenör som en organisation. Priset är inte könsrelaterat utan kan tilldelas både kvinnor och män.

NOMINERADE:

Nazik Said – NC Café & Lunchbar

Åsa Westman – Colorama/Westmans Färg och Måleri Kramfors

Anna Nilsson – Gårdsbutiken

Årets Småföretagare

KRITERIER:

Årets Småföretagare skall fylla ett behov för Kramfors Kommuns invånare samt ska företagets varumärke ha en verksamhet som står ut, stärker kommunen i sin helhet och på sikt skapar arbetstillfällen i form av anställningar.

NOMINERADE:

Marlene Grönlund – KRT Kramfors Recond & Tvätt

Henrik Grundberg – Klockestrands Såg och Hyvleri

Anders Malm – Polyfoto

Årets Butik

KRITERIER:

Årets Butik går till en butik som håller ett varierat utbud, har ett gott bemötande och tillgänglighet med mycket god service samt som medvetet tänker nytt, utvecklar sin verksamhet och arbetet med såväl varumärke som marknadsföring.

NOMINERADE:

Torbjörn Ullsten – Mjälloms Tunnbröd & Delibutik 1923

Magdalena och Jörgen Desén – Kramfors Bokhandel

Tommy Sjölund – Handlar´n i Lugnvik

Årets UF-företagare

KRITERIER:

Årets UF-företagare ska ha utmärkt sig lite extra under UF-året. Eleverna har visat upp färdigheter så som god samarbetsförmåga, kreativitet och nyfikenhet för företagande.

NOMINERADE:

Texas Forslund, Gustav Hultgren, Isak Palmqvist, Carl Törnqvist – Tak och Tomt service UF

Emma Dahlund, Lisa Sandström, Evelina Stockberg – High Coast Photo UF

Frida Vedin, Lina Svanberg, Ellen Viberg – Lumina UF

Årets Startup

KRITERIER:

Årets startup är ett företag i tidig fas med potential att göra en snabb tillväxtresa på en marknad som ofta är global. Startups har en förmåga att ifrågasätta etablerade sanningar och formar sina nytänkande affärsmodeller kring framtidens kundbeteenden.

NOMINERADE:

Stefan Forsman – SF Rör och Värme

Nazik Said – NC Café & Lunchbar

Texas Forslund och Gustav Hultgren – GT-Konsult i Sverige

Handlar´n i Lugnvik ökar sin kundkrets med hjälp av sociala medier

Inte bara som matvarubutik är Handlar´n i Lugnvik viktig. Den är det även som mötesplats och serviceverksamhet.

Handlar´n hade kunnat vara nedlagd, om inte Tommy Sjölund tagit över den för några år sedan. Nu är hans son Niklas med och driver butiken och får kundkretsen att växa, bland annat genom att jobba målmedvetet med sociala medier.

Under många år var Tommy Sjölund medarbetare på Handelsbanken, bland annat som ansvarig för kontoren i Lugnvik, Ullånger och Nordingrå. Det blev totalt 30 år inom bankvärlden. Kontoret i Lugnvik lades ned och matvarubutiken hade gått samma väg 2002, om inte Tommy varit en av dem som bildade en ekonomisk förening och tog över den.

– Att tappa affären hade varit ett dråpslag för Lugnvik. Jag kunde inte se det hända, säger han.

Sedan 2016 är det Tommy själv som driver Handlar´n, efter några ekonomiskt tunga år för föreningen. Hjärtat för hemorten bidrog till det beslutet, för mannen som under årtionden också varit engagerad i Lugnviks IF.

– Jag är nog en sådan där typisk föreningsmänniska av den gamla stammen, säger Tommy. En sån som vet vad en förening betyder för människor och inte ser alla nedlagda timmar som något man offrar, utan det är en samhällsinvestering.

Mötesplats och serviceinrättning

Det är lite på samma sätt med Handlar´n. Tommy är glad över att den visar svarta siffror och att han kan ha cirka 2,6 heltidstjänster fördelade på ett antal deltidsanställda och extrapersonal.

Handlar´n fyller en viktig funktion som mötesplats och serviceinrättning.

– Vi är ombud för bland annat Postnord, DHL, Bring, Schenker, Svenska Spel, ATG, Apoteket, Systembolaget och har en uttagsautomat från re:cash. Samarbeten av det slaget är det som gör hela verksamheten möjlig. Många små intäkter gör att det blir plus i slutändan och för folket i området betyder det att man slipper åka till stan så ofta, säger Tommy.

Charlotte Jansson har varit med sedan Tommy tog över. Hon hade vana som säljare innan hon började i butiken. Dessutom har hon haft egen frisering. På så vis kunde Handlar´n lägga till ännu en servicefunktion. Hon klipper kunder några timmar i veckan och det är alltid kö till tiderna.

Sociala medier ger nya kunder

Förra våren åkte Kramfors kommunalråd Malin Svanholm (S) ut till olika verksamheter i kommunen, för att se hur deras vardag förändrats under Coronapandemin. Detta dokumenterades i en serie filmer på temat Malin möter. Den första verksamhet som Malin mötte var Handlar´n i Lugnvik.

Här är filmen: 

https://www.facebook.com/watch/?v=586106365637258

Till dags datum har den nått över 27 000 personer.

– När pandemin startade hade vi redan vår upparbetade modell för utkörning av varor och antalet kunder växte snabbt första kvartalet 2020 och framåt. Vi kör ut varor två–tre dagar i veckan till kunder, inte bara i vårt eget närområde utan i hela kommunen, berättar Tommy Sjölund.

En av dem blev kund sedan en släkting i Kanada (!) uppmärksammat Handlar´n:s service, via en film på sociala medier.

– Det är ett exempel på vad man kan uppnå genom att använda till exempel Facebook och Instagram, säger Niklas Sjölund.

Han är son till Tommy och började jobba på Handlar´n under fjolåret. Niklas är den som är ansvarig för marknadsföringen och han tänker i nya banor.

Tommy Sjölund (t v) och Niklas Sjölund.

Egna filmer och ny hemsida

Niklas lämnade en tjänst på Kramfors kommuns HR–avdelning för att jobba i pappas företag. Diskussioner hade förts ett tag men det blev konkret först när Niklas och hans fru blev föräldrar och Niklas var pappaledig. Då gick det från tanke till handling.  Och Niklas trivs med att vara engagerad i det som betyder så mycket för Lugnvik. Här får han också utlopp för sin kreativitet.

– Vi gör regelbundet egna filmer som vi lägger ut på Facebook och vi har också köpt tjänster av en producent för att göra saker som håller hög klass.

– Mycket handlar om att våga synas, känna sig bekväm med att exponera sig och att använda lite humor för att det ska gå hem hos folk, förklarar Niklas.

I några av de egenproducerade filmerna har Niklas och Tommy drivit med sig själva när de tagit hem för mycket av olika varor, som de sedan satt ett lågt pris på för att sälja ut.

– På de reaktioner vi fått känns det som att vi lyckats fånga intresset hos tittarna och det har också genererat nya kunder.

Inom kort lanserar Handlar´n en ny hemsida, framtagen i samarbete med företaget Dreamcoast i en annan del av kommunen.

– Där ska vi blanda information och erbjudanden med olika tjänster och varumärkesbyggande, säger Niklas.

”Handlar´n har en framtid”

Men som både han och Tommy poängterar:

– Det viktigaste av allt för vår butik är att vi är duktiga på service, lyssnar på kunderna, har en miljö som är trivsam – och har duktiga medarbetare som gillar att möta människor. Vi har personal som gör det och vi ser också till att ge skolungdomar timtid i butiken, både för att ge dem arbetslivserfarenhet och att lära dem service.

– Vi tror definitivt att Handlar´n har en framtid och att en liten lanthandel som vår är viktig för bygden. Den kan innebära att folk bor kvar, andra kan tänka sig att flytta hit och att priserna på fastigheter hålls uppe.

Interiör från Handlar´n i Lugnvik.

Digitala event här för att stanna – Tingshuset satsar på Ådalens första streamingfestival

Coronapandemin har slagit hårt mot många verksamheter. Inom kultursektorn har INSTÄLLT varit en följetong i tio månader.

Tingshuset i Nyland har också drabbats, men samtidigt satsat mer digitalt för att stå stabilare i fortsättningen. I mitten av februari arrangerar Tingshuset Ådalens första streamingfestival med massor av lokal musikunderhållning.

Fredrik Högberg är, tillsammans med Helen Lundquist–Dahlén, den som ansvarar för allt som sker i det gamla tingshuset vid Ångermanälvens mynning. Och Fredrik säger att Tingshuset, i motsats till många andra i deras bransch, klarat sig hyggligt under pandemin.

– Både jag och Helen har anställningar som pedagoger parallellt med Tingshuset och det gör att vi inte är lika sårbara som om vi behövt förlita oss enbart på vårt företag.

– Jag har också fått och genomfört ett par stora kompositörsuppdrag under 2020. 

Bland annat musiken till Kungliga Musikaliska Akademiens 250-årsjubileum.

– Nu blev visserligen planerade konserter och turnéer kopplade till dem uppskjutna, men målsättningen är att de ska genomföras så snart det är möjligt, säger Fredrik.

Fredrik Högberg i filmstudion.

Investerat i digital utrustning

Under pandemin har Tingshuset, med hjälp av ekonomiskt stöd från bland annat Destination Höga Kusten, investerat i digitala kameror och mixerutrustning för att kunna genomföra digitala produktioner i egna lokaler.

– Vi ser det som ett sätt att rusta oss för framtiden och att ha fler ben att stå på. De digitala eventen kommer inte att upphöra när samhället återgår till det normala, utan de är här för att stanna. 

– Att kunna göra saker själva, som till exempel det Julquiz som vi producerade åt Kramfors kommun, ger oss nya möjligheter och ytterligare en intäktskälla, säger Fredrik Högberg.

Premiär för streamingfestival

Den 13–14 februari presenterar Tingshuset en streamingfestival med enbart lokala artister.

Du ser programmet här ovan.

– Vi gör det för att låta duktiga musiker och artister från området få en chans att uppträda inför många och vi hoppas att intresset blir stort och att det kan generera en del intäkter.

– Samtidigt är det ett bra sätt för Tingshuset att profilera sig som producent av sådana här evenemang, säger Fredrik Högberg.

Han har under 2020 också sett till att det mesta av det som spelats in och getts ut på etiketten Courthouse Music sedan 2001, nu finns på Spotify och alla andra strömningstjänster.

– Det kommer inte att inbringa några stora summor pengar. Men det är bra att vi finns där och för alla artister som gjort skivor hos oss är det bra att kunna hänvisa dit som ett led i sin egen marknadsföring. Dessutom ger det dem chansen att få en ny publik.

Timrå inspirerar Kramfors att skapa Västernorrlands bästa företagsklimat

Kramfors kommun vill ha Västernorrlands bästa företagsklimat 2025.
Timrå kommun har Norrlands bästa företagsklimat för närvarande och med Timrå har Kramfors ett bra samarbete sedan tidigare. I går eftermiddag genomfördes ett digitalt möte med tjänstemän och politiker från de två kommunerna, som helt och hållet handlade om företagsklimat.

Företrädare för Timrå kommun – däribland kommunalrådet Stefan Dahlin (S), kommunchefen Andreaz Strömgren och näringslivschefen Christian Söderberg – berättade om vad som skett i Timrå de senaste tjugo åren i arbetet med att skapa ett attraktivt företagsklimat. Hur företagen satts främst, hur viktigt det är med uthållighet och målmedvetenhet, vilka strategier som använts och vikten av att politikerna är eniga och går i täten. 

Susanne Königson.

– Vi är tacksamma för de goda råd vi fick och fortsätter på den resa som påbörjats. Våra politikers starka intresse att stärka företagsklimatet är en av de viktigaste förutsättningarna för att lyckas och jag är glad att det är på plats, säger Susanne Königson, tillväxt– och näringslivschef på Kramfors kommun.

”Timrå är en viktig förebild”
Att tjänstemän och politiker från Kramfors kommun i går fick insikt och kunskaper i hur Timrå arbetar med företagsfrågor, anser kommunalrådet Malin Svanholm (S) vara väldigt värdefullt och inspirerande.

Malin Svanholm.

– Det vi från Kramfors tar med oss är det prestigelösa tillsammansarbetet, målmedvetenheten, en positiv inställning samt öppenheten för att prova allt nytt som Timrå visar upp. 

– Vi ser fram emot vår resa mot Västernorrlands bästa företagsklimat 2025 tillsammans med Timrå, som är en viktig förebild för oss, säger Malin.

Fler människor, kompetens och kapital till Höga Kusten

Allt fler lockas av landsbygdens möjligheter och drömmer om ett liv utanför storstäderna. För att ta vara på detta och utveckla Höga Kustens attraktionskraft ytterligare startar Leader Höga Kusten två nya projekt.

Vi vet att Höga Kusten som plats och varumärke är starkt, samtidigt som forskning visar att valet av plats att bo på i allt högre grad beror på upplevd livskvalitet. Höga Kusten kan erbjuda det, och med projekten vill vi locka människor, kapital och kompetens hit, säger verksamhetsledare Jenny Edvinsson.

Bo, Leva, Verka Höga Kusten och Kapitalförsörjning Höga Kusten är namnen på Leader Höga Kustens nya projekt.

Projektet Bo, Leva, Verka Höga Kusten ska fokusera på att skapa aktiviteter och samverkan med organisationer och initiativ som vill arbeta med frågor kring hur vi som område kan bli ännu mer attraktivt. Det kommer handla om bland annat inflyttning och distansarbetsplatser/co-working. 
 – Under coronapandemin har det har blivit tydligt att väldigt många kan utföra sitt arbete utan att behöva befinna sig på plats på kontoret i stan. Det, i kombination med att vi också befinner oss mer i hemmet, skyndar på den rörelse vi sett ett tag nu – att allt fler intresserar sig för att bosätta sig på landsbygden, säger projektledare Felicia Edholm.

Projektet kommer tillsammans med Höga Kustens fyra kommuner, Region Västernorrland och Höga Kusten Destinationsutveckling titta på hur människor lättare kan ta steget från att besöka Höga Kusten, till att bosätta sig här. 
– Vi har också avsatt pengar för idéer på lokal nivå, till föreningar som vill öka attraktionskraften för sin plats. Det kan till exempel vara att utveckla en co-workinghub, säger Felicia Edholm. 

I samband med starten av projektet väljer Leader Höga Kusten att bli en platsoberoende arbetsgivare fullt ut.
– Redan idag arbetar vi på distans, men har fram tills nu även haft ett kontor i Kramfors. Eftersom vi vill vara en organisation som är närvarande i hela Höga Kusten kommer vi istället utnyttja de co-workinghubbar som växer fram runt om i området, säger Leader Höga Kustens verksamhetsledare Jenny Edvinsson. 

Kapitalförsörjning Höga Kusten

Tillgången till kapital är en viktig förutsättning för att nya företag ska kunna etableras, men också för att befintliga företag och föreningar ska kunna utvecklas. Projektet Kapitalförsörjning Höga Kusten fokuserar på finansieringsmöjligheter för att göra det möjligt att satsa på landsbygden, något som i nuläget är en stor utmaning och bromsar möjligheterna till landsbygdsutveckling.

För att förbättra kapitalförsörjningen i Höga Kusten måste banker, stödgivare, investerare, fonder och andra finansiella aktörer vara aktiva. Digitalisering och ny teknik öppnar också för nya möjligheter, till exempel crowdfunding, att finansiera idéer genom flera privata investerare.

– Projektet vill öka kunskap och förståelse för landsbygdsutveckling hos finansiella aktörer, skapa en samverkansstruktur och undersöka förutsättningarna för alternativa finansieringslösningar till lokala projekt i Höga Kusten. Lösningar så som crowdfunding är inte vanligt i vårt område, här behöver vi och våra samverkansparter mer kunskap, säger projektledare Maaike Smit.

Fakta om Leader Höga Kusten:

Leader Höga Kusten är en ideell förening som jobbar med landsbygdsutveckling i Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsviks kommun. Genom Leader Höga Kusten kan föreningar, företag, myndigheter och andra nätverk ansöka om projektmedel för utvecklingsarbete. Leader Höga Kusten driver också egna projekt. Sedan 2016 har Leader Höga Kusten beviljat 34 projekt för ett värde på ca 40 miljoner kronor, som alla bidrar till Höga Kustens utveckling på olika sätt.

Klädhängarfastigheten i Ullånger såld – verksamhet öppnar till sommaren

Två företagare med anknytning till Höga Kusten, Per Nordin och Göran Berggren, har köpt fastigheten som är mest känd som Klädhängaren i Ullånger.

Redan till sommaren kommer det att öppnas en eller flera verksamheter i den.

Både Per Nordin och Göran Berggren är födda och uppvuxna i Örnsköldsvik. 

Per flyttade i unga år till Mälardalen och har sedan dess startat upp flera fastighetsbolag. Göran Berggren är försäkringsmäklare och driver företaget Försäkringsplanering i Örnsköldsvik.

– Vi är vänner sedan länge och Per är även en av mina kunder. Vi har pratat om att göra ett gemensamt projekt på fastighetssidan och när Klädhängaren dök upp till försäljning, var Per den som ansåg att den skulle vara perfekt för oss, säger Göran Berggren.

”Exceptionellt bra läge”

Via ett bolag har nu fastigheten – med handelsyta, bostadslägenhet och 3 000 kvadratmeter tomt – köpts. 

Övertagandet sker formellt den 1 april.

– Läget, alldeles intill E4, infarten till Ullånger och med avfarten till Nordingrå bara ett stenkast bort, är exceptionellt bra. Mitt i hjärtat av Höga Kusten, som nu är känt över hela världen.

– Vi förhandlar med flera intressenter som vill driva verksamheter inom olika områden i lokalerna och vi räknar med att ha klart med hyresgäst, eller om det blir hyresgäster, inom kort. Det kommer under alla omständigheter att bedrivas verksamhet i huset till sommaren, säger Göran Berggren.

Exteriört kommer inledningsvis inte så mycket att ske, mer än att det kommer att sättas upp skyltar. Invändigt kommer det däremot att hända saker, likaså med värmesystemet.

– Klädhängaren blir garanterar kvar på taket. Sedan ska vi se över möjligheten att få till fler parkeringsplatser.

”En dragare”

Det var 1969 som Peppe Sandström startade Sandströms Klädvaruhus i Ullånger och i samma veva sattes den världsrekordstora klädhängaren upp, tillverkad av Dockstavarvet. 

2003 lades klädvaruhuset ned och sedan dess har ingen handel bedrivits i lokalerna.

– Vi tror att det som kommer att ske i huset framöver blir en attraktion för hela Höga Kusten och det kommer även bli en dragare för Ullånger och Kramfors kommun, säger Göran Berggren.

Under 2021 fortsätter vi att hjälpa och underlätta för företag i Kramfors kommun

Alla har påverkats av Coronapandemin och tvingats anpassa sig till de förändringar i vardagen som den fört med sig.

Kramfors kommuns näringslivsenhet är en resurs för företag och föreningar, bland annat genom att bistå med hjälp med ansökningar av olika stöd. 

Vi har också vår Företagsservice som är till för alla företag i kommunen, där Marcus Grönlund och Janne Mellander är ansvariga.

Under 2021 kommer vi att fortsätta att stötta, hjälpa och underlätta för företag och föreningar.

Kontakta oss gärna!

Vi nås antingen via:

foretagsservice@kramfors.se

eller vår e-tjänst:

https://e-tjanster.kramfors.se/oversikt/overview/258.

Vi finns här för dig! 

SUSANNE KÖNIGSON

Tillväxt– och näringslivschef

MARCUS GRÖNLUND

Näringslivsutvecklare

JANNE MELLANDER
Näringslivsutvecklare

MIKAEL BERGGREN

Näringslivsutvecklare

OLOF WIGREN

Kommunikatör

ANDREAS GYLLING

Landsbygdsutvecklare

Jens Berglund tror på Mjällom och är ny butikschef på Servicepunkten

1981 startade han sin bana inom dagligvaruhandeln, som sommarjobbare på ICA på Nordingråvallen. 

40 år senare, och efter att de senaste åren varit travbanechef, återvänder Jens Berglund, 55, till Nordingrå.

Sedan årsskiftet är köttmästaren – en av de yngsta i landet som fått mästarbrev – butikschef på Servicepunkten i Mjällom.

Det var längtan tillbaka till dagligvarubranschen, som i december fick Jens Berglund att sluta sin anställning som kombinerad chef för travbanorna Arena Dannero på Sandslån och Bergsåker utanför Sundsvall.

– Jag var klar med det kan man säga. Det var roliga år men jag kände till sist att jag ville tillbaka till det jag en gång började med.

Jens, som kommer från en travfamilj – pappa Folke var legendarisk tränare och kusk och Jens bror Jörgen har gått i hans fotspår –, fick fast anställning på ICA på Nordingråvallen efter några års sommarjobb på 1980–talet. Det var också där han blev köttmästare 1991.

– Sedan blev jag butikschef för Coop i Långsele och det var jag rätt länge, innan travet lockade, säger han.

”En av kommunens bästa charkdiskar”

Att Jens anställts på Servicepunkten i Mjällom gör att en av Kramfors kommuns minsta butiker har en av de mest rutinerade butikscheferna.

– Det första jag gjorde var att skapa det här, säger Jens och pekar på en imponerande charkkyl med i huvudsak produkter från Nyhlén Hugosons sortiment.

– Jag lade nyss ut på sociala medier att vi nu har en av kommunens bästa charkdiskar, skrattar han och fortsätter:

– Det finns många idéer om förbättringar och en del nya grepp, men jag tar det allt eftersom jag hinner. Under de få dagar jag varit här har kunderna varit väldigt positiva och uppskattande.

Jens jobbar heltid i butiken, sedan finns det två anställda på halvtid och en timvikarie.

– Vi får även suverän hjälp av volontärer som hjälper till i butiken flera dagar i veckan helt ideellt. De är en väldigt viktig resurs för oss.

– Butiken drivs som en ekonomisk förening sedan sju, åtta år tillbaka och mitt mål är att vi ska göra den ännu mera lönsam och hålla en hög servicenivå.

Det började som Kooperativa

Butiken i Mjällom ingår i kedjan Nära dej. Tidigare har den drivits bland annat som en butik i kedjorna Tempo och Handlar´n. Men allra först, och för många, många år sedan, stod det KOOPERATIVA ovanför entrén.

Det syns också på ett svartvitt flygfoto över Mjällom, taget i slutet av 1950–talet eller början av 1960–talet. Den hänger på väggen intill butikscaféet och rummet med turistinformation och en dator tillgänglig för allmänheten.

Då, när bilden togs, hade Mjällom även en skola för årskurs 1–6, handskfabrik, tunnbrödbageri, närmare tio skofabriker, två dagligvarubutiker – både Kooperativa och ICA –, Shell-mack, postkontor och en affär som bland annat sålde tyger.

Idag bor det cirka 200 personer i Mjällom. Servicepunkten är byns enda butik.

Viktig service för både invånare och besökare

Servicepunkten med bensinpump utanför, är avgörande för att den äldre befolkningen ska kunna bo kvar – utan att ha bil.

– Dessutom är det ju enormt viktigt för Höga Kusten och hela kommunen att det finns en matvarubutik som är ombud för Apoteket, Systembolaget och Schenker, i ett område som är ett av de mest besökta sommartid och där många har fritidshus.

Jens Berglund vill höja stoltheten för Mjällom, som han betecknar som ett högteknologiskt industricentrum i Kramfors kommun, vid sidan av de större industrier som finns i Kramfors, Väja och Bollstabruk.

– Gerdins och AQ är framgångsrika och internationella aktörer som har många anställda. Om vi kan utveckla den här butiken och om ödehusinventeringen som pågår i Nordingrå kan göra att fler fastigheter kommer ut på marknaden, kanske det kan leda till ökad inflyttning till Mjällom.

”Lojalitet måste man förtjäna”

Den nyblivne butikschefen tycker i n t e att den bild som ett inslag i SVT Västernorrland gav av byn i fjol – som troligen utdöd om ett antal år – är rättvisande.

– Nej, nej! Jag ser absolut att Mjällom har en framtid och det är också därför jag antagit utmaningen att bidra till att öka omsättningen och attraktionen för den här butiken.

Kanske kommer han och hans fru – som har hus och är skrivna i Sundsvall – även att bli nordingråbor framöver.

– Just nu veckopendlar jag hit och bor i ett hus som jag och mina syskon äger i Bergsåker, Nordingrå. Men jag och min fru är inte främmande för tanken att flytta hit senare. Vi får se. Nu gäller det först och främst för mig att sätta mig in i allt som gäller butiken och göra så att invånarna, kunderna, tycker om den ännu mer.

– Lojalitet är ingenting man kan kräva, menar Jens. Den förtjänar man. Och mitt mål är folket ska vilja handla och handla mer här och att vi ska kunna öka omsättningen för varje år.

Servicepunkten är inte ombud för Svenska Spel eller ATG, men som den travkunnige man han är har Jens startat andelsspel för trav på butiken.

– Första gången var det 29 personer som köpte andelar, ler han belåtet. Det tycker jag var en bra start på 2021.

Delar av Mjällom.